Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huvittaa, miten jotkut päättelevät ihmisen ulkonäöstä onko tämä liikunnallinen vai ei

Vierailija
26.06.2020 |

Itse olen mielestäni keskimääräistä liikunnallisempi, treenaan määrätietoisesti salilla 5 kertaa viikossa (2x2 kertaa yläkroppa ja yksi jalkapäivä, 3 kertaa viikossa salin jälkeen kevyt aerobinen treeni esim. 30 min kävelyä tai kuntopyörällä). Tykkään myös syödä terveellistä kotiruokaa ja painoindeksini on 25.7. Toisaalta olen aika kiinteää tavaraa, sillä vaatekoko (esim. Vero Modan vaatteet myyjän avustuksella valittuna) on M.

Jatkuvasti törmään kuitenkin tilanteisiin, joissa ihmiset olettavat, että koska en ole hoikka enkä laiha, en myöskään ole liikunnallinen. Taannoin työterveyshoitaja kyseli pituuteni ja painoni ja niiden perusteella kurtisteli kulmiaan. Sanoi, että voisinko vähän lisätä liikuntaa ja katsoa, ettei paino lähde tuosta nousuun. Sanoin, että en missään nimessä voi enää lisätä liikuntaa ja painon nousu ei haittaa, koska tavoittelen lihasmassan kasvua. Terkkari ei ymmärtänyt.

Taannoin olin ystäväni ja tämän työkavereiden kanssa terassilla. Ystävän työkaverit oli ihan mukavia, mutta kun puhe tuli liikuntaan, he kysyivät minulta, että "oletko aikeissa alottaa jotain liikuntaharrastusta" kun taas paljastui, että he olivat luulleet luontaisesti hoikkaa ystävääni koko ajan joksikin pitkän matkan juoksijaksi, vaikka tämä ei edes harrasta mitään liikuntaa! Naurettiin vaan ystäväni kanssa, mutta voin vain kuvitella miten ärsyttävää tuollainen on oikeasti ylipainoisille mutta liikunnallisille ihmisille. Tiedän paljon tosi kovakuntoisia mutta lihavia/pulskia ihmisiä.

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten on mahdollista, että tuolla liikuntamäärällä ja terveellisellä ruokavaliolla et ole hoikka ja että terveydenhoitaja on huolissaan painostasi. Jätät nyt jotain kertomatta. 

No eihän kaikkien liikuntaa harrastavien ja terveydestään huolta pitävien naisten tavoitteena ole olla hoikka.

Harrastan lajia, jossa voima on etu. Ja yleensä, mitä enemmän voimaa, sitä enemmän lihasta.

Ei tässä nyt mistään tavoitteista puhutakaan. Nyt puhutaan vain siltä, miltä ihminen ulospäin voidaan olettaa näyttävän. Ei sovi samaan yhtälöön paljon lihasta, paljon rasvaa, m-koon vaatteet, liikkumattomalta näyttävä ulkomuoto ja terveydenhoitajan huoli ylipainosta. 

Mä kerran vielä yritän selittää, rautalanka-meiningillä.

On naisihminen, joka painaa vaikka 65 kiloa. Tässä liikkuvana osana se painomäärä, joka ei sisällä luita, sisäelimiä ja ihoa yms.

Jos tuo painomäärä on "pelkkää" (no oikeestihan sitä rasvaa on siellä aina jonkinverran) lihasta, niin on tivis ja timmi, lihaksikkaan näköinen paketti.

Sama ihminen, ja tuo painomäärä "pelkkää" läskiä (onhan sielläkin se tietty lihaksisto alla aina), niin paketti on huomattavasti erinäköinen kuin eri tuo eka vaihtoehto.

Sitten kolmantena sama setti niin että paino koostuu suurelta osalta lihaksesta ja osa läskistä, niin johan alkaa olemaan taas ihan erinäköistä menoa, riippuen siitä onko luontainen taipumus vaikka kerätä rasvaa vatsanseudulle, vai ylävartaloon (jollon se farkkujen tuumakoko voi olla huomattavasti pienempi kuin sillä omenamallisella). Jollakin se rasva voi levitä tasasestikin koko kroppan, jolloinon huomattavasti sopusuhtaisamoi, eikä siten näytä niin ylipainoiselta kuin esim. vyötärölihava.

Yritän nyt vaan sanoa, että se vartalomalli vaikuttaa tosi paljon , niin kuin se rasvan ja lihaksen suhde. Ja koko tätä kuviota eli silmää voi huojata vielä pukeutumisella, jolloin sen katsojan (aloittajn tapauksessa terkkarin) voi olla vaikea arvioida kuinka urheilullinen tapaus se toinen onkaan.

Niin, mutta ne kaikki eivät nyt vain sovi samaan yhtälöön, vaikka miten päin kääntäisit. Miten esimerkiksi sitä rasvaa voi olla sillä tavalla, että mitkään lihakset eivät ulospäin erotu, mutta samalla vähemmän kuin keskivertoihmisellä? Henkilöllä on paljon lihasta, mutta silti henkilö näyttää sohvaperunalta, vaikka rasvaprosentti on melko matala? Ei mahdoton muutu mahdolliseksi vain toteamalla, että "katsos kun ollaan vain erilaisia". En tiedä onko sitten mahdollista esimerkiksi omistaa sellaiset vatsalihakset, että näyttää keskivartalolihavalta ja sitten kädet ovat samalla kuin pulkannarut. Ei ole tullut sellaisia kyllä vastaan. 

Kyllä lihakseni erottuvat ulospäin vaikka rasvaa onkin siinä päällä. Monesti vaan vaatteiden alta tottumaton silmä saattaa erottaa paksut käsivarret, mutta joku toinen (yleensä myös paljon treenaava ihminen) erottaa, että on  oikeasti iso haba ja pyöreät olkapäät kyseessä. Väitän, että kaikki ihmiset eivät vaan erota tätä samalla tavalla. Yksi tuttu tyyppi pitää minua "synnynnäisesti harteikkaana", eikä tajua miten paljon työtä pyöreät olkapäät ovat vaatineet. 

ap 

No on kyllä omituista, jos paita päällä tavikset eivät näe, että hartioissa on lihasta eikä läskiä. Onhan olkavarsi ja hartianseutu ihan eri näköinen ylipainoisella ja lihaksikkaalla ihmisellä. 

Vierailija
122/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi te nyt vedätte tähän tuota "bmi ei kerro ylipainosta tai vaatteiden koosta" -jankutusta, kun se ei liity tähän millään tavalla. Kukaan ei ole väittänytkään, että kaikki saman pituiset ja painoiset ovat täsmälleen saman näköisiä ja mahtuvat samanlaisiin vaatteisiin. Pointti on se, että jos rasvaprosenttisi on pienempi kuin keskivertokansalaisella etkä ole kooltasi mikään kuulantyöntäjä, ei sinun pitäisi näyttää sohvaperunalta. 

En mielestäni näytäkään. Omasta mielestäni olen mukavan lihaksikkaan, vahvan ja terveen näköinen. Toisaalta osa ihmisistä taas kokee, että liikunnallinen ja terve ihminen = hoikka tai laiha. Kuten juuri minulle kommentoinut terkkari. 

ap 

no keitä nämä kommentoijat sitten ovat. Eiköhän tuo kerro sitten enemmän niiden ihmisten kauneusihanteista tai tietämättömyydestä kuin siitä, että ihmiset eivät voisi päätellä ulkonäöstä liikunnallisuutta. Kylllähän sen voi päätellä, mutta nämä vain ovat päätelleet väärin. Itsekin sanot, että omasta mielestäsi ja salilla käyvien mielestä näytät lihaksikkaalta ja vahvalta, mutta otsikosta ymmärsin, että sinä väität, ettei se kaikista näkyisi päälle päin. Näkyyhän se siis sinustakin, mutta jotkut eivät vain osaa katsoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan nyt vähän ylimielinen. 

Trollaaminen on myös mahdollisuus tai humble brag. 

Vierailija
124/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttua, ah niin tuttua.

T. 8-10h viikossa urheileva ylipainoinen, juoksen puolimaratoneja ja juoksukisoja.

Olen AINA ollut ylipainoinen kovasta treenimäärästä huolimatta. Mullekin tuttua ”alkaisit vähän liikkumaan, jos vaikka puoli tuntia kävelyä kahdesti viikossa”. Niin, sen 60km juoksumäärän päälle sit vissiin....

Kuinka paljon sulla on ylipainoa?

Kysyn, koska ihmettelen, miten sun polvet kestää ylipainoisena juosta puolikkaita. Omat polvet ei kestä.

No en tiedä mikä on bmi mutta 165/85. Ei ole polviongelmia. Enkä siis mässytä pizzaa, pullaa tms mutta syön vaan liikaa (ja urheilun takia taas tulee nälkä).

En jaksa laihduttaa kun asia ei minua haittaa, mutta terkan saarnoja joutuu kuuntelemaan usein (”käy nyt kahdesti viikossa kävelyllä)

Jos oikeasti on näin niin kannattaa tarkastella treenaamisia, voisiko olla että juokset liian kovaa jos paino ei säännöllisestä aerobisesta harjoittelusta huolimatta laske (=rasva pala)?Eikä siis tietenkään ole pakko laihduttaa, mutta olisi aihetta epäillä että vauhti on liian kova jos paino pysyy tiukassa säännöllisestä treenaamisesta huolimatta. Ja tosiaan vaikka tavoite ei olisi laihtua niin juoksukunnon kehittymisen kannalta parempi olisi pysyä suurin osa harjoittelusta matalammalla sykealueella. Varmasti tosin tämän tiedätkin.

Vierailija
125/130 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinua oikeasti huvita, vaan harmittaa.

Vierailija
126/130 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoikka ja vartaloa kehuttu hyvännäköiseksi. Kerran kävin spinningissä ja siellä oli lisäkseni paljon isokokoisempia kuin minä, mutta meinasin jo kuolla 10 minuutin jälkeen. Muut jaksoivat todella hyvin koko tunnin loppuun asti. Että joo, ei todellakaan voi ulkonäön perusteella sanoa onko ihminen liikunnallinen :D

Vierailija
127/130 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sekä hoikasta että yliapinisesta näkee molemmista liikkuuko ne. Hyvin ylipainoisista ei enää, mutta jos on ylipainoa joku 10-20kg, niin kyllä sen vielä näkee, että että onko sohvaperuna kyseessä vai ei. Se miten liikkuu ja kantaa itsensä, millainen ryhti on jne. paljastaa kyllä, että onko ihminen liikunnallinen.

Hoikat ihmiset myös, mulla on kaksi hoikkaa työkaveria, joista toinen harrastaa liikuntaa ja toinen ei ja kyllä sen huomaa siitä, miten he liikkuu ja miltä keho näyttää. Se liikuntaa harrastava hoikka on noin 15 vuotta vanhempi ja kolmen lapsen äiti, liikuntaa harrastamaton lapseton ja alle 30, mutta kyllä se liikunnallinen jotenkin on freesimmäin ja terveemmän ja jäntevämmän oloinen.

Vierailija
128/130 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kun joku luulee, että liikunnallisuus ei näy ulkonäöstä.

t. Ritu 150kg

Vierailija
129/130 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ylipainoinen, mutta toisaalta teen salilla mavea 100 kilolla (siis ihan sarjoja, ei ole ykkösmaksimi toi), mikä käsittääkseni on ikäiselleni naisihmiselle ihan hyvä tulos (olen 42-vee). Kun kattelen omalla salillani (joka on voimanostajien ja painonnostajien sali), niin ennemminkin näyttää siltä, että iso osa porukasta ei ole hoikkia tai "urheilullisen" näkösiä. Painonnostajat on sirompia kuin voimanostajat noin yleisesti ja malliltaan muutenkin vähän erilaisia, kun lihakset on totta kai vähän eri tavalla kehittyneet. jne. jne.

Vierailija
130/130 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaa te liikunnalliset nyt suosittelette vaihdevuosi-ikäisen liikunnaksi? Kuntosalin voimaharjoitteita vai jumppaa, pilatesta ja joogaa, plus sauvakävelyt?