Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

suojaosan poistuminen. Selittäkää mulle

Vierailija
11.02.2024 |

Voisko joku mua fiksumpi nyt selittää nää asumistuen leikkaukset ja suoja-osan poistumisen? Onko pienipalkkainen osa-aikatyö enää millään tavalla kannattavaa.

Jos siis tienaan vaikka kuvitteellisesti 400 € Bruttona työstäni toukokuussa. Työttömyystuki on nyt 744,20 e brutto ja nettona 595,36 e. Asumistuki tällä hetkellä 357,60 €. Miten työttömyystuen määrä lasketaan ilman suojaosaa ja kuinka paljon on asumistuki leikkauksen jälkeen?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se suojaosa on ansiotuloja koskeva. Esim käyt töissä ja tienaat 1300€/kk. Kela laskee sinun tienaavan 1000€/kk ja sen mukaan laskee tuen. Muutoksen jälkeen tuota ansiotulovähennystä ei tehdä ja tulot huomioidaan todellisina.

Vierailija
2/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta varmasti kivasti työllistää Kelaa, kun sinne tekee kaksi kertaa kuussa uuden asumistukihakemuksen, joka kerta kun tuloja tulee vaikka 200 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyystuesta vähennetään puolet tienaamastasi palkasta, eli tuossa tapauksessa saisit bruttona työttömyystukea 744,20-200=544,20. 

Vierailija
4/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä palkanalennus, jos pääsen itse takaisin samaan palkkatukoihommaan kuin tein aikaisemmin .

.

Vierailija
5/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä palkanalennus, jos pääsen itse takaisin samaan palkkatukoihommaan kuin tein aikaisemmin .

.

Voit päästä samaan palkkatukityöpaikkaan aikaisintaa kahden vuoden päästä.

Vierailija
6/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Voit päästä samaan palkkatukityöpaikkaan aikaisintaa kahden vuoden päästä.

Juu, sitten kun tää 2v on kulunut tulee vähemmän palkkaa. 

Vierailija
7/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaa ihmettelyn ja menee kokoaikaiseen työhön niin asia on kunnossa. Kelan kanssa yhteistyö loppuu silloin kokonaan kuten minulle tapahtui syksyllä.

Vierailija
8/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata taloudellisesti jos työnantajasi ei maksa palkkaa pimeästi. Muutoin kela vähentää tulon määrästä 50% työttömyyskorvauksesta ja 34% asumistuesta. Yhteensä sadasta eurosta palkkaa jää käteen 16 euroa. Kun sitten verottajakin haluaa omansa menee miinukselle.

Asumistuen osalta tuota voi itse kokeilla kelan asumistukilaskurilla.

https://laskurit.kela.fi/yleisen-asumistuen-laskuri

Minulle ei koskaan selvinnyt mikä hyöty tästä on Suomelle. Työllistyminen lyhytaikaisesti pienellä palkalla ei enää kannata ellei tee työtä pimeästi. Mistä saavat opettajien ja hoitajien sijaiset?

Vierailija
9/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole vielä ymmärtänyt miten vaikuttaa. Olen itse osa-aikatöissä,palkkatuki ja määräaikaisessa joten en voi vain irtisanoutua... Saan nyt 1300 brutto. ja asumistukea+tyämarkkinatukea

Vierailija
10/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat vaihtoehdot ovat kokoaikatyö tai työttömyys. Lopettakaa ne osa-aikatyöt oikeasti niin työnantajille tulee paineita palkata kokoaikaisesti.

Vierailija
11/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri alotti palkkatukityöt spr kontissa. Se kysy vaikuttaako palkkatuki ns suojaosuuksiin, niin kuin ns normaalissa työssä. Vastaus oli ei vaikuta.- Palkkatuki katsotaan erilailla, kun muut työelämän jutut.

.

Vierailija
12/12 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettaa ihmettelyn ja menee kokoaikaiseen työhön niin asia on kunnossa. Kelan kanssa yhteistyö loppuu silloin kokonaan kuten minulle tapahtui syksyllä.

Viitsisitkö soittaa Markettien pomoille että laittavat lisää tunteja työntekijöilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän