Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huvittaa, miten jotkut päättelevät ihmisen ulkonäöstä onko tämä liikunnallinen vai ei

Vierailija
26.06.2020 |

Itse olen mielestäni keskimääräistä liikunnallisempi, treenaan määrätietoisesti salilla 5 kertaa viikossa (2x2 kertaa yläkroppa ja yksi jalkapäivä, 3 kertaa viikossa salin jälkeen kevyt aerobinen treeni esim. 30 min kävelyä tai kuntopyörällä). Tykkään myös syödä terveellistä kotiruokaa ja painoindeksini on 25.7. Toisaalta olen aika kiinteää tavaraa, sillä vaatekoko (esim. Vero Modan vaatteet myyjän avustuksella valittuna) on M.

Jatkuvasti törmään kuitenkin tilanteisiin, joissa ihmiset olettavat, että koska en ole hoikka enkä laiha, en myöskään ole liikunnallinen. Taannoin työterveyshoitaja kyseli pituuteni ja painoni ja niiden perusteella kurtisteli kulmiaan. Sanoi, että voisinko vähän lisätä liikuntaa ja katsoa, ettei paino lähde tuosta nousuun. Sanoin, että en missään nimessä voi enää lisätä liikuntaa ja painon nousu ei haittaa, koska tavoittelen lihasmassan kasvua. Terkkari ei ymmärtänyt.

Taannoin olin ystäväni ja tämän työkavereiden kanssa terassilla. Ystävän työkaverit oli ihan mukavia, mutta kun puhe tuli liikuntaan, he kysyivät minulta, että "oletko aikeissa alottaa jotain liikuntaharrastusta" kun taas paljastui, että he olivat luulleet luontaisesti hoikkaa ystävääni koko ajan joksikin pitkän matkan juoksijaksi, vaikka tämä ei edes harrasta mitään liikuntaa! Naurettiin vaan ystäväni kanssa, mutta voin vain kuvitella miten ärsyttävää tuollainen on oikeasti ylipainoisille mutta liikunnallisille ihmisille. Tiedän paljon tosi kovakuntoisia mutta lihavia/pulskia ihmisiä.

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama liikkuuko joku yhtään. Enemmän ärsyttää ihmiset, kun eivät tee muuta kuin liikkuvat päivästä toiseen ja vielä koko ajan puhuvat siitä.

Vierailija
82/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhku ja lihaksikas yhtälö on mahdollista seuraavasti:

Minulla on isot rinnat, leveä lantio. Näytin nuorempana isommalta eli muhkummalta kuin monet kaverini jotka olivat hoikkia pajunvitsoja. Ruumiinrakenteeltani olin siis rotevampi.

Samalla kuitenkin keräsin helposti lihasmassaa, olin urheilullinen. Se ei kuitnenkaan näkynyt varressani samalla tavalla kuin sama treenimäärä ois näkynyt jossain hoikemmassa kaverissa, se lihas siis "katosi sinne varteen" paremmin.

Näen nyt saman lapsessani, on tosi kolmivuotiaana jo tosi paljon ikäistään isomman oloinen, ei ole kuitenkaan yhtään ylipainoinen. On myös tosi lahjakas liikunnallisesti, voimaa piisaa.

Näin meitä on vaan monenMALLISIA ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mulla oli 20 vuotiaana bmi 18 rööki/punkkudieetillä. Muutenkaan toi ei näkynyt nuoruudenhehkus mitenkään, ois voinu luulla et hyväskin kunnos. Jaksoin juosta n 500m.

Aloin liikkua vasta kun paino lähti iän myötä nousuun. Nyt bmi 23, puolimaraton menee mukavasti. Vatsamakkara löytyy kun on pari muksua puskenut.

Vierailija
84/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet myös luulevat että ylipainoiselle liikunta on kauhistus ja annetaan vinkkejä miten lisätä liikuntaa, "leiki kissojen kanssa niin samalla saat liikuntaa huomaamatta".

Itse olen liikuntaintoilija niiden mielestä jotka lähemmin tuntevat. Rakastan kävelyä, pyöräilyä, hyötyliikuntaa ja kävelen yli 20 000 askelta päivässä ja lisäksi saatan tanssia 4 tuntia päivässä(sisältyy lihaskunto-osuus).

Paino on noussut sairauksien myötä 25 kiloa viime vuosina. Olin todella masentunut kun en sairauksien pahimmissa vaiheissa pystynyt harrastamaan liikuntaa ja ärsyttää kun ihmiset luulevat että en pidä liikunnasta vaikka asia on päinvastoin.

Vierailija
85/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten on mahdollista, että tuolla liikuntamäärällä ja terveellisellä ruokavaliolla et ole hoikka ja että terveydenhoitaja on huolissaan painostasi. Jätät nyt jotain kertomatta. 

Ap kertoi syövänsä terveellistä kotiruokaa mutta ei tarkentanut, kuinka paljon. Tässä näkyy toinen yleinen oletus: että ylipaino tarkoittaa sitä, että makaa vain sohvalla sipsejä syöden. Voi olla vähän ylipainoa, vaikka söisi terveellisesti, jos annoskoot ovat liian suuria. Normaalipituisella naisella paria perunaa päivässä tai yhtä voileipää vastaava ylimääräinen kalorimäärä voi vuosien aikana kerryttää liiketiloja.

No en minä nyt kuitenkaan laskisi sitä terveelliseksi syömiseksi, jos annoskoot ovat jatkuvasti niin isoja, että ylipaino pysyy. Juu, ruoka itsessään voidaan laskea terveelliseksi, mutta ruokavalio sinänsä ei ole terveellinen tai ainakaan painonhallintaan soveltuva. 

No kun minä itse en näe painoani ylipainona, vaikka bmi onkin yli 24. BMI on huono arvio lihaksikkaille ihmisille. Vyötärönympärykseni on 70 cm ja kuntoremontissa tehdyn viskeraalisen rasvan mittauksen mukaan vaarallista viskeraalista rasvaa on ikäryhmään nähden erittäin vähän. 

Syön ihan tavallista kotiruokaa. Esim. eilen aamupalaksi puuroa voimariininokareella, mustikoita, maitorahkaa, maitokahvi. Lounalla tofu-kasvis-nuudeliwokkia seesamiöljykastikkeella. Jälkiruoaksi puikko jäätelöä. Välipalana mansikka-herneproteiinismootie. Salin jälkeen heraisolaattipalautusjuoma ja banaani. Päivälliseksi uusia perunoita, seitan-kebabia ja salaattia. Iltapalaksi maitorahkaa ja mansikoita. Ei ole  aikomusta vähentää ruokailua millään tavalla ja kohtuudessa pysyvät herkutkin ovat sallittuja vaikka joka päivä. 

ap  

No on tietenkin huono arvio. Mutta tässä nyt on minusta todella ristiriitaista, että olet niin kovin lihaksikas, mutta silti kukaan ei sitä päälle päin näe. Ja että se väärinkäsitys ei voi johtua edes siitä, että söisit epäterveellisesti tai liikaa, kun rasvaa ei muka ole yhtään liikaa missään. Minusta on melko selkeää, että se normaalipaino on joko se, minkä painoindeksi näyttää TAI minkä näkee silmällä päälle päin. Sinulla ei päde kuulemma kumpikaan, mutta silti jotenkin pidät itseäsi sopusuhtaisena . Eihän siinä tietysti mitään ongelmaa ole, jos olet terve ja sinulla on hyvä olo kropassasi, mutta mielestäni vähän hassua ihmetellä, jos sinusta oletetaan urheilemattomuutta, jos et milllään mittapuulla (BMI tai silmämääräisesti) näytä edes normaalipainoiselta. 

Jos pukeutuu peittävästi, on vaikea silmämääräisesti päälle päin nähdä, onko vaatteiden alla läskiä vai lihasta. Itse esimerkiksi pidin erästä Tanssii tähtien kanssa -ohjelman naiskilpailijaa (tanssiparin julkkisosapuoli, ei tanssinopettaja) hieman pyöreänä, koska olin nähnyt hänet televisiossa vain niissä vaatteissa, joita hän käyttää työssään. Kun hän asteli televisioon kilpatanssiasussa, huomasin, että hän olikin todella lihaksikas.

Juu, totta. Mutta aloituksessahan ihmeteltiin, miten sitä urheilullisuutta tai lihaksikkuutta ylipäätään kukaan kuvittelee voivansa päätellä ulkonäön perusteella. Terveydenhoitajaa tuskin hämää kenenkään vaatetus tai kuvakulmat. Ja monethan ovat kyllä tuosta ohjelmasta sanoneet, että ovat laihtuneet ohjelman aikana. 

Vierailija
86/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten on mahdollista, että tuolla liikuntamäärällä ja terveellisellä ruokavaliolla et ole hoikka ja että terveydenhoitaja on huolissaan painostasi. Jätät nyt jotain kertomatta. 

Ap kertoi syövänsä terveellistä kotiruokaa mutta ei tarkentanut, kuinka paljon. Tässä näkyy toinen yleinen oletus: että ylipaino tarkoittaa sitä, että makaa vain sohvalla sipsejä syöden. Voi olla vähän ylipainoa, vaikka söisi terveellisesti, jos annoskoot ovat liian suuria. Normaalipituisella naisella paria perunaa päivässä tai yhtä voileipää vastaava ylimääräinen kalorimäärä voi vuosien aikana kerryttää liiketiloja.

No en minä nyt kuitenkaan laskisi sitä terveelliseksi syömiseksi, jos annoskoot ovat jatkuvasti niin isoja, että ylipaino pysyy. Juu, ruoka itsessään voidaan laskea terveelliseksi, mutta ruokavalio sinänsä ei ole terveellinen tai ainakaan painonhallintaan soveltuva. 

Ap ei sanonut syövänsä terveellisesti vaan terveellistä kotiruokaa. Hän ei myöskään maininnut, että laihdutus tai painonhallinta ruokavalion avulla ylipäätään olisivat hänen tavoitteitaan. Olet lukenut aloituksen ikään kuin siinä kysyttäisiin, miksi ap ei laihdu vaikka liikkuu ja syö terveellisesti. Mitään tällaistahan ap ei tiedustellut.

Juu, totta. Aloituksessa ap kyllä ihmetteli, miksi terveydenhoitaja huomautti mahdollisesta ylipainon kertymisestä, joten siitä kyllä ihan oletin, että hän itse ajattelee ruokavalionsa olevan ok painonhallinnan osalta. 

Juu tai ihmettelin lähinnä sitä, että terveydenhoitaja oletti, että en liiku ollenkaan. Kysyi, että "oletko ajatellut alkaa liikkumaan tai lisätä liikuntaa". Olisi voinut kysyä, että millä tavalla liikun ja kuinka usein. Ja kuten ekassa viestissä kirjoitin, tunnen salilta paljon ylipainoisia mutta kovakuntoisia ihmisiä. Ei terveydenhuollon ammattilaisten tarvitse olettaa, että ylipainoinen ihminen on liikkumaton sohvaperuna. 

ap 

Vierailija
87/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei sanonut syövänsä terveellisesti vaan terveellistä kotiruokaa. Hän ei myöskään maininnut, että laihdutus tai painonhallinta ruokavalion avulla ylipäätään olisivat hänen tavoitteitaan. Olet lukenut aloituksen ikään kuin siinä kysyttäisiin, miksi ap ei laihdu vaikka liikkuu ja syö terveellisesti. Mitään tällaistahan ap ei tiedustellut.

Juu, totta. Aloituksessa ap kyllä ihmetteli, miksi terveydenhoitaja huomautti mahdollisesta ylipainon kertymisestä, joten siitä kyllä ihan oletin, että hän itse ajattelee ruokavalionsa olevan ok painonhallinnan osalta. 

Sehän on ok painonhallinnan osalta. Vyötärönympärys on selvästi alle riskirajan, samoin rasvaprosentti. Pointti oli, että terveydenhoitaja teki pelkästä painoindeksistä asiakkaan elintapoja koskevia virheellisiä päätelmiä.

Vierailija
88/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se kalja laatikon kantaminen 3 kerrokseen sulata pöhötystä saatikka läskiä

Vierailija
89/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on isot rinnat, leveä lantio. Näytin nuorempana isommalta eli muhkummalta kuin monet kaverini jotka olivat hoikkia pajunvitsoja. Ruumiinrakenteeltani olin siis rotevampi.

Samalla kuitenkin keräsin helposti lihasmassaa, olin urheilullinen. Se ei kuitnenkaan näkynyt varressani samalla tavalla kuin sama treenimäärä ois näkynyt jossain hoikemmassa kaverissa, se lihas siis "katosi sinne varteen" paremmin.

Näen nyt saman lapsessani, on tosi kolmivuotiaana jo tosi paljon ikäistään isomman oloinen, ei ole kuitenkaan yhtään ylipainoinen. On myös tosi lahjakas liikunnallisesti, voimaa piisaa.

no miten sinä sitten sanoisit, että koossa m kukaan ei pidä sinua normaalipainoisena tai hoikkana? Entä se sinun lapsesi? Näyttääkö hän siltä, että harrastaa liikuntaa?

Sehän tässä nyt on ristiriidassa, että ollaan muhkuja, mutta mahdutaan normaaleihin vaatteisiin eikä silti missään näy mitään lihaksia. Jos m-kokoinen on painoltaan sielä normaalipainon ylärajoilla, ei se voi olla enimmäkseen pelkkää lihasta, jos kukaan ei sitä muka näe. Kyllä se tuon kokoisen ihmisen kohdalla pitäisi kyllä näkyä, jos lihasta on. 

Vierailija
90/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua, ah niin tuttua.

T. 8-10h viikossa urheileva ylipainoinen, juoksen puolimaratoneja ja juoksukisoja.

Olen AINA ollut ylipainoinen kovasta treenimäärästä huolimatta. Mullekin tuttua ”alkaisit vähän liikkumaan, jos vaikka puoli tuntia kävelyä kahdesti viikossa”. Niin, sen 60km juoksumäärän päälle sit vissiin....

Vierailija
91/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ok painonhallinnan osalta. Vyötärönympärys on selvästi alle riskirajan, samoin rasvaprosentti. Pointti oli, että terveydenhoitaja teki pelkästä painoindeksistä asiakkaan elintapoja koskevia virheellisiä päätelmiä.

Niin no, tässä nyt vähän vaihtelee tuo rasvan määrä. Minä en ainakaan pysy enää perässä, mikä siinä nyt on se totuus. Ensin sitä rasvaa on niin paljon, että lihaksia ei erotu, mutta sitten sitä onkin vähemmän kuin keskivertokansalaisella. Sitä ylimääräistä rasvaa nimenomaan selitettiin sillä, että annoskoot ovat suurempia kuin pitäisi, mutta eihän se annoskoko tietenkään ole ongelma, jos sitä rasvaa ei olekaan liikaa. 

Vierailija
92/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas on aivan päinvastaisia kokemuksia. Lihoin viitisen vuotta sitten niin, että painoni nousi 15 kiloa ylipainon puolelle. Olen lisäksi lyhyt ja ymmärrän kyllä, että kyse ei ole parista liikakilosta. Asiaa ei kuitenkaan ole koskaan sivuttu millään tavalla terveydenhuollossa. Kun kysytään pituutta ja painoa, vastaan rehellisesti, mutta ikinä painoa ei ole kommentoitu mitenkään. Kukaan ystävä tai läheinen ei myöskään ole koskaan kommentoinut painoani.

Joko kyse on sattumasta tai sitten kilot jakautuvat kroppaani sillä tavalla, että ulkomuotoni ei herätä huolta. Samoin kuin ap, olen liikunnallinen ja uskoisin minulla olevan esimerkiksi hyvän ryhdin. Minulla on myös luonnostaan kropan liikkuvuus aika hyvä, joten liikkumiseni näyttää melko sulavalta. Monen minua pienemmän eteneminen näyttää enemmän lyllerrykseltä.

Ennen kuin kukaan lähtee kyseenalaistamaan tarinaani, kerron ihan itse syyn ylipainolleni. Syön liikaa. Ruoan ravintoarvot ovat hyvät mutta annoskokoni liian suuria.

Vierailija
93/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toihan on ihan schaibaa... ei liikunnallinen ihminen ole koskaan kokoa S. Ei ole mitenkään mahdollista. S-kokoinen on nimeomaan henkilö joka ei syö mitään, eikä treenaa mitään. Jos treenaat, niin vaatekoko kasvaa ensin M-kokokoon ja jos pelkkää lihasta harjoittaa (käy salilla), niin lopulta L-kokoon. Sitä isommat lihakset vaativat jo sitten apteekin proteiinia. Mutta oikeasti sporttinen mies/nainen ei todellakaan ole S-kokoa. Ei niin kun koskaan ja ikinä.

Therese Johaug, paino 46 kiloa ja kokoa xs, on tällä hetkellä yksi maailman kovakuntoisimmista naisista ja aika rutkasti enemmän kuin vain "liikunnallinen" ja "oikeasti sporttinen".

Vierailija
94/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnallinen ei tarkoita paljon liikkuvaa vaan ihmistä, joka on urheilussa synnynnäisesti keskitasoa lahjakkaampi. Ihminen voi olla liikunnallisesti lahjaton, vaikka liikkuu paljon. Ja sohvaperuna voi olla liikunnallisesti lahjakas, hänellä voi olla paljon potentiaalia, jota hän ei ota käyttöön.

Liikunnallinen on samanlainen käsite kuin musikaalinen. Ihminen voi laulaa 24/7 olematta musikaalinen. Moni täysin epämusikaalinen on esimerkiksi innokas karaokelaulaja.

Vierailija
95/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puntari ei kerro onko paino läskiä vai lihasta. Joten Bmi ei aina kerro totuutta. Minulla Bmi kertoo totuuden koska olen laiska sohvaperuna.

Vierailija
96/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no miten sinä sitten sanoisit, että koossa m kukaan ei pidä sinua normaalipainoisena tai hoikkana? Entä se sinun lapsesi? Näyttääkö hän siltä, että harrastaa liikuntaa?

Sehän tässä nyt on ristiriidassa, että ollaan muhkuja, mutta mahdutaan normaaleihin vaatteisiin eikä silti missään näy mitään lihaksia. Jos m-kokoinen on painoltaan sielä normaalipainon ylärajoilla, ei se voi olla enimmäkseen pelkkää lihasta, jos kukaan ei sitä muka näe. Kyllä se tuon kokoisen ihmisen kohdalla pitäisi kyllä näkyä, jos lihasta on. 

Se rasvakin voi jakautua sinne kroppaan eritavalla, kuten sanoin meita on monen mallisia! Toiset ovat ns. "top heavy":ja, toiset päärynävartaloita. Sitä rasvaa menee sinne rintavarustukseenkin aika lailla, jos ne ovat sellaista "emäntämallia", kiitos geenien. Enhän mä missään vaiheessa edes sanonut että oisin ollut vain lihaksikas, vaan että olin lihaksikas SEKÄ runsasmuotoisempi eli sitä rasvakertymää löytyi niin rinnasta kuin lantionseudultakin.

Ja, olin normaalipainoinen mutta varmasti monen mielestä suurempi verrattuna suureen osaan samanikäisistä, hennompi rakenteisista tytöistä. Kaupungilla liikkuessa kandee pitää silmät auki ja katsoa: siellä liikkuvat ei ole yksiselitteisesti kahdesta muotista: lihavia ja lihaksettomia tai laihoja ja treenattuja. ne ymmärtää ketkä ymmärtää😘

Vierailija
97/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunnallinen ei tarkoita paljon liikkuvaa vaan ihmistä, joka on urheilussa synnynnäisesti keskitasoa lahjakkaampi. Ihminen voi olla liikunnallisesti lahjaton, vaikka liikkuu paljon. Ja sohvaperuna voi olla liikunnallisesti lahjakas, hänellä voi olla paljon potentiaalia, jota hän ei ota käyttöön.

Liikunnallinen on samanlainen käsite kuin musikaalinen. Ihminen voi laulaa 24/7 olematta musikaalinen. Moni täysin epämusikaalinen on esimerkiksi innokas karaokelaulaja.

Arkikielenkäytössä tämä ei mene näin, vaikka se olisi loogista. Ei voi sanoa, että "olen elämäntavoiltani musikaalinen", jos viitataan musiikkiharrastukseen, mutta "olen elämäntavoiltani liikunnallinen" ymmärretään niin, että harrastaa kuntoilua.

Vierailija
98/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on päinvastainen kokemus. Bmi on ihan normipainon ylärajalla ja mua pidetään jatkuvasti hoikkana. Olen kyllä pitkä niin massa tasoittuu ehkä suuremmalle alueelle. Harrastan kestävyyslajeja joihin vartalotyyppini on kyllä liian raskastekoinen, lihas% on keskivertoa suurempi ja muutenkin olen roteva. Et tajua mistä tuo hoikkuusoletus tulee.

Vierailija
99/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on päinvastainen kokemus. Bmi on ihan normipainon ylärajalla ja mua pidetään jatkuvasti hoikkana. Olen kyllä pitkä niin massa tasoittuu ehkä suuremmalle alueelle. Harrastan kestävyyslajeja joihin vartalotyyppini on kyllä liian raskastekoinen, lihas% on keskivertoa suurempi ja muutenkin olen roteva. Et tajua mistä tuo hoikkuusoletus tulee.

Pituus varmasti selittää. :) 

Vierailija
100/130 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toihan on ihan schaibaa... ei liikunnallinen ihminen ole koskaan kokoa S. Ei ole mitenkään mahdollista. S-kokoinen on nimeomaan henkilö joka ei syö mitään, eikä treenaa mitään. Jos treenaat, niin vaatekoko kasvaa ensin M-kokokoon ja jos pelkkää lihasta harjoittaa (käy salilla), niin lopulta L-kokoon. Sitä isommat lihakset vaativat jo sitten apteekin proteiinia. Mutta oikeasti sporttinen mies/nainen ei todellakaan ole S-kokoa. Ei niin kun koskaan ja ikinä.

Therese Johaug, paino 46 kiloa ja kokoa xs, on tällä hetkellä yksi maailman kovakuntoisimmista naisista ja aika rutkasti enemmän kuin vain "liikunnallinen" ja "oikeasti sporttinen".

Eipä hänellä pituuttakaan ole kuin 162cm. En kiellä kovaa kuntoaan, liekö sitten huulirasvalla saavutettu vai millä.