Huvittaa, miten jotkut päättelevät ihmisen ulkonäöstä onko tämä liikunnallinen vai ei
Itse olen mielestäni keskimääräistä liikunnallisempi, treenaan määrätietoisesti salilla 5 kertaa viikossa (2x2 kertaa yläkroppa ja yksi jalkapäivä, 3 kertaa viikossa salin jälkeen kevyt aerobinen treeni esim. 30 min kävelyä tai kuntopyörällä). Tykkään myös syödä terveellistä kotiruokaa ja painoindeksini on 25.7. Toisaalta olen aika kiinteää tavaraa, sillä vaatekoko (esim. Vero Modan vaatteet myyjän avustuksella valittuna) on M.
Jatkuvasti törmään kuitenkin tilanteisiin, joissa ihmiset olettavat, että koska en ole hoikka enkä laiha, en myöskään ole liikunnallinen. Taannoin työterveyshoitaja kyseli pituuteni ja painoni ja niiden perusteella kurtisteli kulmiaan. Sanoi, että voisinko vähän lisätä liikuntaa ja katsoa, ettei paino lähde tuosta nousuun. Sanoin, että en missään nimessä voi enää lisätä liikuntaa ja painon nousu ei haittaa, koska tavoittelen lihasmassan kasvua. Terkkari ei ymmärtänyt.
Taannoin olin ystäväni ja tämän työkavereiden kanssa terassilla. Ystävän työkaverit oli ihan mukavia, mutta kun puhe tuli liikuntaan, he kysyivät minulta, että "oletko aikeissa alottaa jotain liikuntaharrastusta" kun taas paljastui, että he olivat luulleet luontaisesti hoikkaa ystävääni koko ajan joksikin pitkän matkan juoksijaksi, vaikka tämä ei edes harrasta mitään liikuntaa! Naurettiin vaan ystäväni kanssa, mutta voin vain kuvitella miten ärsyttävää tuollainen on oikeasti ylipainoisille mutta liikunnallisille ihmisille. Tiedän paljon tosi kovakuntoisia mutta lihavia/pulskia ihmisiä.
Kommentit (130)
Perinteinen sali ei juuri kiloja poista vaan siihen tepsii paremmin juoksulenkit. Käydään salilla -300kcal ja syödään kilo rahkaa ja suklaata. Ihme juttu kun paino nousee. Tunnin juoksu jopa -800kcal.
Toihan on ihan schaibaa... ei liikunnallinen ihminen ole koskaan kokoa S. Ei ole mitenkään mahdollista. S-kokoinen on nimeomaan henkilö joka ei syö mitään, eikä treenaa mitään. Jos treenaat, niin vaatekoko kasvaa ensin M-kokokoon ja jos pelkkää lihasta harjoittaa (käy salilla), niin lopulta L-kokoon. Sitä isommat lihakset vaativat jo sitten apteekin proteiinia. Mutta oikeasti sporttinen mies/nainen ei todellakaan ole S-kokoa. Ei niin kun koskaan ja ikinä.
Vero Modalla on tietysti kesämekkoja montaa sorttia, osa tosi väljiä. Epäilen, että esim. Vero Modan farkut, joissa m-koko on kai 28 tuumaa, ei ap:lle mene. Eikä m-koon paitapuserot.
Mun mielestä aidon liikunnallisuuden kyllä näkee ihmisestä, vaikka tämä ei ihan laiha olisikaan. Semmoinen perusryhdikkyys ja etenkin jalkojen lihakset kertoo siitä. Toisaalta tunnen miehiä jotka käyvät salilla lähes päivittäin. Lihasmassaa on paljon ja paljon myös rasvaa siinä päällä. Heistä kyllä näkee, että salilla on käyty. Liikunnallisina en heitä silti pidä. Puuskuttavat portaissa, eivät jaksa kävellä, juoksusta puhumattakaan, selkä on kipeä. Kaiken kruununa tikkumaiset sääret. Liikunnallinen ihminen on ihminen, joka LIIKKUU ja jaksaa liikkua, jaksaa vetäistä kympin lenkin, jaksaa uida, hiihtää, pyöräillä kunnon matkoja. Ja semmoinen kyllä ihmisestä näkee.
Amerikkalaisen jalkapallon joukkue on hyvä kuva liikunnallisuuteen. Sama laji ja kaikki ammattiurheilijoita, mutta pelaajien kesken voi olla todella isoja pituus-, paino- ja vartalotyyppieroja.
Mitä sitten kukin tarkoittaa liikunnallisuudella? Onko se vintikoiran kaltainen kestävyysurheilija liikunnallisuuden mallikuva vai lihasmassan tai voman maksimointiin tähtäävä henkilö? Tuleeko likkunnallisuus treenituntien mukaan?
Totta, itse harrastan vain hyötyliikuntaa ja painan 49kg, pituutta 170cm. En syö punaista lihaa enkä maitotuotteita. Vaatekokoni on xs/s. Monesti luultu maratonharrastajaksi, mitä en todellakaan ole. Kuntosalilla en ole käynyt kymmeneen vuoteen.
Itseäni ei haittaa vaikka ulkonäköni perusteella ei arvaa, että liikun paljon. Tutut tietää ja pitävät liikunnallisena niin se riittää minulle. Vartaloni näyttää myös paremmalta tässä painossa kun urheilen ja olen tyytyväisempi itseeni näin.
Enemmän harmittaa se, että osa odottaa paljon liikkuvan yrittävän laihduttaa. Vähän kuin ylipainoisella ei olisi oikeutta liikkua muussa tarkoituksessa. Jos liikkuu, eikä laihdu, on epäonnistunut. Miksi ylipainoinen ei saisi liikkua ihan vain siksi, että voi henkisesti paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten on mahdollista, että tuolla liikuntamäärällä ja terveellisellä ruokavaliolla et ole hoikka ja että terveydenhoitaja on huolissaan painostasi. Jätät nyt jotain kertomatta.
Ap kertoi syövänsä terveellistä kotiruokaa mutta ei tarkentanut, kuinka paljon. Tässä näkyy toinen yleinen oletus: että ylipaino tarkoittaa sitä, että makaa vain sohvalla sipsejä syöden. Voi olla vähän ylipainoa, vaikka söisi terveellisesti, jos annoskoot ovat liian suuria. Normaalipituisella naisella paria perunaa päivässä tai yhtä voileipää vastaava ylimääräinen kalorimäärä voi vuosien aikana kerryttää liiketiloja.
No en minä nyt kuitenkaan laskisi sitä terveelliseksi syömiseksi, jos annoskoot ovat jatkuvasti niin isoja, että ylipaino pysyy. Juu, ruoka itsessään voidaan laskea terveelliseksi, mutta ruokavalio sinänsä ei ole terveellinen tai ainakaan painonhallintaan soveltuva.
No kun minä itse en näe painoani ylipainona, vaikka bmi onkin yli 24. BMI on huono arvio lihaksikkaille ihmisille. Vyötärönympärykseni on 70 cm ja kuntoremontissa tehdyn viskeraalisen rasvan mittauksen mukaan vaarallista viskeraalista rasvaa on ikäryhmään nähden erittäin vähän.
Syön ihan tavallista kotiruokaa. Esim. eilen aamupalaksi puuroa voimariininokareella, mustikoita, maitorahkaa, maitokahvi. Lounalla tofu-kasvis-nuudeliwokkia seesamiöljykastikkeella. Jälkiruoaksi puikko jäätelöä. Välipalana mansikka-herneproteiinismootie. Salin jälkeen heraisolaattipalautusjuoma ja banaani. Päivälliseksi uusia perunoita, seitan-kebabia ja salaattia. Iltapalaksi maitorahkaa ja mansikoita. Ei ole aikomusta vähentää ruokailua millään tavalla ja kohtuudessa pysyvät herkutkin ovat sallittuja vaikka joka päivä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitossa treenaat yläkroppaa neljä kertaa viikossa salilla, mutta jalkoja vain kerran? Mitä tuo 2x2 tarkoittaa? Jos haet lihaskasvua ilman roinaamista, treenaat liikaa. Piste.
Naisten on treenattava, koska useimmilla heistä on linnun lihakset, eli ovat todella tuulessa huojuvia. Salilla on usein söpöä, kun naiset nostavat vaikka 2 kg käsipainoa.
Mitäs söpöä siinä on? Jostainhan se on aloitettava ja joillakin voi olla rasitusvammoja, jotka vaikuttavat siihen, paljonko voin nostaa. Itse pystyisin vasemmalla nostamaan 10 kiloisella hauiskääntöjä, mutta koska oikean käden kyynärvarsi on paskana, pitää hinkuttaa niillä 6 kilon painoilla (ilmeisesti ikuisesti) . Polveni toimivat myös täysin arpapelillä. Välillä pystyn kyykkäämään isoilla painoilla helposti normaalit sarjat. Sitten seuraavalla viikolla saattaa olla täysin mahdoton saada edes pienemmillä painoilla paria kyykkyä, kun polvet paukkuu ja huutaa hoosiannaa. Tällä iällä alkaa olla kaikenlaista kremppaa.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen sali ei juuri kiloja poista vaan siihen tepsii paremmin juoksulenkit. Käydään salilla -300kcal ja syödään kilo rahkaa ja suklaata. Ihme juttu kun paino nousee. Tunnin juoksu jopa -800kcal.
Kuka käskee syömään kilon suklaata ja rahkaa päälle? Voimaharjoittelu sitä paitsi nostaa aineenvaihduntaa jopa 48 tunniksi.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei haittaa vaikka ulkonäköni perusteella ei arvaa, että liikun paljon. Tutut tietää ja pitävät liikunnallisena niin se riittää minulle. Vartaloni näyttää myös paremmalta tässä painossa kun urheilen ja olen tyytyväisempi itseeni näin.
Enemmän harmittaa se, että osa odottaa paljon liikkuvan yrittävän laihduttaa. Vähän kuin ylipainoisella ei olisi oikeutta liikkua muussa tarkoituksessa. Jos liikkuu, eikä laihdu, on epäonnistunut. Miksi ylipainoinen ei saisi liikkua ihan vain siksi, että voi henkisesti paremmin?
Aah tää on niin totta! Monesti multakin luullaan, että salitouhuilla tavoittelen jotain timmiä ja tiukkaa lopputulosta, vaikka yksinkertaisesti tykkään nostella puntteja. Se on mielestäni rentouttavaa vastapainoa työelämälle ja toki plussana otan sen, että lihakset kasvaa ja vahvistuu. Monesti kysellään juuri tuosta painonlaskusta tai luullaan, että olen laihiksella. Vastaan vaan reippaasti, että päinvastoin, tavoitteena on painonNOUSU. :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Toihan on ihan schaibaa... ei liikunnallinen ihminen ole koskaan kokoa S. Ei ole mitenkään mahdollista. S-kokoinen on nimeomaan henkilö joka ei syö mitään, eikä treenaa mitään. Jos treenaat, niin vaatekoko kasvaa ensin M-kokokoon ja jos pelkkää lihasta harjoittaa (käy salilla), niin lopulta L-kokoon. Sitä isommat lihakset vaativat jo sitten apteekin proteiinia. Mutta oikeasti sporttinen mies/nainen ei todellakaan ole S-kokoa. Ei niin kun koskaan ja ikinä.
Maratoonarit, korkeushyppääjät, taitoluistelijat, balettitanssijat..???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten on mahdollista, että tuolla liikuntamäärällä ja terveellisellä ruokavaliolla et ole hoikka ja että terveydenhoitaja on huolissaan painostasi. Jätät nyt jotain kertomatta.
Ap kertoi syövänsä terveellistä kotiruokaa mutta ei tarkentanut, kuinka paljon. Tässä näkyy toinen yleinen oletus: että ylipaino tarkoittaa sitä, että makaa vain sohvalla sipsejä syöden. Voi olla vähän ylipainoa, vaikka söisi terveellisesti, jos annoskoot ovat liian suuria. Normaalipituisella naisella paria perunaa päivässä tai yhtä voileipää vastaava ylimääräinen kalorimäärä voi vuosien aikana kerryttää liiketiloja.
No en minä nyt kuitenkaan laskisi sitä terveelliseksi syömiseksi, jos annoskoot ovat jatkuvasti niin isoja, että ylipaino pysyy. Juu, ruoka itsessään voidaan laskea terveelliseksi, mutta ruokavalio sinänsä ei ole terveellinen tai ainakaan painonhallintaan soveltuva.
No kun minä itse en näe painoani ylipainona, vaikka bmi onkin yli 24. BMI on huono arvio lihaksikkaille ihmisille. Vyötärönympärykseni on 70 cm ja kuntoremontissa tehdyn viskeraalisen rasvan mittauksen mukaan vaarallista viskeraalista rasvaa on ikäryhmään nähden erittäin vähän.
Syön ihan tavallista kotiruokaa. Esim. eilen aamupalaksi puuroa voimariininokareella, mustikoita, maitorahkaa, maitokahvi. Lounalla tofu-kasvis-nuudeliwokkia seesamiöljykastikkeella. Jälkiruoaksi puikko jäätelöä. Välipalana mansikka-herneproteiinismootie. Salin jälkeen heraisolaattipalautusjuoma ja banaani. Päivälliseksi uusia perunoita, seitan-kebabia ja salaattia. Iltapalaksi maitorahkaa ja mansikoita. Ei ole aikomusta vähentää ruokailua millään tavalla ja kohtuudessa pysyvät herkutkin ovat sallittuja vaikka joka päivä.
ap
No on tietenkin huono arvio. Mutta tässä nyt on minusta todella ristiriitaista, että olet niin kovin lihaksikas, mutta silti kukaan ei sitä päälle päin näe. Ja että se väärinkäsitys ei voi johtua edes siitä, että söisit epäterveellisesti tai liikaa, kun rasvaa ei muka ole yhtään liikaa missään. Minusta on melko selkeää, että se normaalipaino on joko se, minkä painoindeksi näyttää TAI minkä näkee silmällä päälle päin. Sinulla ei päde kuulemma kumpikaan, mutta silti jotenkin pidät itseäsi sopusuhtaisena . Eihän siinä tietysti mitään ongelmaa ole, jos olet terve ja sinulla on hyvä olo kropassasi, mutta mielestäni vähän hassua ihmetellä, jos sinusta oletetaan urheilemattomuutta, jos et milllään mittapuulla (BMI tai silmämääräisesti) näytä edes normaalipainoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitossa treenaat yläkroppaa neljä kertaa viikossa salilla, mutta jalkoja vain kerran? Mitä tuo 2x2 tarkoittaa? Jos haet lihaskasvua ilman roinaamista, treenaat liikaa. Piste.
Koska aiemmissa liikunnallisissa harrastuksissa alakroppa on yläkroppaan nähden ylikehittynyt. 2*2 tarkoittaa, että kahtena päivänä treenaan yläkropan vetävät lihakset + vatsan ja kahtena päivänä yläkropan työntävät lihakset. Ehtii palautua hyvin tuolla menetelmällä. Jalat saa kuormitusta lisäksi kun teen 3 päivänä viikossa ylämäkikävelyä juoksumatolla tai isolla vastuksella kuntopyörällä. En todellakaan roinaa, enkä arvosta sellaista touhua yhtään.
ap
Itse en tekisi noin. Treenaan voimaa 3 tai 4 kertaa viikossa. Treeniin kuluu ilman lämmittelyjä ja venyttelyjä max. 45 minuuttia. Tuloksia tulee enemmän kuin aikoinaan kun treenasin useammin ja pitempään. Tuntui aluksi oudolta, että paikat eivät ole kipeät treenin jälkeen, mutta tuloksia tulee paremmin kuin silloin kun uskoin armottoman itsensä rääkkäyksen olevan paras keino.
Palautuminen on homman nimi.
Ymmärrän hyvin, että 1-jakoisella treenillä saa myös hyviä tuloksia voiman ja lihasten suhteen, olen itsekin aikanaan tehnyt sellaista salitreeniä. Nyt kuitenkin yläkroppaan on tullut isointa edistystä tuolla kaksijakoisella menetelmällä ja yksinkertaisesti tykkään treenata niin. Se on minulle ihan älyttömän kivaa ja rentouttavaa. :) Toki pidän lepoviikkoja noin 5 viikon välein.
ap
En tee yksijakoista vaan nelijakoista treeniä. Mave-päivä. Penkkipäivä. Jalkakyykkypäivä. Pystypunnerruspäivä. Plus apuliikkeet. Nuo neljä liikettä ovat voiman ja lihasten tärkeimmät liikkeet joilla saa tulosta. Muu on vaan kuorrutusta kakun päälle.
No tuohan on nyt ihan itsestäänselvyys. Tottakai moninivelliikkeillä saa tulosta, kuka muka EI treenaa salilla kyykkyjen ja maastavetojen eri versioilla, pysty- ja penkkipunnerruksista puhumattakaan? Onko joku muu tapa muka treenata salilla?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on tuttavapiirissäni muutama nainen, joka on mielestään tosi liikunnallinen. Nimenomaan näitä salipirkkoja, joilla on oikein pt:n tekemä ohjelma ja sitä kuntopyörää ja stepperiäkin polkevat aina alkuun ja loppuun. Mutta omista päinvastaisista kuvitelmistaan huolimatta ei se missään näy, eivätkä ole "kiinteitä paketteja" tai niin lihaksikkaita, että se selittäisi korkean painoindeksin. Ilmeisesti kuitenkin heille on henkisesti tärkeää näin itselleen uskotella. Mutta kyseiset ihmiset siis väsähtävät kesken kävelylenkin alta aikayksikön, vaikka vauhti olisi oikeasti liikunnalliselle hidasta, käyttävät aina hissiä tai rullaportaita (ei ihme, koska jos on joskus pakko portaita nosuta, ovat naama hiessä ja punaisena puuskuttamassa yläpäähän päästyään) ja siinäkään vaiheessa, kun pitäisi sitten jotain painavaa kantaa, siirtää tai nostaa, ei heillä salipirkkoilusta huolimatta voimat tai kunto riitä mihinkään.
Miten tämä on oikeasti mahdollista? Joko he valehtelevat salikäynneistään tai on hiton huono pt.
Samaa olen miettinyt. Itse epäilisin vian olevan siinä, mitä salilla tehdään - on sitten kyse huonosta ohjelmasta, huonosta ohjauksesta (tekniikka) tai siitä, ettei oikeasti tehdä, kuten on neuvottu. Tai ehkä on haluttukin pt:ltä joku kiva, kiinteyttävä ohjelma, jossa ei tarvitse käyttää isoja painoja. Voi toki myös olla, että nuo salikäynnit ovat niin, että paperissa lukee 4-5 kertaa viikossa, mutta käytännössä tuo toteutuu kerran puolessa vuodessa ja muuten kerrat jäävät vähempään. Mutta itse epäilen ohjelman tasoa, kun on tullut nähtyä, millaista "pt:tä" tuolla saleilla pyörii - pahimmillaan menee jopa kehon osat pieleen, kuten sillä herralla, joka salin aulatilassa kävi alkukartoituksen tuloksia naisasiakkaalleen läpi ja iloisena moneen kertaan selosti lantion mitan vyötärön mitaksi ja päin vastoin. Kaiken maailman kammottaavaa tekniikkaohjaustakin on nähty ja todella monella se ohjelma on vain suoraan jostain järjestelmästä kopioitu ja kaikkille suunnilleen sama. Lopputulos on kuitenkin se, että kyseiset naiset ovat mielestään urheilullusia ja timmejä ja ylikilot selittyvät sillä kuuluisalla "lihas menee pienempään tilaan kuin läski" -selityksellä - se vaan ei näy päällepäin, eikä se mentävä tila ole muiden silmiin sen paremmin pieni kuin timmi.
Vierailija kirjoitti:
No johan jouluvitsin murjaisit. Oletko koskaan käynyt katsomassa esim. kovan tason yleisurheilukisoja livenä? On yllättävää kuinka siroja ja pieniä monet urheilijat ovat, vaikka telkkarissa näyttävät muka niin pumpatuilta ja suurilta. Saattaisit yllättyä kuinka paljon jopa XS-kokoista jengiä kilpailee eri lajeissa ja takuulla ovat sporttisia.
Vierailija kirjoitti:
Montako M kokoista pitkänmatkanjuoksijanaista olet nähnyt? Tai rytmistä kilpavoimistelijaa? Tai balleriinaa tai muuta tanssijaa? Nuo bodarilajit asia erikseen.
Harva nainen haluaa ap:n työhevos lookkia. 10kilsan juoksulenkkiä 2-3 kertaa viikossa niin alkaa myös näyttää urheilijalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aiemmissa liikunnallisissa harrastuksissa alakroppa on yläkroppaan nähden ylikehittynyt. 2*2 tarkoittaa, että kahtena päivänä treenaan yläkropan vetävät lihakset + vatsan ja kahtena päivänä yläkropan työntävät lihakset. Ehtii palautua hyvin tuolla menetelmällä. Jalat saa kuormitusta lisäksi kun teen 3 päivänä viikossa ylämäkikävelyä juoksumatolla tai isolla vastuksella kuntopyörällä. En todellakaan roinaa, enkä arvosta sellaista touhua yhtään.
ap
Itse en tekisi noin. Treenaan voimaa 3 tai 4 kertaa viikossa. Treeniin kuluu ilman lämmittelyjä ja venyttelyjä max. 45 minuuttia. Tuloksia tulee enemmän kuin aikoinaan kun treenasin useammin ja pitempään. Tuntui aluksi oudolta, että paikat eivät ole kipeät treenin jälkeen, mutta tuloksia tulee paremmin kuin silloin kun uskoin armottoman itsensä rääkkäyksen olevan paras keino.
Palautuminen on homman nimi.
Ymmärrän hyvin, että 1-jakoisella treenillä saa myös hyviä tuloksia voiman ja lihasten suhteen, olen itsekin aikanaan tehnyt sellaista salitreeniä. Nyt kuitenkin yläkroppaan on tullut isointa edistystä tuolla kaksijakoisella menetelmällä ja yksinkertaisesti tykkään treenata niin. Se on minulle ihan älyttömän kivaa ja rentouttavaa. :) Toki pidän lepoviikkoja noin 5 viikon välein.
ap
En tee yksijakoista vaan nelijakoista treeniä. Mave-päivä. Penkkipäivä. Jalkakyykkypäivä. Pystypunnerruspäivä. Plus apuliikkeet. Nuo neljä liikettä ovat voiman ja lihasten tärkeimmät liikkeet joilla saa tulosta. Muu on vaan kuorrutusta kakun päälle.
No tuohan on nyt ihan itsestäänselvyys. Tottakai moninivelliikkeillä saa tulosta, kuka muka EI treenaa salilla kyykkyjen ja maastavetojen eri versioilla, pysty- ja penkkipunnerruksista puhumattakaan? Onko joku muu tapa muka treenata salilla?
ap
Tottakai on muitakin tapoja. Käsitätkö, että on valtavasti ihmisiä, joilla on esimerkiksi selkä tai polvet rikki ja salilla tehdään vain eristäviä liikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No on tietenkin huono arvio. Mutta tässä nyt on minusta todella ristiriitaista, että olet niin kovin lihaksikas, mutta silti kukaan ei sitä päälle päin näe. Ja että se väärinkäsitys ei voi johtua edes siitä, että söisit epäterveellisesti tai liikaa, kun rasvaa ei muka ole yhtään liikaa missään. Minusta on melko selkeää, että se normaalipaino on joko se, minkä painoindeksi näyttää TAI minkä näkee silmällä päälle päin. Sinulla ei päde kuulemma kumpikaan, mutta silti jotenkin pidät itseäsi sopusuhtaisena . Eihän siinä tietysti mitään ongelmaa ole, jos olet terve ja sinulla on hyvä olo kropassasi, mutta mielestäni vähän hassua ihmetellä, jos sinusta oletetaan urheilemattomuutta, jos et milllään mittapuulla (BMI tai silmämääräisesti) näytä edes normaalipainoiselta.
Kyllä minulla on ns. bodariksi rasvaa, en sitä kiellä. Ja kuten aiemmin kirjoitin, laiduttamalla muutaman kilon saisin ihan hurjasti lihaserottuvuutta esim. käsivarsiin mutta en nyt toisten ihmisten ihailun vuoksi lähde millekään diettikuurille. Mutta kyllä pidän itseäni sopusuhtaisena, sillä vaatekoko on M ja vyötärönympärys 70. Monet eivät edes usko minun painavan niin paljon. Lähinnä huvittaa se, että monet ihmiset automaattisesti uskovat, että kaikki hoikat ja laihat ihmiset ovat automaattisesti sporttisia, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Geneettisesti hoikka mutta edes hyötyliikuntaa harrastamaton ystäväni kertoo, että häneltä tosi usein kysellään treenivinkkejä siihen, että saisi samanlaisen hoikan kropan. Hän vastaa, että syömällä kerran päivässä mäkkärin aterian, juomalla kaksi litraa kahvia makeutusaineella ja polttamalla puoli askia tupakkaa päivässä. :D
ap