Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?
Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.
Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?
Kommentit (649)
Lisäisin vielä, että on ihanaa kun Suomessa kerrankin tarkenee mennä uimaan!! Rakastan kesää😊sitä paitsi auringon lämpö iholla tuottaa elimistöön serotoniinia
Itse asiassa rasvaprosentti alhainen
Nautin lämpimistä illoista. Siitä, että kahdeksan aikaan voi mennä uimaan ja mittarissa vielä ainakin 25 astetta.
"Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?"
Jokainen inhoaa kuumuutta ja helteitä! Koko jutun idea on siinä, että helteillä voi hakeutua viileisiin paikkoihin kuten vesistöjen äärelle tai viilentää asuntoa siihen tarkoitetuilla laitteilla.
Jos ihmiset oikeasti tykkäisivät helteistä, he olisivat kaiket päivät mahdollisimman kuumissa paikoissa evätkä hakeutuisi viileisiin paikkoihin.
Mikä ihmisiä viehättää loskapaskaräntäkeleissä? Mikä se juttu siinä on?
Niitä riittää Suomessa vähintään sen 8 kk. Ihan mahtavaa, jos edes muutama päivä kesällä on lämmintä. Nautin!!
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset oikeasti tykkäisivät helteistä, he olisivat kaiket päivät mahdollisimman kuumissa paikoissa evätkä hakeutuisi viileisiin paikkoihin.
En mä hakeudu mihinkään viileään näinä harvoina lämpiminä päivinä. Olen auringossa ja nautiskelen.
No olis jees silloin alle 25v, mutta nyt on tullu realiteetit vastaan. Ilta-aurinko hellepäivän jälkeen on aivan mahtava ja se niittyjen ja heinäpeltojen tuoksu kun viileä ilma tulee päälle. Mutta en menisi lenkille, en edes kauppaan jos pitää kantaa kasseja. Olen onnekas kun vältin melanooman aikaisemmilla tavoilla.
Miedommat ja hellerajoja alemmat lämpötilat sopivat jokaisen kohdalle paremmin.
Tukalammat ja korkeammat lämpötilat saavat vain aikaan enemmän ongelmia ja vaikeuksia monelta osin. Niin ihmisen, muiden eläinten, kasvien ja hyönteisten kohdalla.
Sama pätee ihmisen/ ihmisten jaksamisen, terveyden, kuin kesästä ja elämästä nauttimisenkin osalta.
Muutama hellepäivä kuukaudessa ei vielä aiheuta mitään ongelmia, mutta pidempään jatkuessa, nk. nyt on ainakin sääennusteiden mukaan luvattu ja on ilmeisesti tulossa se pidempi ajanjakso ei tule tuntumaan kenestäkään hyvältä. Uskokaa pois! Jos tämä tukala helle, trooppisine öineen jatkuu vielä pari viikkoakaan yhteen putkeen, niin moni tulee muuttamaan mielensä hellekesien kaipailemisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
"Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?"
Jokainen inhoaa kuumuutta ja helteitä! Koko jutun idea on siinä, että helteillä voi hakeutua viileisiin paikkoihin kuten vesistöjen äärelle tai viilentää asuntoa siihen tarkoitetuilla laitteilla.
Ihan yhtä typerä argumentti, kuin se, että jokainen inhoaisi pakkaskelejä ja kylmyyttä. Ihmiset ovat erilaisia ja aina kannattaa muistaa, että sitä omaa mielipidettä ei kannata yleistää koko väestöön.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset oikeasti tykkäisivät paukkupakkasista, he olisivat kaiket päivät mahdollisimman kylmissä paikoissa eivätkä hakeutuisi lämpimiin paikkoihin, esim. sisätiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset oikeasti tykkäisivät pakkasesta, he olisivat talvisin alasti pihalla.
paltamon ajattelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset oikeasti tykkäisivät pakkasesta, he olisivat talvisin alasti pihalla.
😂😂
Minä nykyään en edes puhu tästä ihmisille koska kaikki katsoo minua kun hullua, eli mä en siedä kesää ja hellepäiviä, en vaan kestä. En kuitenkaan millään tavalla tuomitsee ihmisiä jotka tykkää kesästä. Kaikki mikä menee +18 aiheuttaa tuskaa ja kärsimystä. Hikoilen aivan valtavasti, sitä alkaa valua aamusta iltaan, öisin menee unet ja aamulla todella väsynyt, valoherkkyys, en voi mennä ulos ilman aurinkolasia, koska sitten tulee hirvee päänsärky. En käy lenkillä kesäsin vain salissa ja jopa siellä ei jaksa olla kauan. Hyttyset. Minua syödään jos menen iltasin ulos niitä alkaa heti kerääntyä, pakko olla mukana noita hyttysspray tai roll-on niihin mene rahaa. En vaan nauti, mutta en voi tästä puhua kun kukaan ei ymmäräja heidän mielestä sä oot hullu kun en tykkä paahtoa siinä auringon alla joten yritän olla itsekseen ja kestää vaan kun sää on semmonen asia johon en voi vaikuttaa sen on mikä se on helle tai pakkanen
Kelit on mitä ne on. Ei ne siitä päivittelemällä muutu. Suomen kesät on nykyään trooppisia ja näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
paltamon ajattelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂
Saunasta on mukava mennä pakkaslumeen kellimään ja avantouinti on vallan ihanaa.
Eikös säästä tappeleminen ole ihan sairasta, tulee mitä tulee kyllä tässä parjäillään.
Ensin huudetaan helteiden perään ja kun tulee helle alkaa vollotus.
Kotiaan voi viilentää, jos ei ole varaa hankkia viilentimiä sittenhän hikoilette. Sitäpaitsi joku joutuu nukkumaan 20 asteen pakkasessa jossain roskiksessa. Elämä on.
Ei tarvii stressata pukeutumisesta ja vaatteista.. onko tarpeeksi vaatetta päällä ja kelin ja vuodenajan mukaiset.. ei liikaa tai liian vähän. Tosi selkeetä ja simppeliä et voi kesällä pukeutua kesävaatteisiin eikä palella.
Vierailija kirjoitti:
Miedommat ja hellerajoja alemmat lämpötilat sopivat jokaisen kohdalle paremmin.
Tukalammat ja korkeammat lämpötilat saavat vain aikaan enemmän ongelmia ja vaikeuksia monelta osin. Niin ihmisen, muiden eläinten, kasvien ja hyönteisten kohdalla.
Sama pätee ihmisen/ ihmisten jaksamisen, terveyden, kuin kesästä ja elämästä nauttimisenkin osalta.
Muutama hellepäivä kuukaudessa ei vielä aiheuta mitään ongelmia, mutta pidempään jatkuessa, nk. nyt on ainakin sääennusteiden mukaan luvattu ja on ilmeisesti tulossa se pidempi ajanjakso ei tule tuntumaan kenestäkään hyvältä. Uskokaa pois! Jos tämä tukala helle, trooppisine öineen jatkuu vielä pari viikkoakaan yhteen putkeen, niin moni tulee muuttamaan mielensä hellekesien kaipailemisen suhteen.
eri mieltä asiasta,12vuotta floridan auringon alla olleena..kesällä siellä varsin kosteaa..voi olla 100%kosteus ettei edes vettä sada ja temp 35
Niin, siis mistä te "rikkaat" nautitte? Siitä, että ulkona on hel*eilisen kuuma, mutta oleskelette kuitenkin sisällä koneellisesti jäähdytetyissä tiloissa? Eikö olisi ihan se ja sama, vaikka ulkonakin olisi +15, kun ette kuitenkaan siellä ole?
Meillä elämä tapahtuu ulkona, ja kyllä kuumuus vaikeuttaa niin työntekoa kuin harrastuksia. Tosin laskisin kyllä omankin talouden varsin varakkaaksi, ei vaan silti ole aikaa makoilla ilmalämpöpumpun alla.