Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?
Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.
Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?
Kommentit (649)
Vierailija kirjoitti:
Kuten talvella minulle hoetaan, kun on vaan ja ainoastaan kylmää, pimeää ja kamalaa: "Se on vaan varustelu kysymys"
Suurelta osin se onkin. Otatko sen sitten kettuiluna vai?
Onhan siinä eksotiikkaa että lämpöä on etenkin nyt kun ei pääse kesälomalla etelään tai pääsisihän sitä, mutta ei oikein nappaa tämän Covid pandemian vuoksi.
Nyt on kesä ja sen jälkeen alkaa taas pimeys ja kylmyys.
Minusta on hyvä, että jotkut voivat helteellä paremmin ja pystyvät nauttimaan siitä. Itse kärsin pahasta migreeni-Horton -yhdistelmästä, joten hellepäivät ja suurin osa kesästä kuluvat kamalissa kivuissa oksentaen. Ei voi tässä tilanteessa oikein mennä puun varjoon viilentymään.
Muistakaa nesteytys,
vesi ja elektrolyytit (natrium, kalium tärkeimmät, myös magnesium)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten talvella minulle hoetaan, kun on vaan ja ainoastaan kylmää, pimeää ja kamalaa: "Se on vaan varustelu kysymys"
Entäpä jos on ulkotöissä pakkasella? Tottakai jokainen osaa pukea toppatakin ja pipon päähänsä mutta jos joutuu tekemään työtä pakkas-nahkeiden koneiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä, että jotkut voivat helteellä paremmin ja pystyvät nauttimaan siitä. Itse kärsin pahasta migreeni-Horton -yhdistelmästä, joten hellepäivät ja suurin osa kesästä kuluvat kamalissa kivuissa oksentaen. Ei voi tässä tilanteessa oikein mennä puun varjoon viilentymään.
Tsemppiä. Itselle tuli ongelmia lämmönsäätelyn kanssa syövän ja aivoinfarktin jälkeen. Hikoilen pakkasellakin kuin pieni porsas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinko hellii kolottavaa kehoani ja varjoa löytyy aina. Palelen todella herkästi. Talvella täytyy pukea sisälläkin välihousut ja villasukat usein kesälläkin. Ulos lähteminen helteellä on nopeaa, ei vaatekerroksia. Pyykinpesukin vähenee. Psoriasis paranee. Asunnon kyllä valitsen aina niin, ettei helteellä ole liian kuuma. Ei siis niitä valoisia eteläikkunoita.
Joku psoriasis varmaa aiheuttaa pahoja kipuja 😂 Not.
Oletko tosiaan noin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa nesteytys,
vesi ja elektrolyytit (natrium, kalium tärkeimmät, myös magnesium)
Kyllä. Hyvä muistutus. Itsellåni on pahoja ongelmia kuumalla elektrolyyttitasapainon kanssa. Nesteitä kuluu litratolkulla.
Minä rakastan helteisiä iltoja, kun vielä klo 20 mittari näyttää 25. Voi käydä iltauinnilla yms. Eikö palele yhtään. Nukun tottakai huonommin kuin viileällä, mutta sen kestää, kun päivisin niin kivaa.
Koska on kerrankin kiva olla ulkona niin ettei kylmä, varsinkin iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan. Koska vaikka miten varustelisi itseään, se talvi on ihan silkkaa paskaa.
Mun lempi vuodenajat ovat.
1. Kevät
2. Syksy
3 Talvi - silloin kun pakkasta on alle - 15 astetta.
4 Kesä viimeisimpänä. Kesä ilman hyttysiä ja alle 22 asteen lämpötilassa olisi paras.
Järkyttäviä palelijoita täälläkin!
Juuri teidän villasukkakansan hyristelyn takia esim. työpaikoilla pitää kaikki lämmityslaitteet hönkiä täysillä niin, että normaalit ihmiset joutuvat hikoilemaan.
Terve ihminen ei palele jatkuvasti. Varsinkaan sisätiloissa tai kesäisin. Kannattaa hakeutua lääkärin juttusille. Veriarvot ja kilpparit saattaa olla pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttäviä palelijoita täälläkin!
Juuri teidän villasukkakansan hyristelyn takia esim. työpaikoilla pitää kaikki lämmityslaitteet hönkiä täysillä niin, että normaalit ihmiset joutuvat hikoilemaan.
Terve ihminen ei palele jatkuvasti. Varsinkaan sisätiloissa tai kesäisin. Kannattaa hakeutua lääkärin juttusille. Veriarvot ja kilpparit saattaa olla pielessä.
Koko ikäni olen ollut palelija, liekö hoikkuuden syytä. Veriarvot on kunnossa, myös kilpparit. Minkäs sille tekee, jos palelee tai hikoilee. Me ihmiset nyt vain olemme erilaisia, ja hyvä niin.
Helteillä on kivaa, kun tuntee kerrankin olevansa elossa ja on oikeasti kesäistä. En todellakaan hikoile helpolla, pala kovin helposti tai saa päänsärkyä jos en kittaa vettä vähän väliä. Tosin se mitä ihmiset ylipäänsä kutsuu helteiksi on aika kyseenalaista. 27 on eka lämpötila missä ympäröivää ilmaa ei tunne, mutta jotkut vinkuu jo 20 asteessa. En ymmärrä.
Helteet on aika lailla ihmiselle normaali lämpötila. Ei ihmistä ole luotu alle 20 asteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan uimista luonnonvesissä, ja helteillä sitä saa tehdä mielin määrin ilman että paleltuu.
Hellettä kun jatkuu vähän aikaa, niin luonnonvedet on pilalla sinilevästä.
Meidän mökkirannassa ei ole ikinä ollut sinilevää.
Ilmeisesti sisävesi ilman maanviljelyä rannoilla tai ojitusta metsäpalstoilla.
Meidänkään mökkijärvellä ei ole sinilevää. Ei tosiaan ole viljelyksiä tai suo-ojia. Kirkas ja usein viileä vesi, syviä kohtia ja viereiseltä hiekkaharjulta tulee pohjavettä järveen. Oikein ihana helteellä. Tulisipa jo viikonloppu ja +30 astetta, saisi mennä asumaan järveen!
Ei ole mökkiä, enkä pääse järvellekään koska ei ole autoa. Kaikkialla Suomessa ei ole järviä lähellä,. Jos olisi, minäkin asuisin vedessä näillä ilmoilla.
Etelässä olikin juuri ihanaa, kun meri oli hotellin vieressä. Ja hotellin lämpötila oli öisin sellainen, että pystyi nukkumaankin. Kotona helteellä nukkuminen on aika vaikeata. (Ei voi ILP ja ne muut ei oikein taida toimia)
Ikävä kyllä eläke on niin pieni, että etelänmatka ei onnistu enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan uimista luonnonvesissä, ja helteillä sitä saa tehdä mielin määrin ilman että paleltuu.
Hellettä kun jatkuu vähän aikaa, niin luonnonvedet on pilalla sinilevästä.
Meidän mökkirannassa ei ole ikinä ollut sinilevää.
Ilmeisesti sisävesi ilman maanviljelyä rannoilla tai ojitusta metsäpalstoilla.
Meidänkään mökkijärvellä ei ole sinilevää. Ei tosiaan ole viljelyksiä tai suo-ojia. Kirkas ja usein viileä vesi, syviä kohtia ja viereiseltä hiekkaharjulta tulee pohjavettä järveen. Oikein ihana helteellä. Tulisipa jo viikonloppu ja +30 astetta, saisi mennä asumaan järveen!
Ei ole mökkiä, enkä pääse järvellekään koska ei ole autoa. Kaikkialla Suomessa ei ole järviä lähellä,. Jos olisi, minäkin asuisin vedessä näillä ilmoilla.
Etelässä olikin juuri ihanaa, kun meri oli hotellin vieressä. Ja hotellin lämpötila oli öisin sellainen, että pystyi nukkumaankin. Kotona helteellä nukkuminen on aika vaikeata. (Ei voi ILP ja ne muut ei oikein taida toimia)
Ikävä kyllä eläke on niin pieni, että etelänmatka ei onnistu enää.
Voisit sinäkin tehdä jotain sivubisnestä etkä vaan loisia eläkkeellä. Pääsisit etelänkin.
Helteissä viehättää se, että suurimman osan vuodesta saa palella, ihmetellä pimeyttä, liukastella, masentua, tuhlata omaisuuksia lämmitykseen, pukeutua kuin avaruuskävelylle, ajaa ojaan, kolata, raapia jäätä auton ikkunalta, lapioida lunta ja sairastua flunssaan.
Talven ainoa hyvä puoli on, että ei ole hyttysiä.