Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
561/649 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaista herkkua.

Vierailija
562/649 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan enemmän liikkua ja oon energisempi sekä paremmalla mielellä. Kiva kun ulos ei tarvii pukea ulkovaatteita. :) Helle hellii ja syleilee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/649 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii aivastella vilun takia ja kääriytyä vilttiin tai villatakkiin.

Vierailija
564/649 |
18.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on duunissa yks kun aina kun helteet alkaa niin pääsee kehumaan kuinka kivaa on laittaa ilmalämpöpumppu viilentämään asuntoa.

Vierailija
565/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttäviä palelijoita täälläkin! 

Juuri teidän villasukkakansan hyristelyn takia esim. työpaikoilla pitää kaikki lämmityslaitteet hönkiä täysillä niin, että normaalit ihmiset joutuvat hikoilemaan.

Terve ihminen ei palele jatkuvasti. Varsinkaan sisätiloissa tai kesäisin. Kannattaa hakeutua lääkärin juttusille. Veriarvot ja kilpparit saattaa olla pielessä.

Ja/ tai lihasmassa olematon.

Vierailija
566/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helle on ihanaa! Voi vaan aamulla heittää päälle jonkun liehuvan kesämekon ja sandaalit ja lähteä koko päiväksi ulos miettimättä että pitäisikö pakata mukaan villatakki ja sukkikset varmuuden vuoksi/iltaa varten. Olo on niin kevyt ja vapaa kun ei ole takkia tms ylimääräistä päällä!

Ja sit ylipäätään voi norkoilla ulkona tuntikausia palelematta kertaakaan, nauttia auringosta iholla, käydä uimassa monta kertaa ilman että varpaita alkaa sinertää. Aurinko ja helle kuivattaa muutamassa minuutissa. SUP-laudalta putoaminen on vaan ihanaa kun vesi on kuin linnunmaitoa. Voi bilettää ja seikkailla kavereiden kanssa myöhälle yöhön kun on niin lämmintä, kilistellä viiniä terasseilla kesähepenissä ja ruskettuneena kuin etelä-euroopassa konsanaan. Kaikki on vaan paremmin, kun on oikeasti lämmin eikä tuulikaan sitä poista.

Muista nauttia nyt. Noita kesiä on ihana muistella sitten, kun pakerrat päivät töissä ja tulet rättiväsyneenä illalla kotiin.

Vierailija
567/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tiedoksi että voit hyvin lähteä sinne kemin lumilinnaan kesälläkin,kaikki vaan eivät pidä kylmästä&loskasta ja pakkasesta.

Vierailija
568/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nauttijat" makaavat ilmalämpöpumpun kyljessä viileissä, isoissa asunnoisaan, pulahtvat ilmeisesti välillä myös uima-altaaseensa/järveen/mereen/jonnekin, ajavat ilmastoiduilla, viileillä autoillaan eri paikkoihin mm.ruokakauppaan jne. Ei tarvitse helteessä raahata painavia kasseja pyörällä/kävellen.

Naureskelevat köyhille ja sairaille helteistä kärsijöille sadistista vahingoniloaan. No, ei yllätä Suomessa. Mutta siis se niidenkin "nautinto"perustuu siihen, että oiekasti kaikin keinoin viilentävät itseään ja sitten naureskelevat niille, jotka eivät kykene siihen esim. rahan tai terveydentilan takia. Empaattinen, maailman onnellisin Suomen kansa!

Aivan, täytyy lopettaa helteistä nauttiminen koska kaikilla ei ole mahdollisuutta ilmalämpöpumppuun. Tai sitten ei. Eli tässä siis oikeasti niitä joilla ei ole mahdollisuutta viilennykseen, ottaa päähän se että jollain muulla on. Menkää sossusta kysymään viilennyslaitteita, onhan se nyt väärin että joku nauttii!

Ei jaksa kuunnella kyllä tälläistä narinaa.

Vierailija
569/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle tekee laiskaksi.

Vierailija
570/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan niitä puhaltimiaostettua ja alle satasellakin saa. Jäitä kippoon puhaltimen eteen. Onneksi pääsee maaseudulle ja siellä ilmalämpöpumppu.

Vierailija
571/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tiedoksi että voit hyvin lähteä sinne kemin lumilinnaan kesälläkin,kaikki vaan eivät pidä kylmästä&loskasta ja pakkasesta.

Siis onko Kemissä lumilinna kesälläkin?

Vierailija
572/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä,google on ystäväsi.

Vierailija
573/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se ihanaa. Voi olla pienissä vaatteissa, rannalla viihtyy eikä palele, lasten kanssa on helppoa - uima-allas tai sadetin pihaan ja antaa riehua, ...

Helteessä kaikki on ihanaa. Ja samaten tämä valo, ihan parasta. Eikä minusta Suomessa edes helteillä ole vielä mitenkään kovinkaan kuuma, mukavan lämmintä vain. Jossain aurinkolomilla on välillä ihan oikeasti kuumakuuma, kun on se melkein 40 astetta. Suomessa vaikka olisi helle, melkein aina (ainakin täällä merellisessä kaupungissa) on jonkinlainen tuulenvire, joka tekee korkeatkin lämpötilat sellaisiksi, että saa vähintään huppari olla mukana.

Vierailija
574/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina tykännyt kesästä, sanonut vuosikausia että aina sais olla mun puolesta kesä.

Mun isä oli vielä innokkaampi kesäihminen, otti aurinkoa ja kuumimpina aikoina lomaili esim. Turkissa ja paahtoi itsensä hurjan tummaksi joka kesä. Muhun ei ole aurinko samaan tapaan tarttunut vaikka yritystä oli.

Sitten tuli isälle sydäninfarkti alle 6kymppisenä ja mulle rytmihäiriöt kolmekymppisenä.

Ylipainolla tai tupakoinnilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa koska ei ole koskaan olleet meidän ongelmia.

Kyllähän kesässä on ihania juttuja mutta helteet on ihan oikeasti joillekin hengenvaarallisia. Mun isäkin kettuili joskus mulle että eihän mua voi etelän lomalle viedä kun en lämpöä kestä. Eipä kettuile enää kun itsekin siitä kärsii.

Nauttikoot muut helteistä, mutta ne hölötykset ”kerrankin on tarpeeks lämmintä” ja muut vastaavien ihan vähättelyiden heittäjät vois miettiä että ehkä ihmisillä on eri mieltymykset, mikä on ok, ja ehkä jopa terveydelliset syyt, ettei ihan oikeasti helteistä voi nauttia.

Nauttikaa te, mutta älkää kettuilko jos joku ei siihen pysty.

Vierailija
575/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina tykännyt kesästä, sanonut vuosikausia että aina sais olla mun puolesta kesä.

Mun isä oli vielä innokkaampi kesäihminen, otti aurinkoa ja kuumimpina aikoina lomaili esim. Turkissa ja paahtoi itsensä hurjan tummaksi joka kesä. Muhun ei ole aurinko samaan tapaan tarttunut vaikka yritystä oli.

Sitten tuli isälle sydäninfarkti alle 6kymppisenä ja mulle rytmihäiriöt kolmekymppisenä.

Ylipainolla tai tupakoinnilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa koska ei ole koskaan olleet meidän ongelmia.

Kyllähän kesässä on ihania juttuja mutta helteet on ihan oikeasti joillekin hengenvaarallisia. Mun isäkin kettuili joskus mulle että eihän mua voi etelän lomalle viedä kun en lämpöä kestä. Eipä kettuile enää kun itsekin siitä kärsii.

Nauttikoot muut helteistä, mutta ne hölötykset ”kerrankin on tarpeeks lämmintä” ja muut vastaavien ihan vähättelyiden heittäjät vois miettiä että ehkä ihmisillä on eri mieltymykset, mikä on ok, ja ehkä jopa terveydelliset syyt, ettei ihan oikeasti helteistä voi nauttia.

Miten se on vähättelyä tai kettuilua, jos joku toteaa, että kerrankin on tarpeeksi lämmintä hänelle itselleen?

Ei tietenkään voi olettaa, että kaikki nauttivat tai voivat nauttia helteistä. Ihan yhtä lailla ei voi olettaa, että kaikki nauttisivat pakkasista tai viileästä ilmasta. On mielestäni vähän outoa vaatia helteistä tykkäävää ihmistä huomioimaan heidät, jotka eivät terveydellistä syistä helteistä nauti. Miten tämä huomioiminen käytännössä tapahtuu?

Vierailija
576/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä heti herättyään koiran kanssa pihalle. Vaan sandaalit jalkaan.

Ulos ja sisälle meneminen on nopeaa, ei älytöntä pukemisriisumisrumbaa. Voin vaan kuvitellla mitä se on pikkulapsiperheissä.

On sellainen etelänlomaolo. Lomaolo ylipäätään.

Auringonvalo, siis se valo, nostaa mielialaa.

Voi syödä aamupalaa terassilla vaikka bikineissä.

Tykkään kun mun ulkotomaatit kasvaa. Ne tuoksuukin niin hyvältä.

Kuumuus jotenkin rentouttaa. Olen pakonomainen häärääjää. Helteellä osaan hellittää.

Vierailija
577/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

m36 kirjoitti:

Täämä nauttija on hoikkahko 171cm  ja 77 kg ja asuu maatilalla. asvalttikaupungissa betonilaatojen keskessä olisi kamalaa tupakan, pensan, hajuvetehisten  ja krilliruokien käryssä riepottelevia pärrämopoja kuunnella

Ja tämä nauttija 176 cm ja 67 kg ja mielestäni jotain ihanaa on myös helteisen kaupungin kuhinassa. Näin olemme erilaisia.

Vierailija
578/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helle on ihanaa! Voi vaan aamulla heittää päälle jonkun liehuvan kesämekon ja sandaalit ja lähteä koko päiväksi ulos miettimättä että pitäisikö pakata mukaan villatakki ja sukkikset varmuuden vuoksi/iltaa varten. Olo on niin kevyt ja vapaa kun ei ole takkia tms ylimääräistä päällä!

Ja sit ylipäätään voi norkoilla ulkona tuntikausia palelematta kertaakaan, nauttia auringosta iholla, käydä uimassa monta kertaa ilman että varpaita alkaa sinertää. Aurinko ja helle kuivattaa muutamassa minuutissa. SUP-laudalta putoaminen on vaan ihanaa kun vesi on kuin linnunmaitoa. Voi bilettää ja seikkailla kavereiden kanssa myöhälle yöhön kun on niin lämmintä, kilistellä viiniä terasseilla kesähepenissä ja ruskettuneena kuin etelä-euroopassa konsanaan. Kaikki on vaan paremmin, kun on oikeasti lämmin eikä tuulikaan sitä poista.

Ehkä sun kannattaisi muuttaa sinne etelä-eurooppaan. Voisit kilistellä sitä vinkkua hepenissä vuoden ympäri. Voi sinunkin mielipide muuttua kun ikää tulee eikä seikkailut ja biletys kamujen kanssa ole enää elämän pääpointti ja kroppakaan ei siedä enää kuumuutta:) 

Miksi hänen mielipiteensä pitäisi muuttua? Positiivinen kommentti joka kertoi vain kirjoittajan oman tämänhetkisen mielipiteen. Ei kettuilua tai vähättelyä muita kohtaan. Ja sinä koet asiaksesi loukkaantua 😄

Vierailija
579/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on vähättelyä tai kettuilua, jos joku toteaa, että kerrankin on tarpeeksi lämmintä hänelle itselleen?

Ei tietenkään voi olettaa, että kaikki nauttivat tai voivat nauttia helteistä. Ihan yhtä lailla ei voi olettaa, että kaikki nauttisivat pakkasista tai viileästä ilmasta. On mielestäni vähän outoa vaatia helteistä tykkäävää ihmistä huomioimaan heidät, jotka eivät terveydellistä syistä helteistä nauti. Miten tämä huomioiminen käytännössä tapahtuu?

No mun olis pitänyt varmaan kertoa tuo tarkemmin, eli mun kohdalla tuossa ei ole koskaan hehkutettu sitä omaa fiilistä vaan v.ttuiltu että mussa on vikaa kun en lämpöä kestä. En siis referoinut koko keskustelua tähän, yritin kyllä tuoda ilmi sen asenteen. Ja olihan mussa vikaa kun en lämpöä kestä. Mä olen jo nuorempana voinut huonosti pelkästä saunassa käymisestä ja siitäkin motkotettiin, kyllähän nyt suomalainen rakastaa saunaa ja kovia löylyjä.

Vierailija
580/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun olis pitänyt varmaan kertoa tuo tarkemmin, eli mun kohdalla tuossa ei ole koskaan hehkutettu sitä omaa fiilistä vaan v.ttuiltu että mussa on vikaa kun en lämpöä kestä. En siis referoinut koko keskustelua tähän, yritin kyllä tuoda ilmi sen asenteen. Ja olihan mussa vikaa kun en lämpöä kestä. Mä olen jo nuorempana voinut huonosti pelkästä saunassa käymisestä ja siitäkin motkotettiin, kyllähän nyt suomalainen rakastaa saunaa ja kovia löylyjä.

Aivan. Tuo on kyllä pelkkää ilkeyttä ihmisiltä, inhottavaa käytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme