Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?
Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.
Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?
Kommentit (649)
Helle on ihanaa! Voi vaan aamulla heittää päälle jonkun liehuvan kesämekon ja sandaalit ja lähteä koko päiväksi ulos miettimättä että pitäisikö pakata mukaan villatakki ja sukkikset varmuuden vuoksi/iltaa varten. Olo on niin kevyt ja vapaa kun ei ole takkia tms ylimääräistä päällä!
Ja sit ylipäätään voi norkoilla ulkona tuntikausia palelematta kertaakaan, nauttia auringosta iholla, käydä uimassa monta kertaa ilman että varpaita alkaa sinertää. Aurinko ja helle kuivattaa muutamassa minuutissa. SUP-laudalta putoaminen on vaan ihanaa kun vesi on kuin linnunmaitoa. Voi bilettää ja seikkailla kavereiden kanssa myöhälle yöhön kun on niin lämmintä, kilistellä viiniä terasseilla kesähepenissä ja ruskettuneena kuin etelä-euroopassa konsanaan. Kaikki on vaan paremmin, kun on oikeasti lämmin eikä tuulikaan sitä poista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten talvella minulle hoetaan, kun on vaan ja ainoastaan kylmää, pimeää ja kamalaa: "Se on vaan varustelu kysymys"
Talvella onkin, mutta kesällä tulee raja vastaan, kuinka paljon voi riisua...
Et sä talvellakaan saa kasvoja lämpöseen. Eli pätee kumpaankin ihan yhtä hyvin!
Kyllähän saan! Pipo + tuubi + takin huppu tai kypärämyssy + huppu. Silmät ainoastaan näkyvissä. Viime talvenakin tuli monet hiihdot ja lumikenkäilyt vedettyä näin viimassa ja pakkasessa.
Minä en edes tykkäisi pukeutua niin, että vain silmät näkyy. Kaikista naaman edessä olevista vaatteista tulee pakkasella jäisiä kuolarättejä! YÖK! 🤮. No, ei mulla onneksi koskaan, edes paukkupakkasilla, ole ollut niin kylmä, että olisi tarvinnut peittää kasvoja niin, että vain silmät näkyy.
Se sitten on sun oma ongelma, kun et halua pukeutua hyvin. Edelleenkin kesällä on rajallista, kuinka paljon voit riisua.
eri
Miten niin en halua pukeutua hyvin? Ei ole tullut elämäni aikana kertaakaan sellaista talvisäätä vastaan, että kasvoilleni olisi liian kylmä. Muksuna kokeilin kerran tuollaista kasvot peittävää pakkaspukeutumista, mutta silloin niihin vaatteisiin alkoi kertyä kuuraa ja kasvaa jääpuikkoja, joten se jäi siihen ainoaan kertaan. Hyvin pärjään kevyemmälläkin talvipukeutumisella. Toppatakkiakin käytän vain, kun pakkanen alkaa olla lähempänä -30 astetta, joka on nykypäivänä Lapin ulkopuolella sangen harvinainen, eikä ilmene edes joka talvi. Lämpimimmät talvet on menneet kokonaan kevyellä välikausipukeutumisella ja ilman varsinaisia talvikenkiäkin.
Väitteesi siitä, ettei kylmältä saa kasvoja suojattua, ei ainakaan pidä paikkaansa.
eri kommentoijaEn ole väittänyt, ettei saisi suojattua. Kysymys on ennemminkin siitä, onko tarpeen suojata. Itse en suojaa, kun ei ole sille tarvetta. Eikä ole koskaan edes pienimmän asteen paleltumia tullut.
Kyllä sanoit.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttavapiirissä helteistä valittavat on kaikki ylipainoisia, mistähän johtuu? Muut nauttivat näistä säistä, kun ei tartte palella ja voi mennä vähissä vaatteissa ulos.
Olen hyvin hoikka noin rasvaprosentin puolesta, sillä treenaan paljon ja syön terveellisesti. Ehkä hoikkuuteni vuoksi olen ollut palelevainen syksystä kevääseen.
Olen aina kärsinyt helteestä kesäisin. En mene mielellåään edes ulos, kun lämpötila alkaa olla yli 25 plussalla, koska minulle tulee niin helposti huono olo. En siis todellakaan nauti helteistä enkä myöskään saunassa ota kovia löylyjä, max 55 asteen lämpöisiä. Onneksi on ilmalämpöpumppu, niin saa sisätilat viileiksi. Entisessä asunnossa valvoin ennätysmäärän öitä eräänäkin hellekesänä. Asunnon lämpötila oli n. plus 25-28 astetta.
Kerroin nuo kokemukseni ihan siksi, että jotkut tiedostaisivat paremmin, että meitä ihmisiä on monenlaisilla kehoilla varustettuja. Lihavaakin ihmistä (ystäväni) voi palella ja lihavakin voi nauttia helteistä tai sitten ei.
Kirjoitin tänne kommenttini, mutta persu-ylläpito poisti sen todennäköisesti liian vasemmistolaisena mielipiteenä.
Ja ilmeisesti tykkää helteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten talvella minulle hoetaan, kun on vaan ja ainoastaan kylmää, pimeää ja kamalaa: "Se on vaan varustelu kysymys"
Alasti onkin kuumempi kuin ohuesti verhottuna. Ohuen ohut silkki tai puuvilla eristää loistavasti kuumuutta. Eli varustelukysymys:)
En rakasta, enkä pidä helteistä. Iho palaa herkästi, joten joutuu pukemaan päälle peittävämpiä asuja. Ei jaksa tehdä mitään, väsyttää koko ajan. Kaikki kasvit, kukat ja hyönteiset kuolevat helteillä. Jos ostaa, tai laittaa kukkia niitä joutuu kastelemaan joka päivä, ihan koko ajan. Viljelykset kärsivät. Joten edessä voi olla ja tulla katokesä. Kaikki hyönteiset ja etenkin pölyttäjät kärsivät pitkäkestoisista hellejaksoista, koska nekin tarvitsevat vettä! Kukkien kukinta-aika päättyy ja mesi katoaa ja haihtuu nopeammin.
En löydä, jostakin syystä, yhtäkään hyvää syytä pitää helteistä.
Niin, ja tätä "käristyskupolia" on ennustettu ja manattu tännekin meille kestäväksi moneksi viikkoa, ja ties mitenkä pitkään...
Vierailija kirjoitti:
Helle on ihanaa! Voi vaan aamulla heittää päälle jonkun liehuvan kesämekon ja sandaalit ja lähteä koko päiväksi ulos miettimättä että pitäisikö pakata mukaan villatakki ja sukkikset varmuuden vuoksi/iltaa varten. Olo on niin kevyt ja vapaa kun ei ole takkia tms ylimääräistä päällä!
Ja sit ylipäätään voi norkoilla ulkona tuntikausia palelematta kertaakaan, nauttia auringosta iholla, käydä uimassa monta kertaa ilman että varpaita alkaa sinertää. Aurinko ja helle kuivattaa muutamassa minuutissa. SUP-laudalta putoaminen on vaan ihanaa kun vesi on kuin linnunmaitoa. Voi bilettää ja seikkailla kavereiden kanssa myöhälle yöhön kun on niin lämmintä, kilistellä viiniä terasseilla kesähepenissä ja ruskettuneena kuin etelä-euroopassa konsanaan. Kaikki on vaan paremmin, kun on oikeasti lämmin eikä tuulikaan sitä poista.
Suomessa on vain valitettavan harvoin tuollaista. Kesälläkin aina pitää ottaa varsinkin ilta-aikana pitkähihaista mukaan, jos lähtee illanviettoon johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinko hellii kolottavaa kehoani ja varjoa löytyy aina. Palelen todella herkästi. Talvella täytyy pukea sisälläkin välihousut ja villasukat usein kesälläkin. Ulos lähteminen helteellä on nopeaa, ei vaatekerroksia. Pyykinpesukin vähenee. Psoriasis paranee. Asunnon kyllä valitsen aina niin, ettei helteellä ole liian kuuma. Ei siis niitä valoisia eteläikkunoita.
Joku psoriasis varmaa aiheuttaa pahoja kipuja 😂 Not.
Oletko kuullut koskaan nivelpsoriaasista?
Maailmassa on paljon huomattavasti kivuliaampia sairauksia kuin joku nivelpsoriasis, uhriutuja 😂😂😂
En kyllä menisi vähättelemään toisten sairauksia! Nivelsäryt on perseestä.
Itse sairastan 3 hermosärkyä kasvoissa mikä tarkoittaa sitä etten juurikaan voi olla ulkona syyskuun lopun ja toukokuun alun välillä. Näin kesälläkin tuuli saattaa laukaista kohtauksen mutta 25 asteessa tuulikin on jo tarpeeksi lämmintä.
Yksi syy miksi rakastan kesää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän saan! Pipo + tuubi + takin huppu tai kypärämyssy + huppu. Silmät ainoastaan näkyvissä. Viime talvenakin tuli monet hiihdot ja lumikenkäilyt vedettyä näin viimassa ja pakkasessa.
Minä en edes tykkäisi pukeutua niin, että vain silmät näkyy. Kaikista naaman edessä olevista vaatteista tulee pakkasella jäisiä kuolarättejä! YÖK! 🤮. No, ei mulla onneksi koskaan, edes paukkupakkasilla, ole ollut niin kylmä, että olisi tarvinnut peittää kasvoja niin, että vain silmät näkyy.
Esimerkiksi järvenjäällä tai muulla avoimella paikalla liikkuessa on ihan fiksua suojata iho viimalta, vaikka ei muuten kylmäisikään. Tosin on kyllä tullut ulkoiltua niin kylmälläkin, että ihan kovan pakkasen takia on pitänyt suojautua.
Mutta olenkin aikuinen ja mua ei ulkoilu yökötä. 😄 Ja kertaakaan ei ole tarvinnut käyttää jäisiä kuolarättejä, koska villasta ei sellaista tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alasti onkin kuumempi kuin ohuesti verhottuna. Ohuen ohut silkki tai puuvilla eristää loistavasti kuumuutta. Eli varustelukysymys:)
Hmmmm... Alkaiskohan joku valmistaa silkkivaatteita huomioväreissä... 🤔
Suomalaisille tutkittu ideaalilämpötila on oikeasti 13 astetta. Siitä ylöspäin kuolleiskuus kasvaa. Repikää siitä. Itse tykkään eniten n. 20 asteen lämpötilasta.
Persebikini muijien katseleminen uimarannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sitten on sun oma ongelma, kun et halua pukeutua hyvin. Edelleenkin kesällä on rajallista, kuinka paljon voit riisua.
eri
Miten niin en halua pukeutua hyvin? Ei ole tullut elämäni aikana kertaakaan sellaista talvisäätä vastaan, että kasvoilleni olisi liian kylmä. Muksuna kokeilin kerran tuollaista kasvot peittävää pakkaspukeutumista, mutta silloin niihin vaatteisiin alkoi kertyä kuuraa ja kasvaa jääpuikkoja, joten se jäi siihen ainoaan kertaan. Hyvin pärjään kevyemmälläkin talvipukeutumisella. Toppatakkiakin käytän vain, kun pakkanen alkaa olla lähempänä -30 astetta, joka on nykypäivänä Lapin ulkopuolella sangen harvinainen, eikä ilmene edes joka talvi. Lämpimimmät talvet on menneet kokonaan kevyellä välikausipukeutumisella ja ilman varsinaisia talvikenkiäkin.
Väitteesi siitä, ettei kylmältä saa kasvoja suojattua, ei ainakaan pidä paikkaansa.
eri kommentoijaEn ole väittänyt, ettei saisi suojattua. Kysymys on ennemminkin siitä, onko tarpeen suojata. Itse en suojaa, kun ei ole sille tarvetta. Eikä ole koskaan edes pienimmän asteen paleltumia tullut.
Kyllähän väitit. 😄
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille tutkittu ideaalilämpötila on oikeasti 13 astetta. Siitä ylöspäin kuolleiskuus kasvaa. Repikää siitä. Itse tykkään eniten n. 20 asteen lämpötilasta.
No minä ainakin kuulun tähän ideaali sakkiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinko hellii kolottavaa kehoani ja varjoa löytyy aina. Palelen todella herkästi. Talvella täytyy pukea sisälläkin välihousut ja villasukat usein kesälläkin. Ulos lähteminen helteellä on nopeaa, ei vaatekerroksia. Pyykinpesukin vähenee. Psoriasis paranee. Asunnon kyllä valitsen aina niin, ettei helteellä ole liian kuuma. Ei siis niitä valoisia eteläikkunoita.
Joku psoriasis varmaa aiheuttaa pahoja kipuja 😂 Not.
Oletko kuullut koskaan nivelpsoriaasista?
Maailmassa on paljon huomattavasti kivuliaampia sairauksia kuin joku nivelpsoriasis, uhriutuja 😂😂😂
Niin, varmasti on. Ei tässä nyt kilpailtu siitä kenellä on kivuliain sairaus. Ja onhan sinullakin sairaus, emmekä me naura sille tai nimittele sinua uhriutujaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihana ku on vuodessa pari päivää, milloin ei tarvii palella.
Pari päivää? Missäköhän kammiossa sinäkin elät..
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hellesää on niin harvinainen, että kun se tulee, niin ei voi muuta kuin nauttia! Ulkona löytyy aina varjopaikka vaikka puun alta, jos liian kuumalta tuntuu. Kerran ollessani lomalla aamuradiossa hehkutettiin, että nyt on raju hellepäivä tulossa, ja kun lähdin ulos sortseihin ja toppiin pukeutuneena, niin meinasin paleltua. Se siitä helteestä. +25 ei ole vielä helle, koska viileä tuulenvire kuitenkin tuntuu iholla. Nykyään on saatavilla viilennyslaitteita, jos tuntuu, että sisällä on liian kuuma.
Suomessa helteet ovat päinvastoin lisääntyneet. + 25 astetta on Suomessa määritelty hellerajaksi, joten se ei ole mielipidekysymys. Esimerkiksi minun asuntooni ei saa asentaa ilmalämpöpumppua, tavalliset tuulettimet eivät auta tarpeeksi ja minimisairaseläkeläisenä ei ole muunlaisiin jäähdyttäviin laitteisiin edes varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sun kannattaisi muuttaa sinne etelä-eurooppaan. Voisit kilistellä sitä vinkkua hepenissä vuoden ympäri. Voi sinunkin mielipide muuttua kun ikää tulee eikä seikkailut ja biletys kamujen kanssa ole enää elämän pääpointti ja kroppakaan ei siedä enää kuumuutta:)
Vierailija kirjoitti:
Nautinto kun muut kärsivät.
Alapeukuista päätellen ketjussa on ainakin 83 psykopaattia.
Henkisesti terve ihminen ei nauti muiden kärsimyksestä.
Ja tykkään itse lämmöstä, joten siitä ei ole kysymys.
Mä taas selviän kesistä, kun muistelen ihania kylmiä ilmoja.