Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavani ryhtyi "valokuvaajaksi" ja voi jestas tätä myötähäpeän määrää

Vierailija
25.06.2020 |

3000 euroa sileäksi ja full autolla (vihreä neliö) mennään. Ei osaa edes zoomata objektiivilla käsi oikeassa paikassa eli lasin alapuolella. Ekat 2 viikkoa kaikki kuvat oli mustavalkoisia, koska uuuuu ne on niin taiteellisia. Nyt tällä hetkellä hdr-psykoosissa ja kaikki kuvat on niin puhki saturoituja, että silmiin sattuu. Tietty Facessa ja Instassa on uudet Nönnnönnöö Photography -sivut, joissa mainostaa itseään mm. hääkuvaajana, vaikka ei ole edes ollut häissä viimeiseen 20 vuoteen. Kirjoitan tämän tänne, koska en viitsi pilata muuten hyvää kaverisuhdetta.

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta perehdyttyäni itse pikkuisen kuvaamiseen ymmärsin, miten vähän tiesinkään koko alasta - ja edelleenkään en paljoa tiedä. Esim. sommittelu on oikeasti tärkeä taito, jolla on kuvan lopputulokseen ihan valtava merkitys.

Silti en ymmärrä ap:n juttua. Se on sun kaverisi, ole kannustava äläkä selän takana mölise.

Vierailija
42/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aplla oikeasti ole kaveria. Eikä tule koskaan olemaankaan koska kaikki apn ympärillä tukehtuu tuohon tunkkaiseen ähinään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo. Minä tavallaan ymmärrän ap:tä. Jos olet itse koulutettu valokuvaaja ja joku alkaa kalliin kameran ostettuaan kutsua itseään sellaiseksi ja jopa kaupata palveluksiaan, niin onhan se ärsyttävää, ja vähintäänkin mahdollisten asiakkaiden harhauttamista. Aavistuksen ketuttaisi, jos erehtyisi ottamaan tuollaisen kuvaamaan ainutlaatuisia perhetilaisuuksiaan ja kuvat olisivatkin sysipa.koja.

Mutta jos hän nyt vain intoilee uudesta harrastuksestaan, niin kannusta häntä siinä! Kukaan ei ole seppä syntyessään, niin se vaan nyt on. Valokuvaus on loistava harrastus!

Itse olen toimittaja, opiskellut itseni maisteriksi tiedotusopista ja tehnyt työtä alalla täyspäiväisesti 31 vuotta. Kyllä se minuakin hiukan jurppii, että kuka tahansa kouluaineita joskus tyydyttävästi rustannut voi nimittää itseään toimittajaksi. Se ei tarkoita, että hän osaisi alan töitä ja noudattaisi journalistisia periaatteita. Se rapauttaa alan uskottavuutta, että mukana roikkuu silkkoja sunnuntaipuuhastelijoita.

Jokainen voi kuvitella omalle alalleen... lääkärinä voisikin toimia kuka tahansa tai lapsiasi opettaisivat lukiossa täysin pystymetsästä reväistyt ihmiset.

Ja ei, en tarkoita että alani tai valokuvaus olisi ydinfysiikkaa. Kyllä sen oppii kuka vain. Mutta ammattilaisena esiintyminen ilman koulutusta ja työkokemusta on harhauttamista.

Menee samaan sarjaan tää ketju, kun ex kaveri kehui olevansa jäätävä kielinainen. Hän osaa "Hyvin englantia, Venäjää ym. "Todellisuus sellasta siansaksaa, ettei tosikaan. Samoin oli asiassa, kuin asiassa täys ammattilainen, vaikka päivän kokemuksella. Ihmetteli vielä miksi hänen apunsa ei kelpaa? Ja miksi kateelliset eivät tajua hänen erinomaisuuttaan?

Vierailija
44/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aplla oikeasti ole kaveria. Eikä tule koskaan olemaankaan koska kaikki apn ympärillä tukehtuu tuohon tunkkaiseen ähinään.

Vaikka se IRL esittää kaveria, mielistelee ja myötäilee, niin tuo läpipaskuus paistaa silti läpi eivätkä ne muutkaan aitona kaverina edes pidä. Kunhan sietävät.

Vierailija
45/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilattiin yhteen suvun juhlaan ammattivalokuvaaja. Mä olin sitä mieltä, että ei tarvita, kun suvussa on hyviä kuvaajia jo muutenkin, mutta veli runnoi läpi "kun se on ammattilainen", saadaan hyviä kuvia. Juu ei todella olisi tarvittu. Kaikkien muiden ottamat kuvat on parempia. Toki on todella loistavia ammattilaisia, mutta tämä oli sellainen, että kuvissa oli ihan amatööritasön mokia tyyliin että ne oli vain räpsitty.

En moiti tässä ammattikuvaajia yleensä, tämä vain oli huono. On minulla enemmän hyviä kokemuksia kuin huonoja. Veli halusin tämän, kun oli tuttu, minulla ei ollut kokemusta. Veli ei vieläkään suostu myöntämään, että ne kuvat on huonoja, vaan nykyään väittää jopa poikani (aikuinen) ottamia kuvia, mistä tilattiin paperikuvia, tämän ammattikuvaajan ottamiksi. No pojalla on todisteet alkuperäiset omalla koneellaan.

Vierailija
46/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on tuttu, joka ajattelee olevansa taitavakin filmien tekijä. No, youtube viimeistään toi esille sen, että ei yllä edes hyvään keskitasoon, valitettavasti. Ja se nyt on selvää, kun ei ole koulutustakaan alalle. 

Väheksymättä ap:n ystävää, hänen kannattaisi kuvata ilmaiseksi kaikkia mahdollisia kissanristiäisiä ja opetella ja opetella ja opetella, jos tosissaan haluaa alalle. En ainakaan itse haluaisi jättää vaikkapa häitäni epäammattilaisen kuvaajan käsiin ja maksaa palvelusta. 

Vierailija
47/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni järkkärin just ostanut AV-mamma näyttäisi olevan raivon partaalla tätä keskustelua lukiessaan.

Vierailija
48/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttu joka kävi kansanopiston maalauskurssin ja sitte alkoi samantien suureksi  taiteilijaksi, kaupitteli röpöstyksiään kaikille isoon hintaan ja loukkaantui verisesti kun kukaan ei ostanut.

Vierailija
49/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni järkkärin just ostanut AV-mamma näyttäisi olevan raivon partaalla tätä keskustelua lukiessaan.

Ap tässä on ainut av-mamma jolla asia on mennyt tunteisiin. Useimpia ei voisi vähempää kiinnostaa toisten kamerahaniinnat. Aapeelle vaan nauretaan kun sen ego musertui noin typerästä syystä.

Vierailija
50/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on tuttu, joka ajattelee olevansa taitavakin filmien tekijä. No, youtube viimeistään toi esille sen, että ei yllä edes hyvään keskitasoon, valitettavasti. Ja se nyt on selvää, kun ei ole koulutustakaan alalle. 

Väheksymättä ap:n ystävää, hänen kannattaisi kuvata ilmaiseksi kaikkia mahdollisia kissanristiäisiä ja opetella ja opetella ja opetella, jos tosissaan haluaa alalle. En ainakaan itse haluaisi jättää vaikkapa häitäni epäammattilaisen kuvaajan käsiin ja maksaa palvelusta. 

Se on tietenkin totta että harjoitella pitää, mutta miten se kuvaamisen ammattilaisuus paranee tekemällä ilmaiseksi? Olisit valmis saamaan paskat kuvat kunhan eivät maksa mitään? En ymmärrä logiikkaasi.

Vierailija
51/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ihmisellä harrastuksia olla, mutta on selvää että ap:n kaveri vetänyt täysin överiksi. Eli olen ap:n puolella tässä.

Vierailija
52/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuttu joka kävi kansanopiston maalauskurssin ja sitte alkoi samantien suureksi  taiteilijaksi, kaupitteli röpöstyksiään kaikille isoon hintaan ja loukkaantui verisesti kun kukaan ei ostanut.

Pikkuisen eri asia. Taidemaalari tarvitsee motorisia kädentaitoja ja paljon teknistä osaamista sekä mahdollisesti joutuu kuvittelemaan mielessään koko kohteensa. Valokuvaajalla on sentään todellinen maailma josta hän vain taltioi yhden näkökulman ja kone tekee siinäkin kaiken teknisen työn. On kuin vertais talonrakentajaa talossa asuvaan vuokralaiseen.

Vierailija
53/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa ihmisellä harrastuksia olla, mutta on selvää että ap:n kaveri vetänyt täysin överiksi. Eli olen ap:n puolella tässä.

Anonyymipalstan vakiojippoja. Näennäisiä tukikannustuksia alkaa tulla kun argumentit vesittyy

Vierailija
54/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuisen eri asia. Taidemaalari tarvitsee motorisia kädentaitoja ja paljon teknistä osaamista sekä mahdollisesti joutuu kuvittelemaan mielessään koko kohteensa. Valokuvaajalla on sentään todellinen maailma josta hän vain taltioi yhden näkökulman ja kone tekee siinäkin kaiken teknisen työn. On kuin vertais talonrakentajaa talossa asuvaan vuokralaiseen.

Kone tekee työn? Syväterävyys, tarkennus oikeaan kohteeseen ja sommittelu? Juuh. Olet pihalla.

Vierailija
55/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Jos hän on noin "surkea" kuin sanot, niin tuskin hän on sun bisneksiä vähentämässä. Antaa ihmisten harrastaa ja jos jotkut hänen kuvistaan tykkäävät, niin antaa tykätä. Juuri tämmöisten kateellisten ja katkerien ihmisten takia sitä joutuu itsekin miettimään että kehtaako nyt tätä ja tätä kuvaa julkaista, jos siinä on jotain mitä itse on tehnyt. Niin saa taas Kaisa Katkera jotain nillitettävää "luuleeko se että osaa tehdä hyvin villasukkia/piirustuksia/maalauksia/tauluja/runoja/yms. Anna olla ja anna toisen tykätä omasta uudesta harrastuksestaan.

Vierailija
56/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kone tekee työn? Syväterävyys, tarkennus oikeaan kohteeseen ja sommittelu? Juuh. Olet pihalla.

Onhan siinä tietenkin useampikin nappi paineltavaksi, mutta optiikka ja elektroniikka tekevät sen minkä taidemaalarilla aivot ja motoriikka.

Vierailija
57/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ostaa ja maksaa. Mitäs siitä rutisemaan. Moni harrastelija kuvaa paremmin kuin ammattilainen. Kyse on siitä kenellä on silmää ja innostusta opetella.

Kyllä mä välillä olen juurikin niiden ammattilaisten kuvia ihmetellyt. Esim. vaikka se kuvaaja, joka kuvasi Harryn ja Meghanin hääkuvat.

Vierailija
58/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa kaikkien kukkasten kukkia, eikös juu! Kiva että toinen löysi oman kutsumuksensa. Olisit sinäkin AP vain iloinen toisen puolesta. Ei meistä kukaan seppänä syntynyt. Jos valokuvauksella haluaa itsensä elättää niin kyllä niitä kuvia pitää myös myydä. ELi kysyntä ja tarjonta kyllä paljastaa lopulta sen kuinka haluttu kuvaaja hänestä tulee. Anna toisen nyt toteuttaa itseänsä ja AP jos kuvista et voi mitään hyvää sanoa niin kehu edes kaverisi intoa ja rohkeutta lähteä tekemään sitä mitä haluaa. Terkuin, valokuvaaja.

Vierailija
59/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin ymmärrän ap:n fiilikset. Eihän se, että ostaa kameran tee kenestäkään valokuvaajaa ja on harhaanjohtavaa myydä palveluitaan valokuvaajana, jos taitoa ei ole. Mutta meillä on nyt vaan ap:n näkemys asioista, voihan se olla että tutulla on oikeasti hyvin silmää kuvaukseen ja osaa ottaa kauniita kuvia, jotka myy. Oletettavasti valokuvaaja tekee myös sivuilleen portfolion, josta mahdolliset asiakkaat voi katsoa miellyttääkö kuvat silmää vai ei, ja jos kaveri on oikeasti huono kuvaaja niin ei niitä palveluita kukaan osta. Samaa ärtymystä harrastelijoiden touhuista on monilla muillakin aloilla, käsityöammattilaiset valittaa kun harrastelijat myy villasukkia liian halvalla jne. Ap:n eduksi on sanottava, että tällä palstalla valittaminen on aika harmiton tapa purkaa tuntojaan.

Vierailija
60/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No anna toisen opetella ja olla innostunut harrastuksestaan. Anna vaikka vinkkejä jos osaat jotain paremmin.