Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavani ryhtyi "valokuvaajaksi" ja voi jestas tätä myötähäpeän määrää

Vierailija
25.06.2020 |

3000 euroa sileäksi ja full autolla (vihreä neliö) mennään. Ei osaa edes zoomata objektiivilla käsi oikeassa paikassa eli lasin alapuolella. Ekat 2 viikkoa kaikki kuvat oli mustavalkoisia, koska uuuuu ne on niin taiteellisia. Nyt tällä hetkellä hdr-psykoosissa ja kaikki kuvat on niin puhki saturoituja, että silmiin sattuu. Tietty Facessa ja Instassa on uudet Nönnnönnöö Photography -sivut, joissa mainostaa itseään mm. hääkuvaajana, vaikka ei ole edes ollut häissä viimeiseen 20 vuoteen. Kirjoitan tämän tänne, koska en viitsi pilata muuten hyvää kaverisuhdetta.

Kommentit (140)

Vierailija
21/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa toisen yrittää. Ei ammattilaisetkaan aina onnistu. Yksikin tuttu joutui käymään uudestaan toisessa valokuvaamossa häiden jälkeen, kun ekassa kuvaamossa otetut kuvat olivat epäonnistuneita.

Muillakin aloilla on samaa. On monenlaista yrittäjää eikä kaikki ole ollenkaan perillä edes perusasioista, jotka saisi selville esimerkiksi lukemalla paketin kyljestä käyttöohjeet.

Hyvin sopii kaveri joukkoon. Tekemällä oppii tai sitten ei opi.

Vierailija
22/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla mitään kavereita ole...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea kaveri antaisi vinkkejä, eikö haukkuisi täällä seläntakana. Ehkä oletkin provo.

Vierailija
24/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavasi on halunnut aloittaa uuden harrastuksen/ammatin, mahdollisesti ihan järkevistä syistä (Corona-ajan lomautukset tai loppuunpalaminen esim.) eikä siinä ole mitään pahaa. Hän on luultavasti toistaiseksi hyvinkin aloittelijatasoa, mutta silmä ja taito siinäkin kehittyy. Mielestäni on ihailtavaa että uskaltaa aloittaa aikuisella iällä ihan uudenlaisen harrastuksen jossa ei perustaitoja!

Ymmärrän että sinua voi ärsyttää kun toinen tohkeissaan höpöttää tietävästi asioista joita sinä ymmärrät paremmin, mutta yritä nähdä oman ärsytyksesi ohitse niin että tämä asia voi olla hänelle hyvinkin tärkeä henkireikä.

Vierailija
25/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei minua "myötähävetä" jos joku ei osaa jotain mitä itse osaan?

Miksei minulle tulisi mieleenkään pilkata aloittelevaa ystävääni?

Koska normaalisti opetellaan ennen kuin esitellään itsensä ammattilaisena.

Ei minua siltikään myötähävetä jos joku olisi ylpeä taidoistaan tai jopa luulisi niistä liikoja.

Oikea kysymys onkin, miksi SINUA hävetää?

Et ole niin hieno ja mahtava mitä luulet. Ja näet itsesi siinä ystävässäsi?

Vierailija
26/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sua. Onko kaveri nyt halutumpi kuvaaja, kun sinä? Voit olla ylpeä ystävästäsi.

Vierailija
27/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on innostunut valokuvaamisesta ja ostanut itselleen kunnon vehkeet, koska haluaa harrastaa sitä.

Eikä sanomisia tarvitse ottaa tosissaan, jokuhan voi ihan huumorilla esittää itsensä  "ammattilaiseksi"  vain siksi, että tietää itse tietää ettei sitä ole,  ja toisset käsitäisivät miksi hänen kuvansa eivät ole ns. A-luokkaa.

Ihmiset ihastuvat joihin harrastuksiin todella syvästi:  joku ostaa kalliit golf-vehkeet, toinen kalastustarvikkeet ja joku saattaa innostua vaikkapa tenniksestä tai eräretkeilystä.

Ihmisillä pitää haasteita ja haaveita ja harrastuksia, ne tuovat sisältöä elämään ja saavat olon tuntumaan hyvältä ja mielekkäältä.

Jotenin tuntuu, että ap on kateellinen kaverilleen siksi, että hän heti osti kalliit laitteen innostuksensa huippuhetkillä.

Anna ihmiseten olla ja elää ja elä itsekin.

Vierailija
28/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valokuvaaja nyt vaan ei ole mikään suojattu ammattinimike. Kuka tahansa saa esittäytyä sellaiseksi. Turhaan itket. Ilmeisesti jotenkin koet hänet uhaksi itsellesi. Epäiletkö kilpailevan samoista duuneista kanssasi? Siksi nyt mustamaalaat?

TÄMÄ!

Asiakkaita kun ei oikeasti kuvista maksaessaan kiinnosta vattujakaan onko kuvaaja pitänyt näppejään missä asennossa zoomatessaan, tai onko hänellä ollut minäkaiset "ammattilaisen" elkeet, vihreät ruudut ynnämuut.

Asiakasta kiinnostaa se valmis kuva.

Ap:lla ei tuskin ole sellaista samanlaista silmää mitä "ystävällään". Sitä kun ei voi opetella missään lammaskoulussa.

Ap tietää, että kun hänen kaverinsa muutaman kuukauden harjoittelee, niin ap:lla ei ole mitään jakoja häntä vastaan.

Vierailija
29/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin myös, että yhdellä tuttavalla lukee ig-tilissä "Valokuvaaja". Voi kissan viikset. Tämä henkilö on eläkkeellä, ilmeisesti hankkinut järkkärin. Laittelee sinne kuvia, jotka keskimääräisesti ei ole sen erikoisempia, kuin muillakaan ig-tileillä, esim. kaunis maisema tai kaunis asetelma pöydällä, kukkia ja kynttilöitä. Jos joku tituleeraa itsensä valokuvaajaksi, niin odottaisin kyllä vähän taidokkaampia kuvia tai omaperäisempää otetta.

Ymmärrän ap:n myötähäpeän täysin!:)

Vierailija
30/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä jos oikeasti huoltaisit sitä "hyvää ystävyyttä" ja neuvoisit kaveria? Pyytäisit kävelylle kamerat mukana ja eväät messissä. Menisitte vaikka harjoittelemaan luontokuvaamista. Sitten joku päivä street style kuvaamista. Antaisit vinkkejä et hei, linssiä on mun mielestä helpompi zoomailla ku pitää sormia näin, testaappa! Sen sijaan sä näet vaivaa niin paljon, et aloitat keskustelun vauvapalstalla aiheesta. Just niinku aiempi sanoi, sä oot yks niistä ihmisistä jotka naureskelee ivallisesti kun lihava ihminen tulee ekaa kertaa salille elämäntaparemppailemaan.

Vierailija
31/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittelija harvoin ymmärtää sitä, kuinka vähän oikeasti tietääkään. Täähän on ihan tutkittu juttu. Ja mitä enemmän opit, sitä paremmin ymmärrät, kuinka paljon on vielä oppimatta. Olen itse kuvannut 10vuotta ja muutaman vuoden yrittäjänä ja kun sitä alkua ajattelee, huhhuh. Mutta harvemmin ne huonot kauaa markkinoilla pyörii. Puskaradio soi sen jälkeen ja kovaa, kun muutaman parin elämän tärkeimmät hetket tallentaa päin peetä.

Vierailija
32/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä jos oikeasti huoltaisit sitä "hyvää ystävyyttä" ja neuvoisit kaveria? Pyytäisit kävelylle kamerat mukana ja eväät messissä. Menisitte vaikka harjoittelemaan luontokuvaamista. Sitten joku päivä street style kuvaamista. Antaisit vinkkejä et hei, linssiä on mun mielestä helpompi zoomailla ku pitää sormia näin, testaappa! Sen sijaan sä näet vaivaa niin paljon, et aloitat keskustelun vauvapalstalla aiheesta. Just niinku aiempi sanoi, sä oot yks niistä ihmisistä jotka naureskelee ivallisesti kun lihava ihminen tulee ekaa kertaa salille elämäntaparemppailemaan.

En nauraisi elämämäntaparemontin tekijälle, ellei hän alkaisi esiintyä 2 viikon salitreenin jälkeen fitnesstähtenä. AP

Vierailija
33/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan arvosta ihmistä, joka pykää pystyyn valokuvaamon, vaikka oikeasti on aivan eri alan ihminen eikä osaa ottaa kunnon kuvia lainkaan. Tiedän yhden tällaisen.

Vierailija
34/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nauraisi elämämäntaparemontin tekijälle, ellei hän alkaisi esiintyä 2 viikon salitreenin jälkeen fitnesstähtenä. AP

Esiintyykö kaverisi nyt sitten jonain mestarikuvaajana? Tuskinpa.

Vierailija
35/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5

Nauran vedet silmissä :D

Vierailija
36/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan arvosta ihmistä, joka pykää pystyyn valokuvaamon, vaikka oikeasti on aivan eri alan ihminen eikä osaa ottaa kunnon kuvia lainkaan. Tiedän yhden tällaisen.

Sinä et sitten ole hänen asiakkaansa. Riittää että tarpeeksi moni saa heille kelpaavan palvelun. Sellaista on bisnes. Taidekuvaajien on turha vollottaa jos mammat saavat ne vuotuiset potretit pilteistään ja matkustavaiset passikuvansa sopivaan hintaan hyvällä palvelulla. Keskittyköön hifistelijät hifistelyyn, ehkä siitäkin joku haluaa maksaa.

Vierailija
37/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valokuvaaja nyt vaan ei ole mikään suojattu ammattinimike. Kuka tahansa saa esittäytyä sellaiseksi. Turhaan itket. Ilmeisesti jotenkin koet hänet uhaksi itsellesi. Epäiletkö kilpailevan samoista duuneista kanssasi? Siksi nyt mustamaalaat?

TÄMÄ!

Asiakkaita kun ei oikeasti kuvista maksaessaan kiinnosta vattujakaan onko kuvaaja pitänyt näppejään missä asennossa zoomatessaan, tai onko hänellä ollut minäkaiset "ammattilaisen" elkeet, vihreät ruudut ynnämuut.

Asiakasta kiinnostaa se valmis kuva.

Ap:lla ei tuskin ole sellaista samanlaista silmää mitä "ystävällään". Sitä kun ei voi opetella missään lammaskoulussa.

Ap tietää, että kun hänen kaverinsa muutaman kuukauden harjoittelee, niin ap:lla ei ole mitään jakoja häntä vastaan.

Itse asiassa lapsikuvausasiakkaita ei oikein kiinnosta edes se valmis kuva, vaan hinta. Olen jäänyt monessa hintakilpailussa kakkoseksi, eikä se minua haittaa, muitakin asiakkaita on, mutta olempahan vaan huomioinut.

Mutta olet kyllä ihan oikeassa siinä, että tietynlaista silmää ei vain voi harjoitella. Sitä joko on tai ei.

Vierailija
38/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Minä tavallaan ymmärrän ap:tä. Jos olet itse koulutettu valokuvaaja ja joku alkaa kalliin kameran ostettuaan kutsua itseään sellaiseksi ja jopa kaupata palveluksiaan, niin onhan se ärsyttävää, ja vähintäänkin mahdollisten asiakkaiden harhauttamista. Aavistuksen ketuttaisi, jos erehtyisi ottamaan tuollaisen kuvaamaan ainutlaatuisia perhetilaisuuksiaan ja kuvat olisivatkin sysipa.koja.

Mutta jos hän nyt vain intoilee uudesta harrastuksestaan, niin kannusta häntä siinä! Kukaan ei ole seppä syntyessään, niin se vaan nyt on. Valokuvaus on loistava harrastus!

Itse olen toimittaja, opiskellut itseni maisteriksi tiedotusopista ja tehnyt työtä alalla täyspäiväisesti 31 vuotta. Kyllä se minuakin hiukan jurppii, että kuka tahansa kouluaineita joskus tyydyttävästi rustannut voi nimittää itseään toimittajaksi. Se ei tarkoita, että hän osaisi alan töitä ja noudattaisi journalistisia periaatteita. Se rapauttaa alan uskottavuutta, että mukana roikkuu silkkoja sunnuntaipuuhastelijoita.

Jokainen voi kuvitella omalle alalleen... lääkärinä voisikin toimia kuka tahansa tai lapsiasi opettaisivat lukiossa täysin pystymetsästä reväistyt ihmiset.

Ja ei, en tarkoita että alani tai valokuvaus olisi ydinfysiikkaa. Kyllä sen oppii kuka vain. Mutta ammattilaisena esiintyminen ilman koulutusta ja työkokemusta on harhauttamista.

Vierailija
39/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meillä sama kaveri. Omasta mielestään on hyvä kuvaaja kuukauden treenaamisen jälkeen ja ei halua edes opiskella asiaa.

Tämä kaveri suutui kun otin itselleni tärkeisiin juhliini oikean ammattilaisen. Eli taitaa olla nyt ex-kaveri, kun ei tullut juhliin ja ei olla enää pidetty yhtettä.

Vierailija
40/140 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidän kameraa kuulema väärinpäin kädessä, kun otan pystykuvaa. Ei ole hidastanut menoa tippaakaan ja tuntuu itselle paremmalta niin. Zoomata sentään ”osasin oikein” jolla nyt ei ole mitään väliä, kun zoomaan omilla linsseilläni jaloilla.