Unkarin uusi laki: kromosomit määräävät sukupuolen, sitä ei voi muuttaa
"Lakimuutoksen seurauksena sukupuoli määritellään vastaisuudessa puhtaan biologisesti niiden kromosomien perusteella, jotka ihmisellä syntyessään on.
Tätä juridista "syntymäsukupuolta" ei voi enää muokata sen jälkeen, kun se on virallisesti ihmisen asiakirjoihin kirjattu"
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Menee tuokin mielestäni överiksi. Jos joku haluaa muuttaa itsensä transnaiseksi niin miksi valtion sitä pitäisi saada olla estämässä? Biologista naistahan ei miehestä koskaan voi tehdä, mutta kyllähän ihmisellä muuten pitää saada olla vapautta olla sellainen kuin haluaa.
Voi kai Unkarissakin tehdä kauneusleikkauksia ja ottaa hormoneita. Ei vain voi oikeasti väittää muuttuneensa vastakkaiseksi sukupuoleksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites nämä naiset kun syntyy miesten kromosomeilla? Heillä on naisen sukuelimet. Ovat mielestään naisia ja on tissit ja pillu. Pitääkö ne pakolla leikata miehiksi ulkoisestikin?
Ei ole normaaleja naisten sukuelimiä, toimivat munasarjat puuttuu, piilokivekset sen sijaan usein on.
.. Ja ne tissitkin kasvaa vain hormonien avulla.
On normaalit naisten sukuelimet. Yleensä kromosomipoikkeavuus huomataan kun raskaus ei onnistu. Intersukupuoliset on eri asia kuin kromosomipoikkeavat.
Intersukupuolisilla ON nimenomaan häikkää sukupuolikromosomeissa.
Ja etkö ymmärrä mitä sukuelimet tarkoittaa? Kivekset, kohtu ja munasarjat ovat sukuelimiä, XY-kromosomisilla ei ole normaaleja toimivia munasarjoja.Kaikilla XX-kromomisillakaan ei ole normaaleja toimivia munasarjoja. Munasarjojen toimivuutta ei tiedä ennen kuin alkaa yrittää raskautta, joten niiden varaan ei voi sukupuolen määrittämistä laskea.
-eri.
No ei mutta kyllä ne siellä paikoillaan silti yleensä on, xy-kromosomisilla puuttuu anatomisestikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on X0 tai XXY? Tai kuten tämän jutun https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/laakari-ker… Laura, jolla on aina ollut tytön/naisen sukupuolielimet mutta miehen kromosomit (paljastui teini-iässä) ja munasarjojen tilalla kivesten jäämät?
Joo, kaikki pitää määritellä kokonaan uusiksi yhden poikkeaman takia. Lehmillä on kaksi päätä koska joskus syntyy semmoisia vasikoita.
Lehmän lajimääritelmässä ei puhuta päiden lukumäärästä. Se että intersukupuolisuus tai sukupuolikromosomien poikkeamat ovat harvinaisia, ei poista ongelmia joita aiheutuu tuon kaltaisista laeista. Jos on kohtu ja XY, niin pitääkö silloin koko ikänsä naisena elänyt pakottaa mieheksi?
Ei varmaan elämäänsä tarvitse mitenkään muuttaa vaikka joutuisi papereissa rastittamaan kohdan xy.
Sehän olisi hienoa jos elämäänsä ei tarvitsisi mitenkään muuttaa. Mutta ymmärtääkseni esimerkiksi Unkarissa XY ja XY eivät voi olla naimisissa.
Näkee mikä tämänkin palstan agenda on. Jo alkoi kadota unkarin linjaa puolustavat viestit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea uhkahan se kuulostaa kanssaihmisille olevan, jos joku määrittelisi itse sukupuolensa... Siitä voi tulla vaikka tilanne, että ihminen itse määrittelisi sukupuolensa oman kokemuksensa mukaan.
En ole ikinä käsittänyt tätä transvainoa. Jos on itse sinut itsensä kanssa miksi pitää kieltää toisilta mahdollisuus samaan, vaikka se edellyttäisi sukupuolen korjaamista?
Faktat ja biologia on vainoa?
Voit ihan vapaasti määrittää itsesi vaikka miksi, mutta mitään lakia tai julkista tunnustusta sinä et siihen tarvitse.
Mitä sä saat siitä, että vänkäät tuosta biologiasta? Vaikka biologia sanoisi mitä, niin mikä uhka sinulle on siitä, että joku ihminen toivoisi itsensä määriteltävän eri tavalla? Tämän ei pitäisi vaivata sinua mitenkään! Päinvastoin, sinulla on mahdollisuus parantaa toisen ihmisen elämänlaatua lopettamalla tuo biologia sössössööö. Ei sillä ole mitään merkitystä, jos ihminen itse kokee toisin.
Kyllä sillä sitten kummasti on kun naisten kilpaurheilun ennätykset tulee rikkomaan joku mies tai silloin kun pukuhuoneeseen kanssasi änkeää roteva partainen "nainen", jonka heppi heiluu nenäsi edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites nämä naiset kun syntyy miesten kromosomeilla? Heillä on naisen sukuelimet. Ovat mielestään naisia ja on tissit ja pillu. Pitääkö ne pakolla leikata miehiksi ulkoisestikin?
Ei ole normaaleja naisten sukuelimiä, toimivat munasarjat puuttuu, piilokivekset sen sijaan usein on.
On normaalit naisten sukuelimet. Yleensä kromosomipoikkeavuus huomataan kun raskaus ei onnistu. Intersukupuoliset on eri asia kuin kromosomipoikkeavat.
Ja etkö ymmärrä mitä sukuelimet tarkoittaa? Kivekset, kohtu ja munasarjat ovat sukuelimiä, XY-kromosomisilla ei ole normaaleja toimivia munasarjoja.Kaikilla XX-kromomisillakaan ei ole normaaleja toimivia munasarjoja. Munasarjojen toimivuutta ei tiedä ennen kuin alkaa yrittää raskautta, joten niiden varaan ei voi sukupuolen määrittämistä laskea.
-eri.
No ei mutta kyllä ne siellä paikoillaan silti yleensä on, xy-kromosomisilla puuttuu anatomisestikin.
Voi puuttua tai olla puuttumatta. Tai sitten olla jonkinlaiset aihiot. Tämä sinun yksinkertainen biologinen määritelmäsi on varsin monimutkainen.
Vierailija kirjoitti:
Näkee mikä tämänkin palstan agenda on. Jo alkoi kadota unkarin linjaa puolustavat viestit.
Oho, niinpä muuten lähti. 😲
Itse olen näistä sukupuolista aivan ulkona. Tiedän miehen ja tiedän naisen ja niillä olen pärjännyt vuosikymmenet.
Voisiko joku kertoa onko sukupuolen muuttaminen ja korjaaminen sama vai eri asia? Voiko sukupuolta siis edes muuttaa vaan onko se vain korjaamista? Miten nämä termit menevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea uhkahan se kuulostaa kanssaihmisille olevan, jos joku määrittelisi itse sukupuolensa... Siitä voi tulla vaikka tilanne, että ihminen itse määrittelisi sukupuolensa oman kokemuksensa mukaan.
En ole ikinä käsittänyt tätä transvainoa. Jos on itse sinut itsensä kanssa miksi pitää kieltää toisilta mahdollisuus samaan, vaikka se edellyttäisi sukupuolen korjaamista?
Voit ihan vapaasti määrittää itsesi vaikka miksi, mutta mitään lakia tai julkista tunnustusta sinä et siihen tarvitse.
Mitä sä saat siitä, että vänkäät tuosta biologiasta? Vaikka biologia sanoisi mitä, niin mikä uhka sinulle on siitä, että joku ihminen toivoisi itsensä määriteltävän eri tavalla? Tämän ei pitäisi vaivata sinua mitenkään! Päinvastoin, sinulla on mahdollisuus parantaa toisen ihmisen elämänlaatua lopettamalla tuo biologia sössössööö. Ei sillä ole mitään merkitystä, jos ihminen itse kokee toisin.
Kyllä sillä sitten kummasti on kun naisten kilpaurheilun ennätykset tulee rikkomaan joku mies tai silloin kun pukuhuoneeseen kanssasi änkeää roteva partainen "nainen", jonka heppi heiluu nenäsi edessä.
Onhan Semenya jo rikkonut ennätyksiä, ei ole minun elämääni pilannut. Ja tuntemani transnaiset puolestaan eivät ”heiluttele heppiä” kenenkään edessä vaan käyttäytyvät hyvin korrektisti. Naiseuteen harvoin kuuluu tuommoinen heiluttelu, se on enemmän heteromiesten fantasioissa.
Unkari, Puola... tuolta päin kuuluu aika huolestuttavia huhuja LGBT-ihmisten kohtelusta. Venäjän tiellä ovat.
Kannattaa pitää mielessä, että vähemmistöoikeudet on ihmisoikeuksia, ja kun niitä aletaan viemään yhdeltä ryhmältä, kohta viedään myös muilta.
Mistä oikeudesta olet itse valmis luopumaan, että saat polkea vähemmistöoikeuksia?
Oletko valmis kieltämään abortin tai ehkäisyn?
Luopumaan omistusoikeudesta, autostasi, talostasi, pankkitilistäsi? Äänioikeudesta?
Olemaan miehesi tai isäsi omaisuutta?
Mielestäni tämä on vain hyvä. Nyt ihmiset voivat keskittyä siihen, että kaiken näköiset, oloiset ja pukeutuvat ihmiset hyväksytään. Mies voi pukeutua mekkoon, ottaa silarit ja käyttää ripsipidennyksiä, esiintyä naisena... Naisella voi olla parta ja lyhyet hiukset, esiintyä miehenä. Se ei kuitenkaan muuta heidän sukupuolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri.
Voi puuttua tai olla puuttumatta. Tai sitten olla jonkinlaiset aihiot. Tämä sinun yksinkertainen biologinen määritelmäsi on varsin monimutkainen.
Huoh. Ei muodostu toimivia munasoluja, vaikka jotkut aihiot olisikin, eikä ne tuota naishormoneja niin kuin normaalit munasarjat.
Naaras: tuottaa munasoluja
Tuollainen ei ole naaras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, niinpä muuten lähti. 😲
Jos ketjussa alkaa ilmetä agendan vastaisia viestejä, ne poistetaan. jos koko ketjun enemmistö alkaa kallistua agendaa vastaan, koko ketju poistetaan. Se siitä avoimesta keskustelusta ja mielipiteen vapaudesta.
Joko vihreät on paheksumassa unkarin linjaa? :D hyvä unkari!!!! riittää tää vähemmistöjen pillien mukaan hyppely.
Vierailija kirjoitti:
Maanantaina - Mies
Tiistaina - Tyttö
Keskiviikkona - Kundi
Torstaina - Tyttö
Perjantaina - PoikaTähän on Suomessa tultu.
En ole huomannut tuollaista.
Toki jos oikein harrastaa tuollaista niin varmasti huomaa ympäristössään kaikenlaista.
Minulla on niin kiire elää omaa elämää, etten kerkeä ajatella muiden sukupuolia tai sukupuoliasioita.
On ne omatkin jutut.
Unkarissahan on jo kielletty kielitieteellinenkin fakta että on suomen kielen kanssa sukulaisia.
Ovat vääntäneet ihan omat uskomuksensa ja ihanteensa Turkin suuntaan.
Unkarin ja muutaman muunkin maan suunta on todella ei-eurooppalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja etkö ymmärrä mitä sukuelimet tarkoittaa? Kivekset, kohtu ja munasarjat ovat sukuelimiä, XY-kromosomisilla ei ole normaaleja toimivia munasarjoja.
Intersukupuolisuus tai sukupuolen fenotyypin häiriöt eivät johdu automaattisesti (sukupuoli)kromosomien häiriöistä. Taustalla voi olla myös synnynnäisiä tai hankinnaisia yleensä endokrinologisia sairauksia, joista osa voi johtaailman hoitoa kuolemaankin pahimmillaan kuten esim. synnynnäinen lisämunuaiskuoren hyperplasia. Muita samantyyppisiä sairauksia on mm. Hypogonadismi (mm. Aivolisäkkeen adenooma tai harvoin syöpä taustalla), Cushingin tauti ja PCOS. Nämä kaikki on oikeasti hoitoa vaativia sairauksia, joilla voi olla vakavat seuraukset ilman hoitoa eikö näitä sairastavat ole mitään friikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan Semenya jo rikkonut ennätyksiä, ei ole minun elämääni pilannut. Ja tuntemani transnaiset puolestaan eivät ”heiluttele heppiä” kenenkään edessä vaan käyttäytyvät hyvin korrektisti. Naiseuteen harvoin kuuluu tuommoinen heiluttelu, se on enemmän heteromiesten fantasioissa.
Suuri osa transnaisista on heteroseksuaaleja autogynefiilejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se on tietysti mielipidekysymys onko sillä väliä, että entiset miehet kilpailevat huomattavan epäreilun fyysisen edun kanssa naisten kanssa ja lopulta periaatteessa tekevät aidot naiset täysin turhiksi urheilussa.
Ja ihanko totta sinua ei haittaa nähdä peniksiä ja partaisia karjuja pukukopissa? Ehkä vielä sellaisia, jotka katselevat sinua sopimattomasti jne. Esimerkkejä näistä löytyykin maailmalta jo reippaanlaisesti.
Veikkaisin etteivät ainakaan useimmat naiset ole täysin ok mainitsemieni asioiden kanssa.