Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen piikkiin menee, jos töistä ei pääse lähtemään ajoissa ja myöhästyy siksi maksetusta menosta?

Vierailija
24.06.2020 |

Olen päiväkodin lastenhoitaja. Eilinen työvuoroni oli suunniteltu klo 17.15 saakka, jolloin päiväkodin viimeinen lapsi oli ilmoitettu haettavaksi. Kesälomani oli määrä alkaa siitä ja olin varannut itselleni ja omille lapsilleni liput klo 18 lähtevään bussiin.

Klo 17.30 viimeistä lasta ei oltukaan haettu eikä myöhästymisestä oltu ilmoitettu. Soitin vanhemmille, jotka kertoivat ehtivänsä päiväkodille klo 17.45.

Lapsen hakemisen jälkeen en luonnollisestikaan ehtinyt enää hakemaan omia lapsiani ja jouduimme ostamaan uudet liput. Myöskään työajan ylitystä en voi ottaa aikana pois kuten yleensä teen, vaan siitä tulee nyt minimaalinen rahallinen korvaus.

Oma tappioniko tämä nyt sitten on? Mitäs menin varaamaan oman menon niinkin pian kuin 45min työajan päättymisen jälkeen?

Kommentit (206)

Vierailija
181/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en edes harkitsisi työtä josta kirjaimellisesti ei VOI lähteä kun työaika päättyy! Voin joustaa työajoissa jos ja kun se minulle sopii. En muuten. Työsopimuksessa en ole sitoutunut tekemään minuuttiakaan ylimääräistä, eikä työnantaja voi sellaiseen velvoittaa.

Ohis: ja sitten seuraavassa lauseessa vingutaan sitä, miten saa ihan paskaa palkkaa ja miten toisissa töissä maksetaan tupla- tai triplapalkkaa.

Vinkkinä, näissä kovapalkkaisemmissa hommissa tuppaa olemaan sellainen, kirjoittamaton käytäntö, että joustetaan molempiin suuntiin. Trakoittaa sitä, että työaikalaki on lähinnä viitteellinen, kuten myös vuosilomia koskevat pykälät. Katsos, kun isommissa saappaissa ihminen palkataan tekemään työt ja hoitamaan tehtävät, eikä ns. täyttämään virkaa.

Minulle esim. maksetaan 7000€/kk siitä, että hoidan tietyn osan organisaation toiminnasta, en leimaa tunteja vaan teen työni, kun on tarvis. Työaika voi olla mitä vain ja mihin vuorokauden aikaan tahansa. Vastapainona, ulkomailla sijaitsevalle päällikölleni on herttisen yhdentekevää teenkö päivässä 16h vai 4h, kunhan teen sovitut asiat aikataulussa. Tällaisessa työympöristössä ei pärjää AY-jyrä -asenteella, jossa "mulle maksetaan 7h 45min, enkä tee sekuntiakaan enempää ja kun tinki on täysi, niin hanskat tippuu".

Alapeukkuja alkaa just paukkua, joten todettakoon suoraan että jokainen alapeukku tullee näiltä 70-luvun ajatusmaailmaan jämähtäneiltä, "porvarit on perseestä" -wannabe -komukoilta.

Mutta sä tekisit töitä mukisematta ilman kellokorttia koska vaan, milloin vaan jos kuun bruttotulo ois jotain 2000-2500€ välillä? Kyllä joustoa löytyisi varmasti monelta jos kompensaatio olisi kohdillaan. Tuollasilla tuloillahan voisi ostaa ihan kivasti vaikka sitä lastenhoitoapua jos töissä venyy eikä kunnallisen päivähoidon rajoitukset sovi omaan elämään.

En ole tippakaan kateellinen tai katkera sun tuloistasi, ja olen ihan tyytyväinen omiini, mutta kyllä mä ainakin vedän rajat siihen että työ saa vaikuttaa omaan elämääni tasan samassa suhteessa kuin mitä se vaikuttaa mun tilitapahtumiini...

Vierailija
182/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joustoa löytyisi varmasti monelta jos kompensaatio olisi kohdillaan.

Usein kuultu väite, mutta oman, empiirisen, kokemukseni mukaan ei pidä paikkaansa. Ne, joilla on äidinmaidosta imetty "herraviha" ja AY-jyrä -asenne, niin se on ja säilyy, ihan riippumatta kompensaation tasosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti lähtisitte ennemmin vaihtelemaan vuoroja kuin luottamaan siihen, että töistä lähdetään kun työaika päättyy?

Moni meistä elää aktiivista elämää. Itse sovin töiden jälkeen tapaamisia, kampaamokäyntejä, lääkärikäyntejä ja käyn vieläpä kahdesti viikossa ohjatulla liikuntatunnilla. Sen lisäksi vien lapsiani harrastuksiin ja uskokaa tai älkää, meillä on myös rinki, joka kuljettaa kaveriporukan lapsia vuorotellen treeneihin. Arki on kalenteroitu eikä tosiaan ole mitään usean tunnin puskureita yllättäviä tilanteita varten.

Suomessa on toistaiseksi lähdetty siitä, että aikataulut pitävät ja hyvä niin!

Ihan oikeesti jos mulla on päivystys iltapäivällä, niin en sovi mitään menoa (en edes lapsen hakua) siihen. Koska ei ole takeita ettei mene yli. Typeräähän se on tehdä minuuttiaikataulu kun tietää että noin voi käydä, kas kun sp ei soittanut ihan lööppilehteen itkeäkseen.

Vierailija
184/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulivatko vanhemmat hakemaan lapsen päiväkodin sulkeutumisen jälkeen?

Olitko ainoa henkilö työpaikalla tuohon aikaan? 

Jotenkin tuntuu että tässä nyt vaan on luotettu että kaikki lapset haetaan tiettyyn aikaan vaikka venymävaraa on se tunti. En koskaan sovi mitään menoja heti työajan jälkeen. 

Mitä hemmetin venymävaraa? Hoitoajat kysellään perheiltä ajoissa, jotta työvuorolistat voidaan tehdä lain määrittämässä ajassa ennen kyseisten työvuorojen alkua. Päivän pituus on kunnassamme kaikilla 7.45 ja se tarkoittaa, että vuoro on laskettu alkavaksi tasan saman verran ennen kuin viimeinen lapsi on ilmoitettu haettavaksi. Välivuorolainen hoitaa ikkunoiden sulkemiset, valojen sammutukset ja lasten reppujen pakkaukset kuistille, joten viimeisen lapsen lähdettyä iltavuorolaisen ei tarvitse kuin jättää suljettu puhelin sisälle ja lukita ovi.

Klo 18 saakka ollaan auki tarvittaessa eli ETUKÄTEEN suunnitellusti ja asia työvuoroissa jo ennalta huomioiden.

Meillä lapsen hoitoaika on 8 - 18, koska hoitajien mielestä paikalla on hyvä olla aamulla tuohon aikaan. Itse toisin hänet vasta klo 9:30, mutta se on liian myöhään retkien jne. kannalta. Mutta jos haen lapsen jo 16:45 ja hän on viimeinen lapsi pihalla, niin hoitaja kyllä lähtee kotiin samantien, vaikka vuorolistassa hän on töissä klo 18 asti. Miksi näin?

a) työntekijällä on ylitöitä b) työntekijä lähtee aikaisemmin jos talossa ei ole tekemistä ja tulee toisena päivänä aikaisemmin töihin tai jää pidemmäksi aikaan, riippuen tarpeesta eli kuinka paljon lapsia on mihinkin kellonaikaan

Kunnallisella ei ole varaa pitää työntekijää tunnin verran töissä tekemättä mitään, niin tarkasti mitoitettua on henkilökunta päiväkodin arjessa. Ja tämä on siis ihan esimiehen käsky että ei jäädä lorvimaan tyhjään taloon ilman tekemistä.

Vierailija
185/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työajat kertomasi mukaan yleensä venyvät, niin aika tiukille varasit liput. Muutenkin typerää varata etukäteen. Eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. Ihan oma vikasi.

Sitäpaitsi ei edes uskottava aloitus. Onko teillä muka töissä vain yksi ja sekin kesälomallelähtijä.

Vierailija
186/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle itselleni on käynyt niin että olin kyllä ajoissa liikkeellä mutta sitten kävikin niin että tuvalaitevika sotki koko raideliikenteen tietyltä rataosuudelta. En voinut muuta kun istua junassa. Soitin tietysti päiväkotiin että näin on käynyt ja tulen heti kun vaan pystyn. Lapseni muisti pitkään kuinka hänet haettiin viimeisenä ja oli jo ihan pimeää.

Miksi et soittanut varahakijalle? Kaikilla pitää olla se. Kuka hakee lapsesi jos jäät auton alle ja joudut sairaalaan?

ei se varahakijakaan aina pääse lähtemään jos kyse ei ole kuolemasta...mut on ilmoitettu varahakijaksi enkä voi lähteä omasta työstä kun äärimäisessä tapauksessa (kuolema)

Vierailija
187/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuntuu että tässä nyt vaan on luotettu että kaikki lapset haetaan tiettyyn aikaan vaikka venymävaraa on se tunti. En koskaan sovi mitään menoja heti työajan jälkeen. 

Mitä hemmetin venymävaraa? Hoitoajat kysellään perheiltä ajoissa, jotta työvuorolistat voidaan tehdä lain määrittämässä ajassa ennen kyseisten työvuorojen alkua. Päivän pituus on kunnassamme kaikilla 7.45 ja se tarkoittaa, että vuoro on laskettu alkavaksi tasan saman verran ennen kuin viimeinen lapsi on ilmoitettu haettavaksi. Välivuorolainen hoitaa ikkunoiden sulkemiset, valojen sammutukset ja lasten reppujen pakkaukset kuistille, joten viimeisen lapsen lähdettyä iltavuorolaisen ei tarvitse kuin jättää suljettu puhelin sisälle ja lukita ovi.

Klo 18 saakka ollaan auki tarvittaessa eli ETUKÄTEEN suunnitellusti ja asia työvuoroissa jo ennalta huomioiden.

Meillä lapsen hoitoaika on 8 - 18, koska hoitajien mielestä paikalla on hyvä olla aamulla tuohon aikaan. Itse toisin hänet vasta klo 9:30, mutta se on liian myöhään retkien jne. kannalta. Mutta jos haen lapsen jo 16:45 ja hän on viimeinen lapsi pihalla, niin hoitaja kyllä lähtee kotiin samantien, vaikka vuorolistassa hän on töissä klo 18 asti. Miksi näin?

pitää lähteä ei saa jäädä yksin hengailemaan, pitää korvata tunnit joskus kun on lapsia

Vierailija
188/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun päiväsi venähti mutta voihan olla että lapsen vanhemman, jonka lapsi piti hakea, päivä venähti myös vastaavasta syystä.

Vierailija
189/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan piikkiin menee.

Sit selvennyksiä mammoille ja varmaan pari provoillekin:

Heitteillejättäjä on se joka jättää lapsen yksin, ei myöhästyä hakija.

Päiväkodille ei kuulu syy myöhästymiseen, tieto siitä riittää.

Osassa päiväkoteja varahakija pitää ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen.

Sossuun/poliisille /lastenkotiin? Missä kunnassa? Jos vanhempi on 20 min myöhässä, aika velhoja olette jos siinä ajassa lapsi on jo muualla. Muistakaa sitten itse viedä lapsi sinne sillä lapsen luovuttaminen muun kuin sovitun hakijan mukaan (taksikuski tms) on yksiselitteisesti kielletty.

Ihmisille sattuu tilanteita joissa viivytyksiä tulee. Liikenneonnettomuus, työtilanne tms. Toki hyviin tapoihin kuuluu tällaisesta tilanteesta ilmoittaa. Esimerkkinä kokeilkaa ajaa kehä 1 päästä päähän kesäkelillä ja ensimmäisen lumisateen sattuessa. Matka-ajan ero on n. tunti.

Tästä keskustelusta viisastuneena ilmoitan tästä eteenpäin lapseni hoitoajaksi päiväkodin aukioloajat 07-17.30 ettei tule myöhästymisiä. Normaalisti lapsi on hoidossa 08-16.

Tulen myös pitämään huolta siitä että päiväkodissa on hoitaja sinne 17.30 saakka, hakemalla lapsen klo 16 käymään kotona ja viemällä takaisin 17.15 niin saa olla vartin ulkona valvotusti. Itse menen sillävälin tupakalle.

Vierailija
190/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on päivähoidossa sanottu, että varahakijan pitää olla hakemassa lasta tunnin kuluessa, jos molemmat vanhemmat estyneet. Eli jokaisella vipassa vuorossa olevalla hoitajalla on tämä sama tiedossa, vanhempien soiton jälkeen varahakijalla on tunti aikaaa ehtiä paikalle.

mikä hel. joku päiväkoti on mulle sanelemaan että haen tunnissa, kun en ole mitään lappua allekirjoittanut, vaan lapsen vanhemmat on mun nimen ja numeron sinne antanut ilman mun lupaa

t: "varahakija"

Vierailija
191/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kerran myöhästynyt lapsen hakemisesta niin että meni päiväkodin sulkemisen yliajalle. Töissä tuli jotain kriisiä ja lähdin tavallista myöhemmin, mutta kuitenkin olisin hyvin ehtinyt sinne tarhalle ajoissa. Mutta sitten sattui olemaan päällystystyötä matkallaja ihan järkyttävät jonot (siinä kohtaa ei enää päässyt jotain muuta kautta) ja matka kesti siis normi 20 minuutin sijaan tunnin. Jotta kaikki meni varmasti pieleen, mulla ei ollut edes puhelinta mukana (se oli unohtunut aamulla kotiin), että olisin voinut soittaa sinne tarhaan tai jollekin muulle, että olisi hakenut.

Vierailija
192/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäväähän se on, että omat suunnitelmat menee mönkään. Mutta kyllähän päiväkodin viimeisessä vuorossa olevan pitää tietää että kotiinlähtö voi viivästyä. Tottakai lapset pitää hakea ajoissa, mutta on paljon työpaikkoja jossa ei vaan voi lähteä kesken kaiken. Lapsia ei voi jättää hoitamatta, sairaalasta ei voi kesken elvytyksen tai leikkauksen lähteä, asiakaspalveluhommissa on aina se riski, että joku urpo tulee viime minuutilla selvittämään jotain aikaa vievää hommaa. Lisäksi matkalla voi sattua jotain, onnettomuus, tietyö, auton hajoaminen. Ei kukaan normaali vanhempi tahallaan myöhästy.

Vierailija
193/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

a) työntekijällä on ylitöitä b) työntekijä lähtee aikaisemmin jos talossa ei ole tekemistä ja tulee toisena päivänä aikaisemmin töihin tai jää pidemmäksi aikaan, riippuen tarpeesta eli kuinka paljon lapsia on mihinkin kellonaikaan

Kunnallisella ei ole varaa pitää työntekijää tunnin verran töissä tekemättä mitään, niin tarkasti mitoitettua on henkilökunta päiväkodin arjessa. Ja tämä on siis ihan esimiehen käsky että ei jäädä lorvimaan tyhjään taloon ilman tekemistä.

Koska näitä lyhennettyjä iltavuoroja kertyy aika monelle viikon mittaan, niin miksi pidetään kummallisena, jos joskus joutuu olemaan 15 min yli työajan? Kun on kuukauden aikana lyhentänyt työaikaansa vaikka 4 tunnilla (ja saanut niistä palkan), niin ylityö onkin ylitsepääsemätöntä.

Siellä päiväkodissa voi ihan hyvin pestä kurahousuja, suunnitella ja kirjata vasuja, joita muuten tehdään lasten ollessa paikalla.

Vierailija
194/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että iltavuorosta jäädään lomalle on kyllä tympeää. Meillä jäädään nykyään lähestulkoon aina iltavuorosta vapaalle ja aamuun palataan. Selityksenä että parantaa työssäjaksamista kun ei tarvitse tulla illasta aamuun työhön. Loppujen lopuksi kaikki työntekijät inhoavat uutta systeemiä kun vapaat lyhenevät noin vuorokaudella. 

Mutta valittaa ei saa kun on niin hyvä uusi systeemi. 

Vierailija
195/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti on 17 asti auki tämän perheen hoidon tarpeen vuoksi. Muut haetaan viimeistään 16.45. Muutamme työvuoroja aina hoitovarausten mukaan. Ap

Jos näin on niin perheen toimintahan oli todella törkeää! Heillä oli siis jo valmiiksi sovittuna 15 min ylimääräistä aikaa ja nyöhästyivät vielä puoli tuntia tästä! Käsittämätöntä! Kävikö ilmi, että mikä oli syy?

Mitä ihmeen ylimääräistä aikaa? Päiväkodin on oltava auki lasten hoitotarpeen vuoksi klo 6 -18 välisenä aikana ja työvuorot sitten tehdään siten kuin lasten siellä ilmoitetaan olevan. Meillä hoitotarve on klo 8-18 välillä ja saimme ensin paikan vuoropäiväkodista, jossa hoito on todella kallista suhteessa tavalliseen päiväkotiin. Siellä ihmeteltiin, miksi lapset heille pitää tuoda, jos tuo klo 18 vuoro on vain joka toinen viikko yhtenä päivänä.

On muuten aika outoa, että ns. iltavuorosta lähdetään lomalle.

Minä ihmettelin ihan samaa. Naisvaltaisilla aloilla on näitä älyttömyyksiä. Viimeisen vuoron jälkeen joutuu laittamaan vielä paikat lukkoon, kun viimeinen lapsi haettu. Sen vuoron jälkeen on muutenkin vaikein rentoutua. Muistinhan tarkistaa sen jne.

Vierailija
196/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiselta pottumaisalalta: mitä menit varaamaan. On tosi tyhmää päikkikseltä varata jokin bussilippu 45 minuutin päähän virallisesta työvuoron päättymisajasta. Sinun mielestäsi päättymisaika on virallinen ja sitova, vanhempien mielestä "totta kai siellä odotetaan minun myöhästymisiä". Tätä tää on kaikilla palvelualoilla.

Mitä minä teen on se että teen peeduunia muutaman vuoden jotta pääsen esimieheksi. Sitten varaan sen bussilipun 3-4 tunnin päähän siitä mitä kuvittelen ihannetilanteessa vapautuvani töistä.

Vierailija
197/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kaikessa vihassaankin muistaa, että sillä lasta hakevalla vanhemmalla voi olla vaikka kuinka vakava syy omalle myöhästymiselleen. Ei ole myöskään tavatonta, että myöhästymisestä ilmoittaminen ei onnistu.

Ikäviä tilanteita, mutta ei välttämättä johdu välinpitämättömyydestä.

Ap:n tapauksen taustoja en tunne, joten siihen en ota kantaa.

Vierailija
198/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tappio.

Ei voi mitään. Tuollaiset välinpitämättömät ja myöhästelevät vanhemmat on ärsyttäviä. Ymmärrän harmisi kyllä.

Vanhempi saattaa olla myöhässä myös sen vuoksi, että oma työpäivä on venynyt.

Vierailija
199/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ennemmin miettisin työyhteisön kykyä sopia asioista. Jos on tiedossa, että jollakulla on tuollainen reissuun lähtö tiedossa, on noinkin pienessä työyhteisössä mahdollisuus sopia, ettei reissuun lähtijä joudu tekemään viimeistä vuoroa.

Olen itse ollut päiväkodissa töissä ja samaan aikaan oma lapsi oli toisaalla päivähoidossa. Jos olin viimeisessä vuorossa ja jotain lasta tultiin hakemaan päiväkodin sulkeuduttua, olin todennäköisesti myöhässä hakemassa omaa lastani. "Pieni myöhästyminen" voi aiheuttaa melkoisen dominoefektin.

(Aina ei voi valita lapsen päiväkotipaikkaa, päivätyössä oleva perhe ei saa paikkaa vuoropäiväkodista, yksinhuoltajalla ei ole varaa valita, pätkätyöläisellä ei ole varaa valita.)

Vierailija
200/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ap:n tapauksessa yrittänyt vaihtaa ko. vuoroa heti, kun tiesin, että aikoisin ostaa bussiliput samalle päivälle. Tuntuu oudolta muutenkin jäädä viimeisestä vuorosta lomalle. Eikö joku muu olisi voinut tehdä sen vuoron, jos kaikki eivät kuitenkaan jää lomalle yhtä aikaa?

Itse päiväkodissa työskentelevänä vältän valitsemasta menojani iltavuoroille, välivuoroonkin vähän nihkeästi. Meillä kiertää vuorot kivasti, joten joka viikolle osuu 1-2 aamuvuoroa. Niiden perään varailen sitten kampaajat ym. menot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme