Kenen piikkiin menee, jos töistä ei pääse lähtemään ajoissa ja myöhästyy siksi maksetusta menosta?
Olen päiväkodin lastenhoitaja. Eilinen työvuoroni oli suunniteltu klo 17.15 saakka, jolloin päiväkodin viimeinen lapsi oli ilmoitettu haettavaksi. Kesälomani oli määrä alkaa siitä ja olin varannut itselleni ja omille lapsilleni liput klo 18 lähtevään bussiin.
Klo 17.30 viimeistä lasta ei oltukaan haettu eikä myöhästymisestä oltu ilmoitettu. Soitin vanhemmille, jotka kertoivat ehtivänsä päiväkodille klo 17.45.
Lapsen hakemisen jälkeen en luonnollisestikaan ehtinyt enää hakemaan omia lapsiani ja jouduimme ostamaan uudet liput. Myöskään työajan ylitystä en voi ottaa aikana pois kuten yleensä teen, vaan siitä tulee nyt minimaalinen rahallinen korvaus.
Oma tappioniko tämä nyt sitten on? Mitäs menin varaamaan oman menon niinkin pian kuin 45min työajan päättymisen jälkeen?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lastensuojeluilmoitus, niin oppivat ehkä jatkossa hakemaan lapsensa ajoissa.
Miksi alapeukku? Selvästikään vanhemmat eivät lapsestaan juurikaan välitä, jos eivät edes viitsi hakea lasta ajoissa hoidosta. Minä olen aina pitänyt selvänä, että lapsi luovutetaan sosiaaliviranomaisten huostaan, jos en hae häntä ajallaan. Siksi en ole koskaan myöhästynyt.
Aloituksessa ei sanottu, mikä myöhästymisen syy oli. Voihan olla, että on sattunut onnettomuus ja liikenne seisoo, vanhempien omalla työpaikalla on tullut viivästys yms. Mutta vanhempien olisi kyllä pitänyt ilmoittaa myöhästyvänsä.
Vanhempien oman työpaikan viivästyksillä ei ole merkitystä, työt jätetään siihen paikkaan, koska on velvollisuutena huolehtia omista lapsista, toisin kuin päiväkodin työntekijällä työajan päätyttyä.
Itse soittaisin sosiaalipäivystykseen, että täällä on lapsi ilman huoltajaa. Omia, sinun huoltovastuullasi olevia lapsia ei yksinkertaisesti jätetä muiden vastuulle yli sovitun. Ketä luulette olevanne oikeasti? Työntekijät tekevät työtä, työajalla, eivätkä ole mitään yhteisvastuullisia huoltajia jos vanhemmat eivät ehdi.
T. Sivusta toiselta alalta
Kuka luulen olevani? No ihminen, joka ymmärtää, että on asioita, joihin ei itse pysty vaikuttamaan.
Okei, että olisi vaikka julkisuudessakin ollut tilanne, että lapsi on pistetty ulos bussista ja soittaa pakkasessa odottelee. Ihanko oikeasti et menisi tilanteesta riippumatta häntä hakemaan tai jotakuta muuta asialle? Varmaan hoituisi. Tässä nyt vaan ajatellaan vääristyneesti, että on ok jättää lapsi jonkun muun luotettavan aikuisen hoitoon, eikä tämä ole mikään pakkorako, siinähän se menee ja pitää ymmärtää. Viis hänen aikatauluistaan. Käytätte muita hyväksenne. Hommatkaa itsenne paikalle älkääkä olko välinpitämättömiä törppöjä.
Ihanko oikeasti lähtisitte ennemmin vaihtelemaan vuoroja kuin luottamaan siihen, että töistä lähdetään kun työaika päättyy?
Moni meistä elää aktiivista elämää. Itse sovin töiden jälkeen tapaamisia, kampaamokäyntejä, lääkärikäyntejä ja käyn vieläpä kahdesti viikossa ohjatulla liikuntatunnilla. Sen lisäksi vien lapsiani harrastuksiin ja uskokaa tai älkää, meillä on myös rinki, joka kuljettaa kaveriporukan lapsia vuorotellen treeneihin. Arki on kalenteroitu eikä tosiaan ole mitään usean tunnin puskureita yllättäviä tilanteita varten.
Suomessa on toistaiseksi lähdetty siitä, että aikataulut pitävät ja hyvä niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jestas pistää kiukuksi! Itse kyllä todellakin tiedostan, että ne päiväkodin hoitajat ovat siellä töissä ja heillä alkaa vapaa-aika työpäivän jälkeen, kuten itsellänikin, niin eipä tulisi KOSKAAN mieleenkään myöhästyä lapsen hausta! Ellei olla erikseen jo hyvissä ajoin sovittu. Jotkut varmaan ihan oikeasti kuvittelee, että siellä päiväkodissa ollaan 24/7 juuri heidän lasta varten ja "ei oo niin minuutilleen"... Todella törkeää.
Et taida liikkua julkisilla?
Sovitut aikataulut koskevat kaikkia kulkuneuvosta riippumatta. Jos joskus käy niin että bussi ei tulekaan, silloin soitat äkkiä taksin että pääset ajoissa. Jos niin käy usein, hankit auton.
Tai sitten ilmoittaa, että lapsen hoitoaika päättyy klo 18, vaikka hänet joka päivä noutaisi klo 16:45. Saman siitä hoidosta joka tapauksessa maksaa, oli lapsi siellä 9 tai 10 tuntia, joten pientä joustoa voi aina laittaa. Jos asiasta valitetaan, niin voi kysyä, että eikö ole hyvä, että joskus ehdin aikaisempaan bussiin? Sitten voi muutaman kerran käydä vaikka salilla ja mennä hakemaan lasta vasta 17:58 hoitajien mieliksi. Silloin voi iloisena todeta, että eikö ole kiva, kun tänään osasin ennakoida hoitoajan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikaan vanhempi ei ymmärrä, että päiväkodin työntekijöillä on tosiaan omaakin elämää. Entä jos töiden jälkeen pitäisi päästä kampaajalle, lääkäriin... ? Niitä ei noin vain perutakaan viime hetkellä.
Sama myös kaikilla kaupanalan työntekijöillä. Joskus joutuu taluttamaan asiakkaat ulos selittämällä että nyt menee kauppa kiinni ja minulla on meno. Päiväkodissa tietenkin mahdotonta lasta pistää pihalle yksin. Eikö tuossa tilanteessa voisi työvuoroja vaihtaa niin että se jolla on maksettua menoa, pääsisi ajallaan lähtemään?
Ja sillä kaupan työntekijälläkin voi olla lapsi haettavana sovittuun aikaan, että se hoitajakin pääsee omille sovituille menoilleen.
Itselläni (lasten lisäksi) on pari luottamustoimea ja jo nyt mun toiveesta kokoukset aloitetaan vähän myöhemmin. On todella noloa, etten meinaa ehtiä aina silloinkaan ajoissa. Työvuorojen suunnittelu jokaisen harrastusten ym menojen mukaan on mahdotonta, saatikka että harrastukset aloitettaisiin jonkun epäsäännöllistä työaikaa tekevän mukaan.
Mutta joo, aina riittää niitä, joiden ei mielestään tarvitse muita ajatella.
Menee oman tyhmyytesi piikkiin. Kun olet työsopimuksen kirjoittanut olet sitoutunut työt hoitamaan. Jossa lukee aivan varmasti, että tarvittaessa tekemään myös YLITÖITÄ.
Joskus voi mennä yliajalle ja työnantaja maksaa siitä kelpo korvauksen ylityökorvauksien muodossa.
Zinc
Ei kannata 5 minuuttia työajan jälkeen varailla oopperoita ..
Ja jatkossa kannattaa lukea ne paperit mitkä ITSE allekirjoittaa ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jestas pistää kiukuksi! Itse kyllä todellakin tiedostan, että ne päiväkodin hoitajat ovat siellä töissä ja heillä alkaa vapaa-aika työpäivän jälkeen, kuten itsellänikin, niin eipä tulisi KOSKAAN mieleenkään myöhästyä lapsen hausta! Ellei olla erikseen jo hyvissä ajoin sovittu. Jotkut varmaan ihan oikeasti kuvittelee, että siellä päiväkodissa ollaan 24/7 juuri heidän lasta varten ja "ei oo niin minuutilleen"... Todella törkeää.
Mutta sinä varmasti ilmoitat sinne päiväkotiin, jos olet syystä x myöhässä?
En ilmoita syytä, koska se ei kuulu päiväkodille.
Tottakai olet velvollinen ilmoittamaan syyn miksi et pidä kiinni sovitusta ajasta. Olet tietysti näitä, jotka työpäivän päätteeksi haluavat omaa aikaa - kiertelet kaupungilla ja sometat. Lapset haet kotiin vasta kun ihan pakko.
Sauli Niinistön piikkiin tietenkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sinä varmasti ilmoitat sinne päiväkotiin, jos olet syystä x myöhässä?
En ilmoita syytä, koska se ei kuulu päiväkodille.
Tottakai olet velvollinen ilmoittamaan syyn miksi et pidä kiinni sovitusta ajasta. Olet tietysti näitä, jotka työpäivän päätteeksi haluavat omaa aikaa - kiertelet kaupungilla ja sometat. Lapset haet kotiin vasta kun ihan pakko.
Jos asiaa tarkastellaan puhtaasti juridisesta näkökulmasta, niin päiväkodille ei tarvitse syytä kertoa. Suoalaiset kuvittelevat, että päiväkoti on viranomainen. Ei ole!
Miten päiväkotityö tuntuu olevan aina vaan niin kamalan monimutkaista. Johtuuko se joidenkin työntekijöiden yksinkertaisuudesta vai mistä, sitä olen monet kerrat pohtinut.
Tulivatko vanhemmat hakemaan lapsen päiväkodin sulkeutumisen jälkeen?
Olitko ainoa henkilö työpaikalla tuohon aikaan?
Jotenkin tuntuu että tässä nyt vaan on luotettu että kaikki lapset haetaan tiettyyn aikaan vaikka venymävaraa on se tunti. En koskaan sovi mitään menoja heti työajan jälkeen.
Jos olet iltavuoron viimeinen työntekijä päiväkodissa, ei valitettavasti kannata suunnitella menoja 45 min päähän. Koska olet se, jolle se kakka osuu tuulettimeen jos on tullakseen. Eri asia jos sinun jälkeesi jää joku muu sulkemaan talon.
Mutta voin lohduttaa, että sattuu sitä valkokaulushommissakin. Että ei pääse lähtemään kun pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää perheeltä. Olisin vienyt lapsen johonkin poliisiasemalle odottamaan vanhempiaan.
Jos ensin sovitaan 17, sitten 17.15, ja 17.30 ei kuulu heistä mitään vaan joutuu soittelemaan että milloinkas tulette.
Itse soittaisin sosiaalipäivystykseen. YHDENKÄÄN työntekijän ei tarvitse tehdä sekuntiakaan ylitöitä ellei työnantaja ole pyytänyt, ja silloinkin siitä voi kieltäytyä. Lapsia ei tietenkään voi jättää heitteille, mutta vanhemmille kyllä voi opettaa täsmällisyyttä. Klassinen ehdollistaminen toimii välinpitämättömiin ja laiskoihin vanhempiin ihan siinä missä tuhmiin koiriinkin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu että tässä nyt vaan on luotettu että kaikki lapset haetaan tiettyyn aikaan vaikka venymävaraa on se tunti. En koskaan sovi mitään menoja heti työajan jälkeen.
Mitä hemmetin venymävaraa? Hoitoajat kysellään perheiltä ajoissa, jotta työvuorolistat voidaan tehdä lain määrittämässä ajassa ennen kyseisten työvuorojen alkua. Päivän pituus on kunnassamme kaikilla 7.45 ja se tarkoittaa, että vuoro on laskettu alkavaksi tasan saman verran ennen kuin viimeinen lapsi on ilmoitettu haettavaksi. Välivuorolainen hoitaa ikkunoiden sulkemiset, valojen sammutukset ja lasten reppujen pakkaukset kuistille, joten viimeisen lapsen lähdettyä iltavuorolaisen ei tarvitse kuin jättää suljettu puhelin sisälle ja lukita ovi.
Klo 18 saakka ollaan auki tarvittaessa eli ETUKÄTEEN suunnitellusti ja asia työvuoroissa jo ennalta huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku KEHTAA jättää lapsensa hakematta ajoissa!? Törkeetä! Ei tulisi itselle mieleenkään! Jos omassa työssä palaveri uhkaa venyä yli työajan, ilmoitan vaan kohteliaasti että ”anteeksi, joudun nyt poistumaan” (toki olen jo alussa ilmoittanut käytettävissä olevan ajan). Ei tulisi mieleenkään olettaa että jonkun toisen pitää omassa työssään joustaa jotta MINÄ saan rauhassa tehdä oman työni loppuun! Ja olisi se törkeää sitä odottavaa lastakin kohtaan!
Kiitos vinkistä, kokeilen tätä seuraavan kerran kun esim kesken elvytyksen huomaan että työaikani on jo loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hemmetin venymävaraa? Hoitoajat kysellään perheiltä ajoissa, jotta työvuorolistat voidaan tehdä lain määrittämässä ajassa ennen kyseisten työvuorojen alkua. Päivän pituus on kunnassamme kaikilla 7.45 ja se tarkoittaa, että vuoro on laskettu alkavaksi tasan saman verran ennen kuin viimeinen lapsi on ilmoitettu haettavaksi. Välivuorolainen hoitaa ikkunoiden sulkemiset, valojen sammutukset ja lasten reppujen pakkaukset kuistille, joten viimeisen lapsen lähdettyä iltavuorolaisen ei tarvitse kuin jättää suljettu puhelin sisälle ja lukita ovi.
Klo 18 saakka ollaan auki tarvittaessa eli ETUKÄTEEN suunnitellusti ja asia työvuoroissa jo ennalta huomioiden.
Meillä lapsen hoitoaika on 8 - 18, koska hoitajien mielestä paikalla on hyvä olla aamulla tuohon aikaan. Itse toisin hänet vasta klo 9:30, mutta se on liian myöhään retkien jne. kannalta. Mutta jos haen lapsen jo 16:45 ja hän on viimeinen lapsi pihalla, niin hoitaja kyllä lähtee kotiin samantien, vaikka vuorolistassa hän on töissä klo 18 asti. Miksi näin?
Plåpjndhb kirjoitti:
Mä kertoisin lapsen vanhemmille miten kävi ja kysyisin ihan epävirallisesti haluaisivatko korvata lipun... Vaikka olikin tiukka aikataulu, niin lähtökohtasesti heidän vikansa.
Tää oli hyvä, minäkin taidan seuraavalla kerralla kysästä potilaalta voisiko kustantaa lapseni taksimatkan harrastukseen kun en pääsekkään häntä viemään vaikka piti koska jouduin jäämään odottelemaan potilaan kanssaan ambulanssia.
Itse en olisi laatinut noin tiukkaa aikataulua. Ikävä tilanne, mutta ymmärrän kyllä myös vanhempia. Et nimittäin ole ainoa, joka ei VOI lähteä töistä, jos jotain yllättävää sattuu. Meitä on monessa ammatissa... Kuten sinäkään et vaan voinut lähteä töistä ja jättää lasta sinne, sen lapsen vanhemmalla/vanhemmilla on voinut olla samanlainen tilanne omassa työssään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen hoitoaika on 8 - 18, koska hoitajien mielestä paikalla on hyvä olla aamulla tuohon aikaan. Itse toisin hänet vasta klo 9:30, mutta se on liian myöhään retkien jne. kannalta. Mutta jos haen lapsen jo 16:45 ja hän on viimeinen lapsi pihalla, niin hoitaja kyllä lähtee kotiin samantien, vaikka vuorolistassa hän on töissä klo 18 asti. Miksi näin?
Totta, kesken toiminnan onkin ihan älytöntä tulla. Klo 8 on paljon järkevämpi aika. Mutta mistä sinä hoitajan työvuoron tiedät? Jos olette varanneet hoitoa klo 18 asti, hän saa toki lain mukaan olla muuttamatta vuoroaan, mutta taitaa uhrata oman etunsa ja ajatella lapsia jos kerran lähtee. Silloinhan hänellä jää 1h15min tekemätöntä työaikaa ja hän varmaan säästää sen aamuvuoron päätteeksi, jottei ryhmästä tarvitse lähteä jättäen muut pulaan. Jos luulet, että lähtee ihan omille menoilleen, siitä ei ole pelkoa jos kunnassa on sähköinen toiminnanohjausjärjestelmä. Se pitää huolen, että joka minuutti hoidetaan prikulleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lastensuojeluilmoitus, niin oppivat ehkä jatkossa hakemaan lapsensa ajoissa.
Miksi alapeukku? Selvästikään vanhemmat eivät lapsestaan juurikaan välitä, jos eivät edes viitsi hakea lasta ajoissa hoidosta. Minä olen aina pitänyt selvänä, että lapsi luovutetaan sosiaaliviranomaisten huostaan, jos en hae häntä ajallaan. Siksi en ole koskaan myöhästynyt.
Aloituksessa ei sanottu, mikä myöhästymisen syy oli. Voihan olla, että on sattunut onnettomuus ja liikenne seisoo, vanhempien omalla työpaikalla on tullut viivästys yms. Mutta vanhempien olisi kyllä pitänyt ilmoittaa myöhästyvänsä.
Vanhempien oman työpaikan viivästyksillä ei ole merkitystä, työt jätetään siihen paikkaan, koska on velvollisuutena huolehtia omista lapsista, toisin kuin päiväkodin työntekijällä työajan päätyttyä.
Itse soittaisin sosiaalipäivystykseen, että täällä on lapsi ilman huoltajaa. Omia, sinun huoltovastuullasi olevia lapsia ei yksinkertaisesti jätetä muiden vastuulle yli sovitun. Ketä luulette olevanne oikeasti? Työntekijät tekevät työtä, työajalla, eivätkä ole mitään yhteisvastuullisia huoltajia jos vanhemmat eivät ehdi.
T. Sivusta toiselta alalta
Kuule kun kaikki ihmiset ei ole mitään paperinpyörittelijöitä jotka voi tuosta noin vaan lyödä hanskat naulaan kun kello pärähtää neljä. Minä saisin tuollaisesta toiminnasta kuolemantuottamussyytteen. Jos siellä on hoitopaikassa sossu vastassa niin sille ei voi mitään, mutta en minä lähde ihmisiä tappamaan vain siksi että sinä et halua olla varttia ylitöissä. Ymmärtäisin ehkä, jos makaisit itse siinä leikkauspöydällä.
Jos teet päivystystyötä, toki sitten lapsi vuoropäiväkotiin, jossa ollaan valmiudessa jatkuvasti. Muutenhan pistät miehen tai varahakijan toimeen jos kestää ja tällainen mahdollisuus on tiedossa. Ennakointia, hyvä kirurgi; ei ole muiden tehtävä huolehtia sinun perhe- ja työelämän yhteensovittamisesta. Ostaa sitten vaikka yksityisen hoitajan, jolle voi maksaa varallaolosta tai hälytystehtävästä extraa. Lastensuojelulaissa et saa mitään etuoikeuksia asemasi takia. Laki on sama kaikille, myös sankareille.
Ei ole kyse päivystystyöstä, vaan ihan tavallisesta päivätyöstä, jossa on kuitenkin pieni mutta olemassaoleva mahdollisuus päivän äkilliseen venymiseen. Tietysti ensisijaisesti hommataan joku muu hakemaan. On kuitenkin olemassa hätätilanteita, joissa kukaan tiimin jäsen ei ole irrotettavissa soittelemaan. Tämä on epätodennäköistä mutta mahdollista. Yritin vain selittää aiemmalle kommentoijalle, että kaikki eivät voi vain jättää niitä työtehtäviä kesken. En minä mitään erityispalvelua odotakaan, hyväksyn sen täysin että siellä voi olla sossut ja poliisi vastassa jos haen lapset myöhässä. Tästä huolimatta en ajatellut tappaa ketään vaikka lastensuojelulaki kuinka käskisi.
Mä kertoisin lapsen vanhemmille miten kävi ja kysyisin ihan epävirallisesti haluaisivatko korvata lipun... Vaikka olikin tiukka aikataulu, niin lähtökohtasesti heidän vikansa.