Kenen piikkiin menee, jos töistä ei pääse lähtemään ajoissa ja myöhästyy siksi maksetusta menosta?
Olen päiväkodin lastenhoitaja. Eilinen työvuoroni oli suunniteltu klo 17.15 saakka, jolloin päiväkodin viimeinen lapsi oli ilmoitettu haettavaksi. Kesälomani oli määrä alkaa siitä ja olin varannut itselleni ja omille lapsilleni liput klo 18 lähtevään bussiin.
Klo 17.30 viimeistä lasta ei oltukaan haettu eikä myöhästymisestä oltu ilmoitettu. Soitin vanhemmille, jotka kertoivat ehtivänsä päiväkodille klo 17.45.
Lapsen hakemisen jälkeen en luonnollisestikaan ehtinyt enää hakemaan omia lapsiani ja jouduimme ostamaan uudet liput. Myöskään työajan ylitystä en voi ottaa aikana pois kuten yleensä teen, vaan siitä tulee nyt minimaalinen rahallinen korvaus.
Oma tappioniko tämä nyt sitten on? Mitäs menin varaamaan oman menon niinkin pian kuin 45min työajan päättymisen jälkeen?
Kommentit (206)
Teit väärin. Oletus on vanhemmilla alunperin ollut hakea lapsi aiemmin mutta aikataulu muuttunut päivän aikana ja vanhemmilla on oikeus muuttaa aikataulua kunhan se pysyy päiväkodin aukioloajan puitteissa. Vanhemmat eivät sii tehneet väärin tuossa kohtaa. Minäkin aikanaan yleensä hain lapset puolisen tuntia ennenkuin hoitoaika päättyi. Se oli yleisesti tiedossa. Pari kertaa hain myöhemmin koska omat työpäivä venyi mutta kuitenkin hoitoajan puitteissa ja kerran siellä oli työntekijä nokka nyrpyllään koska oli laskenut siihen että kaikki lapset haetaan aiemmin ja poikaystävä odotti päiväkodin edessä kyrpiintyneen oloisena. Hoitajan työaika ei kuitenkaan ollut vielä loppu. Oli vaan tuudittautunut siihen ajatukseen että niin kuin yleensä kaikki lapset on haettu hieman etuajassa.
Kyllä tuo niin ikävää kuin onkin luokitellaan varmasti omaksi "mokaksi". Saat kuitenkin sen pienen minimaalisen korvauksen?
Näitä vastaavia vuoron ylityksiä voi olla myös muilla aloilla/muissa työtehtävissä, niitä on aika paljonkin. Päiväkoti ei ole ainoa paikka, missä tuota tapahtuu. Omassa työssäni saattaa myös vastaavaa käydä, kun joku asiakas tulee viime hetkellä ennen vuoron loppua tai kun olen jo lähdössä ja vuoro on oikeastaan jo loppunut kertomaan ongelmastaan, miten kulkutunniste ei toimi, pin-koodi on unohtunut, tietokoneen tunnarit ei toimi ja tarvitaan apua it-helpparin kanssa justnythetitässänäin ja kun pitäisi tietty päästä viikonloppuna töihin ja avaimet on hukkunut (on perjantai-ilta), tai voi olla juuri näitä, että on joku ylläriylläri vesivuoto jossain, ovi ei menekään yllättäen kiinni, vaikka niiden toimintaa tarkkaillaankin jatkuvasti ja yritetään varautua tällaisiin etukäteen ajoissa jne.
Yleensä näitä sattuu tietty juuri silloin, jos olisi kiire johonkin. Mitään akuutin tärkeää en yleensä sovi kovin kiireellä aikataululla heti töiden jälkeen. Reissuunkin olen ulkomaille lähtenyt töistä suoraan joskus, mutta lennot on varattu silleen, että väliin on jäänyt sen verran pelivara-aikaa, että meidän kenttäpäällikkö ehtisi hankkimaan jonkun vuoroa jatkamaan tarvittaessa, jos nyt jotain tosi kinkkistä tulisi. En nyt muista tarkkaan meillä menee, mutta varoituksen ainakin saisi, jos vain jättäisi esim. toimimattoman oven hoitamatta ja häippäisi vain. Ellei jopa olisi suoraan irtisanomisperuste, vähän tapauksesta riippuen tietty. Meillekin kuitenkin kahden tunnin vuoronjatkolisä maksetaan yllättävissä tilanteissa. Eihän se niitä junalippuja korvaa, eikä hirveästi mieltä lämmitä, mut no, se on mitä on.
Missä saa pitää lapsen hoidossa yli 10 tuntia? Itselläni työn ja työmatkan takia lapsi olisi ollut 10 tuntia 15 minuuttia hoidossa, mutta lakiin vedoten sosiaalijohtaja kielsi sen. Nyt teen sitten 80 % työaikaa, jotta hoitopäivä on tarpeeksi lyhyt.
Missä saa pitää lapsen hoidossa yli 10 tuntia? Itselläni työn ja työmatkan takia lapsi olisi ollut 10 tuntia 15 minuuttia hoidossa, mutta lakiin vedoten sosiaalijohtaja kielsi sen. Nyt teen sitten 80 % työaikaa, jotta hoitopäivä on tarpeeksi lyhyt.
Meillä lapsi on vuorohoidossa ja jos mulle osuu työmatka ja isälleen työpäivä, niin lapsi on klo 5-22 hoidossa. Ja joka kuukausi ainakin yhtenä päivänä yli 12 h.
Lapsella ja perheellä on oikeus päivähoitoon työaikojen puitteissa. Jos työaika on molemmilla vanhemmilla matkoineen yli 10 h niin sitten päivähoitoa tarjotaan yli 10 h.
entinen naapurini käytti tietoisesti hyväkseen päiväkodin hakuaikoja. Heillä oli sellainen systeemi, että jos vanhempi hakee lapsen myöhässä, siitä tulee 10 euron sakko/tunti. No... tämä naapuri sanoi, että siellä on halvin lastenhoito, joten hän sitten välillä pistäytyy työpäivän jälkeen thaihieronnassa tai leffassa, kun tuntuu siltä että haluaa 45 minuuttia olla ilman omia lapsia. Sitten päiväkodille tullessa joku uskottva selitys miksi tuli myöhässä. Mietin usein, että miksi ihmeessä päiväkodissa olikin noin pieni sakko, että hyvä pointtihn tuolla isällä oli, että kannattaako ottaa yksityinen hoitaja tunniksi ja maksaa siitä 30 euroa, kun päiväkoti on etukäteen ilmoittanut, että heillä ylimääräinen hoitotunti on 10 e.
aloittaja teki itselleen liian tiukan aikataulun ja sitten tietenkin kävi se pahin mahdollinen, että lapsi haettiin myöhässä. Ota tästä opiksesi ja seuraavalla kerralla lomalle lähtöön enemmän pelivaraa. Lisäksi kannattaavarmaan ehdottaa päiväkodin johtoon tai vaikka kuntaa, että myöhästymisakkoja tulisi koventaa, koska jotkut vanhemmat oikeasti käyttävät niitä hyväkseen.
Typerät vanhemmat ja törkeää käytöstä, MUTTA en kyllä varaisi heti töiden jälkeen mitään tärkeää, vaikkapa lippuja johonkin. Miksi ei voi mennä seuraavana päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lastensuojeluilmoitus, niin oppivat ehkä jatkossa hakemaan lapsensa ajoissa.
Miksi alapeukku? Selvästikään vanhemmat eivät lapsestaan juurikaan välitä, jos eivät edes viitsi hakea lasta ajoissa hoidosta. Minä olen aina pitänyt selvänä, että lapsi luovutetaan sosiaaliviranomaisten huostaan, jos en hae häntä ajallaan. Siksi en ole koskaan myöhästynyt.
Aloituksessa ei sanottu, mikä myöhästymisen syy oli. Voihan olla, että on sattunut onnettomuus ja liikenne seisoo, vanhempien omalla työpaikalla on tullut viivästys yms. Mutta vanhempien olisi kyllä pitänyt ilmoittaa myöhästyvänsä.
Vanhempien oman työpaikan viivästyksillä ei ole merkitystä, työt jätetään siihen paikkaan, koska on velvollisuutena huolehtia omista lapsista, toisin kuin päiväkodin työntekijällä työajan päätyttyä.
Itse soittaisin sosiaalipäivystykseen, että täällä on lapsi ilman huoltajaa. Omia, sinun huoltovastuullasi olevia lapsia ei yksinkertaisesti jätetä muiden vastuulle yli sovitun. Ketä luulette olevanne oikeasti? Työntekijät tekevät työtä, työajalla, eivätkä ole mitään yhteisvastuullisia huoltajia jos vanhemmat eivät ehdi.
T. Sivusta toiselta alalta
Kuka luulen olevani? No ihminen, joka ymmärtää, että on asioita, joihin ei itse pysty vaikuttamaan.
Okei, että olisi vaikka julkisuudessakin ollut tilanne, että lapsi on pistetty ulos bussista ja soittaa pakkasessa odottelee. Ihanko oikeasti et menisi tilanteesta riippumatta häntä hakemaan tai jotakuta muuta asialle? Varmaan hoituisi. Tässä nyt vaan ajatellaan vääristyneesti, että on ok jättää lapsi jonkun muun luotettavan aikuisen hoitoon, eikä tämä ole mikään pakkorako, siinähän se menee ja pitää ymmärtää. Viis hänen aikatauluistaan. Käytätte muita hyväksenne. Hommatkaa itsenne paikalle älkääkä olko välinpitämättömiä törppöjä.
No, tässähän vanhemmat tuli paikalle. Ja vaikka hommaisin jonkun muun, ei sekään sinne heti ehdi.
Ja kyllä, joustan itsekin, koska ymmärrän, että asioita tapahtuu, eikä myöhästymisille aina voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Typerät vanhemmat ja törkeää käytöstä, MUTTA en kyllä varaisi heti töiden jälkeen mitään tärkeää, vaikkapa lippuja johonkin. Miksi ei voi mennä seuraavana päivänä?
Ja kuten aiempi sanoi: ihan liian tiukka aikataulu, ja todennäköisesti tiesit, että on tosi iso riski että asiat menevät päin peetä. Silti et varannut riittävästi aikaa.
Meillä on päivähoidossa sanottu, että varahakijan pitää olla hakemassa lasta tunnin kuluessa, jos molemmat vanhemmat estyneet. Eli jokaisella vipassa vuorossa olevalla hoitajalla on tämä sama tiedossa, vanhempien soiton jälkeen varahakijalla on tunti aikaaa ehtiä paikalle.
On se varmasti raskasta olla päiväkodissa töissä. Missään muuallahan ei koskaan ylity työaika eikä työhön liity muutenkaan mitään raskaita puolia, ainoastaan päiväkodissa on kiireistä ja raskasta olla töissä. Ja se on vanhempien vika, aina, mites muutenkaan. Lapsissakin on kamalasti vikoja. Vanhemmista johtuu.
Voi harmi! Minulle on käynyt myös noin pari kertaa, etten päässyt lapsia hakemaan päiväkodista ajoissa. Kerran oli elvytystilanne, josta en pystynyt lähtemään kesken pois. Toki päiväkodissa oli vihainen työntekijä vastassa, jolla juuri oli meno, josta myöhästyi. Sanoin kyllä, että oli pakki jäädä ylitöihin, mutta en sen tarkempaa syytä kertonut ja olisiko se häneen vaikuttanut mitenkään, vaikka olisikin saanut kuulla, ettei meillä oli lupaa poistua kesken elvytystilanteen. Vahinkohan oli jo tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kysyä, mistä sinä tiedät, että nämä typerät vanhemmat eivät ole olleet omassa työssään kiinni jossain ylivoimaisen tärkeässä tilanteessa? Itse kerroin äsken, että myöhästyin kerran, koska jouduin jäämään elvytystilanteeseen. Jos sinä olisit makaamassa siinä pöydällä, toivoisit varmaankin, että sinua autetaan niin pitkään kuin tarve vaatii ja yritetään pelastaa henkesi, vaikka sen hoitajan/lääkärin lapsi joutuisikin olemaan sen takia myöhemmin kuin oli varattu. Tai palomies sammuttamasa tulipaloa, poliisi jahtaamassa rikollista tai viemässä suruviestiä. On monia ammatteja, joissa näitä pakottavia tilanteita tulee.
Vierailija kirjoitti:
Teit väärin. Oletus on vanhemmilla alunperin ollut hakea lapsi aiemmin mutta aikataulu muuttunut päivän aikana ja vanhemmilla on oikeus muuttaa aikataulua kunhan se pysyy päiväkodin aukioloajan puitteissa. Vanhemmat eivät sii tehneet väärin tuossa kohtaa. Minäkin aikanaan yleensä hain lapset puolisen tuntia ennenkuin hoitoaika päättyi. Se oli yleisesti tiedossa. Pari kertaa hain myöhemmin koska omat työpäivä venyi mutta kuitenkin hoitoajan puitteissa ja kerran siellä oli työntekijä nokka nyrpyllään koska oli laskenut siihen että kaikki lapset haetaan aiemmin ja poikaystävä odotti päiväkodin edessä kyrpiintyneen oloisena. Hoitajan työaika ei kuitenkaan ollut vielä loppu. Oli vaan tuudittautunut siihen ajatukseen että niin kuin yleensä kaikki lapset on haettu hieman etuajassa.
Mutta kun se aukioloaika on sinne viimeisen lapsen ilmoitettuun lähtöaikaan asti. Ap:n tapauksessa 17.15 tuona päivänä. Luulevatko ihmiset, että pk varaudutaan pitämään klo 18 saakka auki joka päivä? Newsflash; ei todellakaan. Ainoastaan varauksesta n. 2 viikkoa etukäteen ilmoittaen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on päivähoidossa sanottu, että varahakijan pitää olla hakemassa lasta tunnin kuluessa, jos molemmat vanhemmat estyneet. Eli jokaisella vipassa vuorossa olevalla hoitajalla on tämä sama tiedossa, vanhempien soiton jälkeen varahakijalla on tunti aikaaa ehtiä paikalle.
Ei tarvitse olla. Täytyy olla jokin oma keksintö, mutta ei perustu mihinkään lakiin. Varahakijaa ei tarvitse olla määritelty, eikä hänen tarvitse olla päiväkodilla tunnin kuluessa siitä kun vanhemmat ilmoittavat viivästyksestä.
Meillä oli aikoinaan perhepäivähoitaja, joka ei sekuntiakaan joustanut. Oli todella pilkuntarkka niistä ilmoitetuista ajoista. Suuntaan ja toiseen. Eräänkin kerran muistan, kun olin hakemassa klo 14, vaikka olin ilmoittanut 14.30. Laitoin tekstarin ennakkoon, että tulenkin jo kahdelta. Pph oli lasten kanssa metsässä retkellä, odottelin pihalla melkein puoli tuntia. Hän tuhahti, että ei hän luvattua retkeä peru siksi, että yhtä lasta tullaankin hakemaan eri aikaan kuin ilmoitettu. Taisin änkyttää siinä, että en minä olisi vaatinutkaan retkeä perumaan, olisin voinut hakea lapsen retkipaikaltakin, jos olisin tiennyt, missä ovat. Hän oli kovana, että ei hän ala reppuja kantelemaan metsään mukana. Asia tuli siten harvinaisen selväksi. Toisen kerran minun perääni ajoi auto liikennevaloissa ja jouduin jäämään sitä selvittämään, poliisia odotettiin paikalle jne. Ilmoitin toki pph:lle ikävästä onnettomuudestani ja hän kysyi, että kai lapseni isä pääsee hakemaan lasta, koska hänen työaikansa loppuu. Olin todella hämmästynyt, ja ei, lasten isä ei voinut lähteä kesken kaiken ajamaan 50 km päästä työpaikaltaan, ammattinsa takia ei onnistu minuutin varoitusajalla. Tämä pph oli soittanut omalle esimiehelleen ja kysynyt, kukas tulee vahtimaan lasta, kun äiti on ollut kolarissa eikä tiedä, paljonko myöhästyy. En muista, paljonko myöhästyin lopulta, ehkä vartin verran tai korkeintaan puoli tuntia. Hyvittelin häntä seuraavana aamuna viemällä ruusuja ja suklaata ja kehuin vuolaasti, kuinka joustava hän oli ollut. Hän vastasi jotain siihen tyyliin, että sattuuhan noita kaikille.
Mä olisin soittanut klo 17.20 ja ilmoittanut, että lähden 10 minuutin päästä - jatkossa tasan silloin kun on sovittu ilman erillistä ilmoitusta. Sitten olisin lähtenyt.
Vanhemmathan siinä lapsensa heitteille jättävät, jos eivät ole noutamassa sovittuun aikaan. Jos vanhemmat kiukuttelisivat, sanoisin tämän myös heille.
Vierailija kirjoitti:
Itse en edes harkitsisi työtä josta kirjaimellisesti ei VOI lähteä kun työaika päättyy! Voin joustaa työajoissa jos ja kun se minulle sopii. En muuten. Työsopimuksessa en ole sitoutunut tekemään minuuttiakaan ylimääräistä, eikä työnantaja voi sellaiseen velvoittaa.
Ohis: ja sitten seuraavassa lauseessa vingutaan sitä, miten saa ihan paskaa palkkaa ja miten toisissa töissä maksetaan tupla- tai triplapalkkaa.
Vinkkinä, näissä kovapalkkaisemmissa hommissa tuppaa olemaan sellainen, kirjoittamaton käytäntö, että joustetaan molempiin suuntiin. Trakoittaa sitä, että työaikalaki on lähinnä viitteellinen, kuten myös vuosilomia koskevat pykälät. Katsos, kun isommissa saappaissa ihminen palkataan tekemään työt ja hoitamaan tehtävät, eikä ns. täyttämään virkaa.
Minulle esim. maksetaan 7000€/kk siitä, että hoidan tietyn osan organisaation toiminnasta, en leimaa tunteja vaan teen työni, kun on tarvis. Työaika voi olla mitä vain ja mihin vuorokauden aikaan tahansa. Vastapainona, ulkomailla sijaitsevalle päällikölleni on herttisen yhdentekevää teenkö päivässä 16h vai 4h, kunhan teen sovitut asiat aikataulussa. Tällaisessa työympöristössä ei pärjää AY-jyrä -asenteella, jossa "mulle maksetaan 7h 45min, enkä tee sekuntiakaan enempää ja kun tinki on täysi, niin hanskat tippuu".
Alapeukkuja alkaa just paukkua, joten todettakoon suoraan että jokainen alapeukku tullee näiltä 70-luvun ajatusmaailmaan jämähtäneiltä, "porvarit on perseestä" -wannabe -komukoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoti on 17 asti auki tämän perheen hoidon tarpeen vuoksi. Muut haetaan viimeistään 16.45. Muutamme työvuoroja aina hoitovarausten mukaan. Ap
Jos näin on niin perheen toimintahan oli todella törkeää! Heillä oli siis jo valmiiksi sovittuna 15 min ylimääräistä aikaa ja nyöhästyivät vielä puoli tuntia tästä! Käsittämätöntä! Kävikö ilmi, että mikä oli syy?
Mitä ihmeen ylimääräistä aikaa? Päiväkodin on oltava auki lasten hoitotarpeen vuoksi klo 6 -18 välisenä aikana ja työvuorot sitten tehdään siten kuin lasten siellä ilmoitetaan olevan. Meillä hoitotarve on klo 8-18 välillä ja saimme ensin paikan vuoropäiväkodista, jossa hoito on todella kallista suhteessa tavalliseen päiväkotiin. Siellä ihmeteltiin, miksi lapset heille pitää tuoda, jos tuo klo 18 vuoro on vain joka toinen viikko yhtenä päivänä.
On muuten aika outoa, että ns. iltavuorosta lähdetään lomalle.Ei kaikki päiväkodit ole auki 6 - 18. Tuo on se aika, jolle ainakin osa kaupungeista pyrkii ns. normihoidon järjestämään, mutta ei se tarkoita sitä, että kuka tahansa voisi missä tahansa päiväkodissa olettaa, että nuo on aukioloajat - edes poikkeustilanteessa. Jos hoidontarve on säännöllisesti tuo, niin sitten haetaan se päiväkoti, jossa tämä onnistuu.
Mitä ihmeen outoa on siinä, että ihminen lähtee lomalle, kun viimeinen töyvuoro päättyy? Ihan normimeininki itselläkin on heittää kamat auton takakonttiin ja viimeisen työpäivän jälkeen en ajakaan kotiin vaan sinne, minne olen menossa lomalle.
Monien kommentoijien kanssa olen kuitenkin samaa mieltä, että ap:n tapauksessa on ollut aika kireä aikataulu. Tämä ei toki oikeuta vanhempia vitkuttelemaan lasten hakemisessa, mutta kyllä tämä valitettavasti menee ap:n piikkiin. Ainoa, mitä ap saaa, on se pieni ylityökorvaus - joka ei ilmeisesti kata lippujen hintaa.
Ihan ensin: kunta päättää sen päiväkodin, ei kunnan asukas. Jos valitsee yksityisen päiväkodin, valitsee samalla sen asettamat rajoitukset, jotka saattavat koska tahansa muuttua.
Toiseksi kunnan on pakko järjestää päivähoitoa sellaisina aikoina kun päivähoidolle on tarvetta. Ei voi ilmoittaa, että meillä päiväkoti on auki vain 8-16, keksi itse, miten lapsesi hoidetaan klo 6-8 tai klo 16-18. Hoidon tarpeen mukainen päivähoito on järjestettävä jopa silloin, kun lapsi tarvitsee hoitopaikan klo 5-10 ja klo 15-18.
Kolmanneksi yleensä työvuorolista tehdään siten, että lomalle lähtevä pääsee lähtemään mahdollisimman joustavasti eli aamuvuorosta, jos työpaikalla on erilaisia vuoroja. On aika outoa, että keskellä viikkoa lomalle lähtevä on nimenomaan viimeisessä vuorossa ja vielä oudompaa, että joku luottaa siihen, että ehtii 45 minuutissa kotiin, keräämään lapset ja tavarat, siirtymään bussipysäkille ja bussiin. Mahdotonta se ei ole, jos asuu päiväkodin vieressä ja bussipysäkki on kodin edessä, mutta tuo ei ole ihan tavallisinta.
Niin, kunta osoittaa päiväkodin, mutta tämä perustuu hoidon tarpeen mukaan. Et todellakaan voi päättää, että päiväkoti rupee olemaan auki 6 - 18, jos sinä sitä vaadit. Päiväkodeilla on aukioloajat ja yleensä ne on siinä 7.00 - 17.00. Jos hoitopaika poikkeaa tästä niin kyllä - se vaikuttaa siihen, mihin päiväkotiin lapsi laitetaan. Ihan samalla tavalla oikeus on vaikka vuoropäivähoitoon, mutta et voi ilmoittaa, että hei, tällä kertaa lapsi jääkin yöksi.
En tiedä sinänsä miten vuorot yleensä suunnitellaan, mutta aika ihme säätöä on, jos lomalle ei voi lehtä päivänä, jolloin työt päättyvät about 17.00. Se kun nyt on normielämää monelle.
Aika mielenkiintoista, että toiminnanohjausjärjestelmä joustaa noin päin, mutta ei 15 min yliaikaa. Päiväkodissa on aina tuntitolkulla siivousta, suunnittelua, kirjoittamista jne. joten on outoa, että hoitaja ei tee näitä asioita, vaan mieluummin lähtee töistä pois kesken työvuoron. Ei onnistu kovin monessa työssä.
On muuten aika typerää, että lapselle tulee 12 tunnin hoitopäivä vain siksi, että hoitajat haluavat lapset hoitoon klo 8. Minusta se ei ole lapselle hyväksi!