Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen piikkiin menee, jos töistä ei pääse lähtemään ajoissa ja myöhästyy siksi maksetusta menosta?

Vierailija
24.06.2020 |

Olen päiväkodin lastenhoitaja. Eilinen työvuoroni oli suunniteltu klo 17.15 saakka, jolloin päiväkodin viimeinen lapsi oli ilmoitettu haettavaksi. Kesälomani oli määrä alkaa siitä ja olin varannut itselleni ja omille lapsilleni liput klo 18 lähtevään bussiin.

Klo 17.30 viimeistä lasta ei oltukaan haettu eikä myöhästymisestä oltu ilmoitettu. Soitin vanhemmille, jotka kertoivat ehtivänsä päiväkodille klo 17.45.

Lapsen hakemisen jälkeen en luonnollisestikaan ehtinyt enää hakemaan omia lapsiani ja jouduimme ostamaan uudet liput. Myöskään työajan ylitystä en voi ottaa aikana pois kuten yleensä teen, vaan siitä tulee nyt minimaalinen rahallinen korvaus.

Oma tappioniko tämä nyt sitten on? Mitäs menin varaamaan oman menon niinkin pian kuin 45min työajan päättymisen jälkeen?

Kommentit (206)

Vierailija
201/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lastensuojeluilmoitus, niin oppivat ehkä jatkossa hakemaan lapsensa ajoissa.

Miksi alapeukku? Selvästikään vanhemmat eivät lapsestaan juurikaan välitä, jos eivät edes viitsi hakea lasta ajoissa hoidosta. Minä olen aina pitänyt selvänä, että lapsi luovutetaan sosiaaliviranomaisten huostaan, jos en hae häntä ajallaan. Siksi en ole koskaan myöhästynyt.

No johan on 😁. Mä olen kyllä myöhästynyt, m

syynä on ollut vr eli juna jumitti keskelle kotimatkaa melkein puoleksi tunniksi. Ei ollut ainoa kerta, minkä sille voi jos juna leviää kesken työmatkan. Tietysti tästä ilmoitin päiväkotiin mutta aika lepsusti kyllä lasu tulisi jos juna on myöhässä tai polkupyörästä vaikka puhkeaa kumi ja sen vuoksi ei ajoissa pääse hakemaan. Ihan uskomattomia mielipiteitä, ei voi muuta sanoa!

Vierailija
202/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kerran myöhästynyt lapsen hakemisesta niin että meni päiväkodin sulkemisen yliajalle. Töissä tuli jotain kriisiä ja lähdin tavallista myöhemmin, mutta kuitenkin olisin hyvin ehtinyt sinne tarhalle ajoissa. Mutta sitten sattui olemaan päällystystyötä matkallaja ihan järkyttävät jonot (siinä kohtaa ei enää päässyt jotain muuta kautta) ja matka kesti siis normi 20 minuutin sijaan tunnin. Jotta kaikki meni varmasti pieleen, mulla ei ollut edes puhelinta mukana (se oli unohtunut aamulla kotiin), että olisin voinut soittaa sinne tarhaan tai jollekin muulle, että olisi hakenut.

Kaikkea voi sattua, ja voi tosiaan tapahtua noinkin, kuten sinulle!

Useimmat lapset haetaan hoitoaikojen sisällä päiväkodista. On kuitenkin niitä, joiden hakija myöhästyy aina tai lähes aina. Heille tulee välillä sanottua asiasta, mutta tietenkään jatkuvasti ei jaksa eikä viitsi holhota aikuisia ihmisiä.

Muistan joskus tapauksen, jossa juhannuksen alla oli ihan hirmuiset ruuhkat läheiseen kauppakeskukseen. Päiväkoti sijaitsi sellaisessa paikassa, että käytännössä 95 % vanhemmista joutui ajamaan ko. kauppakeskuksen ohi päästäkseen hakemaan lapsiaan. Katseltiin vain, kun jono mateli ja yksi jos toinenkin vanhempi saapui myöhässä. Syy oli ilmiselvä ja ymmärrettävä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku KEHTAA jättää lapsensa hakematta ajoissa!? Törkeetä! Ei tulisi itselle mieleenkään! Jos omassa työssä palaveri uhkaa venyä yli työajan, ilmoitan vaan kohteliaasti että ”anteeksi, joudun nyt poistumaan” (toki olen jo alussa ilmoittanut käytettävissä olevan ajan). Ei tulisi mieleenkään olettaa että jonkun toisen pitää omassa työssään joustaa jotta MINÄ saan rauhassa tehdä oman työni loppuun! Ja olisi se törkeää sitä odottavaa lastakin kohtaan!

Kiitos vinkistä, kokeilen tätä seuraavan kerran kun esim kesken elvytyksen huomaan että työaikani on jo loppunut.

Tuossa on nyt itsensä tärkeäksi tekemistä, kyllähän elvyttäjää voi vaihtaa ja uudet työntekijät paikalla. Siinä väsyykin nopeasti.

Ihmistä ei voi pakottaa ylityöhön kuin hätätyön varjolla ja yksi elvytystilanne ei sellainen ole ellet ole ainoana paikalla.

Toki itse sitten vedät ylityölisät päältä kun lastenhoitaja tekee tunti tunnista odotellessaan. Kyllähän se kiva olisi jos maailmassa olisi joustoa. Mutta tätä ei voida edellyttää.

Vaikka Suomi on lapsiperhemyönteinen niin vielä kerran yhdessä: kukaan ei ole sinulle lastesi vuoksi mitään velkaa eikä se ilmaispassi muiden huomioitta jättämiseen. Sinä, lapsesi ja aikasi ette ole tärkeämpiä kuin lastenhoitaja, hänen aikansa ja perheensä. Jos sinusta on tärkeää olla elvyttämässä, on myös aika tärkeää että joku aikuinen on lapsesi kanssa.

Tästä viivytysten kumuloitumisesta. Entä jos päikyssä myöhästytään aamun aloituksesta ja odotellessasi myöhästyt itsekin? Vieläkö riittää ymmärrys? Sitten edellisvuorolainen todellakin joutuu jäämään elvyttämään kun sinua ei näy ei kuulu. Ja hän hakee sitten lapsensa myöhässä jne... Sanotaanko näin, että on helppo leikkiä joustavaa jos se tapahtuu muiden, ei omalla kustannuksella.

Vierailija
204/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusasia: hoitovuorot kysytään siksi, ettei tulisi tilannetta, jossa hoitaja valvoo tyhjää taloa. Silloinhan lasten ollessa paikalla vastaavasti PUUTTUU aikuisia!

Miksi tulla töihin klo 6, jos ensimmäinen lapsi tarvitsee hoitoa klo 7.15 alkaen? Silloinhan aamuvuorolainen lähtisi jo 13.45, vaikka talo on vielä täynnä lapsia.

Miksi olla töissä klo 18 saakka, jos viimeinen haetaan klo 16.30? Silloinhan iltavuorolaisen työvuoro alkaisi klo 10.15, ja aamulla olisi vain kaksi kasvattajaa.

Tällaisessa mallissa kaikki 3 aikuista olisivat paikalla vain 10.15-13.45 ja muuten mentäisiin vajaalla tosiaan tyhjää taloa valvoen.

Olkaa tarkkoja niiden hoitoaikojen kanssa. Se on kaikkien etu.

Aamulla on aikaa suunnitella, jolloin lasten tultua voi olla koko loppuajan lasten kanssa. Nythän monessa päiväkodissa suunnitellaan porukalla klo 11.45 - 13.45, mutta kun suunnittelut, valmistelut, vasukirjaukset tekee jo aamulla, ehtii olemaan lasten kanssa silloin, kun lapset ovat paikalla.

Meillä päiväkodissa LTO tulee klo 7 töihin, tekee tunnin kirjallisia töitä ja sen jälkeen on koko päivän lapsiryhmän käytettävissä. Pitkistä päiväpalavereista luovuttiin, olennaiset päiväkohtaiset tiedot löytyvät ilmoitustaululta ja lapsia koskevien arkaluontoisten tietojen jakaminen on kokonaan lopetettu. Ei koko porukan tarvitse tietää, kenen vanhemmilla on eroprosessi menossa.

Miten lto voi olla koko päivän lapsiryhmässä, kun työvuoro päättyy keskimäärin 14.45, jos on tullut seitsemäksi?

Vierailija
205/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on taas näitä hoitoalojen p*skoja puolia. Itse olen sairaalassa töissä ja käytännössä työnantaja käyttää meidän työntekijöiden moraalia häikäilemättä hyväkseen. Joskus on vain pakko jäädä töihin, jotta potilaat eivät jää ilman hoidon aloitusta tai kiireellistä diagnoosia. Kärsijä on sitten myös päiväkodin hoitaja, jos ei puolison työpaikka pysty joustamaan. Ja näistä asioista valittaminen ei vain yksinkertaisesti johda mihinkään ja rahallista korvausta tai edes kiitosta ei tietenkään saa mistään. Välillä (tai tarkemmin ajatellen koko ajan) tunnen itseni vähä-älyiseksi, kun suostun jatkamaan tässä työssä.

Vierailija
206/206 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lastensuojeluilmoitus, niin oppivat ehkä jatkossa hakemaan lapsensa ajoissa.

Miksi alapeukku? Selvästikään vanhemmat eivät lapsestaan juurikaan välitä, jos eivät edes viitsi hakea lasta ajoissa hoidosta. Minä olen aina pitänyt selvänä, että lapsi luovutetaan sosiaaliviranomaisten huostaan, jos en hae häntä ajallaan. Siksi en ole koskaan myöhästynyt.

Aloituksessa ei sanottu, mikä myöhästymisen syy oli. Voihan olla, että on sattunut onnettomuus ja liikenne seisoo, vanhempien omalla työpaikalla on tullut viivästys yms. Mutta vanhempien olisi kyllä pitänyt ilmoittaa myöhästyvänsä.

Vanhempien oman työpaikan viivästyksillä ei ole merkitystä, työt jätetään siihen paikkaan, koska on velvollisuutena huolehtia omista lapsista, toisin kuin päiväkodin työntekijällä työajan päätyttyä.

Itse soittaisin sosiaalipäivystykseen, että täällä on lapsi ilman huoltajaa. Omia, sinun huoltovastuullasi olevia lapsia ei yksinkertaisesti jätetä muiden vastuulle yli sovitun. Ketä luulette olevanne oikeasti? Työntekijät tekevät työtä, työajalla, eivätkä ole mitään yhteisvastuullisia huoltajia jos vanhemmat eivät ehdi.

T. Sivusta toiselta alalta

Eihän mammat tätä ymmärrä, kun heidän kultamussunsa on koko maailman keskipiste. Tottakai myös niiden työntekijöiden, onhan se mussu niin suloinen, voihan sitä nyt vähän aina vahtia ylimääräistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi