Kenen piikkiin menee, jos töistä ei pääse lähtemään ajoissa ja myöhästyy siksi maksetusta menosta?
Olen päiväkodin lastenhoitaja. Eilinen työvuoroni oli suunniteltu klo 17.15 saakka, jolloin päiväkodin viimeinen lapsi oli ilmoitettu haettavaksi. Kesälomani oli määrä alkaa siitä ja olin varannut itselleni ja omille lapsilleni liput klo 18 lähtevään bussiin.
Klo 17.30 viimeistä lasta ei oltukaan haettu eikä myöhästymisestä oltu ilmoitettu. Soitin vanhemmille, jotka kertoivat ehtivänsä päiväkodille klo 17.45.
Lapsen hakemisen jälkeen en luonnollisestikaan ehtinyt enää hakemaan omia lapsiani ja jouduimme ostamaan uudet liput. Myöskään työajan ylitystä en voi ottaa aikana pois kuten yleensä teen, vaan siitä tulee nyt minimaalinen rahallinen korvaus.
Oma tappioniko tämä nyt sitten on? Mitäs menin varaamaan oman menon niinkin pian kuin 45min työajan päättymisen jälkeen?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jestas pistää kiukuksi! Itse kyllä todellakin tiedostan, että ne päiväkodin hoitajat ovat siellä töissä ja heillä alkaa vapaa-aika työpäivän jälkeen, kuten itsellänikin, niin eipä tulisi KOSKAAN mieleenkään myöhästyä lapsen hausta! Ellei olla erikseen jo hyvissä ajoin sovittu. Jotkut varmaan ihan oikeasti kuvittelee, että siellä päiväkodissa ollaan 24/7 juuri heidän lasta varten ja "ei oo niin minuutilleen"... Todella törkeää.
Et taida liikkua julkisilla?
Sovitut aikataulut koskevat kaikkia kulkuneuvosta riippumatta. Jos joskus käy niin että bussi ei tulekaan, silloin soitat äkkiä taksin että pääset ajoissa. Jos niin käy usein, hankit auton.
Itse olet ammattis valinnu ja itse olet myös päättänyt olla perheellinen, elä urputa osaamattomuuttas.
Tyypillinen rinsessa, tottunut saamaan kaiken...
Aina pitää olla varasuunnitelma, sinä et ole mailman keskipiste.
Kyllä tämä on oma tappio, voit jatkossa sanoa työnantajallesi että et ota ylitöitä, mutta siinähän sitten odottelet kun leikkuri heilahtaa, kun et ole tiimipelaaja.
Kyseinen firma eiole sinua varten luotu, vaan se yrittäjä on luonut sen itseänsä varten.
Tee oma yritys jolloinka saat perseillä niinkuin koet parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lastensuojeluilmoitus, niin oppivat ehkä jatkossa hakemaan lapsensa ajoissa.
Miksi alapeukku? Selvästikään vanhemmat eivät lapsestaan juurikaan välitä, jos eivät edes viitsi hakea lasta ajoissa hoidosta. Minä olen aina pitänyt selvänä, että lapsi luovutetaan sosiaaliviranomaisten huostaan, jos en hae häntä ajallaan. Siksi en ole koskaan myöhästynyt.
Aloituksessa ei sanottu, mikä myöhästymisen syy oli. Voihan olla, että on sattunut onnettomuus ja liikenne seisoo, vanhempien omalla työpaikalla on tullut viivästys yms. Mutta vanhempien olisi kyllä pitänyt ilmoittaa myöhästyvänsä.
Vanhempien oman työpaikan viivästyksillä ei ole merkitystä, työt jätetään siihen paikkaan, koska on velvollisuutena huolehtia omista lapsista, toisin kuin päiväkodin työntekijällä työajan päätyttyä.
Itse soittaisin sosiaalipäivystykseen, että täällä on lapsi ilman huoltajaa. Omia, sinun huoltovastuullasi olevia lapsia ei yksinkertaisesti jätetä muiden vastuulle yli sovitun. Ketä luulette olevanne oikeasti? Työntekijät tekevät työtä, työajalla, eivätkä ole mitään yhteisvastuullisia huoltajia jos vanhemmat eivät ehdi.
T. Sivusta toiselta alalta
Kuule kun kaikki ihmiset ei ole mitään paperinpyörittelijöitä jotka voi tuosta noin vaan lyödä hanskat naulaan kun kello pärähtää neljä. Minä saisin tuollaisesta toiminnasta kuolemantuottamussyytteen. Jos siellä on hoitopaikassa sossu vastassa niin sille ei voi mitään, mutta en minä lähde ihmisiä tappamaan vain siksi että sinä et halua olla varttia ylitöissä. Ymmärtäisin ehkä, jos makaisit itse siinä leikkauspöydällä.
Jos teet päivystystyötä, toki sitten lapsi vuoropäiväkotiin, jossa ollaan valmiudessa jatkuvasti. Muutenhan pistät miehen tai varahakijan toimeen jos kestää ja tällainen mahdollisuus on tiedossa. Ennakointia, hyvä kirurgi; ei ole muiden tehtävä huolehtia sinun perhe- ja työelämän yhteensovittamisesta. Ostaa sitten vaikka yksityisen hoitajan, jolle voi maksaa varallaolosta tai hälytystehtävästä extraa. Lastensuojelulaissa et saa mitään etuoikeuksia asemasi takia. Laki on sama kaikille, myös sankareille.
Tarkemmin miettien ehkä olet kuitenkin hoitaja, koska lääkäreiltä monesti onnistuu järjestelyt kokemukseni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiukka oli aikataulu. Itse ainakin haluan ehtiä syödä ja käydä vessassa ennen matkalle lähtöä. Mieluiten huilaan edes päivän. Ihmettelen myös eikö AP:n tarvitse tehdä mitään kirjauksia tai muuta, jos viimeisenä lähtee?
Työskentelen opettajana tuntipalkalla ja yleensä joka päivä yhdellä tai useammalla opiskelijalla on mulle asiaa tuntien jälkeen. Käytännössä melkein aina menee vähintään puoli tuntia + suunnittelut tähän päälle. Näistä ei kukaan maksa lisää, tein 15 min. tai 2 tuntia.
AP:n tilanne oli todella ikävä. Mutta tavallaan ammattiin kuuluva pakollinen paha. Kannattaa tarkistaa ja vaatia talon toimintaohjeet vastaisen varalle. Kaikesta huolimatta mukavaa lomaa sulle, AP. Yritä loman ajaksi saada ajatukset töistä pois. 😁
Kaikki ei tarvitse vuorokautta pissaamiseen, syömiseen ja huilimiseen ennen asiasta toiseen siirtymistä. Olipa kerrassaan hassu kommentti. 😄
Esimerkiksi meillä on seitsemän tunnin ajomatka sukulaisiin ja hyvin usein lähdetään perjantaina työpäivän jälkeen ajamaan. Kamat on pakattu edellisenä päivänä autoon, on hankittu eväitä matkalle ja pissat hoidetaan työpaikalla ennen lähtöä (toki myös matkalla pysähdytään). Vaihdellaan kuskia ja toinen saa välillä levätä. Kesäillat on valoisia ja liikennekin rauhallista. Autoon nukahtaneet lapset voi perillä nostaa sänkyyn jatkamaan unia. Aamulla on kaikkien mukava herätä, kun pahin on takana, ja ollaan jo perillä. Samalla tavalla lähdetään muillekin lomille, jos se on vain mahdollista, eikä stressaa yhtään!
Eikös tällasissa tapauksissa ilmoiteta sosiaalihuoltoon lapset haettavaksi?
Ap:n olisi tullut sopia tuolle päivälle jokin toinen työvuoro, jotta hän olisi voinut olla varma, että ehtii sopimiinsa menoihin.
Näin yleensä kaikki työssäkäyvät ihmiset tekevät, silloin kun he ovat etukäteen sopineet ja varanneet tietyt asiat.
Joten kaikki menee ap:n omaan piikkiin, ei kenenkään muun. Missä tahansa duunissa voi viime minuuteilla tulla yllättävä asia, joka aiheuttaa sen ettei pääsekään lähtemään silloin kun pitäisi.
Näin on etenkin siinä tapauksessa, että on yksin vuorossa. Voi esimerkiksi tulla vaikkapa lukitusongelmia, päihtyneitä asiakkaita, vesivuotoja tai aivan mitä tahansa.
Lomalle lähtevä työntekijä yleensä sopii esimiehen kanssa työvuoronsa, siksi päiväksi jolloin hän jää lomalle!
On ihan oma moka, että on jäänyt viimeiseksi työntekijäksi paikalle. Mitäs jos olisit sopinut jo ulkomaan matkan ja sinulla olisi ollut tietty aika, jolloin sinun olisi pitänyt olla jo lentokoneessa.
Ja jos työvuoroa ei saa sovittua sellaiseksi kun haluaa, pitää myös sen työpäivän ohjelma suunnitella sen mukaan.
Ap:n juttu on pelkkä provo.
Olen itse julkisella töissä, samantapaisessa paikassa kuin ap, ja työvuorto suunnitellaan jo vkoja ennen, ja niihin voi esittää toiveita.
Olet tyhmä ap, joten älä kysele täällä lisää tyhmiä!
Tän asenteen takia yrittäjät ei halua palkata lapsia omistavia duunareita, kokevat itsensä Jeesukseksi.
Ei ole työntekijän vika ja kyllä korvaus kuuluu monellakin tapaa. Ensinnäkin, lapsi haetaan silloin kun on sovittu, koska sun työaika päättyy, etkä saa yliajalta varmastikaan palkkaa. Kannattaa myös muistaa, että kun työaika loppuu, loppuu myös työnantajan velvollisuudet esim. tapaturmatilanteissa, jos semmoinenkin vielä p*skalla tuurilla sattuisi käymään. Ei kenelläkään ole velvollisuutta kuluttaa vapaa-aikaansa ilmaiseen työntekoon.
Hei ap!
Sinun oman typeryytesi piikkiin menee koko juttu.
Ja provahan tämä!
Kyllä toi menee ap:n omaan piikkiin.
Jokainen tuntee oman työpaikkansa käytännöt ja ap:n työpaikassa tuollaiset ovat ns. tavanomaisia juttuja.
Joten ap:n olisi tullut pyytää tuolle päivälle sellainen työvuoro, jolloin hän voi lähteä töistä aikataulun mukaan.
Näin ainakin meillä tehdään, silloin kun on jokin pakollinen meno tietylle päivälle.
Ja vuorotyössä voi esittää työvuoro toivomuksia tiettyjen asioiden takia, ja ne otetaan huomioon aina kuin voidaan.
Oma syy, että ap jäänyt viimeisenä päivystämään päiväkotilapsen hakemista, koska jo edeltä käsin tiedetään, että joskus nuo ajat voivat jostain syystä venyä.
En ikinä usko, että joku on niin typerän tyhmä että tällästä täältä kyselee, joten tämän on pakko olla provo!
Mistäs sä ne omat lapses hait, ja olit myös myöhässä? Et kai vaan päiväkodista? Kenenkäs piikkiin se menee? Uskohan nyt jo aikataulus oli liian tiukka, työnantaja ei korvaa, jos vanhemmat ei hae lapsiaan ja vanhemmilta harvoin näissä tapauksissa korvausta saadaan? Ehkä, jos jättäs hakematta korkeintaan.
Ap, etkö aio palata duuniisi enää loman jälkeen? Mikset voi ottaa tuota ylityötä vapaana sitten?
Ikävää tietysti, että jouduit ostamaan uudet liput. Ko. hoitolapsen vanhemmat tekivät tietysti väärin, mutta joskus noin voi käydä, ihan hyvästäkin syystä, esimerkiksi auton hajoamisen takia tai siksi, että heidän käyttämänsä julkisen liikenteen vuoro on peruttu. Kaikilla ei ole varanoutajaa olemassa.
Jatkossa vahingosta viisastuneena kannattaa sinun välttää tuollaisia tiukkoja menoja.
Ylitöitä voi sattua kohdalle itse kullekin, myös minulle vähän väliä käy niin. Periaatteessa ylitöistä voi kieltäytyä, mutta en voi jättää läheskään aina hommaa kesken ja odottamaan seuraavaan päivään. Ongelmasi ei siten koske todellakaan pelkästään päiväkodin työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Monikaan vanhempi ei ymmärrä, että päiväkodin työntekijöillä on tosiaan omaakin elämää. Entä jos töiden jälkeen pitäisi päästä kampaajalle, lääkäriin... ? Niitä ei noin vain perutakaan viime hetkellä.
Sama myös kaikilla kaupanalan työntekijöillä. Joskus joutuu taluttamaan asiakkaat ulos selittämällä että nyt menee kauppa kiinni ja minulla on meno. Päiväkodissa tietenkin mahdotonta lasta pistää pihalle yksin. Eikö tuossa tilanteessa voisi työvuoroja vaihtaa niin että se jolla on maksettua menoa, pääsisi ajallaan lähtemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee lastensuojeluilmoitus, niin oppivat ehkä jatkossa hakemaan lapsensa ajoissa.
Miksi alapeukku? Selvästikään vanhemmat eivät lapsestaan juurikaan välitä, jos eivät edes viitsi hakea lasta ajoissa hoidosta. Minä olen aina pitänyt selvänä, että lapsi luovutetaan sosiaaliviranomaisten huostaan, jos en hae häntä ajallaan. Siksi en ole koskaan myöhästynyt.
Aloituksessa ei sanottu, mikä myöhästymisen syy oli. Voihan olla, että on sattunut onnettomuus ja liikenne seisoo, vanhempien omalla työpaikalla on tullut viivästys yms. Mutta vanhempien olisi kyllä pitänyt ilmoittaa myöhästyvänsä.
Vanhempien oman työpaikan viivästyksillä ei ole merkitystä, työt jätetään siihen paikkaan, koska on velvollisuutena huolehtia omista lapsista, toisin kuin päiväkodin työntekijällä työajan päätyttyä.
Itse soittaisin sosiaalipäivystykseen, että täällä on lapsi ilman huoltajaa. Omia, sinun huoltovastuullasi olevia lapsia ei yksinkertaisesti jätetä muiden vastuulle yli sovitun. Ketä luulette olevanne oikeasti? Työntekijät tekevät työtä, työajalla, eivätkä ole mitään yhteisvastuullisia huoltajia jos vanhemmat eivät ehdi.
T. Sivusta toiselta alalta
Kuka luulen olevani? No ihminen, joka ymmärtää, että on asioita, joihin ei itse pysty vaikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hankalaapa se on lähteä läpyttelemään esimerkiksi sairaalan leikkurista kesken leikkauksen vaan siitä syystä, että vuoro loppuu just nyt.
Menee hallituksen piikkiin, koska ei ole saanut hoitajamitoitusta kuntoon vaikka Kiuru sen yhdellä rivillä lupasi hoitaa jo 2 vuotta sitten. Demari pettää aina.
Jos teet päivystystyötä, toki sitten lapsi vuoropäiväkotiin, jossa ollaan valmiudessa jatkuvasti. Muutenhan pistät miehen tai varahakijan toimeen jos kestää ja tällainen mahdollisuus on tiedossa. Ennakointia, hyvä kirurgi; ei ole muiden tehtävä huolehtia sinun perhe- ja työelämän yhteensovittamisesta. Ostaa sitten vaikka yksityisen hoitajan, jolle voi maksaa varallaolosta tai hälytystehtävästä extraa. Lastensuojelulaissa et saa mitään etuoikeuksia asemasi takia. Laki on sama kaikille, myös sankareille.