Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas yksi ulkomaalainen, joka on huomannut suomalaisten epäsosiaalisuuden

Vierailija
16.02.2025 |

https://www.iltalehti.fi/matkajutut/a/e6c8729c-04d9-4e48-bf34-4a0c86da7…

"Jotkut suomalaiset tavat kummastuttavat toki yhä. Yksi niistä on hiljaisuus. Lewis työskentelee innovaatio- ja desingkonsulttina. Hän ihmettelee sitä, kuinka ihmiset istuvat palavereissa tai ideariihissä tuppisuina.

- Ihmiset eivät kovin innostuneita jakamaan ajatuksiaan ja esittämään ideoitaan, hän päivittelee.

Lewis kummastelee myös sitä, kuinka hänen naapurinsa eivät tervehdi toisiaan tai juttele rappukäytävässä.

- Naapureihin ei haluta tutustua."

Taas kerran saa suomalaisten epäsosiaalisuutta hävetä!

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ideoita uskalla jakaa kun täällä lytätään ja nauretaan ivallisesti, kouluajoilta jäänyt tämä mieleen

Vierailija
2/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ulkomailla käydessäni saa aina yllättyä miten sosiaalisia ja muut huomioonottavia muissa maissa ollaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

So?

Vierailija
4/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi häpeät? Onhan se vähän rasittavaa, että muut ovat tuppisuita, kun itse olen yltiösosiaalinen. Mutta olen ajatellut, että suomalaiset eivät tahdo turhaa huomiota, eivätkä kommentoida asioita turhaan, ellei ole painavaa sanottavaa. Lisäksi halutaan pois kokouksesta/palaverista ja loppuuhan se nopeammin, ellei puhuta turhia.

Tapasin Ruotsissa asuneen, joka valitti, että ei tule kokoustamiselle loppua ja joka pikkuasiasta pitää vääntää vaikka kaikki olisivat jo yhtä mieltäkin asiasta, niin pitää vaan ottaa kaikki nekin mielipiteet huomioon ja ideoida ja brainstormata ja jankuttaa ja äänestellä ja että kyllä hermo menee ja työaika siinä sitten.

Suomessa ajatellaan, että hiljaisuus on myöntymisen merkki. Yksinkertaista. 

Vierailija
5/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä yhden ulkomaalaisen mielipiteellä on ? Aivan sama mitä ajattelee, ja miksi heiltä edes kysellään! Osoittaa suomalaisten heikkoa itsetuntoa kysellä mitä joku yksittäinen ulkkari ajattelee. Eikö heidän omassa maassaan ja ja käytöksessään ole muka mitään moitittavaa?!

Annetaan ulkkareille tunne että he ovat jotenkin parempia, kun toimittajat epävarmoina ja nöyristellen  kyselevät mitä mieltä olet meistä suomalaisista. Osoittaa suurta alemmuutta.

Itseltäni EI ole koskaan kyselty ulkomailla mitä mieltä heistä olen. !!

Pikemminkin kyselleet kuinka voin, mistä maasta olen, millaista on  Suomessa, olenko jo tutustunut maansa nähtävyyksiin jne. Lisäksi moni kertoo mielellään tuttavastaan joka asuu tai on käynyt Suomessa itse jne. Sekä aika monet tietävät sanoa suomalaisten olevan maailman onnellisin kansa;;;)))))

Vain säälittävä suomalainen toimittaja jankkaa jatkuvasti  mitä mitä mieltä olet suomalaisista.Osoittaa toimittajan heikkoa keskustelutaitoa!!

Vierailija
6/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei meidän anneta olla? Jotkut on tällaisia, toiset on erilaisia. Miksi pitäisi pyrkiä muuttumaan sellaiseksi kuin toiset haluaa? 

Vierailija
7/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki suomalaiset ole tuppisuita, ja vaikka olisikin niin sitten olisi. Eihän latinoitakaan vaadita olemaan hiljaa ja elehtimättä. kun ottaa korviin se jatkuva älämölö ja päälle puhuminen. Meitä on monenlaisia ihmisiä tällä pallolla ja se on hyvä juttu se.

Vierailija
8/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas on aloittaja otsikon tehnyt. Tämä nainen on muuttanut kahdesti Suomeen, kun  täällä on ihanaa. Pääsääntöisesti siis kehuu Suomea.

Vierailija
9/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta sitten pois jos noin vihaat suomalaisia.

Vierailija
10/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi junttia "tämmönen mie oon, en muuksi muutu" :*D ai että naurattaa...

Jos minä suomalaisena kärsin joka päivä tästä fiiliksestä mikä täällä on (nega, epäsos, jne), niin ymmärrän hyvin että myös ulkomaalaset kärsii. Koska ei ole yleisesti normaalia esim jättää naapurit tervehtimättä kaupungissa jne.

Harmittaa suomalaisten huonot käytöstavat!

Ja on vaan hyvä, että näistä asioista puhutaan koska ovat totta.

Vierailija
11/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitää taas "hävetä?" Hanki hyvä ihminen itsetunto, ettei tarvitse tuulimyllynä hyöriä. Jos joku ulkomaalainen sanoo, että ihmettelee saunaa, ihmettelee lunta, ihmettelee hiljaisuutta, ihmettelee milloin mitäkin, niin sinä ole aina häpeämässä ja nolona? Se, että joku tulee ns. ulkomailta, ei tee ihmisestä yhtään sen parempaa kuin huonompaakaan. Ihmettelen itsekin nyt ulkomailla erilaisia tapoja, mutta eihän paikallisten tarvitse ruveta niitä muuttamaan minun takiani! Juuri erilaisuus on rikkaus!

Vierailija
12/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ulkomailla käydessäni saa aina yllättyä miten sosiaalisia ja muut huomioonottavia muissa maissa ollaan

No ei ainakaan asiakaspalvelussa.

Vierailija
13/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas rasittaa se, ettei yhtään kestetä hiljaisuutta. Olen niin vanhanaikainen, että tykkään kuunnelmista, mutta brittikuunnelmissa ärsyttää se, että niissä ei ole sekunninkaan hiljaisuutta, kun näyttelijät pajattavat vuorosanansa peräperää. Sama juttu oli siinä Dynastia-sarjan uusversiossa. On ihan normaalia olla hiljaa ja miettiä hetki toisen sanoja ja mitä itse sanoo. Tai olla sanomatta mitään.

Eivätkä ruotsalaiset ole tässä asiassa sen erilaisempia kuin me suomalaisetkaan. Olen asunut Ruotsissa ja tiedän tämän.

Vierailija
14/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan olla ainoita lajissaan eikä kaikki täälläkään. Jotkut ottavat helpommin kantaa kuin toiset. 

Meidän työpaikalla näkee yhteisissä sosiaalitiloissa eri osastojen kavereita. Small talk sujuu monienkin kanssa erittäin hyvin. Uudemmat on usein hiljaisempia ja juttelevat vain oman ryhmäläisten kanssa. En menisi yhden ulkkarin kokemusten perusteella vetämään sitä johtopäätöstä, että suomalaiset ovat epäsosiaalisia.

Vierailija
15/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei meidän anneta olla? Jotkut on tällaisia, toiset on erilaisia. Miksi pitäisi pyrkiä muuttumaan sellaiseksi kuin toiset haluaa? 

Koska et ymmärrä miksi käyttäydyt miten käyttäydyt. Etkä ymmärrä rakenteita jotka myös pitävä t ihmisyyttä alhaalla 

Vierailija
16/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen tuntee suomalaiset, pitää siksi tiettyä etäisyyttä. Ulkkis ajattelee että suomalaiset ovat kuin he, vilpittömiä, eikä luuloansa vasten ymmärrä kulttuuria. Etenkään työttömänä ei paljon Suomessa kannata naapureita moikkailla, koska he eivät pidä sinusta kuitenkaan.

Vierailija
17/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä suomalaisena kärsin joka päivä tästä fiiliksestä mikä täällä on (nega, epäsos, jne), niin ymmärrän hyvin että myös ulkomaalaset kärsii. Koska ei ole yleisesti normaalia esim jättää naapurit tervehtimättä kaupungissa jne.

Kyllä meillä tervehditään rapussa vastaantulevia, vaikka aina ei edes tiedetä onko talon asukas vai joku muu satunnainen kävijä. Ja asutaan kehä kolmosen sisäpuolella.

Vierailija
18/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Hän ihmettelee sitä, kuinka ihmiset istuvat palavereissa tai ideariihissä tuppisuina.

- Ihmiset eivät kovin innostuneita jakamaan ajatuksiaan ja esittämään ideoitaan, hän päivittelee. "

Mitä siitä tulisi jos kaikki ovat samaan aikaan äänessä? 

Jos ei ole ideoita niin ei puhuta. Puhukoot ne joilla on sanottavaa.

Vierailija
19/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos halutaan yleistää niin kyllähän suomalaiset on hiljaisuutta ja rauhaa rakastavaa kansaa perimältään. Metsässä ja saunan hämärässä mietiskelty. Harvaan asuttu maa jossa ei olla totuttu jauhamaan turhanpäiväisiä vaan suu on avattu silloin kun on asiaa. Toisten henkilökohtaista tilaa kunnioitetaan ja rehellisyyttä arvostetaan.

Nämä voi nähdä myös hyveenä.

Minusta on rasittavaa jos kokoajan ollaan suunapäänä ja äänessä. 

Vierailija
20/59 |
16.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii kuin tv-sarjoja katsella, kun huomaa, että juntteja on joka maassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän