Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen piikkiin menee, jos töistä ei pääse lähtemään ajoissa ja myöhästyy siksi maksetusta menosta?

Vierailija
24.06.2020 |

Olen päiväkodin lastenhoitaja. Eilinen työvuoroni oli suunniteltu klo 17.15 saakka, jolloin päiväkodin viimeinen lapsi oli ilmoitettu haettavaksi. Kesälomani oli määrä alkaa siitä ja olin varannut itselleni ja omille lapsilleni liput klo 18 lähtevään bussiin.

Klo 17.30 viimeistä lasta ei oltukaan haettu eikä myöhästymisestä oltu ilmoitettu. Soitin vanhemmille, jotka kertoivat ehtivänsä päiväkodille klo 17.45.

Lapsen hakemisen jälkeen en luonnollisestikaan ehtinyt enää hakemaan omia lapsiani ja jouduimme ostamaan uudet liput. Myöskään työajan ylitystä en voi ottaa aikana pois kuten yleensä teen, vaan siitä tulee nyt minimaalinen rahallinen korvaus.

Oma tappioniko tämä nyt sitten on? Mitäs menin varaamaan oman menon niinkin pian kuin 45min työajan päättymisen jälkeen?

Kommentit (206)

Vierailija
101/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle itselleni on käynyt niin että olin kyllä ajoissa liikkeellä mutta sitten kävikin niin että tuvalaitevika sotki koko raideliikenteen tietyltä rataosuudelta. En voinut muuta kun istua junassa. Soitin tietysti päiväkotiin että näin on käynyt ja tulen heti kun vaan pystyn. Lapseni muisti pitkään kuinka hänet haettiin viimeisenä ja oli jo ihan pimeää.

Miksi et soittanut varahakijalle? Kaikilla pitää olla se. Kuka hakee lapsesi jos jäät auton alle ja joudut sairaalaan?

Vierailija
102/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kertonut noille vanhemmille aiemmin, että sulla on varattuna tuona päivänä liput klo 18.00 lähtevään bussiin? Olisivat varmasti hakeneet lapsen ajoissa. Oma mokasihan tuo on.

Ai oletuksena on että on ihan ok hakea lapset myöhässä jos hoitajalla ei erikseen ole sovittua menoa!!? Että se hoitaja on muuten ihan vapaasti käytettävissä vapaa-ajallaan! Kyllä ihmiset näköjään aina vaan osaa yllättää tyhmyydellään!

Samalla tavalla yllättää päiväkoti, josta soitetaa vanhemmille, että meillä on nyt liian vähän hoitajia, hakekaa lapsenne pois, että saadaan ryhmäkoko lailliseksi. Esimerkiksi sairaalassa ei käsketä potilaita kotiin, siellä soitetaan sijaiset töihin, miksi päiväkoti toimii toisin?

Kysyt tätä oikeasti? Hoitovarausten perusteella tehdään työvuorot niin että työntekijöitä on tarpeeksi välivuoroissa kun lapsia on enemmän sekä niin että työntekijöitä on myös äärivuoroissa kun lapsia on vähemmän. Meillä on työaika se reilut 38h viikkoon. Ylitöitä ei saa tehdä (ei mielellään makseta ja vapaina näitä harvemmin kerkeää ottamaan). Jos tulee pikaisia muutoksia niin yritetään muuttaa työvuoroja. Eli tässä on kyse että työaika tai työntekijät eivät riitä. Riittäisi, jos vanhemmat pysyisivät sovitussa aikataulussa. Kuuluu asiaan että välillä joku myöhästyy sun muuta, se ei haittaa. Mutta usein siellä on tietyt vanhemmat jotka tulevat aina sen 15-30min myöhässä.

Rahalla saa resursseja, joten yksityinen puoli tai jopa ihan kotiin lastenhoitaja voi olla parempi vaihtoehto kuin kunnallinen. Kunnallinen on halpaa ja resurssit riittää siihen mihin riittää. Ei ole varaa pitää työntekijöitä ns tyhjänpanttina.

Kysyn ihan oikeasti, koska lain mukaan kunnan tulee järjestää päivähoito ja sen tulee olla säädösten mukaista ja turvallista. Vanhempien ensisijaisena tehtävänä ei ole päivystää, josko päiväkodissa hoitaja sairastuu tai joku hoitaja on kiinni vasu-keskustelussa eikä lapsiryhmässä ole tarpeeksi aikuisia.

Kyseisissä tilanteissa työvuoroja muutellaan talon sisällä. Jos työvuorojen muutos ei onnistu, joku jää tekemään pidemmän päivän esimiehen luvan kanssa. Ja kyllä, nämä ovat aina mitoitettuja ja tiedossa. Hoitaja sairastuu > ovat tiedossa hyvissä ajoin ja muutetaan työvuoroja, sairastuu kesken päivän > joku tekee luvan kanssa pidemmän päivän. Vasukeskusteluja varten on myös mitoitettu oikea määrä työntekijöitä. Sinun ei tarvitse päivystää hoitajien määrää. Ongelmat alkaa kun vanhemmat eivät ilmoita mitään tai eivät pysy hoitovarauksista.

Esimerkiksi tuo vasutilanne: opettaja vasussa (joka myöhästyi ja venyi 20min koska vanhemmat olivat myöhässä), minun työvuoro päättyi klo 15.30 ja siihen mennessä lapsimäärän piti olla hoitovarausten mukaan 8. No vielä klo 16.00 lapsia oli 12. Ja vasu kesken koska alkoi myöhässä.

Normaalitilanteessa klo 15.30 olisi ollut 8 lasta ja yksi hoitaja, hoitaja lähtisi klo 16.00 ja opettaja olisi ollut pihalla viimeisenä klo 16.00 lähtien.

Kunhan huolehdit oman lapsen hoitovarauksista niin sulla ei ole mitään hätää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan piikkiin, kun on työ, jonka päättymisestä ei voi olla varma.

Vierailija
104/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhästymisistä pitäisi tulla automaattisesti viivästysmaksu, joka sitten annetaan hoitajalle, joka joutuu odottamaan myöhästyneitä vanhempia. Sehän olisi hyvä järjestely, tosin toiset sitten käyttäisivät sitä aina, kun kerta rahalla selviäisivät. Tehkää muutosaloite, ei sitä autoakaan voi parkkiin jättää yliajalle, heti on parkkihallin valvoja sakottamassa.

Puhumattakaan heistä jotka ei maksa päivähoidosta senttiäkään, työttömät yh.t esim.

Vierailija
105/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä korvauksia työnantajalta ja/tai lapsen vanhemmilta. Aina kannattaa yrittää.

Vierailija
106/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän kyllästyin yhteen Ankkalammen hoitajaan, joka ei millään seurannut puhelimia mutta kuvitteli että mystisesti pystyn ajatuksenvoimalla ilmoittamaan että helsingissä on tie poikki jonkun valtiovierailun takia. Tämä kyseinen hoitaja ei vakuuttanut missään vaiheessa älykkyydellään, mutta tossa kohtaa suivaannuin tosissani kun hän soitteli miehelleni, joka käski soittaa lähempänä olevalle vaimolle, joka on tulossa koko ajan. Soitin ja soitin monta kertaa kaikkiin niihin numeroihin, jotka minulla olivat ja kun pääsin viimein perille, niin tämä hoitaja valitteli ettei tiennyt vaikka mieheni oli kysynyt että onko hänellä varmasti numeorni johon soittaa ja kysellä sijaintitietoja. Samaan aikaan mieheni sattui soittamaan jompaan kumpaan numeroon johon olin matkanvarrelta pommittanut, ja satuin kuulemaan puhelimen pirinän sisältä ulos samalla kun hoitaja selitti, ettei ollut saanut minua kiinni. Hoitaja paukautti suorilta ovet lukkoon eikä ollut huomaavinaankaan, kun kolkuttelin että annapas se lapsen reppu nyt siitä eteisestä.. 

Tuollainen tahallinen asioiden hankaloittaminen ärsyttää näissä hakutilanteissa välillä. Kaikilla meistä on kiire, mutta joskus on esteitä joille ei voi mitään. 

Vierailija
107/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukka oli aikataulu. Itse ainakin haluan ehtiä syödä ja käydä vessassa ennen matkalle lähtöä. Mieluiten huilaan edes päivän. Ihmettelen myös eikö AP:n tarvitse tehdä mitään kirjauksia tai muuta, jos viimeisenä lähtee?

Työskentelen opettajana tuntipalkalla ja yleensä joka päivä yhdellä tai useammalla opiskelijalla on mulle asiaa tuntien jälkeen. Käytännössä melkein aina menee vähintään puoli tuntia + suunnittelut tähän päälle. Näistä ei kukaan maksa lisää, tein 15 min. tai 2 tuntia.

AP:n tilanne oli todella ikävä. Mutta tavallaan ammattiin kuuluva pakollinen paha. Kannattaa tarkistaa ja vaatia talon toimintaohjeet vastaisen varalle. Kaikesta huolimatta mukavaa lomaa sulle, AP. Yritä loman ajaksi saada ajatukset töistä pois. 😁

Vierailija
108/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle itselleni on käynyt niin että olin kyllä ajoissa liikkeellä mutta sitten kävikin niin että tuvalaitevika sotki koko raideliikenteen tietyltä rataosuudelta. En voinut muuta kun istua junassa. Soitin tietysti päiväkotiin että näin on käynyt ja tulen heti kun vaan pystyn. Lapseni muisti pitkään kuinka hänet haettiin viimeisenä ja oli jo ihan pimeää.

Miksi et soittanut varahakijalle? Kaikilla pitää olla se. Kuka hakee lapsesi jos jäät auton alle ja joudut sairaalaan?

En ole edellinen, mutta aika lailla eri tilanne se olisi. Kuka varahakija on niin nopeasti valmis hakemaan lapsen, että ehtii paikalle nopeammin kuin matkalla, mutta ruuhkassa oleva vanhempi?

Mä olen ollut kaverin lapsen varahakijana, mutta silloin olen tiennyt etukäteen, että lapsi pitää hakea. Mulla esim. ei ole omaa autoa.

Vierailija
109/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan piikkiin menee, mutta tekisin lasun, kun vanhemmat olivat vielä noin paljon myöhässä, eikä ilmoittaneet

Vierailija
110/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lastensuojeluilmoitus, niin oppivat ehkä jatkossa hakemaan lapsensa ajoissa.

Miksi alapeukku? Selvästikään vanhemmat eivät lapsestaan juurikaan välitä, jos eivät edes viitsi hakea lasta ajoissa hoidosta. Minä olen aina pitänyt selvänä, että lapsi luovutetaan sosiaaliviranomaisten huostaan, jos en hae häntä ajallaan. Siksi en ole koskaan myöhästynyt.

Aloituksessa ei sanottu, mikä myöhästymisen syy oli. Voihan olla, että on sattunut onnettomuus ja liikenne seisoo, vanhempien omalla työpaikalla on tullut viivästys yms. Mutta vanhempien olisi kyllä pitänyt ilmoittaa myöhästyvänsä.

Vierailija
111/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän kyllästyin yhteen Ankkalammen hoitajaan, joka ei millään seurannut puhelimia mutta kuvitteli että mystisesti pystyn ajatuksenvoimalla ilmoittamaan että helsingissä on tie poikki jonkun valtiovierailun takia. Tämä kyseinen hoitaja ei vakuuttanut missään vaiheessa älykkyydellään, mutta tossa kohtaa suivaannuin tosissani kun hän soitteli miehelleni, joka käski soittaa lähempänä olevalle vaimolle, joka on tulossa koko ajan. Soitin ja soitin monta kertaa kaikkiin niihin numeroihin, jotka minulla olivat ja kun pääsin viimein perille, niin tämä hoitaja valitteli ettei tiennyt vaikka mieheni oli kysynyt että onko hänellä varmasti numeorni johon soittaa ja kysellä sijaintitietoja. Samaan aikaan mieheni sattui soittamaan jompaan kumpaan numeroon johon olin matkanvarrelta pommittanut, ja satuin kuulemaan puhelimen pirinän sisältä ulos samalla kun hoitaja selitti, ettei ollut saanut minua kiinni. Hoitaja paukautti suorilta ovet lukkoon eikä ollut huomaavinaankaan, kun kolkuttelin että annapas se lapsen reppu nyt siitä eteisestä.. 

Tuollainen tahallinen asioiden hankaloittaminen ärsyttää näissä hakutilanteissa välillä. Kaikilla meistä on kiire, mutta joskus on esteitä joille ei voi mitään. 

Niin, joskus reppu jää sisälle ja sille ei voi mitään. Olisin itsekin lyönyt oven kiinni nenän edestä jos ei ajoissa olla, ei voi mitään. Harmi, että tiellesi osui viivytys, mutta jos luulet että muita kiinnostaa oman aikansa kustannuksella, olet väärässä. Tyhmäksi vielä muita haukut, vaikka itse et jätä riittävästi aikaa matkaan ja muutoksiin. Siinä ei soitot auta kun kirjaimellisesti varastat muiden aikaa.

Vierailija
112/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät selkeästi ymmärrä sitä että he eivät maksa extra-ajasta eikä täällä palvelut, kuten päivähoito toimi siten ettei työntekijällä voi olla muuta elämää loppuillaksi. Osa olettaa että voivat elää kuin he tosiaan maksaisivat sinulle henk.koht. siitä ylimääräisestä ajasta. Jenkeissähän kun monet maksavat esim päivä- tai viikkomaksua lastenhoitajille, niin siellä se voikin olla ok soittaa että hei voitko jäädä pitemmäksi ajaksi. Mutta huolestuttaa kyllä ton perheen toiminta, ei voi aina olla noin tiukkaa ajankäytön kanssa. Pitäisivät lounastunnin lyhyempänä, hankkikoot hoitopaikan työpaikkansa vierestä tai mikä lie onkaan tuo että aina ollaan ihan viime tingassa hakemassa tai myöhässä.

Vierailija
113/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se varahakijako päivystää joka päivä puhelimen ääressä, jos pitää lähtä hakemaan lasta?

Se varahakija irtautuu omista hommistaan, jos ja kun kykenee.

Vierailija
114/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee lastensuojeluilmoitus, niin oppivat ehkä jatkossa hakemaan lapsensa ajoissa.

Miksi alapeukku? Selvästikään vanhemmat eivät lapsestaan juurikaan välitä, jos eivät edes viitsi hakea lasta ajoissa hoidosta. Minä olen aina pitänyt selvänä, että lapsi luovutetaan sosiaaliviranomaisten huostaan, jos en hae häntä ajallaan. Siksi en ole koskaan myöhästynyt.

Aloituksessa ei sanottu, mikä myöhästymisen syy oli. Voihan olla, että on sattunut onnettomuus ja liikenne seisoo, vanhempien omalla työpaikalla on tullut viivästys yms. Mutta vanhempien olisi kyllä pitänyt ilmoittaa myöhästyvänsä.

Vanhempien oman työpaikan viivästyksillä ei ole merkitystä, työt jätetään siihen paikkaan, koska on velvollisuutena huolehtia omista lapsista, toisin kuin päiväkodin työntekijällä työajan päätyttyä.

Itse soittaisin sosiaalipäivystykseen, että täällä on lapsi ilman huoltajaa. Omia, sinun huoltovastuullasi olevia lapsia ei yksinkertaisesti jätetä muiden vastuulle yli sovitun. Ketä luulette olevanne oikeasti? Työntekijät tekevät työtä, työajalla, eivätkä ole mitään yhteisvastuullisia huoltajia jos vanhemmat eivät ehdi.

T. Sivusta toiselta alalta

Vierailija
115/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, varahakija. Monellakohan mahtaa varhakija olla päivystämässä valmiina joka päivä autossa istumassa moottori käynnissä valmiina ampaisemaan matkaan mustaa viivaa asfalttiin jättäen, jos sattuu tulemaan varsinaiselle hakijalle joku viivytys matkalla? Valoja päälle, mammat!

Vierailija
116/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukka oli aikataulu. Itse ainakin haluan ehtiä syödä ja käydä vessassa ennen matkalle lähtöä. Mieluiten huilaan edes päivän. Ihmettelen myös eikö AP:n tarvitse tehdä mitään kirjauksia tai muuta, jos viimeisenä lähtee?

Työskentelen opettajana tuntipalkalla ja yleensä joka päivä yhdellä tai useammalla opiskelijalla on mulle asiaa tuntien jälkeen. Käytännössä melkein aina menee vähintään puoli tuntia + suunnittelut tähän päälle. Näistä ei kukaan maksa lisää, tein 15 min. tai 2 tuntia.

Opettajan tuntipalkkaan kuuluu kuitenkin suunnittelua ja lisäksi vielä 2 tuntia ylimääräistä suunnitteluaikaa viikossa. Yksi opetustunti on opettajalle 90min, josta esim. 45min oppitunti, 15 min välitunti ja 30min suunnittelua. Jos esim on tunteja viikossa 20, niin se sisältää 10 suunnittelutuntia ja sit vielä nuo 2 ekstrasuunnittelutuntia päälle.

Vierailija
117/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, varahakija. Monellakohan mahtaa varhakija olla päivystämässä valmiina joka päivä autossa istumassa moottori käynnissä valmiina ampaisemaan matkaan mustaa viivaa asfalttiin jättäen, jos sattuu tulemaan varsinaiselle hakijalle joku viivytys matkalla? Valoja päälle, mammat!

Lasteni päiväkodissa lasta ei saanut luovuttaa varahakijalle ellei asiasta ollut mieluiten kirjallista tietoa päiväkodilla. Eli varahakijan tiedot piti olla annettu kirjallisesti päiväkodille, ne merkittiin hoitosopimukseen, ja varahakijan käyttämisestä piti olla erillinen tieto annettuna, mieluiten kirjallisena jotta vastuut ovat selvillä. Jos huoltajaa ei tavoiteta, lähtökohtaisesti lasta ei saa luovuttaa varahakijalle ellei huoltaja ole antanut erillistä lupaa kyseiselle päivälle.

Vierailija
118/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta, mutta jos ajatellaan AP:n tapausta niin itse olisin vanhempana toiminut toisin. Jos tarkoitus oli hakea lapsi klo 17.15 ja vaikka klo 17.05 huomaan, että on ihan hirveä ruuhka ja matka ei etene, niin äkkiä soitan ensin päiväkotiin ja kerron tilanteen ja pahoittelen kovasti. Sitten soitan kaikki mahdolliset tutut läpi josko joku pääsisi auttamaan. Matkan kestäessä yritän soittaa päiväkodille vähän tilannekatsausta. Päästyäni perille olisin todella pahoillani ja kysyisin, että voinko korvata tämän jotenkin.

Vierailija
119/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien oman työpaikan viivästyksillä ei ole merkitystä, työt jätetään siihen paikkaan, koska on velvollisuutena huolehtia omista lapsista, toisin kuin päiväkodin työntekijällä työajan päätyttyä.

Itse soittaisin sosiaalipäivystykseen, että täällä on lapsi ilman huoltajaa. Omia, sinun huoltovastuullasi olevia lapsia ei yksinkertaisesti jätetä muiden vastuulle yli sovitun. Ketä luulette olevanne oikeasti? Työntekijät tekevät työtä, työajalla, eivätkä ole mitään yhteisvastuullisia huoltajia jos vanhemmat eivät ehdi.

T. Sivusta toiselta alalta

Kuule kun kaikki ihmiset ei ole mitään paperinpyörittelijöitä jotka voi tuosta noin vaan lyödä hanskat naulaan kun kello pärähtää neljä. Minä saisin tuollaisesta toiminnasta kuolemantuottamussyytteen. Jos siellä on hoitopaikassa sossu vastassa niin sille ei voi mitään, mutta en minä lähde ihmisiä tappamaan vain siksi että sinä et halua olla varttia ylitöissä. Ymmärtäisin ehkä, jos makaisit itse siinä leikkauspöydällä.

Vierailija
120/206 |
24.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä harmin, alkoi oikein itseäkin ärsyttää kun luin aloituksen, mutta omaan piikkiin tuo valitettavasti menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi