Miten suojata varoja verkkopankkihuijauksilta?
Tekoälyn aikana täytynee varautua siihenkin riskiin, että huijarit pääsevät verkkopankkiin tekemään tihutöitään.
Pitääkö tätä varten tehdä joko
a) Avata tilit kahteen pankkiin, joista toinen on vain varojen tallletukseen ja automaattisiirtoihin toisen pankin tilille, josta maksaa laskuja.
b) Jättää säästötilit pois verkkopankista, ohjata palkat sinne ja sieltä vain automaattisiirtoja käyttötilille, joka puolestaan on verkkopankissa.
Onko kukaan muu miettinyt asiaa?
Kommentit (13)
Ei tuo vain taida riittää nykyään.
Huijaukset kehittyvät sellaista vauhtia, että pankkitilit eivät tule olemaan turvallisia rahansäilytyspaikkoja. Pankit myös vetäytyvät kaikesta vastuusta. En vielä ole oikein omalta kohdaltani keksinyt ratkaisua, ehkä tulen säilyttämään varoja kassakaapissa käteisenä tai tuhlaan kaiken aina saman tien, saa nähdä.
Minulla on säästötili toisessa pankissa, eikä minulla ole sinne verkkopankkitunnuksia. Tiedän saldon kun käyn pankissa. Eipä minulla sinne ole juurikaan asiaa. Osa palkasta menee sinne automaattisesti, tili on korkeakorkoinen ja osa menee rahastoihin, eli tili elää käytännössä itsekseen. Ne on mun eläkesäästöt. Jotta huijari pääsisi noihin käsiksi, niin se vaatisi minulta aktiivisia toimia kävellä pankkiin ja nostaa tai siirtää rahat ja siinä samalla varmaan pankki kyselisi miksi nostan niin paljon.
Kaikki vähänkin isommat summat täytyy pitää toisessa pankissa tilillä, josta voi tehdä vain nostoja vastatilille toiseen pankkiin.
Ota käyttöön mobiilivarmenne ja käytä sitä aina, kun kirjaudut jonnekin muualle kuin verkkopankkiisi. Tällöin et tule vahingossa luovuttaneeksi verkkopankkitunnuksia huijareille, sillä se mobiilivarmenne-vaihtoehto puuttuu huijaussivuistoilta kokonaan. Sen pitäisi herättää huomiota, jos vaikkapa veroviraston tai Traficomin tai vakuutusyhtiön "sivulle" ei voikaan kirjautua mobiilivarmenteella (oikeasti voi, huijaussivustolta ei).
AP
Minulla on jo mobiilivarmenne käytössä. Koen kuitenkin ongelmaksi sen, että kaikki säästöt ja sijoitukset on yhden verkkopankin takana. Riski sille, että altistun huijauksiin, tuntuu kasvavan päivä päivältä.
Vierailija kirjoitti:
AP
Minulla on jo mobiilivarmenne käytössä. Koen kuitenkin ongelmaksi sen, että kaikki säästöt ja sijoitukset on yhden verkkopankin takana. Riski sille, että altistun huijauksiin, tuntuu kasvavan päivä päivältä.
Itsekin olen ajatellut hajauttaa riskiä useisiin pankkeihin ja käteiseen. Perikunnalle vaan kova homma sitten selvittää kaikki kätköt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Itsekin olen ajatellut hajauttaa riskiä useisiin pankkeihin ja käteiseen. Perikunnalle vaan kova homma sitten selvittää kaikki kätköt.
.. joskin voihan se olla perikunnalle hauskaakin ajanvietettä.
Sijoittamalla johonkin sellaiseen mitä on hankala varastaa.
Rahat pois pankista sillähän siitä selviää, osta vaikka kultaa se nousee vähintäänkin inflaation verran tänään yli tonnin per kilo nousu lisäksi se on kansainvälinen valuutta eli käy jokapaikassa ympäri pallon.
Kulta
80 205,09€/kg
Tänään nousua
+1018.46€/kg
+1.29%
Ainakin kannattaa olla säästötili erikseen eri tunnuksilla, että ei kaikki rahat ole yhden tunnuksen takana. Tietysti avulias huijauksien uhri sanoo huijaajalle, että on mulla vielä muualla enemmän rahaa, haluatko nekin tunnukset.
Nyt ei näytä riittävän, että kun uskoo olevansa köyhä, mutta nyt ne huijarit sitten ottavat automaattilainoja huijaamansa tilille. En tiedä voisiko ne estää jotenkin.
En oikein tiedä, miten voi suojella tiliään, jos antaa tunnuksensa huijarille ,niin kyllä se pääsee muuttamaan vaikka ne kertanostorajoituksetkin.
Luottokielto luottorekisteriin käy kädenkäänteessä.
Olla olematta tyhmä eli klikkailematta hähmäisiä linkkejä ja menemällä pankin sivuille osoiterivin kautta.