Olisiko sinusta ok, jos miehesi joisi joka päivä pari olutta?
Oma mieheni juo joka arkipäivä keskimäärin pari olutta, viikonloppuisin enemmänkin. Pitäisikö huolestua, kun tuntuu ettei yhtään iltaa voi viettää ilman muutamaa pakollista olutta. Aina ei ole ollut näin, aiemmin arkisin hän joi ehkä kerran viikossa saunan jälkeen oluen, viikonloppuisin useamman, mutta nyt alkoholittomat päivät ovat todella harvinaisia. Humalaan hän ei juuri arkisin tule, mutta olut + tv näyttää olevan hänelle ainoa rentoutumiskeino.
Mitä mieltä olet, katselisitko tissuttelevaa miestä? Mikä on mielestäsi vielä siedettävä raja mitä puolison alkoholinkäyttöön tulee? Itseä alkaa ikuinen kaljanhajuinen hengitys etoa.
Kommentit (61)
meillä tilanne oli alkuun juuri tuollaista pullo kaks illassa. Sitten meni jo six-pack ja sitten piti ostaa jo mäyräkoira jne jne. Kanttaa ottaa asia puheeksi vaikka tuskin miehesi vielä tajuaa kuinka lähellä todellista ongelmaa hänen juomisensa on.
Mulla tuttava perhe joissa äitiä ei tod. haittaa jos ukko litkii päivät pitkät olutta. Enkä tarkoita nyt paria pulloa vaan pikemminkin 12.. Nyt åipållekkin on ruennut maistuu vähä liian hyvin ja ottaa silloin ku lapsi nukahtaa. Ja ainakin pari kolme kertaa vkossa, on siis humalassa. Minä en voi vaan käsittää! Olen miettinyt olenko nipo itse vai onko tämä käytös ihan normaalia niinkun ystäväni väittää. Lapset varmasti kärsii krapulaisesta äitistä joka ei jaksa tehdä mitään seuraavana päivänä ja ryyppää kaikki rahansa.
Itse otan ehkä n. joka toinen kk. Ennen lasta joka vkonloppu! Mutta silloinkin kohtuudelta. Minun mielestä alkoholi ei kuulu näin olennaisena osana lapsiperheen arkeen! Hyvä malli iskostuu pienien päähän ku kaljaa juodaan kotona kun vettä vaan.
Marjaana
Minustakaan ei ole hyvä jos lapsi rinnastaa kaljan " aikuisten limppariin" .
Viikossa muutaman päivänä yksi olut ok, mutta joka päivä muutama - ei missään nimessä. Pystyykö miehesi olemaan ilman?
Mies on sen verran isokokoinen, että ei se " tunnu" missään, janojuomaksi juo vain.
muutaman, usein enemmänkin. Ei minua oikeastaan haittaa tuo, ei ole juuri koskaan humalassa, jos tulee humalaan on baarissa, ja sitä tekee aika harvoin.
Mutta jos sinua asia vaivaa, niin silloinhan se on jo teidän perheenne ongelma ja varmaan vaatisi jonkun ratkaisun.
Jos se on tosiaan se 1-2 olutta illassa, niin eipä haittaisi. Aika usein juon yhden oluen itsekin tv:tä katsoessa. Mitä haittaa siitä sitten teidän mielestä on? Jos siis juo sen kaksi, eikä humalaan asti. Ei ymmärrä. Kyllä on Suomessa syyllistävä alkoholivalistus mennyt perille, jos oikeasti on tälläisiä ajatuksia ihmisillä.
pari viikossa ja juhlissa enemmänkin on tietty ok, mutta ei kyllä tarvitse ottaa jokapäiväiseksi tavaksi.
Ennen vanhaan linnoissa (älä ajattele vankilaa, vaan ritaria) suurin osa ruuasta oli oluena. Joivat sitä useamman litran päivässä. Ja silti päästy sillä älyllä tietokoneaikaan kehittymään.
Mies juo miltei päivittäin alkoholia. Saattaa mennä viiniä tai jotain kirkasta. Fiksu ja ihana silti. Minusta ihminen on alkoholisti vasta sitten kun:
a) EI VOI olla ottamatta (mies voi olla ottamatta vaikka kuukauden putkeen ilman vieroitusoireita)
b) mitkään arkipäivän asiat eivät suju (käy töissä jne asiat hoituu kyllä)
Näillä rahoilla jos ottais kuun aikana kolmena iltana pari, niin siinä olis jo kaikki " ylimääräset" kuun rahat :D
...enkä taitais muutenkaan jaksaa katella.
määrät vaan kasvaa. kokemusta on. ja erohan siitä tuli.
ihan Suomessa, jotka juoneet 2-3 alkoholiannosta päivittäin 20-30 vuoden ajan tulematta alkoholisteiksi tms.
Harva mies tollasesta määrästä tulee humalaan tai edes pieneen hiprakkaan, mutta kyllä silti pitää pystyä olemaan ilmankin välillä.
Asiaa voi ajatella varmaan monelta kantilta, mutta olen kuitenkin huolissani. Mies joi ensin satunnaisesti yhden oluen saunan jälkeen, sitten saattoi ottaa yhden oluen toisenakin päivänä, sitten joka päivä, sitten alkoi juomaan kahta olutta... Herää kysymys, mihin tämä johtaa?
Eikö tuo ole epäterveellistäkin? Kaljamahakin vain kasvaa ja lääkärikin on huomauttanut että maksa-arvot ovat aika yläkanttiin.
Miehelle olen joskus koittanut tuosta tissuttelusta puhua, mutta hän hermostui heti. On kuulemma hänen oma asiansa paljonko hän juo. Kai se niin onkin, mutta asuu tässä perheessä muitakin ja kai minullakin on oikeus olla huolissani. Ja vaikuttaa se parisuhteeseenkin, ei tee mieli olla miehen lähellä joka haisee aina kaljalta.
ap
Vierailija:
On kuulemma hänen oma asiansa paljonko hän juo.
Avainlause. Hänellä on ongelma.
Yleensä reippaammin juovat ihmiset sanovat että pystyisivät kyllä olemaan ilmankin alkoholia JOS HALUAVAT!!! Mutta harvoinpa haluavat, joten eikö olisi syytä huolestua? Normaalisti juovien ei tarvitse asiaa edes päivittäin ajatella, vaan alkoholinkäyttö olisi lähinnä vaikka kuin uuden vaatteen osto. Silloin tällöin päättäisi vain ilahduttaa itseään, mutta se ei pyörisi päässä niin että se olisi jotenkin joka päiväinen valinta, että lähdenkö tänään ostoksille vai en. Ostoksille mentäisiin vain silloin tällöin ja muina päivinä sille ei tarvitsisi juuri ajatuksia uhrata. Ihmisille tulee helposti erilaisia tapoja ja pian ollaan tapojeme orjia, mikä on seuraava askel?
PS. Ritarilinnoissa ei tainnut keski-ikä olla kovin korkea?
kuolla saappaat jalassa oktoberfestin aikaan 62-vuotiaana?
Mielestäni se pari olutta päivässä on kohtuukäyttöä, kamalampaa on jos ihminen odottaa viikonloppua saadakseen ryypätä ja vetää aina sekä pe että la, ja yleensä vielä väkeviä.
Jos kulutus pysyy siinä parissa pävittäin sekä joskus juhlissa (ei perhe-) enemmän , en olisi huolissani.
Ja vaikka en itse juo juuri lainkaan, niin kylla minakin oikein kuumana kesapaivana saatan yhden huurteisen ottaa - ja ihan vain sen maun vuoksi :)
Vierailija: