Pakko aina katsoa kun tuo 19v poika ottaa ruokaa, nytkin meinasi kauhaista puolet savulohesta
Mikä siis koko porukalle tarkoitettu, mikä mennyt kasvatuksessa pieleen 🤦🏽
Sama joulupöydässä, saattaa jostain porkkanalaatikosta kauhaista ison kasan niin että muille ei jää mitään, pakko aina vähän sivusilmällä katsoa kun ottaa ruokia. Nyt meinas lähteä savulohesta kämmenen kokoinen palanen, oli pakko sanoa että ei sitä oo tarkotus yksin kaikkea syödä
Kommentit (498)
Vierailija kirjoitti:
Mä söisin helposti kämmenen kokoisen palan savulohta. Olen 40-vuotias nainen. Riittävästi ruokaa pöytään, ettei tarvitse aterian jälkeen olla nälkäinen!
Otat salaattia, leipää, perunaa ja kasviksia myös, niin tule vatsa täyteen. Jälkiruualle on myös hyvä jättää tilaa.
Munkin on aina pakko katsoa kun rouva ottaa liivit pois ja hinkit heilahtaa.
Miten paljon te oikein syötte jos lautasella pelkkää savukalaa kämmenen kokoinen pala? Lisäksi makkarat, lihat, kanat ja kaikki muu mitä on grillattu :O
Jos pöydässä on tarjolla puolikas kala, siitä ei ole tarkoitustakaan ottaa kämmenen kokoista palaa, kai jokainen nyt sen ymmärtää
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon te oikein syötte jos lautasella pelkkää savukalaa kämmenen kokoinen pala? Lisäksi makkarat, lihat, kanat ja kaikki muu mitä on grillattu :O
Jos pöydässä on tarjolla puolikas kala, siitä ei ole tarkoitustakaan ottaa kämmenen kokoista palaa, kai jokainen nyt sen ymmärtää
Mistä sinä nuo muut grillattavat keksit.
1. Osta ruokaa lisää
2. Nuoren on hyvä oppia ottamaan muutkin huomioon, eli voi ottaa ensin vähemmän ja sitten lisää kun kaikki ovat saaneet ja eka satsi syöty.
Vierailija kirjoitti:
Kämmenen kokoinen pala kalaa ei ole minusta paljon, ja olen pieniruokainen. Makkaroita tai lihaa taas en syö ollenkaan, en juuri perunaakaan eli kala on se mun pääruoka salaattien lisäksi. Myös teini ottaa ison palan kalaa, ja silti riittää vielä muillekin ja pariksikin ateriaksi.
Vierailija kirjoitti:
Et ole osannut kasvattaa lapsiasi.
Johan jo pienenä opetetaan, kuinka ruokapöydässä käyttäydytään, ruokaa otetaan sen verran, että siitä riittää kaikille..
Pöytötavat opetetaan kotona ensimmäiseksi, eikö itseäsi hävettäisi tai hävettänyt, kun kävitte kylässä, ja lapsesi kauhoi siellä ruokaa mielin määrin, niin ettei muille jäänyt ollenkaan.
Jos oppi ei ole mennyt perille, tai poika ei siitä välitä, hän on kehitysvammainen.
Höpö höpö.
Tyhmä tässä olet sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kämmenen kokoinen pala kalaa ei ole minusta paljon, ja olen pieniruokainen. Makkaroita tai lihaa taas en syö ollenkaan, en juuri perunaakaan eli kala on se mun pääruoka salaattien lisäksi. Myös teini ottaa ison palan kalaa, ja silti riittää vielä muillekin ja pariksikin ateriaksi.
Tässä tapauksessa ateriaa ei ollut suunniteltu siten, että syödään vain kalaa ja salaattia. Näkeehän sen, mitä pöydässä on tarjolla ja kuinka monta syöjää on jakamassa sitä. Sen mukaan otetaan kutakin lajia. Kotonasi voit koostaa ihan sellaisen menuun ja lautasmallin, kun itselle sopii, mutta valmiissa pöydässä menetellään isäntäväen tarjottavien ja hyvien tapojen mukaisesti. Syö kotona tukevasti ennen lähtöä, jos olet kovin rajoittunut syömistesi suhteen.
Itse syön aina, kun muut maksavat, mahdollismman paljon hyviä ruokia, esim. kaviaaria, poroa, graavisiikaa jne. Saavutetuista eduista on pidettävä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kasvatuksessa on mitään mennyt pieleen, teillä on vaan liian vähän ruokaa varattuna. Tuon ikäisillä on pohjaton nälkä.
Vaikka olisi kuinka nälkä niin ei tarvitse ahmia. Normaalikokoiset annokset riittävät.
Mikä annos nyt kenellekin on normaalikokoinen. Kavava teinipoika kuluttaa paljon kaloreja. Silloin on ottanut liikaa, jos heittää syötyään puolet pois. (Minä aina söin lasten jämät jääkaapista, en heittänyt ruokaa pois. Enkä lihonut siihen aikaan, kun tekemistä riitti.) Äiti on hoivaaja ja ruoan antaja, ei syömisestä moittija eikä tuijottaja. Muutaman vuoden päästä on ruokailijoiden määrä vähentynyt, sitten ikävöi niitä aikoja kun lapset olivat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan jo pienenä opetetaan, kuinka ruokapöydässä käyttäydytään, ruokaa otetaan sen verran, että siitä riittää kaikille..
Pöytötavat opetetaan kotona ensimmäiseksi, eikö itseäsi hävettäisi tai hävettänyt, kun kävitte kylässä, ja lapsesi kauhoi siellä ruokaa mielin määrin, niin ettei muille jäänyt ollenkaan.
Jos oppi ei ole mennyt perille, tai poika ei siitä välitä, hän on kehitysvammainen.
Höpö höpö.
Tyhmä tässä olet sinä.
Samaa mieltä. Ilkeilijöitä riittää joka langalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi tehdä lapsia jos ei ole vara syöttää. Ap kuulostaa vastenmieliseltä.
Ööö....19-vuotias on täysi-ikäinen, aikuinen, aikamies.
Niin, ja ap:n lapsi, jota tällä ei ole varaa syöttää.
Haukutko köyhiä taas?
Aikamieshän istuu syöttötuoliin ja äiti työttää lusikalla.Haukun köyhiä vain silloin, jos he ovat luonteeltaan vastenmielisiä, ja käyttäytyvät tökerösti, kuten ap.
Miksi haukkuisit ketään? Ja on sattumaa, jos jonkun palstalaisista henkilökohtaisesti tunnet ("ovat luonteeltaan vastenmielisiä").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kasvatuksessa on mitään mennyt pieleen, teillä on vaan liian vähän ruokaa varattuna. Tuon ikäisillä on pohjaton nälkä.
Vaikka olisi kuinka nälkä niin ei tarvitse ahmia. Normaalikokoiset annokset riittävät.
Mikä annos nyt kenellekin on normaalikokoinen. Kavava teinipoika kuluttaa paljon kaloreja. Silloin on ottanut liikaa, jos heittää syötyään puolet pois. (Minä aina söin lasten jämät jääkaapista, en heittänyt ruokaa pois. Enkä lihonut siihen aikaan, kun tekemistä riitti.) Äiti on hoivaaja ja ruoan antaja, ei syömisestä moittija eikä tuijottaja. Muutaman vuoden päästä on ruokailijoiden määrä vähentynyt, sitten ikävöi niitä aikoja kun lapset olivat kotona.
Vanhemmat huolehtivat myös siitä, että lapset oppivat hyvät pöytätavat ja syömään monipuolisesti ja kohtuullisia annoksia. MInä en syö kenenkään lautasille jättämiä tähteitä vaan opetan lapseni ottamaan sen verran kuin syö. Uusia ruokia otetaan aluksi todella vähän ja sitten lisää, jos ne osoittautuu mieluisiksi. Kerrasta opin, että lastenkutsuilla ei anneta pienten lasten ottaa itse: leikkaan mm kakusta jokaiselle palan ja kysyn haluaako pienen, keskikokoisen vai suuren viipaleen. Suuretkaan palat eivät ole minun leikkaamana mitään kakun neljänneksiä, vaan sellaisia joita arvelin lasten pystyvän oikeasti syömään. Halukkaille leikkasin uudet palat, kun ensimmäinen pala oli kadonnut lautaselta, Jos ruokaseurueessa on tunnettuja rohmuaikuisia (sukulaisia, muita en kutsu toistamiseen), annostelen pääruuan lautasille samalla periaatteella. Harvemmin meillä on yli 12 hlön seurueita, niin emäntä ja isäntä pystyy hoitaman ihan helposti tarjoilun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Tyhmä tässä olet sinä.Samaa mieltä. Ilkeilijöitä riittää joka langalle.
Tämä ei ole ulilauta. Täällä EI ole mitään hiton lankoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ehti jo joku sanoakin mutta kyllä on joku mennyt kasvatuksessa pieleen, jos ei normaalit pöytätavat ole tarttuneet 🙄
Meillä tätä jauhetaan nyt miehen lasten kanssa, että vilkaiskaapa paljonko on väkeä syömässä ja ruokaa pöydässä, että minkä verran voi ottaa, niin että kaikille riittää. Eikä muutenkaan hamstrata vaikka riittäisikin, vaan santsataan vähän kerrallaan.
Mutta nämä lapset on 4 ja 6 😄
Äitipuoli pitää lapsia nälässä. Tuttua. En ole muualla moista nähnyt, että 4 ja 6v ei saa tarvitsemaansa ruokaa, että muille riittää. Juuri juhannusjuhlissa pikkulapsille otettiin ensin. Ei tenhyt isoa lovea, kun ruokaa oli paljon.
No ei nyt ihan näin. Tässä tapauksessa äitipuoli on se, joka yrittää katsoa että lapset syövät terveellistä ruokaa ja riittävästi, eivätkä eläisi pelkillä muroilla ja kekseillä. Tapana vaan on ollut, että mätetään lautaselle tolkuttomat kasat ruokaa, jota sitten sörssätään edestakaisin ja suurin osa jää syömättä ja puoliksi imeskeltynä pakko heittää roskiin. Siispä yritämme opettaa, että ruokaa otetaan vähän kerrallaan, ja kaikki mitä on itse otettu, myös syödään. Kyse ei ole ruuan riittävyydestä, vaan ekologisuudesta ja käytöstavoista. Jos ne olisi kaikilla hallussa, ei sinunkaan juhannusjuhlissa olisi tarvinnut huolehtia siitä että lapset jäävät ilman ruokaa, jos et haali sitä heille ensin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi tehdä lapsia jos ei ole vara syöttää. Ap kuulostaa vastenmieliseltä.
Ööö....19-vuotias on täysi-ikäinen, aikuinen, aikamies.
Alapeukutuksista päätellen "feeder" mammojen mielestä 19-vuotias ei ole täysi-ikäinen haha Mitähän suomen laki sanoo tästä?;) Näistä perheistä ne iki-teinit tuleekin. 19-vuotias lapsonen..tulee mieleen pikku britannian "bitty" mies, mamma imettää aikamiestä lol
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Tyhmä tässä olet sinä.Samaa mieltä. Ilkeilijöitä riittää joka langalle.
Tämä ei ole ulilauta. Täällä EI ole mitään hiton lankoja.
- En muistanut, miksi aihetta nimitetään, tuli mieleen vain "tråd".
Vierailija kirjoitti:
Mä söisin helposti kämmenen kokoisen palan savulohta. Olen 40-vuotias nainen. Riittävästi ruokaa pöytään, ettei tarvitse aterian jälkeen olla nälkäinen!
Kukapa sitä nyt ei söisi, on sen verran hyvää! Ostin tänään meidän perheelle just savulohta ja maksoin siitä 22 €, kyllå se on semmoista herkkuruokaa meillä että ei kellään ole asiaa yksin mennä ahmimaan puolikasta kalaa. Vaikka ihan varakkaita ollaan ja hyvät ruuat aina on pöydässä.
Teinit ovat ajattelemattomia itsekeskeisiä osin aivojen kehittymättömyyttä. Nehän kehittyvät noin 25v. asti. Eli ei ehkä nälissään tule vaan ajatelleeksi, ketkä kaikki muut myös ovat syömässä samasta kalasta. Hyvä kun opetat poikaasi tavoille. Ensin vain se oma osuus ruuasta, esim. 1/6 jos 6hlöä syömässä. Jos osa syö vähemmän niin sitten voi santsata. Toki silloinkin kohteliaasti kysyen, haluaako joku muukin lisää tätä erinomaista kalaa.