Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aspergerin oireet parisuhteessa

Ymmärrän että en aina ymmärrä
20.06.2020 |

Hei,
Olen kohta nelikymppinen nainen ja seurustellut kymmenen vuotta vanhemman miehen kanssa kohta kolme vuotta. Välitän kumppanistani paljon. Olen ajoittain tuntenut oloni yksinäiseksi, mutta kuvittelin sen johtuvan siitä, että asumme eri paikkakunnilla ja näemme lähinnä viikonloppuisin. Viime aikoina olen yhdistellyt asioita ja olen havainnut, että kumppanillani on paljon aspergerin piirteitä. Hän on hyvin älykäs ja on oppinut selviytymään hyvinkin hänelle haastavista tilanteista. Haluaisin ottaa havaintoni puheeksi, mutta en tietenkään loukata toista mitenkään. Onko kenelläkään kokemuksia aiheesta? Tai ehdotuksia miten asiassa voisi edetä?

Hän itse on välillä hyvin masentunut ja tuntee olonsa yksinäiseksi. Olen nähnyt näiden kolmen vuoden aikana hänen kolme ystävää (puheissa on monia nimiä, mutta hän ei ole tekemisissä kenenkään kanssa) . Minä yritän ymmärtää ja kuunnella parhaani mukaan. Olemme molemmat hyvin perfektionisteja. Tiedän, että molemmat teemme parhaamme, Tästä huolimatta yhteyden tunne ja kummankin kokemus aidosta myötätunnosta on usein kadoksissa.

Kumppanillani on useita intohimoja, joissa olen ollut mukana niin paljon kuin mahdollista. Hän puhuu paljon itsestään. Ja käyttää puhuessaan jostain syystä kolmatta persoonaa. Usein asiat joihin hän keskittyy, vievät kaiken energian aamusta iltaan. Töitä tulee helposti yli 50h viikossa. Lukemaan hän oppi alle neljän vanhana. Urheilu on lähellä sydäntä, mutta vain yksi tietty laji, jonka ympärille koko elämä nivoutui nuorempana. Yliherkkyyttä ilmenee monissa aisteissa (esim makuaisti ja haju- ja tuntoasisti) . Erilaiset kasvojen pakkoliikkeet ja oudot ääntelyt ovat myös minulle jo hyvin tuttuja. Riidoissa emme pääse eteenpäin, kun molemmille jää olo ettei toinen ymmärrä.

Yhteinen kieli on työn ja tuskan takana. Luulisin, että näistä oireista puhuminen voisi helpottaa pidemmällä tähtäimellä, mutta minua pelottaa, että mokaan h-hetkellä, enkä saa enää uutta mahdollisuutta. Kumppani on räiskyvä ja poistuu tilanteesta helposti.

Kiitos jo etukäteen kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan <3

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, jos haluat itsellesi pidemmän suhteen niin muista että hän ei pysty ajattelemaan kuten sinä. Hänen maailmansa näyttää ja kuulostaa erilaiselta kuin sinun. Hän voi puhua ja elehtiä täysin erilailla kuin tarkoittaa. Vaikka kertoisit hänelle tunteesi, hän ei välttämättä ymmärrä sitä. Kaikki kestää pitkään ennen kuin paranee. Hänestä voi tulla ihan hyvä kumppani ajan myötä, mutta se perimmäinen puhetyyli ja ajatusmaailma ei tule muuttumaan.

Vierailija
2/88 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin samalta kuin oma tämänhetkinen suhteeni. Riitoja on usein, tuntuu usein ettei hän ymmärrä minua laisinkaan. Hän on juurikin myös ”räiskyvä” ja on hyvin herkkä kritiikille. Vihanhallinnan kanssa ongelmaa. Alkoholia kuluttaa aika runsaasti. Negatiivinen käsitys itsestä. Välttelee konflikteja, poistuu yleensä nopeasti riitatilanteesta ja usein sen jälkeen en kuule hänestä päiviin. Olen itse hyvin avoin puhumaan tunteistani ja näyttämään niitä, ja erityisesti sen takia tuntuu pahalta kun kumppani ei vastaa samalla tavoin. Itsestään, tai tunteistaan ei osaa kertoa kysyttäessä kun muutamin sanoin. Vaatii lisäksi aikaa miettiä, mitä sanoo, koska usein ”ei tiedä mitä sanoa”. Sulkeutuneisuuttaan ja puhumattomuuttaan perustelee sillä, että olen liian vaativa ja hyökkäävä. Vaikeaa näyttää kiintymystä, pitää rakkaudenosoituksia lähinnä turhina itsestäänselvyyksinä. Empatiakykyä ei tunnu kauheasti olevan, tai sitten ei vaan osaa tuoda sitä ilmi. Ei myöskään lohduta, jos itkettää eikä tiedä, mitä pitäisi sanoa. Tunnen oloni hyvin yksinäiseksi suhteessa, koska kumppani tuntuu enotionaalisesti hyvin etäiseltä. Olen monesti puhunut tästä tunteesta ja ongelmasta, mutta on kun hän ei edes ymmärtäisi mitä yritän sanoa, ”valitan ihan turhasta”.

Hän on myöskin monilla tapaa jonkinlainen perfektionisti vaikka toisaalta yleinen elämänhallinta on usein niin ja näin. Neuroottisuutta ja pakkomielteisyyttä esiintyy myös, erikoisia rutiineja. Ei tapaa ihmisiä livenä juurikaan mutta tekstailee paljon eri ihmisten kanssa. Ei uskalla lähestyä vastakkaista sukupuolta kasvotusten, netin kautta helpompaa. Viihtyy hyvin pitkälti kotona. Ei tunnu kaipaavan läheisyyttä samalla tavoin kuin minä. On myös kertonut tuntevansa olonsa usein yksinäiseksi ja jollakin lailla poikkeavaksi. Olen maininnut aspergerin syndroomasta ja hän loukkaantui kovasti. Luulen itse, että kyse on neurologisten poikkeavuuksien ja jonkinlaisten mielenterveysongelmien (tai vaan persoonallisuuden piirteiden) yhdistelmästä. Pahinta on, ettei hän näe toiminnassaan mitään poikkeavaa. Minulla on kuitenkin kokemusta monesta suhteesta ja mielestäni hän on keskivertoa erikoisempi persoona, mitä tulee etenkin tunne-elämään. Todella vaikeaa, kun haluaisi oppia ymmärrystä molemmin puolin, mutta tuntuu, että puhutaan ihan eri kieltä. Neuvoton olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän ääntelee?😲

Vierailija
4/88 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetäytyykö miehesi helposti omiin oloihinsa? Käyttääkö hän aikaa omiin erityismielenkiinnonkohteisiinsa ja tarvitseeko hän paljon omaa aikaa akkujensa lataamiseen? Onko hänellä negatiivinen käsitys itsestään? Onko hänellä vaikeuksia sosiaalisten tilanteiden ymmärtämisessä ja kasvojen ilmeiden ja muiden tunnetilojen tunnistamisessa? Eräällä läheisellä ystävälläni on Asperger ja mm. nämä piirteet olen huomannut hänessä.

Vierailija
5/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hän ääntelee?😲

Toistelee itse keksimiään sanoja ja matkii mm. erilaisia eläinten ääniä.

Yhdistän äänet "erilaisiin tunnetiloihin". Hän ilmaisee mm. tyytyväisyyttä murisemalla matalasti, innostusta hörisemällä kuin hevonen tai ulvomalla kuin susi.

Vierailija
6/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hän ääntelee?😲

Toistelee itse keksimiään sanoja ja matkii mm. erilaisia eläinten ääniä.

Yhdistän äänet "erilaisiin tunnetiloihin". Hän ilmaisee mm. tyytyväisyyttä murisemalla matalasti, innostusta hörisemällä kuin hevonen tai ulvomalla kuin susi.

Ihana :)

Vierailija
7/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetäytyykö miehesi helposti omiin oloihinsa? Käyttääkö hän aikaa omiin erityismielenkiinnonkohteisiinsa ja tarvitseeko hän paljon omaa aikaa akkujensa lataamiseen? Onko hänellä negatiivinen käsitys itsestään? Onko hänellä vaikeuksia sosiaalisten tilanteiden ymmärtämisessä ja kasvojen ilmeiden ja muiden tunnetilojen tunnistamisessa? Eräällä läheisellä ystävälläni on Asperger ja mm. nämä piirteet olen huomannut hänessä.

Kyllä. Juuri näin.

Luulen, että tekemäni havainnot ovat kuitenkin ensin shokki, ja haluaisin osata kertoa näistä "oikein". Pelkään, että kumppani kokee asian "hyökkäyksenä" tai arvosteluna. Minua itseäni helpotti monen tilanteen käsittely ja ymmärrän nyt aiheeseen tutustuttuani paremmin hänen toimintaansa.

Vierailija
8/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tekstistä sen, että kirjoittaja ei ole riittävän älykäs tai avarakatseinen ymmärtämään aspergerin syndroomaa. Minulla on lievänä tuo ja jostain syystä ihmiset, jotka tietävät tästä, kuvittelevat että käyttäydyn omituisesti. No en käyttäydy. En murise ja minulla ei ole suuria ongelmia ymmärtää tilanteita tai tulkita toista ihmistä.

Pahinta ovat erilaiset testaajat. Viimeisillä treffeillä istuimme kundin kanssa sohvalle hänen luonaan. Kundi laittoi videokuvauksen pyörimään, ja olisi halunnut pusutella. Annoin pienen pusun. Pieni siitä syytä, että ylipainoisuus ja sotkuisuus ei iske minuun. En siis halunnut miestä. Osaan kyllä suudella ja olen tarvittaessa kiihkeä. Mutta nyt ei vain napannut.

Vierailija
9/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vakka kantensa valitsee. Kymmenellä vuodella on eroa.

Vierailija
10/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tekstistä sen, että kirjoittaja ei ole riittävän älykäs tai avarakatseinen ymmärtämään aspergerin syndroomaa. Minulla on lievänä tuo ja jostain syystä ihmiset, jotka tietävät tästä, kuvittelevat että käyttäydyn omituisesti. No en käyttäydy. En murise ja minulla ei ole suuria ongelmia ymmärtää tilanteita tai tulkita toista ihmistä.

Pahinta ovat erilaiset testaajat. Viimeisillä treffeillä istuimme kundin kanssa sohvalle hänen luonaan. Kundi laittoi videokuvauksen pyörimään, ja olisi halunnut pusutella. Annoin pienen pusun. Pieni siitä syytä, että ylipainoisuus ja sotkuisuus ei iske minuun. En siis halunnut miestä. Osaan kyllä suudella ja olen tarvittaessa kiihkeä. Mutta nyt ei vain napannut.

Toiseksi, jos läppäri osoittaa suoraan meitä metrin päässä avoinna, en voi muuta ajatella, kuin että nauhoitus pyörii.

Vierailija
11/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ja myös tavoitteissa elämässä. Haluan päämäärätietoisen miehen.

Vierailija
12/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole suunnattu ap:lle, mutta onko olemassa jotain diagnoosia Aspergerin peilikuvasta, eli on vähän häiritsevällä tavalla sosiaalinen?

Vierailija
13/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole suunnattu ap:lle, mutta onko olemassa jotain diagnoosia Aspergerin peilikuvasta, eli on vähän häiritsevällä tavalla sosiaalinen?

Itsestäni voin sanoa, että olen ihan helvetin suorapuheinen. Vedän asiat poikki ja pinoon. Näen myös ihmiset hyvin. Koitan hillitä tätä, kun kaikki eivät kestä sitä ja se on epämukavaa. Annan ihmisten olla sellaisia, kuin ovat.

Vierailija
14/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen päämäärä on lopulta hauta - halusi sitä tai ei. Muu on narsismia ja egon peliä. Turhuuden turhuutta.

Vierailija
15/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen päämäärä on lopulta hauta - halusi sitä tai ei. Muu on narsismia ja egon peliä. Turhuuden turhuutta.

Ei ole. Teot vievät meitä eteenpäin. Kaikki toki kuollaan aikanamme, mutta se, mitä saa elämässään aikaiseksi, määrittää meitä.

Vierailija
16/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori offtopic mutta miten jouduit tilanteeseen missä mies oli aloittamassa kotiaikuisviihde-elokuvaa vaikka et halunnut häntä lainkaan? Voisin niin kuvitella että aspergerilla on juuri noissa tilanteissa osuutta asiaan.

Vierailija
17/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiskunta kehity mihinkään, jos poljetaan paikallamme. Jokaisella elämällä on tarkoitus, osa suurempaa kuviota.

Vierailija
18/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Teot vievät meitä eteenpäin. Kaikki toki kuollaan aikanamme, mutta se, mitä saa elämässään aikaiseksi, määrittää meitä.

Määrittää ihmisinä? Onko ihmisyyden arvo siis kiinni aikaansaannoksista? Tämä logiikka riistää todella monelta ryhmältä arvon kokonaan. Heil.

Vierailija
19/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergereita on monen eri tyyppisiä, joista yksi on sosiaalinen mutta kömpelö.

Vierailija
20/88 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päsmäreiksi kutsutaan arkikielessä.

Ap, mitä hyötyä ajattelet miehelle olevan diagnoosista? Yritätkö käyttää diagnoosia keppihevosena miehen alistamiseen ja siihen, että hänen tulisi ymmärtää sinua ja kovasti harjoitella, koska on poikkeuksellinen ja sinä normaali? Omaa ymmärrystäsihän voit lisätä ilman miehen diagnosointiakin.

Jos minä olisin sinun tilanteessasi, menisin johonkin aspergerien tapaamiseen haistelemaan ilmapiiriä ja ohjaisin miehen sellaiseen, jos siellä voisi olla hänelle kaltaistaan seuraa. Diagnosoinnin hyötyä minun on hankala nähdä.

Oman kokemukseni mukaan suomalaisista vanhemmista miehistä vähintään noin 80% saisi asperger-diagnoosin, jos asiaa käytöksen perusteella arvioisi. Muistuttaisin myös, että gaslighting on nykyään aika yleisesti tunnettu psykologisen väkivallan muoto, joten ole tarkkana "auttaessasi" miestäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan