Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syön näin ja painan 120kg

Vierailija
20.06.2020 |

Aamulla kuppi kahvia maidolla, päivällä salaattia, 3 perunaa, sisäfilettä ja yksi makkara. N kello 16 kahvia kupillinen ja pari karjalanpiirakkaa. Illalla riisipuuroa ja marjakiisseliä. Miksi siis olen läski? Muuten juon vettä, enkä herkkujakaan syö.

Kommentit (121)

Vierailija
61/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihava ei kuluta juurikaan enempää kuin laihakaan. Todennäköisesti syöt sen verran kuin kulutatkin joten et lihoo etkä laihdu. Silloin kun lihosit tuohon painoon söit enemmän.

Ihan turhaa väittää että lihavat syövät paljon. Laiha joka syö paljon, lihoaa pikkuhiljaa.

Lihava kuluttaa kyllä liikunnassa enemmän, kun laihempi.

Vierailija
62/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihava ei kuluta juurikaan enempää kuin laihakaan. Todennäköisesti syöt sen verran kuin kulutatkin joten et lihoo etkä laihdu. Silloin kun lihosit tuohon painoon söit enemmän.

Ihan turhaa väittää että lihavat syövät paljon. Laiha joka syö paljon, lihoaa pikkuhiljaa.

Lihava kuluttaa kyllä liikunnassa enemmän, kun laihempi.

Liikkuessa periaatteessa kyllä, mutta täälläkin usein kuvitellaan, että lihavat syö jotenkin ihan kamalan paljon. No ei tarvitse syödä mitenkään paljon, jos ei liho, vaan pysyy siinä korkeassa painossaan. Ja aiemmin mainittu jojoilu kyllä laittaa elimistön sekaisin ja pitämään tiukemmin kiinni rasvasta.

Itsekin olen 120 kiloa, ja liikun paljon. Päivittäin vähintään 5-10 km metsälenkkiä, päälle työmatkapyöräilyä ( 20km/pvä) ja välillä tanssia, salia, uintia jne.

Mutta mä myös syön noiden kulutuksen edestä, ja siis paaaljon enemmän kuin ap kertoo tuossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin olet lihottanut itsesi tuollaisella ruokavaliolla 120 kiloiseksi, mutta lihoessa olet saanut aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan sekaisin ja jos kehonkoostumus on pääosin rasvaa niin energiantarvekaan ei ole kovin suuri, joten saavutettu ylipaino pysyy yllä hyvinkin pienillä/normaaleilla syömisillä.

Ovatko annoskoot kovin isoja? Mitä laitat karjalanpiirakoiden päälle? Ovatko perunat pieniä vai isoja? Jne jne... Eli kannattaa laskea kalorit. Ja etkö koskaan herkuttele? Esim. yhdestä viikottaisesta karkkipussista tulee jo aika paljon energiaa normisyömisten lisäksi (n. +200kcal/pv jos sen jakaa päivää kohti)

Ei kyllä tulee karkkipussista tuota kalorimäärää! Vai minkälaista säkkiä ajattelit? Tuohan tarkoittaisi että karkkipussissa olisi 1400 kcal!

Vierailija
64/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet syönyt silloin kun mittari on kohonnut 120 kiloon? Eipä sillä, ei tuo ruoka siltä nytkään näytä että haluaisit painoa millään tavalla hillitä vaan tyydyt ”hyvään perusruokaan” ja ihmettelet mikä on vikana.

Lihaa tulisi syödä maksimissaan 100g päivässä, miksi lounaalla pitää syödä extramakkara ruoan ohessa? Missä kuidut ja kasvikset? Miksi lounas on (ilman tuota makkaraa) ainoa millään tapaa järkevä ateria, aamiaista ei lainkaan ja lounaan jälkeen pelkkiä hiilareita? Miksi kahvin kanssa pitää syödä useampi karjalanpiirakka eli jauhoja, riisiä ja voita, mitään terveellistä siinä ohessa ei mene kuten kasviksia? Ja sama jatkuu illalla, miksi kuidutonta puuroa iltapalaksi? Luulisi että tulee ihan holtittomia nälkäpuuskia.

Smoothieita välillä syön koska hampaideni takia salaattien syöminen hankalaa. Toivon saavani proteesit tänä vuonna.

Toivottavasti saat uudet hampaat pian. Vaikeaa nähdä että ilman purentamahdollisuutta varsa pysyy terveenä kun pureskellessa erittyy sylkeä joka auttaa ruokaa sulamaan. Sillä välin kiinnittäisin nimenomaan kuidun ja ravinteiden saantiin huomiota. Blenderillä voi smoothieiden lisäksi tehdä kasvissosekeittoja ja monet kasvikset ja juurekset on kypsennettyinä pehmeitä. Esimerkiksi mikä vain vaihtoehto riisipuurolle on käytännössä kuitupitoiempi.

Onhan olemassa myös kuitupitoisia chiaa, psylliumiä tai esim Talk-murot, kaikki pehmenevät nesteessä vanukkaaksi ja voi tehdä marjojen kanssa tuorepuuroa yön yli.

Vierailija
65/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko joskus sairastanut syömähäiriön? Voi sekoittaa aineenvaihdunnan / hormonitoiminnan. Entä syötkö mieliala- tai hormonilääkkeitä? Kuinka pitkä olet, oletko mies vai nainen? 120 kg 195 cm purkälle miehelle on vähän eri kuin sama paino 170 cm naiselle..

Vierailija
66/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

APn ongelmien perusteella ongelma johtuu

-kalorien aliarvioinnista

-vähäisestä liikunnasta (pieni kävelylenkki + muu arkiliikkuminen ei ole paljon liikuntaa, se on hyvä lähtötaso ja toki edistää terveyttä, mutta ei se paljon ole)

Ongelmasi ei muuten ole se kolmas peruna vaan ne einekset ja lihavalmisteet. T. hoikka vegaani joka syö usein 400g perunaa päivän aterialla

Vierailija
67/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tuo mitä pidetään Suomessa "perusruokana" on melko ravintoköyhää ja myös energiatiheää, lisäksi jos puuron lisäksi muutkin ovat eineksiä niin lisä- ja täyteaineita menee. 

Se ”perusruoka” on juuri sitä pohjoisten leveyspiirien pula-ajan ruokaa, on syöty kun muutakaan ei ole ja siitä on jäänyt ajatus että sitä kuuluu syödä kun on aina syöty. Eikä se edes ole se ongelma vaan se että tuo pula-ajan ruoka on jäänyt pohjalle perusruokavalioksi, entistä ravintoköyhempänä vaan tehoviljelyn vuoksi ja sen jälkeen on tullut vielä pääsy loputtomaan määrään energiaa ilman fyysisiä ponnistuksia. Siinä missä ennen perunat saatiin itse pellossa kykkimällä nyt ne ajetaan autolla kaupasta jossa käydään Mäkin ja Starbucksin kautta samalla kun elimistö ei altistu enää hyvillä bakteereille.

Eli toisinsanoen kaikki se mikä ennen tapahtui väistämättä pitää nykyään tietoisesti toteuttaa kuten liikunta, bakteerialtistukset, D-vitamiinin saanti ja ravinnon määrän säätely sen sijaan että olettaa että olemalla passiivinen nyky-yhteiskunnassa terveyden ja paino säilyy kunnossa.

Vierailija
68/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tuo mitä pidetään Suomessa "perusruokana" on melko ravintoköyhää ja myös energiatiheää, lisäksi jos puuron lisäksi muutkin ovat eineksiä niin lisä- ja täyteaineita menee. 

Nyt on pakko kysyä mitä syöt? Ihan uteliaisuudesta, jos puurokin on huono vai tarkoititko niitä ns. valmis puuroja?

Olen kala-kasvissyöjä, syön myös munia ja jonkin verran hapanmaitotuotteita. Runsaasti eri palkokasveja, pähkinöitä, juureksia, vihanneksia, tuoretta kalaa ja teen kaiken ruuan itse tai noudan joskus ravintolasta, en osta eineksiä enkä mikrota.

En välttele rasvaa ja saatan syödä voita ja leipää sekä hyvää juustoa (ei kevyt!), mutta en sellaisia määriä ja aterioiden kanssa/lisäksi mitä olen huomannut että suomalaisessa perinteisessä annosmallissa pidetään ns normaalina. Eli tämä viisi perunaa, viisi-kymmenen lihapullaa, tomaatinsiivu ja kurkku upotettuna sokeriseen salaattikastikkeeseen ja sen kanssa kolme palaa leipää margariinin kera on mielestäni aivan järjetön ruoka. Tai makaronilaatikko sikanautaan ja vehnämakaronit, munamaito, sokerinen ketsuppi = terveellinen arkiruoka lapsille. Lisänä salaatinlehti. 

Puurosta pidän, teen sen kaurahiutaleista tai speltistä ja päälle marjoja pakastimesta. Hitaasti sulavia kuituja, proteiinia... Riisipuuro on mielestäni jälkiruoka ravintoarvoiltaan. 

Oikeastaan olen vain saita. Perunamuussistakin saa itse tosi hyvää nopeasti, halvempaa kuin kaupan pussukka jossa jotain aromeita ja turvotusaineita. Lisättyä sokeria en osta missään muodossa, paitsi tietty karkit ja suklaa jos herkuttelen. Eli ei maustettua jogurttia, mehuja, keksejä ollenkaan. Luen aina tuoteselosteet. Syön siis mielestäni ihan tavallisesti, mutta sit kuitenkin jossain buffeteissa vähän ihmettelen miten ihmiset mättävät lihakastiketta ja pottua lautasen väärälleen.

Vierailija
69/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olet syönyt silloin kun mittari on kohonnut 120 kiloon? Eipä sillä, ei tuo ruoka siltä nytkään näytä että haluaisit painoa millään tavalla hillitä vaan tyydyt ”hyvään perusruokaan” ja ihmettelet mikä on vikana.

Lihaa tulisi syödä maksimissaan 100g päivässä, miksi lounaalla pitää syödä extramakkara ruoan ohessa? Missä kuidut ja kasvikset? Miksi lounas on (ilman tuota makkaraa) ainoa millään tapaa järkevä ateria, aamiaista ei lainkaan ja lounaan jälkeen pelkkiä hiilareita? Miksi kahvin kanssa pitää syödä useampi karjalanpiirakka eli jauhoja, riisiä ja voita, mitään terveellistä siinä ohessa ei mene kuten kasviksia? Ja sama jatkuu illalla, miksi kuidutonta puuroa iltapalaksi? Luulisi että tulee ihan holtittomia nälkäpuuskia.

Smoothieita välillä syön koska hampaideni takia salaattien syöminen hankalaa. Toivon saavani proteesit tänä vuonna.

Laitatko smoothieen sokeria? Jätä pois sekin. Mutta ongelmasi taitaa olla kalorien laskeminen ilmiselvästi. Kokeile 1500kaloria syödä päivässä ja opettele laskemaan kalorit oikein (myös valehtelematta).

En laita. Alan kokeilemaan tuota 1500 kaloria per päivä.

Hieno juttu! Siitä on hyvä lähteä liikkeelle :)

Vierailija
70/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile jättää makkara pois, etkä laita karjalanpiirakoihin mitään päälle. Ei edes voita.

Ei ap:tä auta mitkään yhden päivän kahta ateriaa koskevat yksittäiset pois jättämisen neuvomiset, yhtä suuri ellei suurempi ongelma on se mitä lautasella ei ole.

Eipä ap:ta taida auttaa mikään muu, kuin kalorien oikeaoppinen laskeminen. Jos ei osaa laskea, niin siinä kohtaa se on ihan sama mitä siellä lautasella on tai ei ole.

Kaloreilla ei ole mitään merkitystä.

Oikeasti? Itse olen kyllä saanut painoa pois 24kg laskemalla juurikin niitä kaloreita. Sillä tavalla tulee kiinnitettyä myös huomiota mitä suuhun laittaa. Tosin olen myös katsonut, että hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat on tasapainossa niiden kalorien laskemisen lisäksi.

Sepä se, sinulla on tietämystä tehdä muutakin kuin laskea lähes pelkkiä hiilareita sisältävän päivän kaloreita ja se sinua laihduttaa.

Vierailija
71/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan olet syönyt noin? Meneekö alkoholia? Tollasella syömisellä ei lihota 120 kiloiseksi. Vaikuttaa siltä, että aliraportoit syömäsi ruuan määrän. Punnitse ruokasi ja laita kalorilaskuriin parin viikon ajalta joka ikinen suupala. Selviää, mistä kilot tulevat.

Vierailija
72/121 |
20.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin olet lihottanut itsesi tuollaisella ruokavaliolla 120 kiloiseksi, mutta lihoessa olet saanut aineenvaihdunnan ja hormonitoiminnan sekaisin ja jos kehonkoostumus on pääosin rasvaa niin energiantarvekaan ei ole kovin suuri, joten saavutettu ylipaino pysyy yllä hyvinkin pienillä/normaaleilla syömisillä.

Ovatko annoskoot kovin isoja? Mitä laitat karjalanpiirakoiden päälle? Ovatko perunat pieniä vai isoja? Jne jne... Eli kannattaa laskea kalorit. Ja etkö koskaan herkuttele? Esim. yhdestä viikottaisesta karkkipussista tulee jo aika paljon energiaa normisyömisten lisäksi (n. +200kcal/pv jos sen jakaa päivää kohti)

Ei kyllä tulee karkkipussista tuota kalorimäärää! Vai minkälaista säkkiä ajattelit? Tuohan tarkoittaisi että karkkipussissa olisi 1400 kcal!

100 grammaa karkkia sisältää noin 400-500 kaloria laadusta riippuen, eli vaikka joku Fazerin party kokoinen pussi sisältää helposti tuon verran.

Vierailija
73/121 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä perunat, piirakat, puurot ja kiisselit pois, niin johan läski lähtee. Vihreitä kasviksia, proteiinia ja paljon rasvaa.

Vierailija
74/121 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää terveellinen aamiainen esim. 1 kokojyväruisleipäviipale, kananmuna , c-vitamiinia sisältävä hedelmä, esim. Appelsiini. Päivällä kanaa tai kalaa, salaattia ja korkeintaan yksi peruna. Kahvin yhteydessä joku hedelmä. Illallisella vähän kalaa tai kanaa ja salaattia. Illalla maustamaton jugurtti ja marjoja. Juo vettä. Riisipuuro on tosi lihottavaa. Jätä se jouluksi. Omasta kokemuksesta tiedän, että joku meistä lihoo helpommin kuin toinen. Tarkka ruokavalio pitää kilot kurissa.

Vierailija
75/121 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä tissuttelen niin jätän ruokaa vähemmälle. Pituus 179 ja paino 76. Ap selvästi ei kerro kaikkea, tuohon painoon saa vetää ihan hullusti kaikkea. Toisaalta mä käyn kävely/juoksu/fillarilenkillä päivittäin.

Vierailija
76/121 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä mittainen olet ja sukupuoli?

Minusta kuulostaa, että syöt liian yksipuolisesti.

Pitäisi monipuolistaa ravintoa.

Liikutko?

Se ravitsemusterapeutilla käyminen on hyvä ajatus.

Vierailija
77/121 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutko hyvin?

Hyvä uni on tärkeä. Jos elimistö on stressitilassa, niin ei se jaksa laihtua.

Vierailija
78/121 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni oli varma että hänellä on joku sairaus mikä estää laihtumisen, kävi ravitsemusterapeutilla ja piti ruokapäiväkirjaa. Ruokapäiväkirjaan ei merkitty isoa pannupitsaa, cokista, suklaapatukkaa ja karkkipussia, eikä hän nähnyt asiassa mitään ongelmaa :D

Vierailija
79/121 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasta hankkimaan ja hengästymään ja sitäkautta aineenvaihdunta liikkeelle. Parempi uni.

Monipuolisempi ravinto.

Täällä jotkut karttaa perunaa. Miksi?

Proteiinien saanti on tärkeää, ettet laihduta lihaksiasi pois.~ 60-80g pitää saada päivittäin proteiinia. Raejuusto on kevyttä ja siitä sitä saa. Vähän lihaakin kannattaa syödä.

Kasviksia. Aamu-ja iltapuuro ja silleen päiväN ruokailurytmi, ettei verensokeri laske liian alas.

Kiinnitä unenlaatuun huomio. Luulen, että se on olennainen.

Itsellä stressiä kevät ja huono uni ja mässäystä. En päässyt suklaasta irti.

Nyt nukun hyvin. Ei sinistä valoa vaan kuuntelen uneen kuunnelmia.

Kroppa on jaksavaisempi ja mieli rennompi. Suklaa ja herkut jäi, mutta nyt pitää huolehtia, että saan sen 1500kcal monipuolisesti.

Tsemppiä ap. Ehkä voit vaihtaa riisipuuron neljönviljanpuuroon? Muista värikäs ruoka.

Vierailija
80/121 |
21.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile jättää makkara pois, etkä laita karjalanpiirakoihin mitään päälle. Ei edes voita.

Ei ap:tä auta mitkään yhden päivän kahta ateriaa koskevat yksittäiset pois jättämisen neuvomiset, yhtä suuri ellei suurempi ongelma on se mitä lautasella ei ole.

Eipä ap:ta taida auttaa mikään muu, kuin kalorien oikeaoppinen laskeminen. Jos ei osaa laskea, niin siinä kohtaa se on ihan sama mitä siellä lautasella on tai ei ole.

Kaloreilla ei ole mitään merkitystä.

Oikeasti? Itse olen kyllä saanut painoa pois 24kg laskemalla juurikin niitä kaloreita. Sillä tavalla tulee kiinnitettyä myös huomiota mitä suuhun laittaa. Tosin olen myös katsonut, että hiilihydraatit, proteiinit ja rasvat on tasapainossa niiden kalorien laskemisen lisäksi.

Kaloreilla ei ole merkitystä.

Hah! Huono provo. Mene trollaamaan muualle. Kiitos.