Miten tiukka paikka koulutetuille vanhemmille on...
Kommentit (47)
Meillä kolmesta lapsesta yksi on lukion sijasta valinnut amiksen. Keskiarvo olisi riittänyt myös lukioon, mutta se ei ole hänen paikkansa.
Ei ole mulle / meille ollenkaan kova paikka. Pääasia, että lapsi löytää oman juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolmesta lapsesta yksi on lukion sijasta valinnut amiksen. Keskiarvo olisi riittänyt myös lukioon, mutta se ei ole hänen paikkansa.
Ei ole mulle / meille ollenkaan kova paikka. Pääasia, että lapsi löytää oman juttunsa.
Äh, vastasin vähän ohi kysymyksen, meillä ei siis sellaista tilannetta, jota aloituksessa tarkoitettiin.
No Kai se on jo etukäteen tiedossa.
Mulle olis kyllä kova paikka, tuntuisi että lapsi sulkee itseltään monia ovia. Jos kasilla näyttäisi, että koulu menee niin, ettei lukioon pääsy ole varmaa, ostaisin kaikki mahdolliset yksityisopetukset mitä vaan saisi.
Ei kai kukaan vanhempi luule että lukiosta tulee mitään surkealla keskiarvolla. Yläaste on sentään helppoa.
Lukio on varsinkin koulutetuille vanhemmille se juttu.
Tänäkin keväänä on monessa kodissa itkut itketty.
Vielä ammattikoulustakin pystytään lapsi nostamaan AMK:hon ja siitä korkeakouluun.
Tuo kyllä vaatii vanhempien panostusta. Joutuvat opettamaan amitsulaiselle pitkän matematiikan ja fysiikan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan vanhempi luule että lukiosta tulee mitään surkealla keskiarvolla. Yläaste on sentään helppoa.
Huonollakin lukiotuloksella on peruskäsitys matematiikasta, jota ei ole peruskoulun jälkeen ammattikouluun menneellä.
Osaava äiti tai isä pystyy nostamaan bensalenkkarin ammattikorkeaan. Niin täällä jo joku kirjoittikin.
No silloinhan lapsi on erityislapsi ja vanhemmilla on ollut tarpeeksi aikaa totutella ajatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Lukio on varsinkin koulutetuille vanhemmille se juttu.
Tänäkin keväänä on monessa kodissa itkut itketty.Vielä ammattikoulustakin pystytään lapsi nostamaan AMK:hon ja siitä korkeakouluun.
Tuo kyllä vaatii vanhempien panostusta. Joutuvat opettamaan amitsulaiselle pitkän matematiikan ja fysiikan.
Teoriat ne oppii itse. Olen tuossa tilanteessa oikeasti opettanut eniten yhtälöiden rakentamista ja sitä, miten yhtälöitä muokataan ja myllätään halutun laisiksi.
Terveisin yks äippä. Been there done that.
Vierailija kirjoitti:
No silloinhan lapsi on erityislapsi ja vanhemmilla on ollut tarpeeksi aikaa totutella ajatukseen.
Erityislapset ei monesti pääse kuin vähiten halutuille ammattikoulun linjoille kevennettyjen aineiden takia.
Ja se, että ei kirjoita pitkää matikkaa on vähän kuin lukio olisi mennyt hukkaan. Sulkee niin monia ovia.
Meillä tähdätään Helsingin yliopistoon ja mikään muu yliopisto ei käy. Eihän niissä muissa saa edes kunnon koulutusta😎😂
Diplomaatin uraan tähtää meidän nuori vanhempiensa toivomuksesta.
Mun omien kirjoitusten aikana reputtaminen kirjoituksissa oli aika tavallista. Meidänkin isossa lukiossa (80 abia) reputtaneita oli 5-6. Yleensä syynä oli I ruotsista. Silloin asiaan suhtauduttiin aika rennosti. Jonnekkin kauppiksen yo- pohjaisille linjoille pääsi, vaikka ei lakkia koskaan saanutkaan.
Nykyisin kaupungin lukioissa keskiarvorajat on korkeita. Tiedän, että jonnekkin pienten kuntien lukioihin voi päästä ihan vaan soittelemalla ja kysymällä paikkaa. Yhden tuttavaperheen lapsi käy rimaa hipoen lukiota 60 kilsan päässä junalla päivittäin.
Amiksesta saa sentään ammatin. Pelkkänä yioppilaana ei juuri duunia irtoa. Saavatko kaikki korkeakoulututkintoon panostaneetkaan koulutusta vastaavaa työtä?
Vierailija kirjoitti:
Lukio on varsinkin koulutetuille vanhemmille se juttu.
Tänäkin keväänä on monessa kodissa itkut itketty.Vielä ammattikoulustakin pystytään lapsi nostamaan AMK:hon ja siitä korkeakouluun.
Tuo kyllä vaatii vanhempien panostusta. Joutuvat opettamaan amitsulaiselle pitkän matematiikan ja fysiikan.
Tuo taitaa liittyä tekniikan alaan? Ei kai sairaanhoitajan niin tarvi mitään osata?
Meillä olisi lapsi alle 8 keskiarvollaan päässyt lukioonkin, mutta amis sopii hänelle paremmin.
Eli ei lainkaan tiukka paikka.
Meidän piireissä lukiota ei ajatella minään jatkokoulutuspaikkana, vaan osana peruskoulutusta. "Koulu" on 12-vuotinen, alkaen peruskoulun 1. luokalta ja päättyy lakkiaisiin. Sen jälkeen alkaa vasta se kouluttautuminen johonkin. En tunne ketään, joka ei olisi käynyt lukiota. Tai siis tiedän, mutta tuttava- ja perhepiirissä ei tällaisia ole.
Minulla on kolme lasta. Nuorin menee ensi syksynä lukioon (joo, menee, ei mitään mahdollisuuttakaan sellaiseen keskiarvoon, jolla ei haluamaansa lukioon pääsisi) ja kaksi vanhempaakin ovat lukioon menneet. Sekä esikoinen että keskimmäinen pääsivät siihen lukioon, johon hakivat. Keskimmäisen 9,8 keskiarvo olisi riittänyt luulenpa mihin vain.
Naapurin huippuälykäs AMK-opettaja sanoo, että amislaiset on todella jäljessä kaikesta kun tulevat AMK:hon. Mutta hehän opiskelevat puuttuvatvtiedot AMK:ssa!! Ihan outo opettaja ja vähemmän välkky ihmisenä. AMK on oppimista varten.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan vanhempi luule että lukiosta tulee mitään surkealla keskiarvolla. Yläaste on sentään helppoa.
Mikä on surkea keskiarvo? Tuttavani meni yliopistoon 6,6 keskiarvolla, matemaattiset aineet kiitettäviä muissa häiritsi lukivaikeus.
Vierailija kirjoitti:
Meidän piireissä lukiota ei ajatella minään jatkokoulutuspaikkana, vaan osana peruskoulutusta. "Koulu" on 12-vuotinen, alkaen peruskoulun 1. luokalta ja päättyy lakkiaisiin. Sen jälkeen alkaa vasta se kouluttautuminen johonkin. En tunne ketään, joka ei olisi käynyt lukiota. Tai siis tiedän, mutta tuttava- ja perhepiirissä ei tällaisia ole.
Minulla on kolme lasta. Nuorin menee ensi syksynä lukioon (joo, menee, ei mitään mahdollisuuttakaan sellaiseen keskiarvoon, jolla ei haluamaansa lukioon pääsisi) ja kaksi vanhempaakin ovat lukioon menneet. Sekä esikoinen että keskimmäinen pääsivät siihen lukioon, johon hakivat. Keskimmäisen 9,8 keskiarvo olisi riittänyt luulenpa mihin vain.
Hyvä tuo ”meidän piireissä”.
No tuskin se yllätyksenä tulisi ja asiaa olisi ehtinyt työstää vuosien varrella. Olisihan se silti rankka paikka ja miettisin mitä oon oikein tehnyt väärin.