Sinä pitkään työttömänä ollut, mikset opiskele lähihoitajaksi?
Jos on terveys ja työkyky kunnossa, miksei? Vai pitääkö siihen hommaan olla kutsumus? Itse mietin alaa, vaikka se ei oikeastaan kiinnosta mutta haluaisin epätoivoisesti töihin.
Kommentit (57)
Olisin surkea lähäri, eikä viiskymppinen niihinkään hommiin kelpaa. Lisäksi mulla on jo kolme tutkintoa ja hyvän matkaa neljättä. Kaikki työllistäviä, kunhan ikää ei ole päälle 50v. Koskakohan aletaan puhua asioista oikeilla nimillä. Nimi on ikäsyrjintä!
Koska olen jo hoitanyt lapseni ja vanhempani, en halua hoitaa enää ketään. En ole tarpeeksi empaattinen enkä hoivaviettinen, että lähtisin hoitamaan vieraita hmisiä.
Kiitos kysymästä, alan opiskella lähihoitajaksi nyt elokuussa. Olen ollut vuosikausia pätkätöissä ja uskon, että lähihoitajana työtilanteeni vihdoin paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jollain pitää elää se opiskeluaikakin. Voisin vanhuspuolelle haluta, mutta homma kaatuu siihen, etten suostu mistään hinnasta mihinkään influenssarokotteisiin.
Lisään vielä tähän omaan kommenttiini, että naisalalla (olen nainen) työskentely on raskasta henkisesti, sori naiset. Miesten kanssa asiat on helpompia.
Enkä ole pitkäaikaistyönkään, mutta olen ollut työtön jolloin mietin tätä.
Samaa mieltä. Itsekin lähihoitajana olen huomannut, että suurin osa naisista puukottaa selkään ja puhuu pahaa kaikista. Miehet sentään sanoo suoraan ja hyvin harva nainen. Ne jotka sanovat suoraan, niistä ei pidetä yhtään.
Ei ole mikään pelkkien naisten juttu toi selkäänpuukottaminen. Olen ollut miesvaltaisella alalla (vartija) ja siellä puhui isot miehet tosi rumasti muista ihmisistä, juoruili selän takana tupakkapaikalla ja ties mitä. Olisko matalasti koulutettujen ongelma, eikä mikään sukupuolisidonnainen asia. Naisia nyt vaan on aina kivempi syyllistää, koska miehethän on aina hyviä tyyppejä olevinaan.
OIen ollut keskipalkkaisessa duunissa naisvaltaisella alalla ja pienipalkkaisessa duunissa, jossa on sekä miehiä että naisia. Jälkimmäisessä paljon helpompaa ja reilumpaa menoa, keskitytään työntekoon, eikä ihmissuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, alan opiskella lähihoitajaksi nyt elokuussa. Olen ollut vuosikausia pätkätöissä ja uskon, että lähihoitajana työtilanteeni vihdoin paranee.
Pätkää, pätkän perään. Sitähän se monella on. Mutta työtä riittää kuitenkin, että pätkiä löytyy tuon tuosta ja tuolta.
Lähihoitajan työ ei sovi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Olisin surkea lähäri, eikä viiskymppinen niihinkään hommiin kelpaa. Lisäksi mulla on jo kolme tutkintoa ja hyvän matkaa neljättä. Kaikki työllistäviä, kunhan ikää ei ole päälle 50v. Koskakohan aletaan puhua asioista oikeilla nimillä. Nimi on ikäsyrjintä!
Tämä niin totta. Nuoremmat ja huonommat menee oikealta ja vasemmalta ohi. Eivät osaa mitään, vaan jopa kopsaavat mun töitä. Silti saavat parempaa palkkaa ja työtilaisuuksia. Suomella menee huonosti ihan tästä syystä, ettei osata hyödyntää iän tuomaa kokemusta ja osaamista muuten kuin kopioimalla eli toistamalla vanhaa. Silloin ei mennä eteenpäin.
Ala ei sovellu minulle. Ensinnäkin olen pienikokoinen, toiseksi olen hiljainen ja sosiaalisesti kömpelö ja kolmanneksi en kestä veren näkemistä joten en pystyisi ottamaan verikoetta tai piikittämään.
Ilman sosiaalisia rajoitteita olisin jo kouluttautunut lastenhoitajaksi, mutta näiden sosiaalisten rajoitteiden kanssa en sovellu siihenkään työhön. Harmi, koska pienet lapset ovat ihania ja muuten olisi ihan unelmatyö.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla sairauksia? Oletko ylipainoinen? Mielenterveysongelmia?
Olet sen ikäinen, että kukaan ei sinua palkkaa, jos sinulla on mitään viitteitä yllä mainituista, koska jos päädyt työkyvyttömäksi, niin viimeisin työnantajasi joutuu maksamaan sinun työkyvyttömyyseläkkeesi. Tämä summa on jopa korkeampi kuin vuosipalkkasi. Etkä silloin ole edes töissä työnantajalla.
Tämä on se syy, ettei ketään tässä maassa huvita palkata vanhempaa väkeä. Kohdistakaa nyt ne syrjintävalituksenne edes oikeaan osoitteeseen.
Kuinka hyvät mahdollisuudet on työllistyä lähihoitajalla Oulun seudulla, jos 3- vuorotyö ei käy?
Ikää kohta 50, ajoittain oireileva neurologinen vaiva vsatii säännölliset yöunet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sen ikäinen, että kukaan ei sinua palkkaa, jos sinulla on mitään viitteitä yllä mainituista, koska jos päädyt työkyvyttömäksi, niin viimeisin työnantajasi joutuu maksamaan sinun työkyvyttömyyseläkkeesi. Tämä summa on jopa korkeampi kuin vuosipalkkasi. Etkä silloin ole edes töissä työnantajalla.
Tämä on se syy, ettei ketään tässä maassa huvita palkata vanhempaa väkeä. Kohdistakaa nyt ne syrjintävalituksenne edes oikeaan osoitteeseen.
Siis what? Olin tuossa 6v sitten hoikka ja urheilullinen 30-vuotias hoitsu mutta siltipä vaan tapaturman seurauksena työkyvytön mutta mun kuntoutustuki tulee kyllä työeläkeyhtiöltä eikä työnantaja siihen tietääkseni mitenkään liity.
Asia, joka jää kertomatta lähihoitajien työllistymisessä on se, että jos et ole sosiaalinen, osaat oikealla tavalla "nuolla" työyhteisöä, pomoja, niin jäät jalkoihin, vaikka olisit miten ahkera ja hyvä hoitaja. Täytyy osata luovia näissä akkojen työympäristöissä ja luoda niitä "suhteita" oikeisiin ihmisiin, että saat määrä-aikaisuuteesi jatkoa, vakinaisen työpaikan tai yleensäkään töitä alalta. Alalla piirit ovat pienet. Ei saa olla eri mieltä mistään, täytyy myötäillä ja olla hyvää pataa porukan sisäpiirin kanssa. Mieluummin sen tupakkaporukan kanssa. Älä vaan kritisoi koskaan mitään, tai olet pian te-toimiston asiakkaana. 😂
Välillä mietin samaa, mutta tiedän, ettei tuo työ sovi minulle. Vuorotyö ei käy aurallisen migreenin takia (rytmin vaihtelu saa kohtaukset aikaan) ja olen ehkä liian herkkäkin. Sisareni on lähihoitaja ja hänen kauttaan olen saanut kuulla, millaista se on. Ei sovi ja siskokin kertonut näistä "lähihoitajista", jotka ovat väkisin alalle hakeutuneet. Eivät ainakaan ole ollee tyytyväisiä. Moni valittanut ja häipynyt lähes yhtä nopeasti kuin ovat saapuneet. Poikkeuksiakin on. Jos työhyvinvointiin alettaisiin panostaa, ehkä nämä jotka eivät ole kutsumuksen takia siellä sietäisivät myös paremmin, mutta ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis what? Olin tuossa 6v sitten hoikka ja urheilullinen 30-vuotias hoitsu mutta siltipä vaan tapaturman seurauksena työkyvytön mutta mun kuntoutustuki tulee kyllä työeläkeyhtiöltä eikä työnantaja siihen tietääkseni mitenkään liity.
Tuo ylempi käytäntö ei liittynytkään sinuun 30-vuotiaaseen, vaan vanhempiin. Jos osaat lukea.
Mutta alapeukuttakaa toki, tämä työkyvyttömyyseläkemaksusysteemi on ihan tosijuttu. VATT:n sivuilla on siitä tietoa esimerkiksi. Jos teitä siis kiinnostaa todellisuus.
Lähdin opiskelemaan jo reilu vuosi sitten. En toki ole pitkäaikaistyötön ollut, en edes työtön, mutta alanvaihto tuli ajankohtaiseksi. Kivaa on, pidän työstä kovasti. Sijaisena olen ollut jo paljon (aiempien koulutukseni ansiosta opintoni etenevät vauhdilla alle vuosi jäljellä). Palkka on huomattavasti parempi kuin alalla, Johon minulla on Amk-tutkinto. Vuorotyö sopii minulle parhaiten, eikä pyhätyöt haittaa.
Töitä olen saanut vaikka mistä ja saan valita mihin menen. Työyhteisöissä olen tervetullut. En ole kokenut ikärasismia, vaikka siellä on ollut minuakin vanhempia harjoittelijoina ja vakkareina
N48r
Niin kauan, kun jatkuva tehtävien lisääminen ja vastuunkasvu jatkuvat samalla palkalla, en ole palaamassa. Sekä nämä viiden vuoden välein tapahtuvat pakolliset kompalaskutehtävät joilla ei arjen kanssa ole mitään tekemistä jatkuvat, en tule palaamaan hoitotyöhön. En halua näistä laskutesteistä ainaista trauman heräämistä johtuen kouluajoista joskus menneisyydessä. Sääli, sillä todella olen pitänyt lähihoitajan työstä, ihmisiä auttaen ja tukien.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut jo vuosia vaikeuksia rekrytoida minkäänlaisia lähihoitajia. Vielä 10 vuotta sitten voitiin valita ne parhaimmat tyypit, nyt ei enää saa edes niitä huonoja.. Joukossa on alkoholisteja, lääkkeiden väärinkäyttäjiä, varkaita sekä pahasti mt ongelmaisia. Ja hoitaja mitoitusta pitäisi nyt nostaa. Ikinä emme saa palkattua riittävää määrää väkeä, ei edes näitä pökelöitä mitkä ei minnekään kelpaa.. Ollaan monen työkaverin kanssa mietitty jo monta vuotta alan vaihtoa, mutta ei sekään ole niin simppeli juttu. Mieluummin kuitenkin töissä kuin työtön.
Kyllä hyvä työnantaja saa työntekijöitä. Älä valita. Oletko Attendon, EsperiCaren, Mehiläisen,Mainiovireen, yksityisen, pörssifirman rekrytoija? Ehkäpä Foibe Vantaalta? Katso peiliin, jos et saa hyviä työntekijöitä.
En kestäisi sitä fyysisesti enkä psyykkisesti ja kaikkien kannalta on paras etten selvittäisi soveltuvuuskoetta, koska minulla on eräs vaarallinen persoonallisuushäiriö. Saattaisin olla seuraava Aino Nykopp.
Totta turiset naisista!
Keittiöhommia on tullut tehtyä lähes reilu kolkyt vuotta. Kummistakin on kokemusta paljon. Suurtalouskeittiöt ovat naisia täynnänsä ja ravintolakeittiöt miehiä. Tälleen raa´asti yleistettynä.
Isot keittiöt on taas työtehtäviltään simppelempiä ja kiire ei ole niin älytön, kun taas raflapuolella on. Siellä taas se pipertäminen käy hermoon... mutta aina on duuniporukalla hurtilla huumorilla selvitty ja toinen toistaan tukien. Ei mulkoillen ja katotaan selviääkö tuo tuosta yksin - mentaliteetista.