Sinä pitkään työttömänä ollut, mikset opiskele lähihoitajaksi?
Jos on terveys ja työkyky kunnossa, miksei? Vai pitääkö siihen hommaan olla kutsumus? Itse mietin alaa, vaikka se ei oikeastaan kiinnosta mutta haluaisin epätoivoisesti töihin.
Kommentit (57)
Siksi, koska en halua matalapalkka-alalle, jossa työ on raskasta niin henkisesti, kuin fyysisesti ja palkasta ei jää vuokran ja muiden menojen jälkeen mitään säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Olisin surkea lähäri, eikä viiskymppinen niihinkään hommiin kelpaa. Lisäksi mulla on jo kolme tutkintoa ja hyvän matkaa neljättä. Kaikki työllistäviä, kunhan ikää ei ole päälle 50v. Koskakohan aletaan puhua asioista oikeilla nimillä. Nimi on ikäsyrjintä!
Olen 50-vuotias ja olen huomannut ikäsyrjinnän. Minulla on pitkä työkokemus ja elämänkokemus. Olisin loistava työntekijä. Ei haluta palkata, kun halvemmalla saa nuorempia ja tyhmempiä. Ja kyllä tiedän oikeuteni ja velvollisuuteni jo tähän ikään. Olisin aika pösilö jos en tietäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jollain pitää elää se opiskeluaikakin. Voisin vanhuspuolelle haluta, mutta homma kaatuu siihen, etten suostu mistään hinnasta mihinkään influenssarokotteisiin.
Lisään vielä tähän omaan kommenttiini, että naisalalla (olen nainen) työskentely on raskasta henkisesti, sori naiset. Miesten kanssa asiat on helpompia.
Enkä ole pitkäaikaistyönkään, mutta olen ollut työtön jolloin mietin tätä.
On se kumma kun jokainen nainen on omasta mielestään aivan mahtava mutta muut naiset k-päitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jollain pitää elää se opiskeluaikakin. Voisin vanhuspuolelle haluta, mutta homma kaatuu siihen, etten suostu mistään hinnasta mihinkään influenssarokotteisiin.
Lisään vielä tähän omaan kommenttiini, että naisalalla (olen nainen) työskentely on raskasta henkisesti, sori naiset. Miesten kanssa asiat on helpompia.
Enkä ole pitkäaikaistyönkään, mutta olen ollut työtön jolloin mietin tätä.
Samaa mieltä. Itsekin lähihoitajana olen huomannut, että suurin osa naisista puukottaa selkään ja puhuu pahaa kaikista. Miehet sentään sanoo suoraan ja hyvin harva nainen. Ne jotka sanovat suoraan, niistä ei pidetä yhtään.
Ja tässä seuraava hurskastelija.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähihoitajan työhön pitää olla kutsumus ja persoona pitää olla sellainen, joka jaksaa ymmärtää ja tukea asiakkaita. Liikaa näen työssäni näitä lähihoitajia, joista näkee ettei heillä ole sydän mukana työssä. Ollaan kireitä kuin viulunkielet, ei hymyillä, ei kohdata asiakasta niin kuin ihmistä ja istutaan kahvihuoneessa juoruamassa työkavereista, kun itse työ ei huvita. Älä lue hoitoalalle, jos et ole empaattinen ja auttamishaluinen, myötätuntoinen ja kärsivällinen. Jos et omaa hyviä käytöstapoja, niin etsi joku muu ala. Asiakkaat ovat ansainneet hoitajat, jotka välittävät. Niin myös työkaverit.
Suomesta löytyy ehkä 5 tuollaista pylväspyhimystä. Kun olen vanha on kivempi että edes joku hoitaa kun että hoitajia ei riitä.
Työkkäri painosti lähäriksi vaikka mulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta, paloa tai taipumusta alalle. Suoraan sanoen, olisin vaaraksi itselleni ja muille. Opiskelin sitten aikuispuolella sähköasentajaksi ja työllistynyt niihin hommiin. Nainen miesvaltaisella (äijä)alalla ei aina pääse helpolla mutta töitä on riittänyt. Palkkakin parempi kuin lähärillä.
Itse jouduin te-toimiston painostuksesta lähihoitaja koulutukseen, jäätyäni työttömäksi. Diakiin hyväksyttiin kaikki alalle soveltumattomatkin. Vihasin koko alaa. Vihasin harjoitteluja, vihasin kaikkia työyhteisöjä ja niitä kuolaavia vanhuksia. Kirjoitin tämän siksi, että alalle otetaan kaikki sopimattomatkin, koska kuka oikeasti haluaa pestä perseitä, huonolla palkalla? Tämä on totuus. Te-toimisto, karenssin uhalla, pakoittaa hakemaan lähihoitajaksi. Jokainen pääsee kouluun, vanhusten osaamisalueelle, ilman mitään vaatimuksia, koska kukaan ei vapaaehtoisesti lähde vanhuspuolelle. Ei kannata ihmetellä, että vanhushoitajina on ihmisiä, joilla ei ole mitään motivaatiota työhönsä.
Koska en haluaa hoitaa ketään. Ei kiinnosta siihen hommaan on varmasti niitä jotka haluavat.
En muutenkaan kestä ihmisiä. Olin asiakaspalvelija ja väsyin jo siinäkin.
Inhoan ja pelkään narkkeja, kehitysvammaisia en ymmärrä enkä jaksaisi. Vanhukset ovat ihan kivoja mutta en haluaisi minkään mummon pyllyä pestä.
Miellän terveydenhoitoalan täydelliseksi kutsumustyöksi ja kun minulta puuttuu ihan täysin hoivavietti niin on kaikille parempi etten moista ammattia edes ajattele. Tämän lisäksi olen tullut ikääntyessäni melkoiseksi ihmisv*haajaksi eli poissuljettuja on myös kaikki palvelualat.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin te-toimiston painostuksesta lähihoitaja koulutukseen, jäätyäni työttömäksi. Diakiin hyväksyttiin kaikki alalle soveltumattomatkin. Vihasin koko alaa. Vihasin harjoitteluja, vihasin kaikkia työyhteisöjä ja niitä kuolaavia vanhuksia. Kirjoitin tämän siksi, että alalle otetaan kaikki sopimattomatkin, koska kuka oikeasti haluaa pestä perseitä, huonolla palkalla? Tämä on totuus. Te-toimisto, karenssin uhalla, pakoittaa hakemaan lähihoitajaksi. Jokainen pääsee kouluun, vanhusten osaamisalueelle, ilman mitään vaatimuksia, koska kukaan ei vapaaehtoisesti lähde vanhuspuolelle. Ei kannata ihmetellä, että vanhushoitajina on ihmisiä, joilla ei ole mitään motivaatiota työhönsä.
Samoin kävi itselleni. Te-toimiston pakkokoulutuksella lähäriksi. Tämä pitäisi ottaa hallituksessa huomioon. Pakoitetaan käymään koulutus läpi, joka ei kiinnosta. Tästä johtuen vanhushoito on, mitä on. Pakkokoulutetut hoitavat vanhuksia. Itse inhoan vanhuksia, jouduin karenssin uhalla lähihoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin surkea lähäri, eikä viiskymppinen niihinkään hommiin kelpaa. Lisäksi mulla on jo kolme tutkintoa ja hyvän matkaa neljättä. Kaikki työllistäviä, kunhan ikää ei ole päälle 50v. Koskakohan aletaan puhua asioista oikeilla nimillä. Nimi on ikäsyrjintä!
Onko sinulla sairauksia? Oletko ylipainoinen? Mielenterveysongelmia?
Olet sen ikäinen, että kukaan ei sinua palkkaa, jos sinulla on mitään viitteitä yllä mainituista, koska jos päädyt työkyvyttömäksi, niin viimeisin työnantajasi joutuu maksamaan sinun työkyvyttömyyseläkkeesi. Tämä summa on jopa korkeampi kuin vuosipalkkasi. Etkä silloin ole edes töissä työnantajalla.
Tämä on se syy, ettei ketään tässä maassa huvita palkata vanhempaa väkeä. Kohdistakaa nyt ne syrjintävalituksenne edes oikeaan osoitteeseen.
Kyllä nuo sairaudet voivat yllättää nuorempanakin. Sehän se just on koomista kun nykyään moni viiskymppinen on raitis, liikkuu paljon ja elämänhallinta kunnossa, mutku se ikä..nuoremmat voi olla paljon pahemmin kuutamolla ja päihteissä kiinni.
Ikä ei oikeasti suoraan kerro ihmisen työkuntoa nykyään. Muutama vuosikymmen sitten viiskymppiset oli raihnaisempia ja pulskempia, väitän. Nyt kilpailu on menny sellaiseksi että iän myötä on oltava skarppina jotta vakuuttaa. Siinä on hyvät ja huonot puolet.,
1) Hoitoala ei nappaa pätkän vertaa. Mieluummin mitä tahansa muuta.
2) Opiskelen tällä hetkellä työkkärin luvalla sitä ihan muuta, eli oman alani täydennysopintoja. Jo niistä on ollut sen verran hyötyä, että työnantajat ovat muutaman kerran ottaneet yhteyttä.
3) Minulla on aiempikin koulutus ja myös tuokokemus alalta, jolla on olevinaan huutava työvoimapula, ja jolla viihdyn. Pännisi rankasti heittää ne ikään kuin hukkaan vaihtamalla johonkin muuhun (ja epämieluisaan) vain siksi, ettei yli viisikymppistä enää firmat kelpuuta. Kärsikää sitten kaikki.
Mä en ole edes vielä 30v. En enää koskaan IKINÄ mee naisvaltaiselle alalle. Mielummin sirkukseen tai eläintarhaan. Eläimet sentään osaavat käyttäytyä.
Kolmivuoroon raskaaseen työhön kurapalkalla?
Ilman muuta.
Tiedän paljon ihmisiä, joista ei lähäreiksi edes ollut. Yksikin opettaja olisi väkisin halunnut päästä ko.koulutukseen, mutta hän oli liian teoreettinen.
Lähihoitajan pitää olla ominaisuuksiltaan käytännöllinen, empaattinen, sympaattinen, järkevä, rohkea, kestävä, voimakas, tervepäinen, lehmänhermoinen ja sosiaalinen. Muuten ei pärjää kauaa ja palaa loppuun.