Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

N. 4-kymppinen nainen pyöräili jalkakäytävällä

Vierailija
16.06.2020 |

Miksi ajat jalkakäytävällä, aikuinen ihminen?

Kommentit (430)

Vierailija
341/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehti uutisoi viime viikolla, kuinka jalankulkija ja pyöräilijä kohtasivat ratsupolulla Espoon Oittaalla 26.5.2020 noin kello 18.40.

Jalankulkija oli huomauttanut polulla pyöräilleelle, ettei ratsupolulla saa ajaa polkupyörällä. Polkupyörällä liikkunut mies oli ohjannut pyöränsä päin naista, heittänyt pyöränsä sivuun ja kaatanut naisen työntämällä häntä molemmin käsin. Mies oli tämän jälkeen poistunut pyörällä paikalta.

Ratsupolku sijaitsee Oittaan leirintäalueen ja Kellonummen hautausmaan välisellä alueella Oittaalla.

Pyöräilijä ilmoittautui itse

Pyöräilijän ja jalankulkijan kohtaamisen jälkeen poliisi jäi kaipaamaan vihjeitä pyöräilijästä. Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen rikoskomisario Katja Rekola kertoi pyöräilijän lopulta ilmoittautuneen itse poliisille.

– Pyöräilijä otti yhteyttä itse ja kertoi tapahtuneesta oman näkemyksensä, kertoo Rekola.

Esitutkintaa jatketaan Rekolan mukaan kahtena pahoinpitelyrikoksena. Tapauksen vuoksi suoritetaan tällä hetkellä kuulusteluja vielä. Tapaus siirtyy poliisilta syyttäjälle, kun esitutkinta on valmis.

Vierailija
342/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vois laittaa jalkakäytäville jonkun vauhtirajan jonka puitteissa siellä sais pyöräillä myös. Ei se hiljakseen etenevä fillaristi ole vaaraksi kenellekään. 

Hiljakseen pääsee kun taluttaa sitä katiskaansa.

No ei kyllä kaikilla teillä tahdo mahtua taluttamaan fillariaan, jos vastaan tulee jotkut kaksostenrattaat. Siinä vaiheessa luulen, että se vastaantulija arvostais enempi sitä ajamista kuin taluttamista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalankulkijoissa näkyy olevan harvinaisen paljon avohoitopotilaita, jotka täytyisi laittaa murhanhimoineen suljetulle osastolle. Vähintäänkin rauhoittavia ja vihanhallintaterapiaa nämä raivotautiset tarvitsisivat.

Entä mitä ehdottaisit noille piittaamattomille jalkakäytäväpyöräilijöille?

Että heidät jätettäisiin rauhaan. Eri asia ovat nämä sataa ja tuhatta pyöräilevät "ammattilaiset", jotka tosin ovat haitaksi autotielläkin. Tavalliset pyöräilijät sen sijaan ajakoot rauhassa jalkakäytävillä, koska se kyllä onnistuu vallan mainiosti, jos sekä pyöräilijöiltä että jalankulkijoilta löytyy yhteistyökykyä. Nyt vaikuttaa siltä, että jalankulkijat ovatkin sitä minä-minä-minä-porukkaa, jotka kätkeytyvät lain taakse piittaamatta pyöräilijöiden turvallisuudesta. Laitkaan eivät ole täydellisiä ja niitä voidaan muuttaa.

Lakejahan juuri muutettiin, mutta jalkakäytäväpyöräilystä ei tullut laillista. 

Vierailija
344/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehti uutisoi viime viikolla, kuinka jalankulkija ja pyöräilijä kohtasivat ratsupolulla Espoon Oittaalla 26.5.2020 noin kello 18.40.

Jalankulkija oli huomauttanut polulla pyöräilleelle, ettei ratsupolulla saa ajaa polkupyörällä. Polkupyörällä liikkunut mies oli ohjannut pyöränsä päin naista, heittänyt pyöränsä sivuun ja kaatanut naisen työntämällä häntä molemmin käsin. Mies oli tämän jälkeen poistunut pyörällä paikalta.

Ratsupolku sijaitsee Oittaan leirintäalueen ja Kellonummen hautausmaan välisellä alueella Oittaalla.

Pyöräilijä ilmoittautui itse

Pyöräilijän ja jalankulkijan kohtaamisen jälkeen poliisi jäi kaipaamaan vihjeitä pyöräilijästä. Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen rikoskomisario Katja Rekola kertoi pyöräilijän lopulta ilmoittautuneen itse poliisille.

– Pyöräilijä otti yhteyttä itse ja kertoi tapahtuneesta oman näkemyksensä, kertoo Rekola.

Esitutkintaa jatketaan Rekolan mukaan kahtena pahoinpitelyrikoksena. Tapauksen vuoksi suoritetaan tällä hetkellä kuulusteluja vielä. Tapaus siirtyy poliisilta syyttäjälle, kun esitutkinta on valmis.

Niin? Eli tässä oli pyöräilijä yhtä dorka kuin moni kirjoittaja tällä palstalla, jotka on hekumoineet pyöräilijään kohdistuvalla väkivallalla. Luuletko että tolle fillaristille kukaan hurraa? Mikä pointti tällä nyt oli? Onko sulla joku uskonto, että fillaristit on saatanasta ja jotenkin syntymäpahoja? :D Väkivalta on aina tuomittavaa.

Vierailija
345/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jalankulkijoissa näkyy olevan harvinaisen paljon avohoitopotilaita, jotka täytyisi laittaa murhanhimoineen suljetulle osastolle. Vähintäänkin rauhoittavia ja vihanhallintaterapiaa nämä raivotautiset tarvitsisivat.

Että heidät jätettäisiin rauhaan. Eri asia ovat nämä sataa ja tuhatta pyöräilevät "ammattilaiset", jotka tosin ovat haitaksi autotielläkin. Tavalliset pyöräilijät sen sijaan ajakoot rauhassa jalkakäytävillä, koska se kyllä onnistuu vallan mainiosti, jos sekä pyöräilijöiltä että jalankulkijoilta löytyy yhteistyökykyä. Nyt vaikuttaa siltä, että jalankulkijat ovatkin sitä minä-minä-minä-porukkaa, jotka kätkeytyvät lain taakse piittaamatta pyöräilijöiden turvallisuudesta. Laitkaan eivät ole täydellisiä ja niitä voidaan muuttaa.

Siitä sitten vain eduskuntaan jos haluat muuttaa lainsäädäntöä. Olemassolevaa sinun täytyy noudattaa.

Ei näköjään täydy edes poliisin mielestä, tietävät ilmeisesti itsekin että on sekä järjetöntä että mahdotonta pyöräillä autotiellä, niin koskaan en ole kuullut poliisinkaan huomauttavan asiasta vaikka asuinpaikassani ei kukaan eksy vahingossakaan autotielle, silloinkaan kun poliisi on paikalla, että sen verran pöljä laki se on, jopa kyttien mielestä :D sanon vielä että liikenteen ongelmatapaukset ovat ongelmatapauksia liikkumisvälineestä huolimatta, joten pikkasen menee yleistämisen puolelle tuo pyörävaino. Vaarallisesti ei saa käyttäytyä, mutta koska pyörilläkin pitää saada pysähtyä halutessaan, vetää kärriä, kulkea lapsien/koiran kanssa yms. niin ei sellasia karavaaneja vaan voi autotielle pakottaa.

Vierailija
346/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vois laittaa jalkakäytäville jonkun vauhtirajan jonka puitteissa siellä sais pyöräillä myös. Ei se hiljakseen etenevä fillaristi ole vaaraksi kenellekään. 

On aina vaaraksi. Ja sen voi aina kaataa ajoradalle. Joten silloin on vaaraksi itselleen.

No, sanotaanko nyt vaikka näin, että itse ajan autolla, pyöräilen ja kävelen, ja ajaisin autolla ensimmäisenä sinun ja kaltaistesi yli, en niiden pyöräilijöiden. Eikö olekin hienoa lähteä tällaiselle linjalle?

Ihan luokatonta tekstiä täällä. Modet ovat ilmeisesti lähteneet kesälomille, tai sitten heitä ei kiinnosta täällä esitettävät pahoinpitely- ja tappoaikeet.

Vierailija
347/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut, mutta ehkä ois ihan asiallista pohtia voisko muuttaa sitä sen verran, että nopeusmittarilla varustettua polkupyörää saisi tietyllä maksiminopeudella ajaa jalkakäytävällä. Semmoista hölkkävauhtia. Ei ole sen suurammaksi vaaraksi kuin se hölkkääjä.

Vierailija
348/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä kaikilla teillä tahdo mahtua taluttamaan fillariaan, jos vastaan tulee jotkut kaksostenrattaat. Siinä vaiheessa luulen, että se vastaantulija arvostais enempi sitä ajamista kuin taluttamista. 

Ei muuten arvosta. Mä ainakin arvostan sitä, joka taluttaa siellä missä ei saa aja, ja väistän oikein mielelläni. Kaksostenrattaita en tosin kuljeta, eikä niitä nyt muutekaan ihan hirveästi tuolla liiku.

Vierailija
349/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taluttaminen ei ole sen leveämpää kuin ajaminenkaan. Pyöräilijän ruho siinä kombossa se levein on.

Jos noin kapea jalkakäytävä on, ettei ohi turvallisesti mahdu, niin sinulla ei pyörän kanssa pitäisi olla mitään asiaa siellä liikkua missään olosuhteissa.

Vierailija
350/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten arvosta. Mä ainakin arvostan sitä, joka taluttaa siellä missä ei saa aja, ja väistän oikein mielelläni. Kaksostenrattaita en tosin kuljeta, eikä niitä nyt muutekaan ihan hirveästi tuolla liiku.

Väistät ojaan? Kiitos. 

Vierailija
351/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taluttaminen ei ole sen leveämpää kuin ajaminenkaan. Pyöräilijän ruho siinä kombossa se levein on.

Jos noin kapea jalkakäytävä on, ettei ohi turvallisesti mahdu, niin sinulla ei pyörän kanssa pitäisi olla mitään asiaa siellä liikkua missään olosuhteissa.

Millä matikalla se taluttaminen ei ole leveämpää? En mä ainakaan sitä pyörää taluta jalkojen välissä kuljettamalla. Aika ison osan se kahmaisee etenkin fillarilaukkujen kanssa.

Vierailija
352/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitäs päästä huristelemaan jalkakäytävällä varsinkin jos se on erityisen kapea ja siinä kulkee kaksostenrattaiden kanssa joku?

KErtoo kyllä pyöräilijöiden järjenjuoksusta. Miten kukaan kehtaa tommoseen paikkaan änkeä pyöränsä kanssa.

Vierailija
353/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tullut, mutta ehkä ois ihan asiallista pohtia voisko muuttaa sitä sen verran, että nopeusmittarilla varustettua polkupyörää saisi tietyllä maksiminopeudella ajaa jalkakäytävällä. Semmoista hölkkävauhtia. Ei ole sen suurammaksi vaaraksi kuin se hölkkääjä.

Osaako kukaan kertoa oisko tästä jotain ihan konkreettista vaaraa? Siis olettaen että se fillarist on selvä, kuten lain mukaan kuuluisi olla, eikä räpellä kännykkäänsä samalla jne. vaan toimii kuten nyt fiksu ihminen liikenteessä toimii, eli ennakoi ja väistää ja osaa käyttää myös jarruja. 

Vierailija
354/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väistät ojaan? Kiitos. 

Mä liikun enimmäkseen keskikaupungilla, jossa ei ole ojia, joten väistän seinän viereen, kerrostalojen rappukiville tms. 

Vierailija
355/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin pitäs päästä huristelemaan jalkakäytävällä varsinkin jos se on erityisen kapea ja siinä kulkee kaksostenrattaiden kanssa joku?

KErtoo kyllä pyöräilijöiden järjenjuoksusta. Miten kukaan kehtaa tommoseen paikkaan änkeä pyöränsä kanssa.

Miksi pitää änkeä? Ihan laillisesti jos sitä fillariaan taluttaa siinä, niin sekin on nyt sitten ongelma. Miksi pitää änkeä kapeaan väylään kaksostenrattaiden kanssa? Niin miksi? Eikö tässä ketjussa just oo huudettu nimenomaan sen lain perään ja nyt ei kelpaa että täysin laillisesti pyöräilijä taluttaa pyöräänsä? :D 

Vierailija
356/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä matikalla se taluttaminen ei ole leveämpää? En mä ainakaan sitä pyörää taluta jalkojen välissä kuljettamalla. Aika ison osan se kahmaisee etenkin fillarilaukkujen kanssa.

Fillarilaukut ei muutu yhtään sen kapeammiksi ajatpa pyörää tai talutat.

Pyöräilijän leveät kohdat on hartiat ja lantio. Lantion voi taluttaessa ja kapeassa paikassa väistäessä kääntää sivuittain, ja hartiat kumarrat pyöränsarvien leveydelle.

Mutta tietysti pitää leveillä fillarilaukuilla änkeä kapealle jalkakäytävälle pyöräilemään alunperinkin, sehän on selvää. Mutku mullon nää laukut tässä ni mun on pakko rikkoa lakia.

Vierailija
357/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää änkeä? Ihan laillisesti jos sitä fillariaan taluttaa siinä, niin sekin on nyt sitten ongelma. Miksi pitää änkeä kapeaan väylään kaksostenrattaiden kanssa? Niin miksi? Eikö tässä ketjussa just oo huudettu nimenomaan sen lain perään ja nyt ei kelpaa että täysin laillisesti pyöräilijä taluttaa pyöräänsä? :D 

Ja puhehan oli tilanteesta jossa pyöräilijä taluttaa ja tämä vaunu mahtuisi ohittamaan paremmin, jos sen hetken polkisi. Mutta vaarallista, niin kovin vaarallista on se. Se pyörä varmaan puree nakeroita nenästä kun kulkee ohi. Kuonokopat pyörille pitää vaatia ja talutushihna. 

Vierailija
358/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestissä, johon vastasit, luki "huristelemaan". Jalkakäytävälle ei pidä mennä ajelemaan pyörällä ja sitten kun joku siitä valittaa, perustella pyöräilyään taluttamisen sijaan sillä, että on niin kapea jalkakäytävä että tässä on parempi ajaa kuin taluttaa.

Kyllä kelpaa se, että jalkakäytävällä talutetaan pyörää, tietysti. Kukaan ei voi sitä kieltää.

Vierailija
359/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja puhehan oli tilanteesta jossa pyöräilijä taluttaa ja tämä vaunu mahtuisi ohittamaan paremmin, jos sen hetken polkisi. Mutta vaarallista, niin kovin vaarallista on se. Se pyörä varmaan puree nakeroita nenästä kun kulkee ohi. Kuonokopat pyörille pitää vaatia ja talutushihna. 

Ehdottomasti kannattaa hetken polkea. Ajoradalla. Mutta vaarallista, niin kovin vaarallista on se ettei kykene.

Vierailija
360/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fillarilaukut ei muutu yhtään sen kapeammiksi ajatpa pyörää tai talutat.

Pyöräilijän leveät kohdat on hartiat ja lantio. Lantion voi taluttaessa ja kapeassa paikassa väistäessä kääntää sivuittain, ja hartiat kumarrat pyöränsarvien leveydelle.

Mutta tietysti pitää leveillä fillarilaukuilla änkeä kapealle jalkakäytävälle pyöräilemään alunperinkin, sehän on selvää. Mutku mullon nää laukut tässä ni mun on pakko rikkoa lakia.

"Änkeä pyöräilemään". Valitettavasti on reittejä, joilla ei ole muita mahdollisuuksia kulkea kohtuullisesti paikasta A paikkaan B kuin kulkea osan matkaa osuutta, jossa ei vaan ole sitä pyörätietä. En kaikkialla todellakaan suostu ajamaan autotiellä, joten talutan pyörääni laillisesti jalkakäytävällä, vaikka siinä olisi mikä kuorma. Tästäkin varmaan päätyy hihhulipalstalle videona, vaikka lakipykälien mukaan toimii. Mutkun MV-faneilla on oikeus.