Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

N. 4-kymppinen nainen pyöräili jalkakäytävällä

Vierailija
16.06.2020 |

Miksi ajat jalkakäytävällä, aikuinen ihminen?

Kommentit (430)

Vierailija
381/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tästä jalkakäytäväfillaroinnista tunnistaa böndeltä Stadiin muuttaneen multavarpaan. Aidot Stadin kasvatit oppii fillaroimaan oikein jo pieninä. Kaikki skidit tietää, et jalkakäytävää saa ajaa fiudella vaan alle 12 v.

Vierailija
382/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva sitkuttaa hitaasti ruuhkaista tietä ylämäkeen viimeisillä voimillaan, kun autoilija hiillostaa perseessä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asiakseni pyöräile jalkakäytävällä, mutta kyllä iso osa niistä huutajista saisi rauhoittua. Joskus olen pienen hetken jalkakäytävällä esim. miettimässä reittiä tai katsomassa lounaspaikkaa. Vauhtini on silloin vähemmän kuin kävelyvauhti, mutta pelkkä polkupyörän näkeminen saa jotkut kiihkeinä raivoamaan. Esim. harkitsemani ruokapaikan terassilta on ryhdytty huutamaan kun olen ollut valitsemassa pysähdyspaikkaa, ketään kävelijää ei ollut vieressä ja vauhtini oli niin hidas kuin kaatumatta mahdollista. Se ravintola menetti asiakkaan.

MIKSI et taluta sitä pyörääsi?

Alapeukuttelun sijaan joku voisi viimeinkin vastata tähän kysymykseen, joka on esitetty ketjussa jo moneen kertaan.

Miksi ylipäätään pyöräillä, jos joutuu puolet matkasta taluttamaan? Sinä et ole tainnut ikinä polkupyörään koskeakaan, jos ajattelet, että on joutuisaa liikkumista jatkuvasti pomppia satulalle ja takaisin.

Olen pyöräillyt paljonkin, mutta en koskaan jalkakäytävällä. 

Vierailija
384/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asiakseni pyöräile jalkakäytävällä, mutta kyllä iso osa niistä huutajista saisi rauhoittua. Joskus olen pienen hetken jalkakäytävällä esim. miettimässä reittiä tai katsomassa lounaspaikkaa. Vauhtini on silloin vähemmän kuin kävelyvauhti, mutta pelkkä polkupyörän näkeminen saa jotkut kiihkeinä raivoamaan. Esim. harkitsemani ruokapaikan terassilta on ryhdytty huutamaan kun olen ollut valitsemassa pysähdyspaikkaa, ketään kävelijää ei ollut vieressä ja vauhtini oli niin hidas kuin kaatumatta mahdollista. Se ravintola menetti asiakkaan.

MIKSI et taluta sitä pyörääsi?

Alapeukuttelun sijaan joku voisi viimeinkin vastata tähän kysymykseen, joka on esitetty ketjussa jo moneen kertaan.

Miksi ylipäätään pyöräillä, jos joutuu puolet matkasta taluttamaan? Sinä et ole tainnut ikinä polkupyörään koskeakaan, jos ajattelet, että on joutuisaa liikkumista jatkuvasti pomppia satulalle ja takaisin.

Niinpä! Ja taluttaessa siirtyä eri kulkuväylälle kuin taas ajaessa vaikka useitakin kertoja per lenkki niin kylläpä olisi liikenne kaaoksessa :D sitten vielä kun lait pitää olla samat ympäri maata, niin hohhoijaa tuota turhaa reutomista niillä paikkakunnilla missä kyllä mahtuu väljästi ja sopuisasti kaikki kevyt liikenne kulkemaan joutavia talluttamisia ilmankin.

Siis miten niin siirtyä eri kulkuväylälle? Tässähän keskustellaan jalkakäytävällä pyöräilemisestä versus pyörän taluttamisesta jalkakäytävällä. Ihan se sama jalkakäytävä.

Vierailija
385/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään jalan liikkuvat näyttävät olevan todella pelottavaa ja agressiivista porukkaa. Olen huomannut, että fiksuimpia ovat ne, jotka kulkevat autolla, pyörällä sekä jalan, koska heillä on paras käsitys liikenteestä ja sen sujuvuudesta sekä osaavat ottaa huomioon muutkin eikä vain keskity omiin oikeuksiinsa.

Pelottavimpia ovat ilman ajokorttia olevat pyöräilijät tai jalankulkijat. Ei mitään käsitystä liikenteen jouhevuudesta ja ollaan niin pilkun tarkkoja joka ikisestä lakipykälästä, että maalaisjärki unohtuu kokonaan. Ovat varmaan tutka kädessä puskassa ja ilmoittavat poliisille kaikki autoilijat, jotka ajavat yli 1km/h yli rajoitusten. Ja kaiken motkottamisen jälkeen painelevat itse punaisia päin, kun eivät jaksa seistä valoissa. Tämmöiset eivät ymmärrä asioita kenenkään muun kantilta kuin itsensä ja se on vaarallista se.

Mistä sinä tiedät, kellä on ajokortti ja kellä ei?

Minä olen pyörällä liikkuva kohta viisikymppinen nainen, jolla ei ole ajokorttia. Minusta säännöt eivät ole ollenkaan vaikeat, mulla on kyllä silmät päässä ja tunnistan liikennemerkin, joka kertoo, onko kyseessä pyörätie. Siinä on pyörän kuva. Jos merkkiä ei ole, on ajettava ajoradalla. Uskallan täällä Tampereella autojen sekaan vanhalla ruosteläjälläni, vaikkei mulla ole edes kypärää. Jos en uskaltaisi, taluttaisin pyörääni jalkakäytävällä.

Ainoat vaaratilanteet liikenteessä on mulla olleet silloin, kun olen itse liikkunut jalankulkijana ja kohdannut sääntöjen vastaisesti ajavan pyöräilijän. Pyörä on esimerkiksi tullut nurkan takaa pitkin jalkakäytävää hirvittävää vauhtia. Autoilijoiden tai muiden kävelijöiden kanssa ei ole ongelmaa.

Viimeksi eilen käyräsarvinen kortsupukuinen pyöräilijä kaartoi tuhatta ja sataa koulun pihasta polunpätkälle, jossa kävelin. Siinä ja siinä, että sai väistettyä. Tilannenopeus oli täysin väärä kyseiseen paikkaan.

Yleensä kyllä nuo kilpapyöräilijät liikkuvat maanteillä eivätkä rasita kaupunkien jalkakäytäviä, eilinen oli poikkeus. Jalkakäytäväpyöräilijät ovat usein nuoria jopoilijoita tai sitten keski-ikäisiä toheloita.

Mielestäni poliisin tulisi sakottaa ahkerammin väärin pyöräileviä ja muutenkin jalkautua kevyen liikenteen sekaan. Viime kesänä uutena ongelmana tulivat sähköpotkulaudat, mutta tänä kesänä jopa niillä ajelevat hallitsevat säännöt paremmin kuin tunnelmapyöräilijät.

No nää mutkan, tai kulman takaa kaahaavat fillaristit nyt ei kuulu minnekään. Jos ei ole näkyvyyttä, niin nopeudet pitää vetää alas. Myöskään katveisen liittymän ohi ei tartte painaa tuhatta ja sataa.

Itseäni ei haittaa rauhallisesti pyöräilevät, pyöräili ne sitten missä vaan ja riippumatta millä itse olen liikkeellä, enkä nyt sano etteikö lakeja tarttis noudattaa, vaan tää oli enempi tämmöinen oma näkemys aiheeseen. Jos kulkee kutakuinkin kävelyvauhtia, niin ei kiinnosta mikä menopeli henkilöllä on allaan.

Minä hidastan aina risteyksiin tullessa sekä kääntyessäni rakennuksen kulmasta. Ajan siis kävelyvauhtia näissä kohdissa. Ongelma onkin ne vasenta laitaa kävelevät, jotka tulevat vastaan yllättäen kulman takaa ja näin on käynyt monta läheltäpititilannetta. Jos kävelisivät oikeaa laitaa, niin tätä törmäämisen mahdollisuutta ei olisi. Jos ei sen vertaa järkeä ole jalankulkijan päässä, että kävelee sitä laitaa vastaan oikeaa reunaa, jota pyöräilijät ja fiksut jalankulkijat käyttävät, niin se on oma moka, jos pyöräilijä tai jalankulkija törmää. Tämä sama ongelma on nimittäin myös jalankulkijana, olen meinannut kävelijänä monta kertaa törmätä kulman takaa tulevaa vasenta laitaa kulkevaa päin.

Sori mutta jalkakäytävällä saa Suomen lain mukaan kävellä mitä tahansa laitaa nykyään.

Ja sinun pitää pyöräillä ajoväylää autojen seassa tai pyörätietä.

Missä olen väittänyt pyöräileväni jalkakäytävällä? Puhuin kevyenliikenteenväylästä ja vasenta laitaa kävelevistä. Ja silloin pitäisi älytä, että kaikille turvallisinta on kulkea oikeaa laitaa, ettei noita tilanteita nurkan takaa tule missä on mahdollisuus törmätä vastaantulevaan puupäähän, joka ei vain tunnu ymmärtävän sujuvaa liikennettä.

Vierailija
386/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva sitkuttaa hitaasti ruuhkaista tietä ylämäkeen viimeisillä voimillaan, kun autoilija hiillostaa perseessä :D

No totta Mooses sinä kitkutat sillä pyörälläsi keskitien sijaan sitä ajoväylän oikeaa laitaa, että autoilija pääsee ohittamaan sinut turvallisesti. Siis tieliikennelain mukaan ajetaan (oli kulkupeli mikä hyvänsä, mopo, pyörä, auto) AINA oikeaa laitaa.

Joku liikennekoulu kai pitäisi olla kaikille Suomen kansalaisille, kun on näköjään näitä autokoulua käymättömiä teillä liikkujia, joille liikennemerkit ja -säännöt ovat ihan hepreaa.

Ja KYPÄRÄ unohtuu todella monelta pyöräilijältä. Näitä potattomia polkee hiukset hulmuten pitkin jalkakäytäviä Helsingissä. Kun se pilaa kampauksen.

Ehkä on kivempi saada loppuelämän aivovamma?

Vierailija
387/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erillisiä pyöräteitä ainakaan meidän kaupungissa ei ole kuin pikku pätkä, parin kilometrin verran. Suurin osa teistä on kevyenliikenteenväyliä, joissa saa kulkea jalan tai pyörällä. Jalkakäytäviä on harvassa.

Vierailija
388/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK eli jengillä menee sekaisin jalkakäytävä (esim. Hgin keskustassa talojen vierustalla) ja kevyenliikenteenväylä/yhdistetty jalankulku- ja pyörätie, jollainen on maaseudulla.

Nyt oli puhe siitä kaupungin keskustan jalkakäytävästä, jossa kävellään. Siellä ei saa ajaa pyörällä yli 12-vuotiaat.

Vierailija
389/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No totta Mooses sinä kitkutat sillä pyörälläsi keskitien sijaan sitä ajoväylän oikeaa laitaa, että autoilija pääsee ohittamaan sinut turvallisesti. Siis tieliikennelain mukaan ajetaan (oli kulkupeli mikä hyvänsä, mopo, pyörä, auto) AINA oikeaa laitaa.

Joku liikennekoulu kai pitäisi olla kaikille Suomen kansalaisille, kun on näköjään näitä autokoulua käymättömiä teillä liikkujia, joille liikennemerkit ja -säännöt ovat ihan hepreaa.

Ja KYPÄRÄ unohtuu todella monelta pyöräilijältä. Näitä potattomia polkee hiukset hulmuten pitkin jalkakäytäviä Helsingissä. Kun se pilaa kampauksen.

Edelleen ne kadut, joilla on ainoastaan jalkakäytävät tien molemmin puolin ovat usein niin kapeita, ettei autot pääse pyöräilijän ohi, vaikka pyöräilijä olisi kuinka oikeassa laidassa. Siis jos vastaan tulee auto. Ja näin on usein ruuhka-aikaan. Siinäpä sitten pyöräilijänä keräät kilometrin jonoa taaksesi. Minä ajan pyörällä siksi, koska kävely on äärimmäisen tylsää ja hidasta, joten en lähde pyöräilemään taluttaakseni pyörää. Siksi en mene sinne jalkakäytävälle pyörää taluttamaan enkä myöskään polkemaan sinne.

Vierailija
390/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OK eli jengillä menee sekaisin jalkakäytävä (esim. Hgin keskustassa talojen vierustalla) ja kevyenliikenteenväylä/yhdistetty jalankulku- ja pyörätie, jollainen on maaseudulla.

Nyt oli puhe siitä kaupungin keskustan jalkakäytävästä, jossa kävellään. Siellä ei saa ajaa pyörällä yli 12-vuotiaat.

Ei mikään ihme jos maalta muuttaneet ajelee Helsingissä missä vain, kun eivät edes tiedä mikä jalkakäytävä on. 

Vierailija
391/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen ne kadut, joilla on ainoastaan jalkakäytävät tien molemmin puolin ovat usein niin kapeita, ettei autot pääse pyöräilijän ohi, vaikka pyöräilijä olisi kuinka oikeassa laidassa. Siis jos vastaan tulee auto. Ja näin on usein ruuhka-aikaan. Siinäpä sitten pyöräilijänä keräät kilometrin jonoa taaksesi. Minä ajan pyörällä siksi, koska kävely on äärimmäisen tylsää ja hidasta, joten en lähde pyöräilemään taluttaakseni pyörää. Siksi en mene sinne jalkakäytävälle pyörää taluttamaan enkä myöskään polkemaan sinne.

Silloin ei sitten mennä niitä reittejä ollenkaan, joissa ei mielestään voi ajaa laillisesti. Tosin ilmeisesti sinä toimit laillisesti, eli et aja jalkakäytävälläkään. 

Jos haluaa pyörällä ajaa, niin tsekkaa sen reitin missä niin voi tehdä. Eli pyörätiet. Ja sitten kulkee niitä pitkin, vaikka tulisi vähän pidempi reitti. 

Vierailija
392/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän kaupungin keskustassa on nimenomaan noita kevyenliikenteenväyliä. Jalkakäytäviäkin kyllä, mutta suurin osa on kevyenliikenteenväyliä.

Mutta toki helsinkiläisille Lappeenranta on maaseutua.

Vierailija
393/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme jos maalta muuttaneet ajelee Helsingissä missä vain, kun eivät edes tiedä mikä jalkakäytävä on. 

:-D

Vierailija
394/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään jalan liikkuvat näyttävät olevan todella pelottavaa ja agressiivista porukkaa. Olen huomannut, että fiksuimpia ovat ne, jotka kulkevat autolla, pyörällä sekä jalan, koska heillä on paras käsitys liikenteestä ja sen sujuvuudesta sekä osaavat ottaa huomioon muutkin eikä vain keskity omiin oikeuksiinsa.

Pelottavimpia ovat ilman ajokorttia olevat pyöräilijät tai jalankulkijat. Ei mitään käsitystä liikenteen jouhevuudesta ja ollaan niin pilkun tarkkoja joka ikisestä lakipykälästä, että maalaisjärki unohtuu kokonaan. Ovat varmaan tutka kädessä puskassa ja ilmoittavat poliisille kaikki autoilijat, jotka ajavat yli 1km/h yli rajoitusten. Ja kaiken motkottamisen jälkeen painelevat itse punaisia päin, kun eivät jaksa seistä valoissa. Tämmöiset eivät ymmärrä asioita kenenkään muun kantilta kuin itsensä ja se on vaarallista se.

Mistä sinä tiedät, kellä on ajokortti ja kellä ei?

Minä olen pyörällä liikkuva kohta viisikymppinen nainen, jolla ei ole ajokorttia. Minusta säännöt eivät ole ollenkaan vaikeat, mulla on kyllä silmät päässä ja tunnistan liikennemerkin, joka kertoo, onko kyseessä pyörätie. Siinä on pyörän kuva. Jos merkkiä ei ole, on ajettava ajoradalla. Uskallan täällä Tampereella autojen sekaan vanhalla ruosteläjälläni, vaikkei mulla ole edes kypärää. Jos en uskaltaisi, taluttaisin pyörääni jalkakäytävällä.

Ainoat vaaratilanteet liikenteessä on mulla olleet silloin, kun olen itse liikkunut jalankulkijana ja kohdannut sääntöjen vastaisesti ajavan pyöräilijän. Pyörä on esimerkiksi tullut nurkan takaa pitkin jalkakäytävää hirvittävää vauhtia. Autoilijoiden tai muiden kävelijöiden kanssa ei ole ongelmaa.

Viimeksi eilen käyräsarvinen kortsupukuinen pyöräilijä kaartoi tuhatta ja sataa koulun pihasta polunpätkälle, jossa kävelin. Siinä ja siinä, että sai väistettyä. Tilannenopeus oli täysin väärä kyseiseen paikkaan.

Yleensä kyllä nuo kilpapyöräilijät liikkuvat maanteillä eivätkä rasita kaupunkien jalkakäytäviä, eilinen oli poikkeus. Jalkakäytäväpyöräilijät ovat usein nuoria jopoilijoita tai sitten keski-ikäisiä toheloita.

Mielestäni poliisin tulisi sakottaa ahkerammin väärin pyöräileviä ja muutenkin jalkautua kevyen liikenteen sekaan. Viime kesänä uutena ongelmana tulivat sähköpotkulaudat, mutta tänä kesänä jopa niillä ajelevat hallitsevat säännöt paremmin kuin tunnelmapyöräilijät.

No nää mutkan, tai kulman takaa kaahaavat fillaristit nyt ei kuulu minnekään. Jos ei ole näkyvyyttä, niin nopeudet pitää vetää alas. Myöskään katveisen liittymän ohi ei tartte painaa tuhatta ja sataa.

Itseäni ei haittaa rauhallisesti pyöräilevät, pyöräili ne sitten missä vaan ja riippumatta millä itse olen liikkeellä, enkä nyt sano etteikö lakeja tarttis noudattaa, vaan tää oli enempi tämmöinen oma näkemys aiheeseen. Jos kulkee kutakuinkin kävelyvauhtia, niin ei kiinnosta mikä menopeli henkilöllä on allaan.

Minä hidastan aina risteyksiin tullessa sekä kääntyessäni rakennuksen kulmasta. Ajan siis kävelyvauhtia näissä kohdissa. Ongelma onkin ne vasenta laitaa kävelevät, jotka tulevat vastaan yllättäen kulman takaa ja näin on käynyt monta läheltäpititilannetta. Jos kävelisivät oikeaa laitaa, niin tätä törmäämisen mahdollisuutta ei olisi. Jos ei sen vertaa järkeä ole jalankulkijan päässä, että kävelee sitä laitaa vastaan oikeaa reunaa, jota pyöräilijät ja fiksut jalankulkijat käyttävät, niin se on oma moka, jos pyöräilijä tai jalankulkija törmää. Tämä sama ongelma on nimittäin myös jalankulkijana, olen meinannut kävelijänä monta kertaa törmätä kulman takaa tulevaa vasenta laitaa kulkevaa päin.

Sori mutta jalkakäytävällä saa Suomen lain mukaan kävellä mitä tahansa laitaa nykyään.

Ja sinun pitää pyöräillä ajoväylää autojen seassa tai pyörätietä.

Missä olen väittänyt pyöräileväni jalkakäytävällä? Puhuin kevyenliikenteenväylästä ja vasenta laitaa kävelevistä. Ja silloin pitäisi älytä, että kaikille turvallisinta on kulkea oikeaa laitaa, ettei noita tilanteita nurkan takaa tule missä on mahdollisuus törmätä vastaantulevaan puupäähän, joka ei vain tunnu ymmärtävän sujuvaa liikennettä.

Kaikki siinä edellä puhuivat jalkakäytävästä, niin oli aika luonnollista olettaa että sinäkin puhut, kun et maininnut erikseen mitään kevyen liikenteen väylästä.

Vierailija
395/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, tämä onkin näköjään Helsinki vs muu Suomi-keskustelu. Kun meillä muualla Suomessa suurin osa on kevyenliikenteenväyliä eikä erillisiä jalkakäytäviä tai pyöräteitä.

Vierailija
396/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO mitä sitten? Se on liikennesuunnittelun vika, että katu on liian kapea. Sinä ajat laillisesti ajoväylän laitaa ja auto väistää pyöräilijää ja ajaa kapeassa kohdassa fillaristin vauhtia hänen perässään, kunnes tulee sopivanlevyinen paikka ohittaa tämä turvallisesti.

Sen ku kitkutat.

Vierailija
397/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ilmeisesti olet täällä Helsingissäkin käynyt, joten tiedät, että tiet eivät ole mitään tukkirekan mentäviä valtateitä. Ei täällä niin vaan ohiteta toisia aiheuttamatta vaaratilannetta, vaikka kuinka sivussa pyöräilijä polkisikin.

Vierailija
398/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO mitä sitten? Se on liikennesuunnittelun vika, että katu on liian kapea. Sinä ajat laillisesti ajoväylän laitaa ja auto väistää pyöräilijää ja ajaa kapeassa kohdassa fillaristin vauhtia hänen perässään, kunnes tulee sopivanlevyinen paikka ohittaa tämä turvallisesti.

Sen ku kitkutat.

Miksi haluaisin tahallani haitata muuta liikennettä? En yleensäkään ajattele vain omaa napaani ja erityisesti liikenteessä pyrin ottamaan muutkin huomioon.

Vierailija
399/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, tämä onkin näköjään Helsinki vs muu Suomi-keskustelu. Kun meillä muualla Suomessa suurin osa on kevyenliikenteenväyliä eikä erillisiä jalkakäytäviä tai pyöräteitä.

Heti otsikossa puhutaan jalkakäytävästä. Silloin yhdistetyt kevyenliikenteenväylät eivät kuulu keskusteluun, koska niillä pyöräily ei ole laissa kielletty, kuten se jalkakäytävällä on.

Vierailija
400/430 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t

Pyöräilijän paikka[muokkaa]

Polkupyöräilijän on pääsääntöisesti ajettava pyörätiellä, mikäli sellainen on liikennemerkillä osoitettu ajosuunnassa. Jos pyörätietä ei ole osoitettu, on pyöräilijän käytettävä ajoradan (n.k. "autotie") oikeaa reunaa. Ajoradalla ei siis saa pääsääntöisesti pyöräillä, jos kulkusuunnassa on pyörätie. [3] Ajoradalla saa ajaa myös myös siinä tapauksessa, että pyörätie on vain vasemmalla puolen tietä ja ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa. [4]

Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias lapsi, muutoin pyörän ajaminen jalkakäytävällä on aina kielletty (Tieliikennelaki 8 §). On siis aina käytettävä pyörätietä, jos sellainen on ja muutoin aina on ajettava ajoradalla.

Suomessa pyörätie jaetaan huomattavan usein jalankulkijoiden kanssa. Tapoja on kahdenlaisia: rinnakkaisia sekä yhdistettyjä. Kun pyörätie ja jalkakäytävä ovat rinnakkain (liikennemerkit 424 ja 425), pyöräilijöille ja jalankulkijoille on oma puolensa. Ne on erotettu toisistaan rakenteellisesti tai usein pelkästään valkoisella viivalla. Liikennemerkki osoittaa, kumpi puoli on pyöräilijöille. Pyöräilijä ajaa oman väylänsä oikeassa reunassa.

Kun pyörätie ja jalkakäytävä on yhdistetty (liikennemerkki 423), pyöräilijä ajaa väylän oikealla puolella [3]. Jalankulkija saa käyttää joko väylän vasenta tai oikeaa puolta [6]. Pyöräilijä ohittaa samalla puolella kävelevän jalankulkijan ja muut pyöräilijät vasemmalta puolelta. Yhdistetyllä pyörätiellä on noudatettava erityistä varovaisuutta muiden tiellä liikkujien vuoksi.