N. 4-kymppinen nainen pyöräili jalkakäytävällä
Kommentit (430)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva sitkuttaa hitaasti ruuhkaista tietä ylämäkeen viimeisillä voimillaan, kun autoilija hiillostaa perseessä :D
No totta Mooses sinä kitkutat sillä pyörälläsi keskitien sijaan sitä ajoväylän oikeaa laitaa, että autoilija pääsee ohittamaan sinut turvallisesti. Siis tieliikennelain mukaan ajetaan (oli kulkupeli mikä hyvänsä, mopo, pyörä, auto) AINA oikeaa laitaa.
Joku liikennekoulu kai pitäisi olla kaikille Suomen kansalaisille, kun on näköjään näitä autokoulua käymättömiä teillä liikkujia, joille liikennemerkit ja -säännöt ovat ihan hepreaa.
Ja KYPÄRÄ unohtuu todella monelta pyöräilijältä. Näitä potattomia polkee hiukset hulmuten pitkin jalkakäytäviä Helsingissä. Kun se pilaa kampauksen.
Ehkä on kivempi saada loppuelämän aivovamma?Edelleen ne kadut, joilla on ainoastaan jalkakäytävät tien molemmin puolin ovat usein niin kapeita, ettei autot pääse pyöräilijän ohi, vaikka pyöräilijä olisi kuinka oikeassa laidassa. Siis jos vastaan tulee auto. Ja näin on usein ruuhka-aikaan. Siinäpä sitten pyöräilijänä keräät kilometrin jonoa taaksesi. Minä ajan pyörällä siksi, koska kävely on äärimmäisen tylsää ja hidasta, joten en lähde pyöräilemään taluttaakseni pyörää. Siksi en mene sinne jalkakäytävälle pyörää taluttamaan enkä myöskään polkemaan sinne.
Jos edessä on hitaampi ajoneuvo, sen perässä ajetaan, kunnes voi turvallisesti ohittaa. Ei mulla autoilijana ole tämän kanssa mitään vaikeuksia. Ei tuollaisia ahtaita pätkiä oikeasti ole kilometrikaupalla, eli ei ole mikään ongelma ajaa hitaasti vähän aikaa. Ja jos on pitkä pätkä, aina jossain on kolo tai levennys, johon voi hitaampi väistää hetkeksi.
Me autoijat selvitään liikenteessä kaikenmaailman traktoreiden ja lakaisukoneiden takana, kyllä me pyöräilijöidenkin perässä osataan hetki ajaa, jos tarve tulee.
Juupa juu. Voi kun on kaunopuheista ja ulkokultaista settiä. Totuus on, että n. 99% autoilijoista inhoaa hidastuksia liikenteessä, eikä halua ajaa niin traktorien kuin muidenkaan tien tukkeiden takana - myöskään pyöräilijöiden. Voit yrittää antaa itsestäsi rauhallisen ja muut huomioon ottavan autoilijan kuvan, mutta kiireessä hidastelu harmittaisi sinuakin - varsinkin, jos hidastelua jatkuukin kauemmin kuin "vähän aikaa". Mutta ai niin, sinähän lähdetkin aina puoli tuntia etuajassa liikenteeseen, etkä koskaan ole vaarassa myöhästyä, heh. Ehkä, jos olet eläkeläinen, tai kiireet eivät muuten paina, tai olet vain pelokas kuski, hidastelu ei sinua haittaa, sillä tuolloin luultavasti hidastelet ja olet tien tukkeena itsekin.
No jos minulta kysytään, niin mieluiten kaiken muun liikenteen voisi poistaa, silloin kun minä olen ajamassa jonnekin. Ei olisi ketään hidastamassa ja voisin ajaa häiriöttä minnekään.
Mutta ei minun harmistukseni ole mikään syy liikennesääntöjen rikkomiseen ja liikenteessä kuuluu olla muitakin. En muista kuin muutaman kerran, kun on hetken joutunut hidastelemaan pyörän perässä, mutta autoruuhkassa olen hidastellut tai jopa seissyt satoja kertoja. Mutta en mä niitä muita autojakaan ole silti vaatimassa jonnekin pois, jotta minun ei tarvitsisi hidastella.
Ajan pyörällä kevyen liikenteen väylää, oli se sitten kävely-tai pyöräilytie. Missään nimessä en mene autojen sekaan pyöräilemään. Eihän siinä ole mitään järkeä! Samoin suojatiellä tai mikä onkaan pysähdyn mieluummin itse ja odotan, että auto on mennyt. Helpompaa minun pysähtyä kuin auton enkä luota että autoilija minut varmasti näkee. Kävelen tai pyöräilen aina oikeaa laitaa kulkien, koska se vaan on järkevämpää kaikkien kannalta.
Toimin näin jatkossakin, ihan sama miten virallisesti kuuluisi toimia. Tämä vain on yksinkertaisesti järkevämpää ja helpottaa liikennettä. Oikeasti pitäisi mielestäni olla enemmän vastuuta jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Auton ratista nähnyt monta tilannetta, kun kamikazepyöräilijät ylittävät tien katsomatta lainkaan tai kävelijä joka pistää suojatielle juoksuksi, kun näkee auton tulevan. En kertakaikkiaan voi ymmärtää tuollaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva sitkuttaa hitaasti ruuhkaista tietä ylämäkeen viimeisillä voimillaan, kun autoilija hiillostaa perseessä :D
No totta Mooses sinä kitkutat sillä pyörälläsi keskitien sijaan sitä ajoväylän oikeaa laitaa, että autoilija pääsee ohittamaan sinut turvallisesti. Siis tieliikennelain mukaan ajetaan (oli kulkupeli mikä hyvänsä, mopo, pyörä, auto) AINA oikeaa laitaa.
Joku liikennekoulu kai pitäisi olla kaikille Suomen kansalaisille, kun on näköjään näitä autokoulua käymättömiä teillä liikkujia, joille liikennemerkit ja -säännöt ovat ihan hepreaa.
Ja KYPÄRÄ unohtuu todella monelta pyöräilijältä. Näitä potattomia polkee hiukset hulmuten pitkin jalkakäytäviä Helsingissä. Kun se pilaa kampauksen.
Ehkä on kivempi saada loppuelämän aivovamma?Johan vitsin murjaisit. Ruuhkaisella autotiellä ei ole paljon tilaa ohitella hitaita pyöräilijöitä, vaikka kuinka pyöräilisi oikealla. Autotie on aina pyöräilijälle vaarallinen, oli kypärä tai ei. Vain jalankulkijat haluavat pyöräilijät autotielle, autoilijat ja pyöräilijät eivät.
"Vain jalankulkijat haluavat pyöräilijät autotielle" - olisko siksi, että jalkakäytävä on jalankulkijoille, niin eivät tietysti halua joutua pyöräilijöiden tappamiksi siellä.
Noudattakaa ääliöt lakia.
Vierailija kirjoitti:
Ajan pyörällä kevyen liikenteen väylää, oli se sitten kävely-tai pyöräilytie. Missään nimessä en mene autojen sekaan pyöräilemään. Eihän siinä ole mitään järkeä! Samoin suojatiellä tai mikä onkaan pysähdyn mieluummin itse ja odotan, että auto on mennyt. Helpompaa minun pysähtyä kuin auton enkä luota että autoilija minut varmasti näkee. Kävelen tai pyöräilen aina oikeaa laitaa kulkien, koska se vaan on järkevämpää kaikkien kannalta.
Toimin näin jatkossakin, ihan sama miten virallisesti kuuluisi toimia. Tämä vain on yksinkertaisesti järkevämpää ja helpottaa liikennettä. Oikeasti pitäisi mielestäni olla enemmän vastuuta jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Auton ratista nähnyt monta tilannetta, kun kamikazepyöräilijät ylittävät tien katsomatta lainkaan tai kävelijä joka pistää suojatielle juoksuksi, kun näkee auton tulevan. En kertakaikkiaan voi ymmärtää tuollaista käytöstä.
"Varastan kaikki tavarani kaupasta, koska se nyt vain on järkevämpää. Ei minua huvita maksaa. Missään nimessä en maksa. Eihän siinä ole mitään järkeä! Muut voivat maksaa minun puolestani. Koska mielestäni on järkevämpää, etten maksa enkä hidasta muita jonottamalla kassalla. Tämä on vain yksinkertaisesti järkevämpää ja helpottaa kaupassa asiointia, että en maksa. Oikeasti mielestäni pitäisi olla enemmän vastuuta kauppiailla. Olen monesti nähnyt tilanteita, että kassajono on pitkä. No, minä ratkaisen tämän niin, etten maksa vaan varastan kaiken kaupasta mitä haluan. En kertakaikkiaan voi ymmärtää, että joku haluaisi maksun tai että lakia pitäisi noudattaa. En aio muuttaa käytöstäni vaikka se on laitonta, koska se nyt vain on helpompaa, että voin hakea sieltä kaupasta mitä haluan enkä maksaa, vaikka niin laki vaatisi."
Tunnustan olevani yli 40v ja pyöräileväni satunnaisesti jalkakäytävällä. Mutta vain silloin, jos jalkakäytävä on tyhjä koko mitaltaan ja liikenne ajokaistalla on vilkasta. Ajan hiljaa ja laskeudun taluttamaan pyörää tai siirryn ajokaistalle, jos joku jalankulkija tulee vastaan.
Toinen vaihtoehto on talvisin, kun ajokaista on vaarallisen liukas ja urainen ja liikenne uhkaavaa mutta jalkakäytävä tasainen ja hiekoitettu. Silloinkin sama juttu.
Asun pienessä kaupungissa, jossa muutenkaan ei liiku kovin paljon ihmisiä kerralla ja jalkakäytävät ovat leveät. Isossa kaupungissa tilanne olisi erilainen, ja siellä varmasti olisi pyöräväyliäkin erikseen. Tiedostan toimivani väärin silloin kun niin teen, ja pyrin sitä välttämään, mutta pidän turvallisuutta ensi sijalla. En kuitenkaan voi väittää etten koskaan ajaisi väärässä paikassa. Teen sen kuitenkin harkiten ja rauhallisesti.
On tosin käynyt joskus niinkin, että työntäessäni lastenrattaita, toinen lapsi vieressä kävellen, sain huutohaukut ja kiroukset jalkakäytävällä kovaa vauhtia pyöräilevältä aikamieheltä, jota otti päähän kun olimme hänen reittinsä tukkeena ja joutui meitä väistämään. Menin niin häkellyksiin, etten osannut edes sanoa, kumpihan meistä siinä oli oikealla paikallaan ja kumpi ei.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla muuta tekemistä ole?
Kerran eräs mies huitoi minut pois jalkakäytävältä niin että lähes kaaduin pahasti pyöräni kanssa. Vähän ennen ko tilannetta oli merkki YHDISTETTY pyörä ja jalankulkutie. Hän ei sitä nähnyt...
Olen tällä viikolla pyöräillyt 52km työmatkoja ja pyöräilen niiltä osin jalkakäytävällä kun muutkin niin tekevät. Kaikki mahtuvat kulkemaan.
Toiset 52km vielä tulossa. Mitäs ap tekee, istuu av:lla haukkumassa muita.
Noin paljon kilometrejä ja et silti tiedä mikä jalkakäytävä on ja kevyen liikenteen väyläkin on tuntematon käsite? En kehuskelisi asialla.
Vierailija kirjoitti:
koska mä voin
Et voi, koska mä tuun sun eteen seisoon.
Vierailija kirjoitti:
Kevyen liikenteen väylällä saa pyöräillä, ei kukaan pakota autojen sekaan jos kelvi kulkee vieressä. Muuten kehottaisin tutustumaan vaikka johonkin Liikenneturvan helppolukuiseen esitteeseen, kun käsitteet ovat sinulla niin pahasti hukassa että olet vaaraksi itsellesi ja muille liikkujille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevyen liikenteen väylällä saa pyöräillä, ei kukaan pakota autojen sekaan jos kelvi kulkee vieressä. Muuten kehottaisin tutustumaan vaikka johonkin Liikenneturvan helppolukuiseen esitteeseen, kun käsitteet ovat sinulla niin pahasti hukassa että olet vaaraksi itsellesi ja muille liikkujille.
Jep, minähän se olenkin vaaraksi muille tai itselleni, kun toimin järkevästi liikenteessä odottaen omaa vuoroani ja ennakoiden.
Ei niillä käsitteillä ole mitään väliä, kun pointti on etten autojen seassa pyörälle koskaan, ellei sitten ole sellainen tie ettei siinä ole kevyen liikenteen väylää. Toki jos on jossain erikseen merkattu tiehen että toinen puoli on kävelijöille ja toinen pyörälle, sen vielä ymmärtää ja tietysti sitä noudatan.
Ajan jalkakäytävällä, koska olen kotihoidossa töissä ja meidän alue on iso. Siirrymme asiakkaalta toiselle pyörillä. Alue joka on meidän kenttää, on vilkkaasti liikennöity, siellä kulkee myös ratikat. En aina voi valita reittiä jossa erillinen pyörätie, koska asiakaskäynnit pitää ehtiä tekemään tietyn aikaraamin puitteissa. Muutama hoitaja on kaatunut, koska polkupyörän etukumi on livahtanut kiireessä ratikkakiskon väliin. En halua teloa itseäni, koska haluan pysyä terveenä. Enkä ota turhia riskejä, koska jos minulle sattuu jotain, työkaverini joutuu tekemään myös minun kotikäyntini sen vuoron aikana. Siitä tulee siis helposti täysi kaaos. Ajan jalkakäytävillä aina hiljaa ja ymmärrän, että olen itse väärässä paikassa. Otan jalankulkijat huomioon. Joka viikko joku huomauttaa jalkakäytävällä ajamisesta, mutta koska olen kotisairaanhoidossa töissä, minusta tarkoitus pyhittää keinot.