Koe itse poliitikon tuska – Ylen velkaleikkurilla voit päättää miten taloudesta tiristetään 7 miljardia: Valitsetko verot vai leikkaukset?
https://yle.fi/uutiset/3-11397085
Laittakaa oma tuloksenne ketjuun. Tässä minun:
Säästit 7 040 miljoonaa euroa
Järeimmät keinosi
1. Eläkkeet, 2 000 miljoonaa euroa
2. Kulutus, 910 miljoonaa euroa
3. Yritystuet, 440 miljoonaa euroa
Kommentit (78)
Onko kenellekään tullut mieleen selvittää, kuinka paljon valtio ja kunnat maksavat etilaisille höpöhöpökonsulteille? Kulmunin hankinnat ovat todennäköisesti vain jäävuoren huippu.
Kehitysapu 1000
Puoluetuet 30
Maataloustuet 350
EU-maksut 2000
Asumistuki 1100
Yritystuet 4000
Total 8500
Tuolta puuttui kokonaan asumistuet ja toimeentulotuet. Onko ne jotain pyhiä lehmiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuolta puuttui kokonaan asumistuet ja toimeentulotuet. Onko ne jotain pyhiä lehmiä.
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki. Sitä maksetaan yhteensäkin vain reilu 800 milj. vuodessa, ja sitä saavat ovat yhteiskunnan kaikkein köyhimpiä.
Työpaikkojen lisääminenkin vähentää työttömyyskuluja. Ja se ettei lomauteta jatkuvasti porukkaa, vaan mennään lihavat ja laihat ajat kieli keskellä suuta.
Olipa vahvan vasemmostolainen kysely.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos leikkaamisten ja verotusten sijasta kannustettaisiin tuottavien yritysten perustamiseen ja niissä asiaankuuluvalla palkalla työskentelyyn? Mahdoton ajatus?
Leikkaukset ja verottaminen ovat niin suomalaista perinnettä ettei siitä haluta luopua. Siirtyminen kannustavaan ilmapiiriin, tuottaviin yrityksiin ja asiaankuuluviin palkkoihin ovat täysin outoja asioita tässä huonon itsetunnon ja kiusaamiseen taipuvaisen kansan parissa.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki on suora tulonriisto veronmaksajilta ay-miljonäärien taskuun, siihen ei jumalauta kosketa.
Tästä tulee mieleen se hiilijalanjälkilaskuri, josta puuttui kesämökit ja niiden aiheuttama hiilijalanjälki kokonaan! Banaaninkuoret sen sijaan piti kyllä laskea.
Itse olen yrittäjä, enkä ymmärrä noita yritystukia. En ole koskaan saanut yhtään mitään tukea enkä edes tiedä, mitä tukia edes saisin. Minua ei koske mitkään alarajahuojennukset eivätkä alennetut verokannat. Ainoastaan normaalit kulujen verovähennykset tulevat minun edukseni, mutta eivät ne kai mitään yritystukea ole, vaan sehän on vaan netottamista.
Eläkkeistä, kehitysavusta ja kulttuurista nyt joutaisi leikata kunnolla, ja samoin lentämistä voisi verottaa ankarasti.
Yksi turha kuluerä on asumistukien maksaminen yksin tai puolison kanssa asuville vanhuksille. He voisivat asua solussa muiden eläkeläisten kanssa, niin säästyisi rahaa ja niitä yksiöitä ja kaksioita säästyisi niille jotka oikeasti niitä tarvitsevat.
Tossa oli vähän kapeat vaihtoehdot. Esim lapsilisät. Ei niistä pidä leikata muilta kuin rikkailta, jotka laittavat ne vaan lapsensa sijoitustilille, mutta tässäpä yle antoi vaihtoehdoksi leikata kaikilta. Palkkaveroa piti nostaa tasaisesti kaikilta, eikä ollut mahdollisuutta osoittaa vain suurituloisemmille. Polttoaineverotus nyt on omasta mielestäni muutenkin päin mäntyä suunniteltu ja siinä pitäisi ottaa huomioon asuinpaikka jolloin niitä välttämättömiksi määriteltyjä kilometrejä saisi edullisemmalla veroasteella ja sitten siitä veroaste nousisi käytön mukaan. Nykyteknologialla aivan mahdollista jyvittää nää verot etälukuna suoraan autosta, voisi jopa halutessaan laittaa kuljettajakohtaisiksi. Esim. Helsingin keskustassa asuvalle olisi kalliimpaa ajaa Lappiin ja takaisin, kuin suhata sama kilometrimäärä jos asuu jossain syrjäkylillä, josta apteekkiinkin on sata kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Puuttui puoluetukien karsinta. Vai enkö huomannut. Outoa oli, että kehitysapu ja kulttuuri oli samassa paketissa.
Tosiaan puuttui paljon muutakin mistä minä olisin valmis leikkaamaan. Näissä piti tehdä liian yleistason päätöksiä. Kehitysavusta voisi helposti leikata ainakin -50%, puoluetuet kaikki pois, lapsilisät pois hyvätuloisilta, isoille eläkkeille katto, valtion ja kuntien virkojen karsimista, säätiöt verolle, ammattiyhdistykset verolle jne. Kohteita olisi paljon enemmänkin mutta aina halutaan ajatella näin yksinkertaisesti että kaikista eläkkeistä pois, kaikista lapsilisistä pois jne. Sitten ihmetellään kun pienituloiset joutuu kelan luukulle kerjäämään ja rahaa palaa saman verran ellei enemmänkin.
Kokeilu: Jos vastaa kaikkiin sen isoimman mukaan, tulisi säästöä n. 12 miljardia. Top 3 on tällöin: palkat, eläkkeet, kulutus, ja yli puolet säästöistä tulisi noista.
Perustulo.
Siitä tehtiin kokeilu joka tuomittiin epäonnistumiseksi. Olen tästä vahvasti eri mieltä, kokeilu onnistui ja todisti perustulon kiistattoman hyödyn.
Kokeilua väitetään epäonnistuneeksi, koska siinä mitattiin vain yhtä asiaa, pitkäaikaistyöttömien työllistymistä. Kaksi vuotta oli aivan liian lyhyt aika radikaaleille muutoksille siinä, mutta silläkin mittarilla nähtiin toisena vuonna pientä parannusta.
Ehdottomasti olennaisempaa oli, että kokeiluun osallistuneet kokivat tuona aikana elämänsä paremmaksi ja tunsivat kuuluvansa yhteiskuntaan. Se, että voi luottaa vuokrarahojen tulevan tilille tiettynä päivänä siitä riippumatta, onko saanut pätkätöitä vai ei, vaikutti paljon. Pätkätyöt ja jopa ns. kannustavaan työvoimatoimintaan osallistuminen tuntui mielekkäämmältä.
Tämä osallisuuden kokemus ja sen kerrannaisvaikutukset vuosien kuluessa tuottaisi valtiolle selvästi säästöjä ja lopulta verotuottoa, vaikka tukibyrokratiaportaiden oikenemista ei otettaisikaan laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Tossa oli vähän kapeat vaihtoehdot. Esim lapsilisät. Ei niistä pidä leikata muilta kuin rikkailta, jotka laittavat ne vaan lapsensa sijoitustilille, mutta tässäpä yle antoi vaihtoehdoksi leikata kaikilta.
Hyvätuloiset maksavat kaikkien lapsilisät jo nyt. Nehän tulevat valtion progressiivisista veroista. Niistä on turha olla kateellinen.
Missä oli kansanedustajien etujen leikkaaminen, ajellaan takseilla tuhansien eurojen edestä? Missä myös sopeutumisrahan poisto? Saavat tukea myös toisen asunnon maksamiseen vaikka palkkaa tulee enemmän kuin "Manulle". Missä erilaisten turhien koulutusten poisto?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen yrittäjä, enkä ymmärrä noita yritystukia. En ole koskaan saanut yhtään mitään tukea enkä edes tiedä, mitä tukia edes saisin. Minua ei koske mitkään alarajahuojennukset eivätkä alennetut verokannat. Ainoastaan normaalit kulujen verovähennykset tulevat minun edukseni, mutta eivät ne kai mitään yritystukea ole, vaan sehän on vaan netottamista.
Eikö olekin jännä. Mediat vaahtoavat kyllä maataloustuista. Yritystukia maksetaan kuitenkin nelinkertainen määrä maataloustukiin verrattuna. Silti tavallinen yrittäjä ei näe niistä euroakaan. Ja media on niistä varsin vaitonainen. Mihin ne oikein menevät?
Mitä tarkoitat kannustamisella? Taputusta ja hurraa-huutoja? Vai lisää rahanmenoa?