Vaimo jätti minut yksin 7kk vauvan kanssa, miten tästä eteenpäin?
Eilen kun tulin töistä kotiin, vaimo ilmoitti jo eteisessä kun olin ottamassa kenkiä pois että hän lähtee nyt. Tavaratkin oli pakattu jo valmiiksi isoon treenikassiin.
Ihmettelin että mistä nyt on kyse ja minne sinä muka vauvan viet, mutta hyvin äkkiä kävikin ilmi että hänellä ei ollut aikomustakaan ottaa vauvaa mukaansa. "Nyt on sun vuorosi pärjätä sen kanssa", hän totesi tylysti.
Yritin estellä mutta vaimo alkoi kiljua aivan hysteerisesti ja uhkasi soittaa poliisit jos edes kosken häneen, joten minun oli pakko antaa hänen mennä. Hän ei ole vastannut tekstiviesteihin tai puheluihin, enkä ole saanut häneen yhteyttä myöskään hänen siskonsa kautta.
Mitä helvettiä tämä on? Olemme ihan normaali perhe, minä olin kaksi viikkoa kotona synnytyksen jälkeen ja siitä lähtien vaimo on hoitanut vauvaa ja minä käynyt töissä. Ei ole ollut väkivaltaa, päihteitä, rahaongelmia, pettämistä tms. Vauva on toki ollut tarvitsevainen myös öisin, mutta koska minä olen käynyt töissä niin on mielestäni vain kohtuullista että kotona oleva vaimoni on hoitanut yöheräilyt.
Vaimo oli kyllä valitellut väsymystään ja ollut hyvin kiukkuinen ja etäinen jo pidemmän aikaa, eikä meillä ole ollut seksiä synnytyksen jälkeen kuin muutaman kerran. Vaimo on nimittäin säännöstellyt seksiä minun vauvanhoitoni mukaan, eli minun on esim. kolmena peräkkäisenä päivänä pitänyt hoitaa vauvaa töideni jälkeen illalla että olen saanut yhden kerran seksiä.
Olen yrittänyt tehdä aloitteita myös silloin kun en ole ollut Vaimon Kiltti Apulainen mutta silloin vastaukseksi on yleensä tullut "toinenko pitäisi saada vaikket huolehdi ensimmäisestäkään" tai sitten ihan vain ei.
Mielestäni tuo on jo lähes narsistista vallankäyttöä, koska ei seksin pitäisi olla mikään palkkio vauvanhoidosta vaan meidän yhteinen kiva juttu. Mutta vaimo on tuhonnut sen jo melkein kokonaan.
Nyt minä sitten olen yksin täällä kotona tuon vauvan kanssa, vaikka minun olisi pitänyt mennä töihin seitsemäksi. Minun pitäisi nyt yksin järjestää vauvanhoito jotenkin enkä tosiaan yhtään tiedä että kauanko tämä vaimon karkureissu nyt oikein kestää vai aikooko hän ollenkaan tulla takaisin. Töihin pitäisi päästä palaamaan mahdollisimman nopeasti, se on selvä.
Mitä helvettiä minä nyt siis teen?
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Väsyneenä äitinä komppaan vaimoasi, mutta se nyt on kyllä totta, että jos hän on hoitovapaalla ja sinä et, niin kyllähän sinun on töihin päästävä.
Hei väsynyt äiti, unohtuiko että vauva on vasta 7kk? Silloin ollaan vasta vanhempainvapaalla eikä millään hoitovapaalla. Vanhempainvapaata voi ihan isäkin pitää, isävapaita jopa 1-18 päivää samaan aikaan, kun äitikin on vapaalla. Totta kyllä isät niin harvoin tätä tekevät, ettei ole ihme, jos kuviot ovat ilmeisen epäselvät perheellisillekin... Mutta isyysvapaata siis nyt suosittelisin ap:lle, ja toivottavasti työnantajalta löytyy joustoa ja ehdit saada asiat järjestykseen.
Kenenkään muuttotavarat ei mahdu treenikassiin, joten ei ole lopullisesti lähtenyt.
Vaimo vetää henkeä jossain pari päivää ja lepäilee.
Soita hänelle ja keskustelkaa asiasta.
Jos vaimo palaa niin työnjakoa lapsenhoitoon, sinunkin on otettava vastuuta lapsestasi - lapsi on molempien.
Näitä juttuja kun lukee niin vävyni arvostus nousee entisestään. Hän on alusta alkaen ollut vastuullinen vanhempi ja hoitanut lasta yhtä paljon kuin tyttärenikin.
Mulla kilahtaa nuppi jos menen vajaan viikon verran jatkuvasti häiriytyvillä unilla. Puolessa vuodessa olisin ollut lataamossa jo hyvän aikaa. Siinä ei miehellä auta mikään rutina töistä; joko hän antaa mulle mahdollisuuden välillä nukkua kunnolla niin että voin myös hoitaa lasta, tai hän hoitaa lapsen yksin sen jälkeen kun mut on laitettu laitokseen. Asia on ihan hirveän yksinkertainen, mies yksin tai me yhdessä. Luultavasti mieskin joutuisi lataamoon vähän ajan kuluttua jos yksin hoitaisi, joten paras vaan hoitaa suosista yhdessä.
Ap, voi olla että vaimosi teki teille palveluksen. Nyt sinulla on tilaisuus kasvaa aikuiseksi ja oppia ottamaan normaalia arjen vastuuta perheestänne ja hoitamaan omaa vauvaasi ja tutustumaan siihen.
Tähän asti teillä on ollut epäoikeudenmukainen työnjako kotona, kun et ole huolehtinut vauvasta näköjään juuti ollenkaan. Se on yhtä paljon sinun lapsesi kuin vaimosi lapsi. Sen jälkeen, kun tulet kotiin töistä, sinun pitää alkaa hoitaa vauvaa ja tehdä puolet kotitöistä. Töissä ollessasi vaimosi hoitaa vauvaa yksin. Viikonloppuisin ja välillä muutenkin sun pitää herätä öisin hoitamaan vauvaa ja antaa vaimosi nukkua. Jos miehellä on paremmat unenlahjat kuin äidillä ja kyky nukahtaa helposti uudestaan, yöheräilyt voivat kuulua hänelle aina muulloinkin. Työssäkäynti on todella kevyttä ja lähes lomaa vauvanhoitoon verrattuna.
Pyydä lomaa töistä, voithan hakea myös vanhempainvapaata tms, eli jäädä lastenhoitovapaalle. Niin ne muutkin yksinhuoltajat tekevät, minäkin aikoinaan. Nykyinen mieheni oli ollut vauvansa koti-isä ensimmäisen vuoden hoitovapaalla, kun silloinen vaimonsa kävi töissä. Hän muistelee sitä hyvänä aikana elämässään ja on tyytyväinen, että oli silloin lapsensa kanssa läsnäoleva isä.
Miten voitte mennä näin selkeään trolliin? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen sä ap olet?
Minä olen 22 ja vaimo 24. Miten kenenkään ikä tähän liittyy?
Siten, että tunnut niin lapselliselta. Ehkä olette liian nuoria vanhemmiksi. Oliko lapsi vahinko?
Ei ollut vahinko. Kun lapsi laitettiin alulle, minulla oli ollut vakityö jo vuoden ja vaimolla kolme vuotta (ollaan amiksia molemmat). Ajateltiin että olisi hyvä hetki lisääntyä. Olen aina halunnut lapsia ja olen tykännyt leikkiä vähän isompien kanssa, mutta vauva on mielestäni enemmän ns. äidin juttu koska äidissähän se on käytännössä kiinni ekan vuoden.
No, nyt huomasit, mitä tapahtuu, jos pitää vauvaa vaan äidin juttuna. Äiti väsyy niin, että itiä ei ole ollenkaan.
Olisiko kannattanut hoitaa sitä muksua jo aiemmin? Olisiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että tunnut niin lapselliselta. Ehkä olette liian nuoria vanhemmiksi. Oliko lapsi vahinko?
Ei ollut vahinko. Kun lapsi laitettiin alulle, minulla oli ollut vakityö jo vuoden ja vaimolla kolme vuotta (ollaan amiksia molemmat). Ajateltiin että olisi hyvä hetki lisääntyä. Olen aina halunnut lapsia ja olen tykännyt leikkiä vähän isompien kanssa, mutta vauva on mielestäni enemmän ns. äidin juttu koska äidissähän se on käytännössä kiinni ekan vuoden.
Vauva on ihan yhtä paljon isän kuin äidin juttu. Kuten kirjoitin yllä kommentissa, mieheni oli vauvansa koti-isä ekan vuoden. Hyvin moni mies j nykyään koti-isäksi hoitamaan vauvaa. Julkkiksista niin teki viimeksi kansanedustaja Antti Häkkänen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on väärä ajatus. Vauva on myös isän juttu.
Ap hoiti asian siihen kuntoon että nyt se on vain isukin juttu.
Minkä taakseen jättää sen edestään löytää. Yritit pakoilla vauvan hoitamista ja ulkoistit sen muille, ja nyt saat sitten olla vauvasta vastuussa ihan yksin.
Ehkä ymmärrät pian miltä vaimostasi tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Oli trolli tai ei, mutta kyllä tällaista tapahtuu. Tuttava sairaustui tosi pahaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen eikä halunnut olla vauvan kanssa missään tekemisissä. Miehen piti ottaa vastuu vauvan hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, nyt huomasit, mitä tapahtuu, jos pitää vauvaa vaan äidin juttuna. Äiti väsyy niin, että itiä ei ole ollenkaan.
Olisiko kannattanut valita lapselle äiti jostain sellaisesta kulttuurista jossa naisilla on vaimo-osaamista?
Tyhmin perustelu ikään miehiltä on se, että heidän pitää nukkua, että jaksavat töissä. Vaimonko ei pidä nukkua, että jaksaa päivän hoitaa vauvaa? Työssäkäyvänä sanoisin muutenkin, että ei tule tyhjästä se miesten viljelemä sanonta, että menevät vk. Lopun jälkeen töihin huilaamaan.. Siitä voi päätellä onko se töissäolo todella rankempaa kuin kotona vauvan hoito...
Jessus että jaksat aikuinen nainen tätä pskaa 😑 Minkä takia ruokitte trollia kerta toisensa perään?? Totta kai ap vastailee itsekin itselleen mutta tuskin kaikki viestit ovat hänen omiaan kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Naisen rustaama provo.
Olisiko sillä jotakin väliä vaikka onkin miehen rustaama?
Vierailija kirjoitti:
Ota sosiaaliviranomaisiin yhteyttä. Ethän sinä pysty tuon ikäistä vauvaa hoitamaan kun käyt työssäkin. Annat lapsen huostaan.
Voi vttu mikä äiti.
Lapsi tarvitsee tuossa tilanteessa turvallisen, oman vanhemman. Se on tässä tapauksessa (toivottavasti) isä. Tällaistahan tapahtuu aika usein naisille, että mies vaan häippäsee ja siinä nainen joutuu ottamaan kaiken vastuun ja tekemään kaiken yksin. Jos tässä tapuksessa isä ei siihen kykene, niin tulee ottaa sossuun yhteyttä välittömästi ja lapsi huostaan.
Vaikka tuo olisikin provo, niin kertoo siitä, että naiset ovat saaneet tarpeeksensa miesten itsekkyydestä ja epäluotettavuudesta, joka on Suomessa valitettavasti lisääntynyt viime vuosikymmeninä. Valittetavasti aika monet naiset ovat pahentaneet tilannetta menemällä varatun miehen matkaan.
Vierailija kirjoitti:
😢😢
Voi kuule....
Sinä maailmasta pieni vielä ole oppinut?
Sinun lintukotoilluusiossa ei ole jokaisen koti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ap aloittaa NYT.
Luulenpa, että mies on vongannut seksiä vähän liian ahkeraan. Vaimolle on tullut sellainen tunne, että hän joutuu jakamaan kopastaan tissit vauvalle ja alakerran miehelle ja lisäksi hoitamaan öisin vauvaa. Asetelma on selvä. Nainen on palanut loppuun ja tarvitsee nukkumislomaa.