Vaimo jätti minut yksin 7kk vauvan kanssa, miten tästä eteenpäin?
Eilen kun tulin töistä kotiin, vaimo ilmoitti jo eteisessä kun olin ottamassa kenkiä pois että hän lähtee nyt. Tavaratkin oli pakattu jo valmiiksi isoon treenikassiin.
Ihmettelin että mistä nyt on kyse ja minne sinä muka vauvan viet, mutta hyvin äkkiä kävikin ilmi että hänellä ei ollut aikomustakaan ottaa vauvaa mukaansa. "Nyt on sun vuorosi pärjätä sen kanssa", hän totesi tylysti.
Yritin estellä mutta vaimo alkoi kiljua aivan hysteerisesti ja uhkasi soittaa poliisit jos edes kosken häneen, joten minun oli pakko antaa hänen mennä. Hän ei ole vastannut tekstiviesteihin tai puheluihin, enkä ole saanut häneen yhteyttä myöskään hänen siskonsa kautta.
Mitä helvettiä tämä on? Olemme ihan normaali perhe, minä olin kaksi viikkoa kotona synnytyksen jälkeen ja siitä lähtien vaimo on hoitanut vauvaa ja minä käynyt töissä. Ei ole ollut väkivaltaa, päihteitä, rahaongelmia, pettämistä tms. Vauva on toki ollut tarvitsevainen myös öisin, mutta koska minä olen käynyt töissä niin on mielestäni vain kohtuullista että kotona oleva vaimoni on hoitanut yöheräilyt.
Vaimo oli kyllä valitellut väsymystään ja ollut hyvin kiukkuinen ja etäinen jo pidemmän aikaa, eikä meillä ole ollut seksiä synnytyksen jälkeen kuin muutaman kerran. Vaimo on nimittäin säännöstellyt seksiä minun vauvanhoitoni mukaan, eli minun on esim. kolmena peräkkäisenä päivänä pitänyt hoitaa vauvaa töideni jälkeen illalla että olen saanut yhden kerran seksiä.
Olen yrittänyt tehdä aloitteita myös silloin kun en ole ollut Vaimon Kiltti Apulainen mutta silloin vastaukseksi on yleensä tullut "toinenko pitäisi saada vaikket huolehdi ensimmäisestäkään" tai sitten ihan vain ei.
Mielestäni tuo on jo lähes narsistista vallankäyttöä, koska ei seksin pitäisi olla mikään palkkio vauvanhoidosta vaan meidän yhteinen kiva juttu. Mutta vaimo on tuhonnut sen jo melkein kokonaan.
Nyt minä sitten olen yksin täällä kotona tuon vauvan kanssa, vaikka minun olisi pitänyt mennä töihin seitsemäksi. Minun pitäisi nyt yksin järjestää vauvanhoito jotenkin enkä tosiaan yhtään tiedä että kauanko tämä vaimon karkureissu nyt oikein kestää vai aikooko hän ollenkaan tulla takaisin. Töihin pitäisi päästä palaamaan mahdollisimman nopeasti, se on selvä.
Mitä helvettiä minä nyt siis teen?
Kommentit (356)
Mitä tuohon seksiin tulee, niin onko se niin vaikeaa olla ilman vauva-aikana? Itse äitinä en todellakaan jaksanut enää edes ajatella seksiä ja tuntui että siihen painostettiin jo neuvolassakin. Vauva-arki on niin sitovaa ja kuluttavaa ettei sitä ymmärrä jos ei itse elä sitä.
Mun mielestä ihminen kyllä pärjää tuon vauva-ajan vähemmälläkin seksillä, noita kuivempia kausia tulee taatusti jatkossakin eteen. Ei myöskään hyvä parisuhde kuole seksin vähyyteen.
Anna nyt sen vaimon hengähtää ja hoida vauva niinkuin isän kuuluu. Työasiat saa aina järjestettyä. Vaimo palaa takaisin tai sitten ei, jatkossa joudut jokatapauksessa ottamaan enemmän vastuuta lapsesta.
Mies jätti minut yksin 6 päivän ikäisen vauvan kanssa. Lopullisesti. Oli vaan pärjättävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen sä ap olet?
Minä olen 22 ja vaimo 24. Miten kenenkään ikä tähän liittyy?
Siten, että tunnut niin lapselliselta. Ehkä olette liian nuoria vanhemmiksi. Oliko lapsi vahinko?
Ei ollut vahinko. Kun lapsi laitettiin alulle, minulla oli ollut vakityö jo vuoden ja vaimolla kolme vuotta (ollaan amiksia molemmat). Ajateltiin että olisi hyvä hetki lisääntyä. Olen aina halunnut lapsia ja olen tykännyt leikkiä vähän isompien kanssa, mutta vauva on mielestäni enemmän ns. äidin juttu koska äidissähän se on käytännössä kiinni ekan vuoden.
Sulla on väärä ajatus. Vauva on myös isän juttu.
Ap hoiti asian siihen kuntoon että nyt se on vain isukin juttu.
Parasta olisi että ap nyt pikana soittaisi lasun hakemaan tämän jutun kiireellisesti pois kun ap ei sitä ajattele omaksi jutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Sinun vuorosi on aloittaa NYT.
Aika karua jos ap aloittaa vasta nyt. Sehän on ollut jo monta tuntia kaksin vauvan kanssa.
24h mahtuu 3 vuoroa. Sinä aikana pitäisi jokaisen ehtiä nukkua hyvin 8h. Ja tehdä 16h ”töitä”. 8-16 isä töihin ja äiti hoitaa vauvaa. 16-24 isä vahtii vauvaa ja äiti nukkuu. 24-08 isä nukkuu ja äiti hoitaa yöheräämiset.
Tämä on reilu jako, joka harvalle isälle käy.
Vierailija kirjoitti:
Mies jätti minut yksin 6 päivän ikäisen vauvan kanssa. Lopullisesti. Oli vaan pärjättävä.
Tutun vaimo kuoli heti synnytyksen jälkeen, ja niin vain hänkin pärjäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ero tulossa. Tuollaisen tempun jälkeen olet vahvoilla lähivanhemmaksi. Löydät uuden vaimonkin joka on tasapainoisempi.
Eikö näin pienelle vauvalle äiti yleensä ole se lähivanhempi ja isä etä? Olen kuullut että isät ovat näissä huoltajuusasioissa heikoilla, etenkin jos kyse on vauvasta.
Sitten isompana ehkä viikko-viikko voisi olla hyvä ratkaisu kun lapsi on vähän omatoimisempi eikä tarvitse enää äitiä lähelleen jatkuvasti. Mutta nyt äiti olisi vielä hyvä olla kuvioissa mukana joka viikko.
- apEikö jengi tajua, että provo tämä on! Ap:n vaimo on ollut YHDEN yön poissa ja täällä ap roikkuu miettimässä eroa, huoltajuuksia ym. Ehkä just nyt todellisessa tilanteessa olisi jotain muuta tekemistä ja mietittävää, vaikka nyt ekaks löytää ja saada yhteys siihen vaimoon + se vauvakin siellä hoidettavana.
Ei ap. tä tunnu kiinnostavan se vauva.
Lapsen äitiä se vauva vasta tuntuu kiinostavan.
Toinen sentään on huolissaan ja toinen vaan häipyy
Teoreettinen kehitelmä, provo. Joku feministi vääntää rautalangasta, että työssäkäyvän ihmisen pitää heräillä yösyötöille. Ei se ihan niin mene.
Ei mainitse ruokinnasta mitään, sekin kuulosta oudolta.
Tyypilliset feministiset sloganit mukana. Boring!
Lapsi adoptioon, tekee uuden myöhemmin jos kiinnostaa.
Ota ero ja yksinhuoltajuus. Sit vaan pikkuhiljaa alat opettelemaan lastenhoitoa. Anna tollaisen naisen mennä. Töihin ilmoitat ettei nyt pääse ja kerrot tilanteen.
Nyt vaan rohkeasti hakemaan apua. Kysy ensin omaa äitiä, tätiä,anoppia jolla on kokemusta lapsista. Tämän jälkeen soitat neuvolaan ja kerrot tilanteen. Nyt sun tulee ottaa täysvastuu. Seksijutut voi tällä hetkellä unohtaa. Vauvan on ykkönen ja kaavaa kovaa vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Miten voitte mennä näin selkeään trolliin? 😂
Mitä väliä. Naiset luulee, ettei miehet pärjää vauvojen kanssa ja ajattelevat olevan jotain erityisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap meinaat tehdä?
Joskus taas uuden provon.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaa mitä? Lastenhoito? Miksi? Tuskin aloittajalla on edes lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ero tulossa. Tuollaisen tempun jälkeen olet vahvoilla lähivanhemmaksi. Löydät uuden vaimonkin joka on tasapainoisempi.
Eikö näin pienelle vauvalle äiti yleensä ole se lähivanhempi ja isä etä? Olen kuullut että isät ovat näissä huoltajuusasioissa heikoilla, etenkin jos kyse on vauvasta.
Sitten isompana ehkä viikko-viikko voisi olla hyvä ratkaisu kun lapsi on vähän omatoimisempi eikä tarvitse enää äitiä lähelleen jatkuvasti. Mutta nyt äiti olisi vielä hyvä olla kuvioissa mukana joka viikko.
- apEikö jengi tajua, että provo tämä on! Ap:n vaimo on ollut YHDEN yön poissa ja täällä ap roikkuu miettimässä eroa, huoltajuuksia ym. Ehkä just nyt todellisessa tilanteessa olisi jotain muuta tekemistä ja mietittävää, vaikka nyt ekaks löytää ja saada yhteys siihen vaimoon + se vauvakin siellä hoidettavana.
Ei ap. tä tunnu kiinnostavan se vauva.
Lapsen äitiä se vauva vasta tuntuu kiinostavan.
Toinen sentään on huolissaan ja toinen vaan häipyy
Tuskin tilanne aloittajalle yllätyksenä tuli. Hänen olisi pitänyt kuunnella mitä vaimo sanoo, mutta sokeakin huomaa, jos toinen on väsynyt. Aloittaja on töissä 40 tuntia viikossa, kyllä siihen pystyy järjestämään vaimolle viikottain yhden yön unta ilman herätyksiä. Raskaatkin ajat pärjää, jos on tunne, että tässä ollaan yhdessä samassa veneessä. Aloittajan tapauksessa vaimolla ei tainnut olla tuota tunnetta.
Ilmoita tilanteesi töihin ja kelaan. Ja hoidat sen lapsen nyt, se on sinun lapsesi.
Jos aloittaja olisi nainen tähän vastattaisiin että "no mitä teit lapsen tuollaisen miehen kanssa, nyt kärsit seuraksista".
Joten sanon että mitä teit lapsen tuollaisen naisen kanssa, nyt kärsit seurauksista.
Yksinhuoltajia on tässä maassa tuhansia muitakin jotka selviää, niin selviät sinäkin.
"no mitä teit lapsen tuollaisen miehen kanssa, nyt kärsit seuraksista".
Jos aloittaja on nainen jolla ei ole lasta mitä hän olisi tuohon vastannut?
Sinun vuorosi olla vanhempain vapaalla. Kelaan yhteys ja ilmoitus työnantajalle. Jos vaimo ilmestyy kuvioihin takaisin, päästät vaimon töihin. Koska vaimo on päivät töissä on vaan kohtuullista, että sinä hoidat vauvan 24/7.