Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kylpyhuoneen kloriittiongelma ja terveys

Vierailija
13.06.2020 |

Mies pesi noin pari viikkoa sitten kylpyhuoneen kloriitilla (mukaanlukien lavuaarin ja lavuaarin yläpuolella/takana olevat kaakelit) Tietysti nyt jo kuivunut.

Tänään sitten hammaspesulla, laitoin hammasharjan hammasmukin päälle vaakatasoon siksi aikaa, että sain hammastahnatuubin laitettua kiinni. Siitä mukin päältä sitten hammasharja onnistui jotenkin keikkaamaan niin, että harjapää kosketti kaakeliseinää lavuaarin takana. (Tämä siis tosiaan oli pesty kloriitilla) Kaakelit sotkeentuivat hammastahnaan kylläkin, ettei onneksi ihan paljaalla harjapäällä menty.
Mutta arvatkaa vaan silti mikä polte tuli suuhuni harjaamisen jälkeen... Se tuntuu erityisesti alahampaissa/ikenissä/huulessa, voi kyllä johtua siitäkin että alhaalla ennenkin mulla ollut hampaat ajoittain arat, mutta epäilen että sillä kloriitillakin voisi olla osansa, ei eilen esimerkiksi sattunut ollenkaan pesun jälkeen.

Mitäs nyt sitten? Voiko oikeasti olla että olen saanut sitä kloriittia suuhuni, vai olenko vaan vainoharhainen?
Miehen mielestä nimittäin olen, itse en oikein tiedä kun on suu ja iho pirun herkät muutenkin. Mitä mieltä olette?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pesen aina kylpyhuoneen kloriitilla. Varmasti joskus on hammasharja hipaissit seinää, elossa olen ja hampaat suussa.

Mutta meni ohi, ORANSSI kloriitti??? Itsellä kyllä kloriitti on väritöntä eikä se mitään oransseja läiskiä ole jättänyt. Mikä minulta menee ohi?

Nestekloori on oranssin väristä. Voit tarkistaa tämän ihan virallisilta sivuilta.

Hampaat suussa minullakin, mutta suuta polttaa helvetisti.

Diabeetikoilla yleensä iho ja limakalvot ovat paljon herkemmät kuin muilla.

Vierailija
42/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hemmetin oransseja läikkiä? Ei kloriitti kuivu oranssiksi. Teillä on vaan likainen kylpyhuone.

No yleensä se kuivuu kellanvihreäksi ja kovettuu, mutta varmaan riippuu pinnastakin?

Ja nestekloori kyllä on oranssin väristä. Sinäkin voit netistä tarkistaa, miten oranssi liittyy klooriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ole matkustellut ns. etelänmaissa. Niissä aina siivotaan kloriitilla. 

Amerikassa on myös yleistä kloriitilla lotraaminen siivoushommissa.

Kuinka monta kertaa olet siivonnut Amerikassa?

Todennäköisesti useammin kuin sinä.

You think? Kylpyhuoneessa kaytan Scrubbing Bubbles pesuainetta. Cloroxia ainoastaan valkopyykissa kupillisen verran.

t.usalainen

Self-hating Finn sinä olet, et mitään muuta.

Sorry, not a Finn anymore, US citizen.

Vierailija
44/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt jo, miten se oranssi liittyy kloriittiin

Siten, että nestekloori nyt vaan on oranssia väriltään.

Vierailija
45/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oot pahasti psykiatrisen hoidon tarpeessa ja luulosairas. Se kloriitti kuule hajoaa alle tunnissa täysin vaarattomiksi aineiksi. Ei mitenkään voi olla mitään jäljellä enää kahden viikon jälkeen, vaikka ei ois edes huuhdellut. Itse oon pessyt toisinaan jopa jääkaappia paljaalla kloriitilla, kun siellä on joku alkanut haisemaan. En edes huuhtele sitä ja olen syönyt ruokia sieltä, mitään ei ole tapahtunut. Keittiön tasojakin on tullut pyyhittyä paljaalla kloriitilla, kun on käsitellyt raakaa broileria siinä. Niitäkään en ole huuhtonut ja leipiä ja muuta on niille tasoille lätkitty ja syöty mitenkään oireilematta. Sitten sinä luulet saaneensi kauheat oireet siitä että hammasharja on hipaissut kaksi viikko sitten kloriitilla pestyä ja huuhdeltua seinää. Kai nyt tajuat itsekin miten naurettavaa tuo on. Oletko koskaan käynyt uimahallissa? Onko sulla ikinä mennyt siellä vettä suuhun? Ei tapahtunut varmaan mitään. Ymmärrät kai itsekin miten vainoharhaista tuo sun oireilu on.

No eipä kyllä eilen tämmöistä oloa suussa ollut. Mihin perustat tämän että kloriitti hajoaa parin tunnin kuluessa vaarattomiksi aineiksi? Ja juu, eipä huuhdellut mies niitä pintoja.

Puhut omista kokemuksistasi, uskon sinua, mutta varmastikaan sinulla ei ole diabetesta? Se kun vaikuttaa äärimmäisen paljon ihon ja limakalvojen herkkyyteen. Suosittelen ottamaan huomioon ennen kuin pädet, ettei kaikki ole perusterveitä. Olen uimahallissa käynyt ennen diabeteksen puhkeamista ja jo silloin sain iho-oireita, limakalvoista puhumattakaan.

Vierailija
46/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä alapeukutellaan sille, että nestekloori on oranssin väristä? Löytyy meinaan tuo tieto ihan netistäkin.

Vierailija
47/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä alapeukutellaan sille, että nestekloori on oranssin väristä? Löytyy meinaan tuo tieto ihan netistäkin.

Mä en löytänyt. Sait alapeukun siksi.

Vierailija
48/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista voi ostaa hammastahnaa joka ei polta suuta. Markettien hammastahnoissa voi olla natriumjotain joka kirvelee.

Siivoaminen on kuin muutkin taidot, siihen tulee rutiini.

Laimennettu Tolu esim suihkepullossa on riittävän tehokas kotisiivoukseen.

Etelän hotelleissa asiakkaat vaihtuu, niin siivouskin pitää olla tehokkaampaa.

Vierailija
49/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekista voi ostaa hammastahnaa joka ei polta suuta. Markettien hammastahnoissa voi olla natriumjotain joka kirvelee.

Siivoaminen on kuin muutkin taidot, siihen tulee rutiini.

Laimennettu Tolu esim suihkepullossa on riittävän tehokas kotisiivoukseen.

Etelän hotelleissa asiakkaat vaihtuu, niin siivouskin pitää olla tehokkaampaa.

Koko ajan olen käyttänyt erästä apteekin hammastahnaa, joka ei ole koskaan poltellut/kirvellyt.

Kyllä minulla tietoutta on siivouksesta, asialla oli humalainen mieheni.

Vierailija
50/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei täällä pysty linkittämään?

Vierailija
51/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa sitten?? Jos olisi ollut tyyliin 2 minuuttia aikaisemmin niin sitten olisi ehkä joku pienenpieni teoreettinen mahdollisuus että jotain ärsytystä voisi olla tuollaisessa tapauksessa. Mutta toki voit mennä lääkäriin ja esittää asiasi, katso mitä tohtori meinaa😁

Ihan oikeasti nyt ap...

Vierailija
52/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä luetaan: Olen huono googlaaja. Peitän taidottomuuteni kiistämällä esittämäsi faktan. [/sori, mutta perustelusi oli sen verran erikoinen, että oli pakko]

Sitten varsinaiseen asiaan: 

Kloori on sen verran tuju aine, vaarallista sekä käyttäjälle, pinnoille että vesieliöille (sinne lähijärveen se teidän jätevetenne päätyy!), että jättäisin kotikäytössä väliin. 

Samaa mieltä on Marttaliiton edustaja tässä Aamulehden jutussa: https://www.aamulehti.fi/a/24389571

Samaisessa jutussa myös korostetaan mitä kaikkea on huomioitava, jos sitä kuitenkin välttämättä haluaa käyttää. Hanskat, vain kylmää vettä kloriitin kanssa, huolellinen huuhtelu. 

Keksisin kotisiivousongelmiin muut ratkaisut. Eipä sitä kylppäriäkään ole kotioloissa koskaan tarve erikseen desinfioida, jos muuten huolehtii peruspuhtaudesta säännöllisesti. 

Ps. Kloori tosiaan on oranssin väristä (https://www.ttl.fi/ova/kloori.pdf). 

Vierailija
53/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä luetaan: Olen huono googlaaja. Peitän taidottomuuteni kiistämällä esittämäsi faktan. [/sori, mutta perustelusi oli sen verran erikoinen, että oli pakko]

Sitten varsinaiseen asiaan: 

Kloori on sen verran tuju aine, vaarallista sekä käyttäjälle, pinnoille että vesieliöille (sinne lähijärveen se teidän jätevetenne päätyy!), että jättäisin kotikäytössä väliin. 

Samaa mieltä on Marttaliiton edustaja tässä Aamulehden jutussa: https://www.aamulehti.fi/a/24389571

Samaisessa jutussa myös korostetaan mitä kaikkea on huomioitava, jos sitä kuitenkin välttämättä haluaa käyttää. Hanskat, vain kylmää vettä kloriitin kanssa, huolellinen huuhtelu. 

Keksisin kotisiivousongelmiin muut ratkaisut. Eipä sitä kylppäriäkään ole kotioloissa koskaan tarve erikseen desinfioida, jos muuten huolehtii peruspuhtaudesta säännöllisesti. 

Ps. Kloori tosiaan on oranssin väristä (https://www.ttl.fi/ova/kloori.pdf). 

Näinpä, näinpä. On noilla humalaisilla sitten välillä oikein älynväläyksiä. Mistä joutuu sitten muut kärsimään. Ja joo, on oranssin väristä tosin nyt kun tarkemmin tutkailin niin tuo tuolla kylppärin seinässä on kyllä enemmänkin ehkä kellertävää? Ja lähtee pois rapsuttamalla. Kun taas kloori - eikös se kovetu kuivuessaan niin ettei sitä saa pois ja väristä tulee tällöin enemmänkin vihertävä?

Vierailija
54/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä halutaan sanoa, että ei voi olla enää aikojen päästä kloriittia missään. Kai mies tietää, että se pitää huuhtoa pois. Muuten koko talossa olisi järkyttävä kloriitin haju.

Oletko muutenkin vähän erityisherkkä?

Vierailija
55/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla olis oikeasti aamusta asti poltellut suuta "helvetisti", olisit jo monta tuntia sitten mennyt sairaalan päivystykseen.

Vierailija
56/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit huuhdella vedellä suuta. Se laimentaa jos jotain on päässyt ikeneen, varmaan kuitenkin aika mikroskooppisia määriä. Osta uusi hammasharja niin ei tarvitse miettiä, ehkä vesi huuhtelee harjan. Kloriitti pitäisi laimentaa ja ainoastaan lattioille harvoin +vedellä pesu sen jälkeen, muille pinnoille omat aineet. Hyvä tuuletus ja hengityssuojain. Miehesi käyttää liian vahvoja pesuaineita nyt.

Mä pesen kissan hiekkalaatikon kloriitilla, toki huuhtelen hyvin vedellä. Kissat tykkää kloriitin hajusta.  Vessanpönttöön lorautan myös ja annan hetken vaikuttaa kansi kiinni ja huuhtelen. Tulee tosi kirkas pöntöstä sen sen jälkeen. Mitään suojaimia en ole koskaan käyttänyt. Mutta en mäkään oikein ymmärrä että miksi jotain seinäkaakeleita pitää pestä kloriitilla?

Vierailija
57/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen aina kylppärin lavuaarin ja hanan ja vessanpöntön kloriitilla. Toki laimennan (ja onhan se kaupan liuoskin jo aika paljon laimennettua valmiiksi?) Enkä koskaan kyllä mitenkään huuhtele, pyyhin rätillä ja annan kuivua.

Vierailija
58/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ole matkustellut ns. etelänmaissa. Niissä aina siivotaan kloriitilla. 

Amerikassa on myös yleistä kloriitilla lotraaminen siivoushommissa.

Kuinka monta kertaa olet siivonnut Amerikassa?

Olen eri, mutta siivosin nuoruudessa leirillä yhden kesän ja kyllä siellä ruokapöydät pyyhittiin laimennetulla kloriitivedellä. Syynä pääasiassa mehu, joka ei ollut mitään luonnollista nähnytkään ja jätti pöytiin punaisia tahroja, jotka eimuuten lähtenyt pois.

Vierailija
59/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sai sukupuolitaudin kurkkuun..

Vierailija
60/93 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se mies humalassa pesi sen sun hammasharjankin kloritilla. Huljutteli sitä kloriittipurkissa vähän niinkuin desifioidakseen.