Pahin toisen moka ikäääsi koskien miten sinua on loukattu??! Minä aloitan istuin parturin tuolissa ja yhtäkkiä..
Puheeksi tulee työt ja sanoin vähän kehuskellen, että nyt onkin pidempi loma tiedossa, en tiedä, että hommaa sitä keksisi kun olen tekevää sorttia.... Ikää mulla 43v.. Yhtäkkiä parturin hetken mietiskelyn jälkeen sanoo et monethan rupee tekemää keikkahommia, vaikka onkin vanhuus eläkkeellä. . Tunsin miten kasvoni lehahtivat punaisiksi ja tosiaankin virkavapaalle olin jäämässä. En enää kehdannut korjata ja tehdä tilanteesta vielä kiusallisempaa. Sanoin vain, että niin tottahan tuo on.. Parturi varmaan ihmetteli miksi olin loppuajan niin hiljainen :0
Kommentit (1690)
Olin suljetulla osastolla vähän yli parikymppisenä. Ruokalassa joku kysyi aidosti ihmetellen, että miksi minut, alaikäinen, oltiin laitettu aikuisten osastolle, ja että miksei minua laitettu lasten ja nuorten osastolle, minne oikeasti kuuluisin :Dddd
Kävin Stadin Foorumin Jungle Juice barista ostamassa juoman, niin ässiä sössöttävä myyjätyttö kysyi, onko minulla eläkeläiskorttia. Sanoin aika napakasti, ettei ole, vielä yli kymmeneen vuoteen. Olin 50-v ja ikäisekseni ihan nuorekas, moni luulee yleensä nuoremmaksi. Lisäksi jäin vähän ihmettelemään, onko tällä firmalla jokin ale eläkeläisille. Kun en ole koskaan missään aikaisemmin törmännyt tähän, ja olen paljon asioinut näissä mehubaareissa, kun työpaikalle mennessä kuljen sellaisen ohi.
Jäi epäselväksi, onko niillä oikeasti sellainen alennus vai vittuiliko se myyjä minulle.
Olin miesystäväni kanssa risteilyllä. Olemme suunnilleen saman ikäiset niin minua luultiin hänen äidikseen. Toisaalta taas minun oletettiin olevan 3-kymppisen poikani tyttöystävä. Olen viiskymmentä ja mielestäni näytän ihan ikäiseltäni. Ehkä kauempaa katsottuna saatan näyttää nuoremmalta.
Joskus asiakaspalvelijat vaan vttuilevat asiakkaille. Niin kampaajat, taksikuskit kuin kaupan kassamyyjätkin. Syitä voi olla lukuisia, useimmiten taitaa olla paska päivä. Multa kysyttiin vuosi sitten paperit kun ostin siideriä marketista, mutta epäilen syyksi vanhemman miesmyyjän uteliaisuutta, ikääni tai henkilöllisyyttäni koskien. Ei voi nimittäin viisikymppisen eukon naamasta enää erehtyä vaikka olisi kuinka nuorekas meikki ja hiukset. Pari kertaa on kampaaja pilannut pitkät paksut hiukseni, ensin leikattu lyhyeksi ja laitettu säkkäräpermis vaikka pyysin jättämään pitkäksi ja toisella kerralla on "sävyttänyt" (päässä ei mitään värieroa entiseen, vain päänahka paloi) sekä leikellyt ihan mitä sattuu (hinta 160 e) . Näihin luultavasti kateellisuus syynä. Kampaajien omat hiukset on nimittäin usein pilalle käsitelty kasa epämääräisiä karvoja.
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymmentä vuotta sitten minulta kysyttiin henkkarit kaupassa, kun ostin tupakkiaskin. Olin tuolloin 32-vuotias. Kassalla ollut keski-ikäinen nainen pyysi anteeksi, kun näki henkkarini. Sanoin, että ei tarvitse pyytää anteeksi ja kiitos kehuista.
Näihin sanon; mikä kehu se on, jos 32-vuotiasta luullaan 15-vuotiaaksi tai alle? Tuolloin tupakin ostoikäraja oli 16v.
Tai joku 46v on otettu kehuista kun on luultu 17-vuotiaaksi. Tulee jotenkin pe do fiilikset noista jutuista?
Luulisi maailmalla uskottavuuden kärsivän jos mummoikäistä luullaan alaikäisen näköiseksi. Työelämä ym.
Ei ollut loukkaavaa, päinvastoin. Multa kysyttiin henkkareita 53-vuotiaana ostaessani kaupasta pari siideriä. Nelikymppisenä se tapahtui monta kertaa. Kaupan kassa oli todella yllättynyt näyttäessäni ajokorttini, ja sanoi, ettei ikinä uskoisi mua yli viisikymppiseksi koska mulla on niin hyvä iho!
Sattuu näitä toisinkin päin. Olin kassalla töissä, ja kaikilta nuorilta vaikuttavilta piti kysyä paperit kaljan ostossa. Yhden mies porukan mukana oli paljon nuoremman näköinen poika mukana, joka sanoi maksavansa kaljat. Minä sitten kysyin paperit. Kaveri oli lähes 40v. Naureskeli kavereiden kanssa, että tätä tapahtuu hänelle koko ajan, kun on porukan babyface. Olis tosiaan naaman perusteella mennyt 17-kesäisestä.
Näistä ei kannata loukkaantua. Itse ole huomannut, etteivät jotkut ihmiset osaa arvoida ikää ollenkaan. Saman vuoden aikana minun on arveltu olevan "reippaasti yli 40v" ja "joku 25v". Siinä vaiheessa kun huomaa arvioiden heittelevän melkein 20 vuodella, ne voi hyvin vetää vessapöntöstä alas ;)
Vierailija kirjoitti:
Näistä ei kannata loukkaantua. Itse ole huomannut, etteivät jotkut ihmiset osaa arvoida ikää ollenkaan. Saman vuoden aikana minun on arveltu olevan "reippaasti yli 40v" ja "joku 25v". Siinä vaiheessa kun huomaa arvioiden heittelevän melkein 20 vuodella, ne voi hyvin vetää vessapöntöstä alas ;)
Varsinkin tarpeeksi nuorille on kaikki aikuiset yhtä vanhoja, oli tämä sitten 25- tai 50-vuotias. Varsinkin yläkoulussa tyttöoppilaat v.ttuilevat naisopettajille, että milloin nämä jäävät eläkkeelle.
Olin sairaalassa useamman viikon ja kävelin huoneestani ruokailutilaan. Joku laitoshuoltaja tokaisi että "Minä luulin sinua parikymppiseksi kunnes näin sinut läheltä" Olin silloin 38-vuotias että ihan oikein varmasti arvioi ikäni kun näki minut läheltä mutta oli se aika tökerö kommentti silti.
No ei ehkä niin paha, mutta jäin silti miettimään. Olen saanut lapseni nuorena, 19- ja 23 - vuotiaana. Nyt 28 - vuotiaana minulla on siis jo kaksi lasta ja toinen jo koululainen. Se on aika harvinaista nykyään tämän ikäisellä. Töissä työkaverini kysyi lasteni ikää, ja hämmästyi, kun kerroin iät. Hän oli luullut, että lapseni ovat jo isoja. Aloin miettimään, että kuinka kamalan vanhalta näytän hänen mielestään, kun hän niin ajatteli. Koska juurikin tuo, että harvoin nykyään minun ikäisillä on edes esikoinen vielä syntynyt..