Pitääkö lapsi viedä koronatestiin?
Lapsella on eilisestä lähtien ollut nuhaa ja yskää. Pitäisikö viedä koronatestiin? Siis ihan siksi, että saisi varmistuksen asiaan. Teen töitä riskiryhmien kanssa ja olen itse oireeton. Asumme pk-seudulla.
Kommentit (27)
Ei pidä. Sairastuneen on hyvä pysyä kotona, oli tartuntatauti mikä tahansa.
pätee myös aikuisiin, sillä koronaan ei ole olemassa hoitoa.
Pitää. Ehdottomasti.
Jos lapsella on korona, et itse voi levittää sitä asiakkaisiin.
Korona pitää saada pois suomesta. Tappava tauti.
Minä en tiedä. Itse työskentelen myöskin riskiryhmien parissa ja perheessäni on kolme lasta (10-v, 14-v ja 16-v). Jos joka ikisestä lasten nuhasta ja yskästä olisin jäänyt kotiin niin enpä olisi tänä keväänä montaa päivää töissä ollut. Ja itse olen siis ollut oireeton ja töissä käynyt, vaikka lapsilla olisi flunssaa ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä. Itse työskentelen myöskin riskiryhmien parissa ja perheessäni on kolme lasta (10-v, 14-v ja 16-v). Jos joka ikisestä lasten nuhasta ja yskästä olisin jäänyt kotiin niin enpä olisi tänä keväänä montaa päivää töissä ollut. Ja itse olen siis ollut oireeton ja töissä käynyt, vaikka lapsilla olisi flunssaa ollutkin.
Ja juuri sinunlaistesi vuoksi korona suomessakin leviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo ole kauheasti levinnyt sitten loppujen lopuksi kuitenkaan. Mallinnukset antoivat odottaa huomattavasti pahempaa.
Minuakin kiinnostaisi tämä... Meillä on lapsella allergiaoireita ja välillä valittaa myös kurkkukipua ja yskii. Eipä pysty erottamaan onko flunssaa vai allergiaa, kun oireet on niin samanlaiset!
Ainakin hänet kannattaa pistää 2 viikoksi kotiarestiin, omaan huoneeseen jäähylle. Ei ihmiskontakteja, kännykkä ja tietokone pois. Kirjaa saa lukea jos on hiljaa.
Täytätte omaolo.fi. Sieltä tulee selkeä ohje, miten toimitte. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi tämä... Meillä on lapsella allergiaoireita ja välillä valittaa myös kurkkukipua ja yskii. Eipä pysty erottamaan onko flunssaa vai allergiaa, kun oireet on niin samanlaiset!
Miksi pitää jäädä sormi suussa arpomaan, kun testiin pääsee jopa samana päivänä? Ei kai se ole teiltä pois, jos testissä kävisikin?
No, omaolo.fi antaa ohjeen testeihin ihan vain jo nuhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää jäädä sormi suussa arpomaan, kun testiin pääsee jopa samana päivänä? Ei kai se ole teiltä pois, jos testissä kävisikin?
Aika monta kertaa olisi pitänyt tämän kevään aikana testeissä rampata, kun oireet saattavat olla aina muutaman päivän pois ja sitten taas palaavat. Siitepölykaudelle oikein tyypillistä oireilua, mutta tietenkään ei voi olla 100% varma, että jos onkin koronaa.
Kyllä nyt pitäisi mennä matalalla kynnyksellä testiin. Tartuntaketjujen katkaiseminen ja koronan saaminen hallintaan ei onnistu, jos ihmiset eivät käy koronatesteissä. Oireet koronassa voivat olla tosi pienet, mutta tartuntaketjun seuraavalla hyvin vakavat.
Ethän sä itse tietenkään voi mennä töihin, jos lapsi on kipeänä ja et tiedä onko koronaa vai ei? Meillä ainakin pahimpana epidemia-aikana oli ohjeistus, että töihin ei saa mennä, jos lapsi on sairaana, VAIKKA olisi itse oireeton. Onko muilla riskiryhmien kanssa työskentelevillä ohjeita vastaavaan tilanteeseen? En tiedä onko ohjeistusta muutettu nyt, kun tartuntoja on tosi vähän.
Tottakai pitää viedä. Eihän siitä testistä haittaakaan ole ja tietääpä sitten. Lisäksi pysytään samalla koronan levinneisyydestä kärryillä. Ethän sinäkään haluaisi että kukaan oireileva jättäisi testaamatta ja lähtisi vain ihmisten ilmoille sairaana ajatuksella että se on vaan joku tavallinen flunssa.
STM:n ohje on, että testiin lievistäkin oireista.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää viedä. Eihän siitä testistä haittaakaan ole ja tietääpä sitten. Lisäksi pysytään samalla koronan levinneisyydestä kärryillä. Ethän sinäkään haluaisi että kukaan oireileva jättäisi testaamatta ja lähtisi vain ihmisten ilmoille sairaana ajatuksella että se on vaan joku tavallinen flunssa.
Mulla on siitepölyallergia ja huonot elämäntavat joten testissä pitäisi varmaan käydä joka päivä tai jäädä pysyvälle sairaslomalle noilla ohjeilla. Aina on jotain oireita jotka voisi olla koronaan viittaavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten niin leviää, jos oireeton hoitaja käy töissä? Ymmärrätkö, että työntekijöitä ei enää riittäisi, jos joka ikinen perheellinen hoitaja joutuisi jäämään kotiin lapsen nuhan ja yskän takia. Meillä ei ole ollut ohjeistusta, että oireettomana ei saisi töihin mennä (jos lapsi on kipeänä). Kaikilla aloilla kun ei voi hautautua etätöihin kotiin...
Vout ajatella positiivisesti, että jos lapsella on korona, niin sinäkin joudut karanteeniin eli saat kaksi viikkoa palkallista lomaa.
Miksi pitäisi?