Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahin toisen moka ikäääsi koskien miten sinua on loukattu??! Minä aloitan istuin parturin tuolissa ja yhtäkkiä..

Vierailija
13.06.2020 |

Puheeksi tulee työt ja sanoin vähän kehuskellen, että nyt onkin pidempi loma tiedossa, en tiedä, että hommaa sitä keksisi kun olen tekevää sorttia.... Ikää mulla 43v.. Yhtäkkiä parturin hetken mietiskelyn jälkeen sanoo et monethan rupee tekemää keikkahommia, vaikka onkin vanhuus eläkkeellä. . Tunsin miten kasvoni lehahtivat punaisiksi ja tosiaankin virkavapaalle olin jäämässä. En enää kehdannut korjata ja tehdä tilanteesta vielä kiusallisempaa. Sanoin vain, että niin tottahan tuo on.. Parturi varmaan ihmetteli miksi olin loppuajan niin hiljainen :0

Kommentit (1691)

Vierailija
841/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkossa välillä kysytään papereita. Olen 47v nainen. Kyllähän ne myyjät sitten vähän nololta näyttää mutta itselleni se on vaan kivaa. 

Vierailija
842/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

27-vuotiaana on bussissa kysytty tuleeko lastenlippu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mennyt jotenkin kummallisesti nämä ikähommat. Lapsena/teininä luultiin selvästi vanhemmaksi, sitten 30 vuoden kieppeillä alettiin luulla selvästi nuoremmaksi.

Olin jotenkin kummallisen vanhan näköinen varsinkin esiteini-iässä ja teini-iän alkuvuosina. Seuraavista erityisesti jäänyt pahimmat muistot:

- Minua luultiin useasti äitini ystävättäreksi ja pahimmassa tapauksessa äitini äidiksi. Meillä on ikäeroa 25 vuotta....

- Lastenlippua ostaessa tai käyttäessä minun epäiltiin yrittävän huijata jostain 11-12 vuotiaasta asti (ikäraja oli 16v). Olin arka ja epävarma nörttityttö enkä tosiaan olisi edes uskaltanut yrittää huijausta.

Nyt sitten aikuisuudessa minulta on kysytty papereita Alkossa vielä 40 täytettyäni. Ehkä kummallisin tapaus oli kun (yläasteikäisten) kielikurssilaisten ohjaaja kuvitteli minun kuuluvan ryhmään. Olin silloin 30.

Vierailija
844/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyt ja pyöreähän on ikäistään vanhemman näköinen. Kasvot voi olla rypyttömät mutta niin on myös omalla 76-vuotiaalla sukulaisellanikin. En häntä kuitenkaan miksikään 30 v luulisi.  Sito ja hoikka vartalo  ja luusto on perinnöllistä ja sellainen ihminen pysyy klassisena ulkonäöltään on kuin ei aika koskisi häntä lainkaan, siis iätön. 

Tämä nyt ei vaan pidä paikkaansa. Koko sen aikuisuuden ajan jolloun minua luultiin ikäistäni selvästi nuoremmaksi, olin sairaalloisen lihava. Siis oikeasti luultiin usein 10-15 vuotta nuoremmaksi.

Vierailija
845/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, teitittely ja rouvittelu itseä vanhemmilta risoo. Olen toki 38 v mutta silti.

Teitittely on mielestäni kohtelias tapa. Miksi nykyään niin moni loukkaantuu teitittelystä? Itse olen aspatyössä, ja tuntuisi epäammattimaiselta sinutella tuntematonta. Ei siis kohdallani ole ikään sidonnaista. Oletettuun sivilisäätyyn viittaavista termeistä voitaisiin kyllä jo tässä maailmanajassa luopua. 

Mun työkaveri teitittelee ja herroittelee ja rouvittelee kaikki asiakkaansa. Sivusta päivät pitkät tuota kuunnellen alkaa tuntua jopa vittuilulta kun lähes täysi-ikäiselle sopertaa jotain "hyvä rouva, oletteko sitätätätota" -juttuja...

Vierailija
846/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osta poika kalaa" sanoi vanhempi herra mulle kalatiskin takaa. Olen 45v nainen.

Vierailija
847/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvittelu on minusta epäkohteliasta, eikä kuulu nykykulttuuriin. Se kannattaisi kauppiaiden sisäistää, että opastavat aspahlökuntaa oikein. Mua äsyttää siviilisäädyn ja sukupuolen olettaminen. Teitittelystäkään ei moni tykkää.

Vierailija
848/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttuni oli loukkaantunut, kun joku nainen oli sanonut lapselleen "väistä tätiä" tarkoittaen tädillä  tuttuani. Tuttu oli silloin jotain 26-28v. Hänen mielestään olisi pitänyt sanoa "väistä tyttöä". Joku toinen olisi loukkaantunut tytöttelystä. 

Vierailija
849/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rouvittelu on minusta epäkohteliasta, eikä kuulu nykykulttuuriin. Se kannattaisi kauppiaiden sisäistää, että opastavat aspahlökuntaa oikein. Mua äsyttää siviilisäädyn ja sukupuolen olettaminen. Teitittelystäkään ei moni tykkää.

Tähän liittyen: meitä oli yrityksessä kaksi naista toimistotöissä. Tämä toinen (nyt jo jäänyt eläkkeelle) tapasi sanoa puhelimessa "toinen rouva hoitaa tätä asiaa" (siis jos kysyttiin jotain minun tehtäviini kuuluvaa). Minua ärsytti tuo. Minua ei oltu palkattu sinne toiseksi eikä ensimmäiseksi rouvaksi. Miksei voinut sanoa, että x.x. hoitaa tätä asiaa? En kuitenkaan kehdannut huomauttaa hänelle, kun oli muuten kiva ihminen.

Vierailija
850/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, ihmiset, että kaikki eivät aina ota nuoremmaksi luulemista kohteliaisuutena. Itsellä, yli kolmekymppisenä miehenä parikymppiseksi - tai jopa alle - luuleminen ei todellakaan ole kohteliaisuus, vaan lähinnä verinen loukkaus, että luullaan pikkupojaksi. Miettikää, tuollaisten ”kohteliaisuuksien” laukomista ensin, että mahtaako kyseinen henkilö edes tykätä siitä!

Vierailija
851/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussissa lipuntarkastaja oli jo kirjoittamassa sakkoa kun olin ostanut lastenlipun, enkä voinut todistaa ikääni. Olin 12 vuotias. En muista millä se lopulta uskoi.

Vierailija
852/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parturissa kysyttiin missä koulussa olen, ilmeisesti oletti että just ja just lukiossa tai amiksessa. Olin 25v ja töissä. Vielä 27v ostin joskus junassa lastenlipun. Nyt olen 38v ja on välillä kysytty papereita. Ja remonttiukko kysyi onko aikuisia paikalla, kun olin lasteni kanssa. En ole kovin isokokoinen, joten sekin varmaan äkkiseltään hämää.

Vierailija
853/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkossa välillä kysytään papereita. Olen 47v nainen. Kyllähän ne myyjät sitten vähän nololta näyttää mutta itselleni se on vaan kivaa. 

Olen kuullut, että saavat bonuksia, jos paljon iän tarkistuksia kertynyt. Eli ei mikään ihme, että sitä niin innokkaasti housut vaahdossa tekevät.

Vierailija
854/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt loukkaavaa, mutta kiusallista on välillä ollut, kun on nuoremmaksi luultu. Käskettiin esim kysyä vanhempien lupaa silmälasiostoksilla, vaikka olin reilusti yli 20. Kampaajalla monesti on kiusallista, kun huomaan minulle puhuttavan kuin nuorelle koululaiselle. Esim kerran kun näin kävi ja tuli kampaajan kanssa iät puheeksi, kampaaja olikin vain vuoden minua vanhempi.

Vierailija
855/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua luultu 20 v. eikä uskottu että minulla jo aikuiset lapset ja perhe.

tienasin kerran 100e. kun eräs mies alkoi väittämään etten ole yhtään yli 25 v. sanoin olevani. intti ja intti.

näytin paperit ja mies hämmästyneen oloinen. alkoi jauhamaan. olet käynyt kauneusleikkauksissa. 

sanoin etten ole koskaan käynyt missään hoidoissa enkä käy. vesi parhain voide ja hoito sekä sauna.

Vierailija
856/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollegani kanssa tuli ikäasiat puheeksi. Kun kerroin oman syntymävuoteni, hän totesi isoon ääneen:"Ai ootko säkin vasta 40?!" Tästä on useempi vuosi aikaa mut oon edelleen tosi loukkaantunut tosta. Ei siis mitenkään pahoitellut tai selitellyt sanomistaan, vaikka mun tyrmistys ihan varmasti näkyi naamastani!

Vierailija
857/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli toinenkin mieleeni. Olin 17- vuotiaana Tampereella kurssilla (taas) ja bussikuski kysyi laitetaanko lastenlippu. Luulin että siellä oli joku juniorilippu alle 18- vuotiaille, joten ilomielin otin halvemman lipun. Myöhemmin selvisi että kyllä se lastenlippu oli alle 12- vuotiaille.

Olen aina ollut nuoren näköinen. Omasta mielestäni kuitenkin nykyään näytän jo nelikymppiseltä.

Korona-aikana tulee ulkoiltua enemmän eikä ole tavatonta että yhdistän ulkoiluun kaupassa ja Alkossa käynnin. Jos on huppari ja lippis tai ehkä liian nuorekas pipo yhdistettynä maskiin, niin kassa tuntuu välillä miettivän että kysyiskö vaiko eikö. Yleensä riittää hymyily ja pipon ottaminen pois.

Vierailija kirjoitti:

Työhön liittyvä. Kurssin pienryhmässä puhuttiin kokemuksen tuomasta varmuudesta ja kollega jota en entuudestaan tuntenut sanoi että ”kyllä sinäkin sitten ymmärrät kun tulet hänen ikäänsä että...” tässä vaiheessa keskeytin hänet ja sanoin uskovani olevani häntä kyllä reilusti vanhempi. Hänellä ikää 36v ja itselläni 44v. Hän lehahti punaiseksi ja minua hiukan hymyilytti. Sanoin kyllä ettei ole ensimmäinen joka arvioi ikäni metsään.

Vierailija
858/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin teininä Saksassa kielikurssilla. Joitain sanoja olin ehtinyt jo oppia, mutta en ollut ihan sisäistänyt teitittelykulttuuria. Pääsin juttusille ihanan pojan kanssa, joka luuli minua muita kurssilaisia vanhemmaksi. Poika sinutteli kaveriani, mutta kysyi minulta kohteliaasti, missä hän asuu ("te" ja "hän" saksaksi siis sama). Ihmettelin, että kuka hän, kenestä puhutaan. Poika sanoi painokkaasti, että "no hän hän". Olin ihan kujalla ja sanoin vaan, että keine Ahnung. Ihana poika piti minua ihan pöljänä , kun en tiedä, missä asun.

Saksan kielessä ei siis oikeasti teititellä, vaan hänetellään?

Et ole näemmä opiskellut saksaa. Saksassa naispuolinen hän=sie, teititellessä te = Sie

-ohis

Ja molemmat sanotaan samalla tavalla, jolloin hän == te. eli missä kohtaa et ymmärtänyt väitettä?

Harvoin sitä pelkästään sanotaan hän tai te, vaan tulee muitakin sanoja. Verbistä sitten viimeistään erottaa, onko kyseessä hän vai te.

Vierailija
859/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä loukannut, vaan huvittanut. Täytin 30 ja työkaverini (miespuoleinen, 40+) kuullessaan ikäni hämmästyi todella ja tokaisi "En olis uskonut! Luulin että olet 22v". Myöhemmin äkkäsin, että olisi pitänyt kysyä "ulkonäön, vai juttujen tason takia?":D

Vierailija
860/1691 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kysyny henkkareita 38-vuotiaalta naiselta.

Kyllä minultakin vielä neljänkympin korvilla kysyttiin aina silloin tällöin. Viisikymppisenä ei enää 😀

Multa kysyttiin vielä muutama vuosi sitten mutta olen lihonut reilut 20kg ja sen myötä näyttäisi siltä ettei juuri koskaan tarvitse papereita näyttää. Ja ikää on nyt 27.

Papereita kysytään jos näyttää alle 30v, ei teitä varmaan alaikäsiks luultu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi