40 kilon ylipaino, miten saisin aloitettua laidutuksen?
Tai oikeastaan jatkettua, monesti laihdutus päätös lipsuu jo 2 tunnin kuluttua. Ennätys viimeisen 8kk sisällä on 4 päivää dieettiä. Ahmimista 5 päivää, taas laidutus päätös. Viime elokuun jälkeen lihonut 12kg,kun olen "laihduttanut"
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Puolitat syömisesi. Siitä on helppo aloittaa.
Seuraavaksi lisäät liikuntaa jotta kiinteydyt
Tuo, että vähentää syömistä niin aiheuttaa nälän ja lopulta ahmimisen. Suosittelen ketoa/vähähiilihydraattista. Netti täynnä onnistumisia. Nälkää ei tarvi nähdä, kun syö ohjeiden mukaan. Ruoka on myös täyttävää. Ei tee mieli syödä viiteen tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Ene-kuuri on hyvä alkuun. Sillä saa nopean painonpudotuksen ja sen jälkeen liikkuminen on helpompaa, syömisen aloittaminen sen jälkeen kysyy kyllä itsekuria ja asennetta.
Tsemppiä kilojen kanssa taisteluun.
Ja saa vielä elimistönsä sairaaksi noilla ene-kuureilla.
Kuulostaa siltä, että sinulla on syömishäiriö. Sinun ei pitäisi missään nimessä olla dieetillä, koska se laukaisee ahmimisen. Olet itse asiassa lihonut juuri laihduttamisen takia.
Sinun pitäisi nyt ehdottomasti etsiä apua syömishäiriöihin erikoistuneelta ammattilaiselta. Toisekseen sinun on lopetettava laihduttaminen.
Älä kiellä itselläsi mitään. Sen sijaan yritä antaa itsellesi hyvää, terveellistä ruokaa, paljon vihanneksia, marjoja jne. ja harrasta sellaista liikuntaa, josta tulee hyvä olo ja mieli. Nämä toimet yhdessä terapian ja mahdollisen lääkityksen kanssa voivat auttaa sinua saamaan tilannetta hallintaan pitkällä tähtäimellä. Mikään dieetti ei kuitenkaan tule ongelmaa ratkaisemaan.
Kantsisko käydä ensin kallonkutistajalla ennenkuin alkaa pötsiä kutistaan?
Oman ajattelu ja oikeanlainen halu aloittaa on tärkeää. Viime vuonna en olisi itse millään jaksanut säätää syömisten kanssa, joten en säätänyt ja söin sitten kaiken mitä huvitti. Loppuvuodesta alkoi tulla se oma tahto tehdä asialle jotain ja niinpä päätin ottaa tämän vuoden alkuun 3kk kunnon kuurin.
Koska vatsasi suuttuu ja turpoaa kovin helposti vaaleasta viljasta, jätin ruoasta pois kaiken pastan, riisin, jauhot, leivät, perunan ja herkut. Ei mitään karkkeja, limsoja, lettuja, pullia eikä pitsoja tai hampurilaisia. Reilua kalorivajetta koko 3 ekaa kuukautta. Opin siihen että tekee pirusti mieli lettuja hillon kanssa, mutta tiesin että niitä saa sitten myöhemmin.
Nyt pidän ma-pe tiukkaa linjaa syömisissä ja säästän herkut viikonlopulle ilman että syön oman tarpeeni.
Johonkin ryhmään tai porukkaan kuuluminen voi auttaa alkuvaiheessa. Se tsemppaa että tietää ettei ole asiansa kanssa yksin. Meitä on muitakin. Painoni on vuoden alusta pudonnut nyt 11 kiloa. Matkaa tavoitteeseen on vielä.
aamupala: kaurapuuroa ja valion marjakeittoa (n. 170cal)
second breakfast (kuten hobiteilla): keitetty kananmuna ja yksi kinkkuviipale (105cal) turvaa aamupäivän proteiinin saannin. Päälliset ilman leipää.
lounas: monipuolista salaattia ja porkkanaraastetta jonka kanssa lihaa/kalaa/kanaa (250-350cal)
välipala: omena tai porkkana (40-60cal)
päivällinen: salaattilautanen, jossa mukana joko kananmuna/lohta/kanaa (250-270cal)
iltapala: rahkaa ja marjoja ripauksella sokeria (250g rahkapurkista syö 2-3 kertaa, sellainen annoskoko) 100-120cal
Lisäksi päivän aikana paljon juotavaa: teetä, laimeaa mehua, vichyvettä tai hanavettä jos siitä tykkää. Salaatti sisältää usein vihreän salaatin lisäksi tomaattia, kurkkua, raejuustoa, ituja, muutama viinirypäle tai cashewpähkinä, sieniä. Ja salaatille suihkutettuna ruokaöljyä, jota kroppa tarvitsee jotta voi hyödyntää salaatin kunnolla.
Tällä setillä olen itse onnistunut. Tätä tiukkaa linjaa pidin tosiaan 3kk.
Liikuntaa heti aamusta, kun heräät! Vesipullo mukaan ja lenkille. Oon huomannut omalla kohdalla, kun teen jotain hikijumppaa heti aamusta, haluan myös sitten tehdä terveellisempiä valintoja päivän mittaan. Itselläkin laihdutus vasta alussa.. -2kg tippunut. Se onkin sitten se toinen juttu mikä pitää vain hyväksyä- muutos ei tapahdu hetkessä :( mutta jokanen päivä, kun liikut ja syöt terveellisemmin on askel parempaan suuntaan! Tsemppiä!
Lopettamalla laihduttamisen. Syöt vaan järkevämmin ja liikut sen verran kuin on mukavaa. Mutta ethän sinä näin tee kun selvästi olet joko-tai ihminen ja kärsimätön tulosten suhteen.
Mun piti laihtua tänä vuonna 20 kg. Olen lihonut 12 kg eli nyt laihdutettavaa yli 30 kg. Ei tästä tule mitään kun paisun vaan kun pullataikina. Lopetin kaksi lääkettäkin joiden epäilin aiheuttavan painonnousua mutta ei, loppua ei näy... En siis osaa neuvoa :(
Vierailija kirjoitti:
Oman ajattelu ja oikeanlainen halu aloittaa on tärkeää. Viime vuonna en olisi itse millään jaksanut säätää syömisten kanssa, joten en säätänyt ja söin sitten kaiken mitä huvitti. Loppuvuodesta alkoi tulla se oma tahto tehdä asialle jotain ja niinpä päätin ottaa tämän vuoden alkuun 3kk kunnon kuurin.
Koska vatsasi suuttuu ja turpoaa kovin helposti vaaleasta viljasta, jätin ruoasta pois kaiken pastan, riisin, jauhot, leivät, perunan ja herkut. Ei mitään karkkeja, limsoja, lettuja, pullia eikä pitsoja tai hampurilaisia. Reilua kalorivajetta koko 3 ekaa kuukautta. Opin siihen että tekee pirusti mieli lettuja hillon kanssa, mutta tiesin että niitä saa sitten myöhemmin.
Nyt pidän ma-pe tiukkaa linjaa syömisissä ja säästän herkut viikonlopulle ilman että syön oman tarpeeni.
Johonkin ryhmään tai porukkaan kuuluminen voi auttaa alkuvaiheessa. Se tsemppaa että tietää ettei ole asiansa kanssa yksin. Meitä on muitakin. Painoni on vuoden alusta pudonnut nyt 11 kiloa. Matkaa tavoitteeseen on vielä.
aamupala: kaurapuuroa ja valion marjakeittoa (n. 170cal)
second breakfast (kuten hobiteilla): keitetty kananmuna ja yksi kinkkuviipale (105cal) turvaa aamupäivän proteiinin saannin. Päälliset ilman leipää.
lounas: monipuolista salaattia ja porkkanaraastetta jonka kanssa lihaa/kalaa/kanaa (250-350cal)
välipala: omena tai porkkana (40-60cal)
päivällinen: salaattilautanen, jossa mukana joko kananmuna/lohta/kanaa (250-270cal)
iltapala: rahkaa ja marjoja ripauksella sokeria (250g rahkapurkista syö 2-3 kertaa, sellainen annoskoko) 100-120cal
Lisäksi päivän aikana paljon juotavaa: teetä, laimeaa mehua, vichyvettä tai hanavettä jos siitä tykkää. Salaatti sisältää usein vihreän salaatin lisäksi tomaattia, kurkkua, raejuustoa, ituja, muutama viinirypäle tai cashewpähkinä, sieniä. Ja salaatille suihkutettuna ruokaöljyä, jota kroppa tarvitsee jotta voi hyödyntää salaatin kunnolla.
Tällä setillä olen itse onnistunut. Tätä tiukkaa linjaa pidin tosiaan 3kk.
Eli syöt maksimissaan rapiat 1000 kcal päivässä + liikunnat päälle? Kuulostaa todella vähältä... Olen jostain lukenut, että alle 1200 kcal ei kannattaisi pitkäksi aikaa mennä?
Vierailija kirjoitti:
Voin niiiin samaistua tuohon tekstiin..
Ensinnäkin äkillinen syömättömyys hävittää lihaskudosta joka laskee energiankulutusta entistäkin pienemmäksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan itse pysty, kun sinulla on syömishäiriö. Ihan yleislääkäriltä voit hakea apua.
Ja mitä se lääkärikäynti auttaa tai ravitsemusterapeutti, kun se on huonoa tietoa mitä saa. Ravitsemusterapeutitkin sanoo, että leipää pitää syödä kuusi viipaletta päivässä. Pitää syödä tasaisesti viisi kertaa päivässä ja sitten on insuliinit huipussaan. Haloo. Leipä ja muut hiilihydraatit lihottaa, turvottaa ja väsyttää.
Kyse on mielenhäiriöstä. Saa lähetteen mt-puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan itse pysty, kun sinulla on syömishäiriö. Ihan yleislääkäriltä voit hakea apua.
Ei kaikki läski johdu syömishäiriöistä tai mt ongelmista. Jotkut vaan syö liikaa, ei ole itsekuria tai syövät silkkaa pskaa.
Ennenvanhaan ei edes tunnettu sanaa syömishäiriö eikä ollut ylipainoa:)
Jos dieetti laukaisee lähes viikon ahmimisputken, niin sinusta kyse ei ole syömishäiriöstä? Olen itse ollut enimmillään 35 kg ylipainoinen, mutta en koskaan ahminut.
Jaa, sanoppa se.
Pikku hiljaa, elämäntapamuutoksilla. Tyyliin lisää hieman liikuntaa jokaiseen päivään, jättää ensin ylimääräiset napostelut pois, sitten pienentää annoskokoa jne.
Vähän kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen mitä syö. Esim makean himosta pääsee parissa viikossa eroon, jos pystyy sinnittelemään, kunhan tosiaan vaan jättää sen makean pois. Samoin kannattaa esim leipää jne vähentää ja korvata kasviksilla.
Mutta pointtina, että tietämättä mikä juuri sinulle on vaikeaa ja missä se kompastuskivi on, ihan mahdotonta neuvoa. Monihan syö hyvinkin terveellisesti, mutta aivan liikaa. Monella taas makeat herkut jne on se pahe. Sellaiseen tilaan joka tapauksessa pitäisi päästä, että homma tuntuu mukavalta ja helpolta, eikä kyse ole mistään dieetistä.
Vierailija kirjoitti:
Up
Katso 234323 entistä ketjua.
kirjoitti:
Aloita puolen tunnin päivittäisillä kävelylenkeillä. Vähitellen lisäät aikaa ja tehoa. Herkut pois ja tarpeeksi kunnollista ruokaa, ettei tule liian nälkä ja halua ahmia.
Tuo on vähän huono neuvo, koska sitä kunnollista ruokaakin syö helposti vahingossa liikaa (en siis tarkoita mitään kolmeen kertaan santsaamista) ja silloin ei tietenkään edelleenkään laihdu. Ja se jos mikä syö motivaatiota ja yleensä myös kaataa sen hyvin alkaneen elämäntapamuutoksen, kun muutoksista huolimatta mitään ei tapahdu.
Se nimittäin on ihan uskomattoman pieni määrä mitä ainakin naisihminen voi syödä ja sitä määrää ei ihan vaan suurin piirtein osaa edes arvioida sopivaksi ja riittäväksi. Eikä siis varsinkaan jos taustalla on ahmimista jolloin ne määrät on muutenkin olleet ihan vinksallaan. Se kalorien laskeminen on oikeasti paras keino vaikka se ihan pyllystä onkin.
+35kg
Kuullostaa syömishäiriöiseltä käytökseltä, että joko ahmii tai yrittää noudattaa tiukkaa dieettiä. Ahmiminen ja tunnesyöminen ovat emotionaalisia ongelmia, joten sun pitäisi perehtyä syihin ahmimisen taustalla. Terapia vois tässä auttaa. Tai se että käy ravintoterapeutilla ja hankkii PT:n, jonka kanssa yhdessä luotte sulle ruokavalion. Mikäli haluat laihtua terveellisesti ja pysyvästi, tulisi tehdä elämäntapamuutos joka pitää. Eli ei kannata ryhtyä mihinkään niin epärealistiseen ettet jaksa kahta tuntia kauempaa sitä noudattaa... Sokerikoukusta ja hiilarikoukusta olis hyvä päästä pois, eli ainakin alkuun söisin todella kasvispainotteisesti, ei mitään leipiä yms.
jätä nyt ainakin sokeri pois. sokeria on vaikka missä tuotteissa, valitse sokeriton tuote esimerkiksi jugurteista. Syö paljon vihanneksia ja kävele.
Ene-kuuri on hyvä alkuun. Sillä saa nopean painonpudotuksen ja sen jälkeen liikkuminen on helpompaa, syömisen aloittaminen sen jälkeen kysyy kyllä itsekuria ja asennetta.
Tsemppiä kilojen kanssa taisteluun.