40 kilon ylipaino, miten saisin aloitettua laidutuksen?
Tai oikeastaan jatkettua, monesti laihdutus päätös lipsuu jo 2 tunnin kuluttua. Ennätys viimeisen 8kk sisällä on 4 päivää dieettiä. Ahmimista 5 päivää, taas laidutus päätös. Viime elokuun jälkeen lihonut 12kg,kun olen "laihduttanut"
Kommentit (85)
Haluatko oikeasti käyttää aikaasi ja energiaasi pannaksesi kehosi kovan rääkin kohteeksi vain sen vuoksi, että voisit parin vuoden päästä olla vielä läskimmässä kunnossa kuin nyt? Älä aloita. Hyväksy itsesi ja elä parasta elämääsi.
Täällä on tullut hyviä neuvoja.
Paras neuvo on: lopeta laihduttaminen.
Jätä kaikki sokeri, vehnä, karkit, mehut, sipsit. Kaikki turha pois. Ala syömään 3-4 tunnin välein terveellisesti. Tee ruokasuunnitelma.
Tee itsellesi liikuntasuunnitelma.
Pidä säännöllisestä vuorokausirytmistä kiinni.
Noudata ja onnistut 100% varmuudella.
Jos yrität olla syömättä, epäonnistut 100% varmuudella.
Itselläni sama tilanne, en tietysti tiedä pätevätkä omalla kohdallani toimineet vinkit kaikille, mutta ajattelin jakaa ne nyt kuitenkin:
1. Aivan aluksi paasto, erityisesti mikäli olet viime päivinä ahminut hyvin suuret määrät ruokaa. Tämä siksi, että normaali - ja tarkoitan nyt normaalia ylipainoisen henkilön standardeilla - määrä ruokaa ei riitä pitämään kylläisenä, ja hienoinen ruoan määrän vähentäminen tilanteessa jossa olet mättänyt sitä huoletta juuri sitä ennen aiheuttaa lähinnä v... ketutusta. :) Kevyt paasto joka kestää muutaman päivän auttaa normalisoimaan tilannetta vatsan kohdalta, etkä palatessasi normaaliin edes pysty ahmimaan samoja määriä. En nyt sitten tarkoita mitään viikon kestävää "join pelkkää vettä" dieettiä.
2. Paastolta kannattaa palata kevyesti, ja hiilaripitoisesti jotta saat verensokerin ylös.
3. Tämän jälkeen suosittelen siirtymistä vähähiilariseen ruokavalioon, jossa korvaat pastan, riisin, perunat jne. kasviksilla ja jätät leivän pois. Lienee toivottavasti sanomattakin selvää että sokeriherkut yms. ovat myös pannassa. Suosittelen myös light-limujen ja vastaavien lopettamista, jos kaipaat jotain hiilihappopitoista niin Vichy on hyvä vaihtoehto. Pidä huoli, että saat riittävästi proteiinia ja rasvaa, ja että kalorit (kyllä, niitä täytyy laskea) eivät ylity tavoitteesta.
Vaihtoisesti...
Voit kokeilla jonkin sortin pätkäpaastodieettiä, joista löytyy erilaisia variaatioita. Itse olen mieltynyt muutaman päivän kevyempään ruokavalioon viikossa, jolloin muina päivinä saa syödä suht normaalisti kaloreita laskematta ja pysyä silti tavoitteessa. Mutta tässä kannattaa kokeilla mikä toimii itselle ja lukea muiden kokemuksia; osalla paastoilu saattaa aiheuttaa ahmimista jolloin tämä ei ole suositeltava ratkaisu.
Ja lopulta, mikäli tunnistat syömishäiriön merkkejä itsestäsi ja erityisesti ahmimisen kanssa on ongelmia, suosittelen psykologin juttusille hakeutumista. Kaikkea ei pysty fiksaamaan pelkällä ruokavaliolla. Liikunnan suosittelen lisäämään mukaan kuvioihin vasta kun painoa on jo hieman lähtenyt, ja suosimaan sellaisia muotoja jotka eivät rasita niveliä jne.
Itselläni sama tilanne, en tietysti tiedä pätevätkä omalla kohdallani toimineet vinkit kaikille, mutta ajattelin jakaa ne nyt kuitenkin:
1. Aivan aluksi paasto, erityisesti mikäli olet viime päivinä ahminut hyvin suuret määrät ruokaa. Tämä siksi, että normaali - ja tarkoitan nyt normaalia ylipainoisen henkilön standardeilla - määrä ruokaa ei riitä pitämään kylläisenä, ja hienoinen ruoan määrän vähentäminen tilanteessa jossa olet mättänyt sitä huoletta juuri sitä ennen aiheuttaa lähinnä v... ketutusta. :) Kevyt paasto joka kestää muutaman päivän auttaa normalisoimaan tilannetta vatsan kohdalta, etkä palatessasi normaaliin edes pysty ahmimaan samoja määriä. En nyt sitten tarkoita mitään viikon kestävää "join pelkkää vettä" dieettiä.
2. Paastolta kannattaa palata kevyesti, ja hiilaripitoisesti jotta saat verensokerin ylös.
3. Tämän jälkeen suosittelen siirtymistä vähähiilariseen ruokavalioon, jossa korvaat pastan, riisin, perunat jne. kasviksilla ja jätät leivän pois. Lienee toivottavasti sanomattakin selvää että sokeriherkut yms. ovat myös pannassa. Suosittelen myös light-limujen ja vastaavien lopettamista, jos kaipaat jotain hiilihappopitoista niin Vichy on hyvä vaihtoehto. Pidä huoli, että saat riittävästi proteiinia ja rasvaa, ja että kalorit (kyllä, niitä täytyy laskea) eivät ylity tavoitteesta.
Vaihtoisesti...
Voit kokeilla jonkin sortin pätkäpaastodieettiä, joista löytyy erilaisia variaatioita. Itse olen mieltynyt muutaman päivän kevyempään ruokavalioon viikossa, jolloin muina päivinä saa syödä suht normaalisti kaloreita laskematta ja pysyä silti tavoitteessa. Mutta tässä kannattaa kokeilla mikä toimii itselle ja lukea muiden kokemuksia; osalla paastoilu saattaa aiheuttaa ahmimista jolloin tämä ei ole suositeltava ratkaisu.
Ja lopulta, mikäli tunnistat syömishäiriön merkkejä itsestäsi ja erityisesti ahmimisen kanssa on ongelmia, suosittelen psykologin juttusille hakeutumista. Kaikkea ei pysty fiksaamaan pelkällä ruokavaliolla. Liikunnan suosittelen lisäämään mukaan kuvioihin vasta kun painoa on jo hieman lähtenyt, ja suosimaan sellaisia muotoja jotka eivät rasita niveliä jne.
Ups, pahoittelen tuplaa. Sain herjaa jo varatusta nimimerkistä... hmm.
Lihoin kuin pullataikina, kun olin raskaana. Painoin 105 kiloa ja olen 168 pitkä. Heti, kun vauva oli ulkona (en imettänyt) - aloitin keto ruokavalion sekä pätkäpaaston. Paino tippui 74 kiloon 3kk aikana. Sain 3 kiloa takaisin, kun lopetin dieetin, mikä oli odotettavissakin. Odotin vuoden ja nyt olen taas dieetillä, tällä kertaa pelkkä pätkäpaasto. Ketoruokavaliossa oli se hyvä puoli, ettei ollut nälkä, mutta olen huono kieltäytymään mistään ruuista. Nyt on nälkä iltaisin, kun menen nukkumaan, mutta kestän sen kyllä. Nälkää ei pidä pelätä eikä sitä pidä pitää välttämättä huonona juttuna. Itse en siitä niin kärsi ja pystyn hyvin olemaan illat syömättä ilman että sorrun ahmimaan. Tavoitteena on tällä kertaa 60 kiloa. En kestä tätä tämän hetkistä vartaloa yhtään.
Kannattaa miettiä, miksi on ylipainoa ja miksi syö. Itse olen tunnesyöjä ja on tärkeää löytää uusia keinoja purkaa tunteita - kuten puhuminen. Itse käyn terapiassa. Laihtuminen vaatii miinuskalorit ja sitä varten pitää löytää uusia keinoja purkaa tunteita.
Itse aloitin 4vko sitten 8/16 paaston ja se näyttäisi toimivan mulla. Kolme viikkoa sitten ostin vaa'an ja sen jälkeen paino on pudonnut n.4kg. Tavoite on pudottaa 500g/vko, mutta ei haittaa jos menee kilo viikossa.
Minulle pätkäpaastolla on muutama etu: Kun lopetan syömisen klo:19, niin jää kaikki iltamässäily pois. Illalla on tullut vedettyä leipää, sipsejä, pakastepitsaa, kaljaa... Mutta nyt kaikki se putosi automaattisesti pois.
Syön illallisen klo:19 mennessä ja seuraavana päivänä aamiaisen/lounaan klo:11. Koska kyseessä ei ole dieetti, niin mitä vaan voi syödä. Kunhan nyt ei ala mättämään mitään tuplasateseja päivän aikana.
Painohan putoaa automaattisesti jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Liikunnasta ei ole haittaa, mutta ei ihan hirveästi hyötyäkään. Tunnin kävelyreissu parantaa kuntoa ja tuo paremman fiiliksen, mutta kovin montaa kaloria sillä ei polteta. Paino putoaa vaikka makailisi kaiket päivät kunhan syö sen 500-1000 kaloria alle kulutuksen.
ei tartte yhtään ihmetellä miks ihmiset lihoo nykymaailmassa. semmosta settiä koko keskustelu täynnä että harmittaa ihan kun ihmiset kohtelee itteään noin huonosti.
Monta kertaa vaan nää personal trainerit lykkäävät heti starttiin semmoisen tehotreenin että oksat pois.
Kyllä liikunnan pitää olla ylipainoiselle myös ilon asia, ei se pelkästään hyvä kuntoisille kuulu. Sen vuoksi omaehtoinen liikunta omassa tahdissa on tärkeää. Ei kukaan halua sellaista liikuntaa että paikat on niin kipeänä ettei istumaan pääse. Tehotreenaajat haluaa, aloittaja ei. Se vie viimeisenkin halun liikuntaan.
Starttiin 20-30 min päivässä, joka päivä. Tärkeämpää on saada ruokailu rytmi kuntoon. Sivulla 1 oli tosi hyvä ohje.
Tunnista nälkä. Onko se oikea nälkä vai "nälkä"
Vierailija kirjoitti:
Paras neuvo on: lopeta laihduttaminen.Jätä kaikki sokeri, vehnä, karkit, mehut, sipsit. Kaikki turha pois. Ala syömään 3-4 tunnin välein terveellisesti. Tee ruokasuunnitelma.
Niin tai näin, niin aina epäonnistuu. Paras neuvo on: Kaikki on yksilöitä ja jokaisella on omat tapansa.
Pelkästään erilaisten suunnitelmien tekeminen on monelle liikaa. Vielä vaikeampaa on niissä pysyminen. Itse pystyn kaikkeen muuhun paitsi vuorokausirytmiin. Se ei vaan onnistu. Nukun kroonisesti liian vähän.
Syöminen 3-4 tunnin välein ei perustu mihinkään. Kannattaa valita itselleen sopiva rytmi. Tai ei rytmiä lainkaan. Ei sekään haittaa. Ainoa millä on lopulta merkitystä on että kulutat enemmän kuin syöt/juot. Se taas on joko vaan opittava tai sitten on alettava laskemaan kaloreita. Oppiminen on ehkä helpompaa. Sen kun lukee mitä paketissa lukee: 100kaloria / 100g = ok. 500 kaloria / 100g = ei ok. Tai ei sekään haittaa jos ei muuten syö hirveesti mitään.
Vierailija kirjoitti:
ei tartte yhtään ihmetellä miks ihmiset lihoo nykymaailmassa. semmosta settiä koko keskustelu täynnä että harmittaa ihan kun ihmiset kohtelee itteään noin huonosti.
Niinpä. Tarjotaan paastoa ja vähähiilarista, vaikka noilla saa vain aineenvaihdunnan jumittamaan ja laihtuminen on mahdotonta.
Ei uskalleta syödä, tämä on se ongelma. Ei tiedetä mitä pitäisi syödä että aineenvaihdunta käynnistyisi ja rasvan palaminen alkaisi. Nirsoillaan, ruoan pitäisi maistua karkilta.
Kun ei syödä, ei ole energiaa, ja kun ei ole energiaa, ei jaksa eikä huvita liikkua. Kun ei syödä eikä liikuta, vituttaa, ja sitten vedetään kaksin käsin karkkia. Ihanaa.
En neuvo enää mitään, pysykää lihavina.
Mikä teitä vaivaa? Ehdotatte ahmimishäiriöiselle pätkäpaastoa? Kehotatte tunnistamaan oikean nälän? Kirjoittelette pitkiä viestejä omista ruokavalioistanne? Te ette selvästi ymmärrä yhtään, mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras neuvo on: lopeta laihduttaminen.Jätä kaikki sokeri, vehnä, karkit, mehut, sipsit. Kaikki turha pois. Ala syömään 3-4 tunnin välein terveellisesti. Tee ruokasuunnitelma.
Niin tai näin, niin aina epäonnistuu. Paras neuvo on: Kaikki on yksilöitä ja jokaisella on omat tapansa.
Pelkästään erilaisten suunnitelmien tekeminen on monelle liikaa. Vielä vaikeampaa on niissä pysyminen. Itse pystyn kaikkeen muuhun paitsi vuorokausirytmiin. Se ei vaan onnistu. Nukun kroonisesti liian vähän.
Syöminen 3-4 tunnin välein ei perustu mihinkään. Kannattaa valita itselleen sopiva rytmi. Tai ei rytmiä lainkaan. Ei sekään haittaa. Ainoa millä on lopulta merkitystä on että kulutat enemmän kuin syöt/juot. Se taas on joko vaan opittava tai sitten on alettava laskemaan kaloreita. Oppiminen on ehkä helpompaa. Sen kun lukee mitä paketissa lukee: 100kaloria / 100g = ok. 500 kaloria / 100g = ei ok. Tai ei sekään haittaa jos ei muuten syö hirveesti mitään.
Jos et tee mitään suunnitelmaa, haahuilet sinne tänne päämäärättömästi. Kun sulla on suunnitelma, luet siitä ja teet. Kuin hampaiden pesu.
Syöt nälän mukaan. Jos nälkää ei tule 3-4 h välein, tiedät ettei keho toimi kuten pitäisi. Aineenvaihdunta ei pelaa ilman ruokaa.
Jos venytät ruokaväliä, rasva palaa 3 viikkoa, sitten olet säästöliekillä. Laihtuminen pysähtyy. Jos koetat paastota, keho kamppailee vastaan ja löydät itsesi ahmimasta.
Syö, liiku, nuku. Suurpiirteiset ohjeet, jotka käy kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmaan itse pysty, kun sinulla on syömishäiriö. Ihan yleislääkäriltä voit hakea apua.
Ei kaikki läski johdu syömishäiriöistä tai mt ongelmista. Jotkut vaan syö liikaa, ei ole itsekuria tai syövät silkkaa pskaa.
Ennenvanhaan ei edes tunnettu sanaa syömishäiriö eikä ollut ylipainoa:)
Luitko ap:n avauksen?
Kukaan muu huomannut että vastaavan kokeneiden ihmisten neuvot saavat massiivisesti alapeukkuja, kun taas oletettavasti koko elämänsä normaalipainoisina olleiden "lähde juoksulenkille ja syö lautasmallin mukaan"-sekoilut keräävät yläpeukkuja? Ei ylipainoisen ihmisen todellakaan kannata kysyä täältä neuvoa, suosittelen jotain palstaa jolta saa vertaistukea ja löytää keskusteluseuraa jotka ovat samassa tilanteessa tai vaihtoehtoisesti jo laihduttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin 4vko sitten 8/16 paaston ja se näyttäisi toimivan mulla. Kolme viikkoa sitten ostin vaa'an ja sen jälkeen paino on pudonnut n.4kg. Tavoite on pudottaa 500g/vko, mutta ei haittaa jos menee kilo viikossa.
Minulle pätkäpaastolla on muutama etu: Kun lopetan syömisen klo:19, niin jää kaikki iltamässäily pois. Illalla on tullut vedettyä leipää, sipsejä, pakastepitsaa, kaljaa... Mutta nyt kaikki se putosi automaattisesti pois.
Syön illallisen klo:19 mennessä ja seuraavana päivänä aamiaisen/lounaan klo:11. Koska kyseessä ei ole dieetti, niin mitä vaan voi syödä. Kunhan nyt ei ala mättämään mitään tuplasateseja päivän aikana.
Painohan putoaa automaattisesti jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Liikunnasta ei ole haittaa, mutta ei ihan hirveästi hyötyäkään. Tunnin kävelyreissu parantaa kuntoa ja tuo paremman fiiliksen, mutta kovin montaa kaloria sillä ei polteta. Paino putoaa vaikka makailisi kaiket päivät kunhan syö sen 500-1000 kaloria alle kulutuksen.
Paino putoaa vaikka makailisi kaiket päivät kunhan syö sen 500-1000 kaloria alle kulutuksen. Tämä on se vaikein nakki meille useimmille. Liikunta -250 kaloria ja ruoka -250 kaloria yhdistelmä toimii minulla parhaiten ja sinulla pätkäpaasto.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, sanoppa se.
Pikku hiljaa, elämäntapamuutoksilla. Tyyliin lisää hieman liikuntaa jokaiseen päivään, jättää ensin ylimääräiset napostelut pois, sitten pienentää annoskokoa jne.
Vähän kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen mitä syö. Esim makean himosta pääsee parissa viikossa eroon, jos pystyy sinnittelemään, kunhan tosiaan vaan jättää sen makean pois. Samoin kannattaa esim leipää jne vähentää ja korvata kasviksilla.
Mutta pointtina, että tietämättä mikä juuri sinulle on vaikeaa ja missä se kompastuskivi on, ihan mahdotonta neuvoa. Monihan syö hyvinkin terveellisesti, mutta aivan liikaa. Monella taas makeat herkut jne on se pahe. Sellaiseen tilaan joka tapauksessa pitäisi päästä, että homma tuntuu mukavalta ja helpolta, eikä kyse ole mistään dieetistä.
Miksi aina hoetaan, että makeanhinosta pääsee eroon, kun on pari viikkoa ilman sokeria? Monet eivät pääse kuukausien / vuosienkaan jälkeen ja kun repsahdus sitten jonakin päivänä tulee (puhumattakaan siitä, kuinka paljon energiaa kuluu sokerihimon vastustamiseen kuukaudesta toiseen), ahminta lähtee täysin käsistä, eikä sitä pysty lopettamaan. Mitä tiukemmalla dieetillä on ja mitä pidempään dieetti kestää, sitä pahemmat seuraukset ovat
Painonhallintatalo.fi, sieltä löytää vinkkejä ruoka/uni/liikunta/tunnesyömisen hallinta jne.
Onnistunut painonhallinta lähtee siitä, että lopettaa laihduttamisen. Ruokailurytmi kuntoon kunnon aamupalasta alkaen. Ylipainoisille on tyypillistä, että aamupala jätetään syömättä. Kaikki makeat juomat ja alkoholi pois. Liikuntaa.
Vuosien yrittämisen jälkeen lopulta pitkäkestoisesti onnistuneet kertovat nämä samat asiat.
40 kilon pudottaminen on pitkä urakka. Siihen ei tepsi mikään dieetti, paasto tai kepulikonsti. Aikaa menee kauan, ja nälässä ei voi olla 24/7 vuoden ympäri.
On pakko tehdä elämäntapamuutos. Karsia ne lihottavat ruoat pois ja miettiä kuinka syödä monipuolisesti ja terveellisesti, ja niin, että keho pääsee tekemään työnsä eli polttamaan sairastuttavan rasvakerroksen ja kasvattamaan ja vahvistamaan lihaksia.
Opeteltava syömään niin, ettei aivot pakota ahmimaan nälkäkuoleman pelossa.
On mietittävä, mihin liikuntaan kykenee ja aloitettava siitä. Päätettävä, käyn tiistaina ja perjantaina kävelemässä. Aloitetaan oman kunnon mukaan ja siitä lisäillen. Vahvistetaan kehon kaikkia lihaksia.
Uni on myös äärimmäisen tärkeä. Koko homma kaatuu, jos on univajeessa. Psyyke ei kestä.
Tärkeää on oma positiivinen asenne ja motivaatio. Hyvä mieli.
1500 kaloria ja 8 tunnin ruoka-aika. Helppoa ja helppo noudattaa myös dieetin jälkeen. Valmistaudu kahden viikon helvettiin aloittaessa ja nauti muuttuvasta kropastasi :)