Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei, onko täällä jotakuta asunto-osakkeen omistaja, joka

Vierailija
04.09.2025 |

asuu talossa jossa on taloyhtiönetti?

Minulle on nyt epäselvää vuokralaisena, mitä minulta peritään laajakaistamaksuna vuokran yhteydessä. Joten jos joku viitsisi valaista minua mistä minä maksan.

Sillä se operaattori, jonka kanssa tällä asumallani talolla on taloyhtiönetin sopimus, kertoo nettihinnastossaan että alin nopeus 25 M on maksaa 0,00 e. 

No, multa kuitenkin peritään vuokrassa 5,90 e/kk laajakaistamaksua. Joten mikähän tämä maksu on? Ja onko oikein että jos minä nyt ottaisin pykälän verran nopeampaa eli tekisin omiin niimiini sen taloyhtiönetin nopeamman yhteyden sopimuksen joka maksaisi 16,99 e/kk, niin tähän minä sitten saisin maksaa vielä vuokrantanajalle sen 5,90 e/kk?

MIKÄ TÄMÄ 5,90 e/kk on?

Onko tämä jokin yleishinta siitä, että yleensä on se nettikaapeli... Mutta jos sinä osakkeen omistajana itse asuisit tässä ja ottaisin nopeamman yhteyden, maksaisitko sinäkin sen 5,90 + nopeamman yhteyden hinnan?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaapelimodeemi on tietenkin vuokralaisen itsensä hankittava. Ei kuulu vuokrasopimukseen... heh.

Vierailija
2/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaapelimodeemi on tietenkin vuokralaisen itsensä hankittava. Ei kuulu vuokrasopimukseen... heh.

Riippuu kuule vuokrasopimuksesta.. heh heh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat sen € 5.90 joka tapauksessa. 

Vierailija
4/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat sen € 5.90 joka tapauksessa. 

Siis mikä se 5,90 on? Mikä sen maksun peruste on?

Vierailija
5/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysäisepä vuokranantajalta tai isännöitsijältä tuosta 5,90 € maksusta. Eihän me täällä tiedetä, jos taloyhtiöllä onkin sopimus, jossa netistä maksetaan 5,90 tai jos taloyhtiö mahdollissti itse veloittaa netistä tuon verran (kaikilta asunnoilta).

Yleensä se miniminopeus kuuluu hintaan ja asukas itse tekee tarvittaessa sopimuksen suoraan operaattorin kanssa, jos haluaa nopeamman netin. Tätä nopeampaa nettiä ei peritä siis vuokrassa.

Vierailija
6/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysäisepä vuokranantajalta tai isännöitsijältä tuosta 5,90 € maksusta. Eihän me täällä tiedetä, jos taloyhtiöllä onkin sopimus, jossa netistä maksetaan 5,90 tai jos taloyhtiö mahdollissti itse veloittaa netistä tuon verran (kaikilta asunnoilta).

Yleensä se miniminopeus kuuluu hintaan ja asukas itse tekee tarvittaessa sopimuksen suoraan operaattorin kanssa, jos haluaa nopeamman netin. Tätä nopeampaa nettiä ei peritä siis vuokrassa.

No, onkohan tämä laajakaistamaksu yksityiselle vuokranantajalle verovähennyskelpoinen? Hah! Tai jos olis, niin sittenhän se olis kaikille osakkeenomistajille verovähennyskelpoinen?

Vierailija
7/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no se on se maksu minkä olet VUOKRANANTAJAN kanssa siitä sopinut VUOKRASOPIMUKSESSA MAKSAVASI. MILLÄÄN muulla ei ole väliä. 

Vierailija
8/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan kikkailua. Saa oikotiehen vuokran hinnan alhaisen näköiseksi kun sitten sopimukseen laittelee kaikesta lisämaksua. Toinen yleinen on laittaa vuokrasopimukseen vesimaksu isommaksi kuin mitä osakkeenomistajalta vettä laskutetaan. 

Ei tuo kai sinänsä edes mitään laitonta ole? Olet nimen paperiin laittanut että maksat nettiyhteydestä 5,90€ kuussa vuokranantajalle ja vuokranantaja sitten on vastuullinen että sinulla on nettiyhteys käytettävissä, vaikka se liittymä ei yhtään mitään vuokranantajalle maksaisikaan. Toisinpäin jos se taloyhteysnetti yhtäkkiä muuttuisikin 10€/kk maksavaksi, vuokranantajan pitäisi purkaa voimassa oleva sopimus että pystyisi sitä hintaa korottamaan (toki riippuen niistä ehdoista mitkä olet allekirjoittanut).

Vierailija
9/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no se on se maksu minkä olet VUOKRANANTAJAN kanssa siitä sopinut VUOKRASOPIMUKSESSA MAKSAVASI. MILLÄÄN muulla ei ole väliä. 

Niinkö. No, itse asiassa tässä on kyllä niin, että kun olen vuokrasopimuksen tehnyt, talossa ei ollut taloyhtiönettiä. Joten ko. sopimuksessa ei ole taloyhtiönetistä mitään puhetta. Ovat taloyhtiössä hankkineet sen taloyhtiönettisopimuksen vasta myöhemmin...

Kiitos.

On sillä väliä, että pitäisihän vuokralaisenkin tietää, mitä mihin se peritty summa perustuu! 

Vierailija
10/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö. No, itse asiassa tässä on kyllä niin, että kun olen vuokrasopimuksen tehnyt, talossa ei ollut taloyhtiönettiä. Joten ko. sopimuksessa ei ole taloyhtiönetistä mitään puhetta. Ovat taloyhtiössä hankkineet sen taloyhtiönettisopimuksen vasta myöhemmin...

Kiitos.

On sillä väliä, että pitäisihän vuokralaisenkin tietää, mitä mihin se peritty summa perustuu! 

Miten tätä summaa sinulta peritään? Pakkohan siihen on ainakin suullinen sopimus liittyä, että jatkossa maksat vielä päälle tuon verran. Ei sitä vuokranantajan sen kummemmin tarvii perustella, jos olet kiltisti vain suostunut sen maksamaan mitään kyselemättä.

Mutulla epäilen, että taloyhtiönetin käyttöönotossa yhtiövastike on noussut jonkin verran, vaikka varsinaisia liittymäyhtiön laskuja ei joka kuukausi tule osakkaille. Tämän perusteella vuokranantaja on ruvennut tuon muutoksen jälkeen pyytämään tuollaista lisämaksua, koska muutos on aidosti lisännyt vuokranantajan kuluja.

Vierailija
11/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että mikään operaattori tarjoaisi kuituliittymää 0,00 €/kk. Mikä operaattori kyseessä? Meillä on kuituliittymän perusmaksu 9,00 €/kk, sillä saa 100M yhteyden.

Vierailija
12/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiöllä ja operaattorilla on sopimus että taloyhtiö maksaa operaattorille X euroa vuodessa, ja sen vastineena kaikki talon asukkaat saavat operaattorilta 25 megan netin hintaan 0 €/kk.

Taloyhtiö sitten kerää sen X euroa vuodessa laskuttamalla siitä asunnon omistajia, eli sun vuokranantajasi joutuu maksamaan taloyhtiönetistä sitä kautta.

Jos sun vuokrasopimukseen on kirjattu erikseen että nettimaksu on 5,90 €/kk, niin silloin sä joudut maksamaan sitä maksua riippumatta käytätkö sä sitä nettiä.

Mutta jos tuo 16,99 €/kk on joku teidän taloyhtiönetin toimittajan sulle tekemä tarjous, niin se perustuu melko varmasti taloyhtiön ja netin toimittajan väliseen sopimukseen että taloyhtiön asukkaat saavat niin halutessaan nopeammat nettiyhteydet poikkeuksellisen halvalla vastineena siitä että taloyhtiö maksaa myös sen jälkeen kun sä otat sopimuksen edelleen sille toimittajalle X e/kk sun asunnostasi. Sellaista tarjousta käyttäessäsi sä saat höydyn siitä mitä sä maksat taloyhtiönetistä kun sä saat sen ansiosta nettioperaattorilta selvästi halvemman hinnan.

Jos sä otat netin joltain kokonaan toiselta operaattorilta, niin sitten sä joudut tietysti tilanteeseen että sun pitää maksaa taloyhtiönetistä kuukausimaksua vaikket sä hyödy siitä mitään.

Jos sun vuokrasopimuksessasi ei ollut mitään mainintaa taloyhtiönetistä, niin silloin sä olisit ehkä halutessasi voinut yrittää päästä maksamasta siitä silloin kun nettisopimus aikanaan otettiin. Mutta kun sä olet kiltistä alkanut maksaa siitä, niin muutaman kuukauden maksaminen ilman valittamista käytännössä muuttaa vuokrasopimuksen sisältöä että sen jälkeen tuota nettiyhteyttä pitää kohdella vuokrasopimuksen ehtona.

Vierailija
13/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos.

Miten tätä summaa sinulta peritään? Pakkohan siihen on ainakin suullinen sopimus liittyä, että jatkossa maksat vielä päälle tuon verran. Ei sitä vuokranantajan sen kummemmin tarvii perustella, jos olet kiltisti vain suostunut sen maksamaan mitään kys

Miten ja miten. Se on tullut sen jälkeen vuokran päälle maksettavaksi eräksi, samanlainen erä kuin vesimaksu.  

Eli siis, ilmeisesti se 5,90 on jokin kaapelimaksu, maksu siitä että talo on mukana netissä omalla sopimuksellaan. 

Mutta halvemmaksihan se kyllä tulis, jos ei olis tällaista taloyhtiönettiä, vaan oma henkilökohtaiseen sopimukseen perustuva yhteys. Nyt tulee aina se kaapelimaksu liittymän nopeusmaksun päälle. 

Näyttää olevan eräässäkin tietyssä nopeudessa operaattorilla sama hinta sekä taloyhtiönettiin että muunlaiseen liittymäsopimukseen, mutta taloyhtiönetissä maksat sen kaapelimaksun päälle. 

Vierailija
14/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että mikään operaattori tarjoaisi kuituliittymää 0,00 €/kk. Mikä operaattori kyseessä? Meillä on kuituliittymän perusmaksu 9,00 €/kk, sillä saa 100M yhteyden.

Taloyhtiönetti... kaapeli... 25M 0,00 e/kk. Mutta se kaapeliyhteys ilmeisesti on sitten se 5,90 e/kk.

Vierailija
15/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöllä ja operaattorilla on sopimus että taloyhtiö maksaa operaattorille X euroa vuodessa, ja sen vastineena kaikki talon asukkaat saavat operaattorilta 25 megan netin hintaan 0 €/kk.

Taloyhtiö sitten kerää sen X euroa vuodessa laskuttamalla siitä asunnon omistajia, eli sun vuokranantajasi joutuu maksamaan taloyhtiönetistä sitä kautta.

Jos sun vuokrasopimukseen on kirjattu erikseen että nettimaksu on 5,90 €/kk, niin silloin sä joudut maksamaan sitä maksua riippumatta käytätkö sä sitä nettiä.

Mutta jos tuo 16,99 €/kk on joku teidän taloyhtiönetin toimittajan sulle tekemä tarjous, niin se perustuu melko varmasti taloyhtiön ja netin toimittajan väliseen sopimukseen että taloyhtiön asukkaat saavat niin halutessaan nopeammat nettiyhteydet poikkeuksellisen halvalla vastineena siitä että taloyhtiö maksaa myös sen jälkeen kun sä otat sopimuksen edelleen sille toimittajalle X e/kk sun asunnostasi. Sel

öh, öh. Mutta tuo sama nopeushinta on ihan sellaisiinkin liittymiin jotka eivät ole taloyhtiönettiä!

No... Olkoot!

Vierailija
16/16 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, onkohan tämä laajakaistamaksu yksityiselle vuokranantajalle verovähennyskelpoinen? Hah! Tai jos olis, niin sittenhän se olis kaikille osakkeenomistajille verovähennyskelpoinen?

Jos asuu omassa omistamassaan huoneistossa, niin eihän siitä makseta edes veroa,  siksi ei vähennyskelpoinen , toisin jos huoneisto on vuokralle, tulosta maksetasn veroa.