Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei suostu edes harkitsemaan sitä, että muistisairas ja masentunut äitini asuisi meillä edes osan aikaa vuodesta

Vierailija
07.06.2020 |

Olen huolissani yksin maaseudulla asuvasta äidistäni, jolla on sekä muistisairaus että (mahdollisesti siihen liittyvä) masennus. Toimintakyky riittää tietyllä tavalla itsenäiseen asumiseen, ymmärtää käydä suihkussa, vaihtaa vaatteet, pestä pyykkiä, laittaa ruokaa, tiskata, siivotakin mutta kaikki nuo menevät vähän sinnepäin. Äiti on muistisairauden myötä erakoitunut, ei ystäviä paikkakunnalla, puoliso kuollut. Aiemmat harrastukset ja tekemiset jääneet kun piilottelee ja häpeilee itseään neljän seinän sisällä. Mieliala matala, aina kun soitan on itkuinen ja ahdistunut. Olen soittanut äidin kotipaikkakunnan sosiaalipalveluihin ja sieltä on joku palvelutarpeen arviointi tms. tehty, mutta katsottu että pystyy asumaan riittävästi omillaan.

Olen silti todella huolissani ja ahdistaa jos tuo on äidin elämä hänen viimeiset vuotensa. Yksin rapistuvassa talossa keskellä ei mitään, itkuisena, ahdistuneena ja masentuneena. Aiemmin kuitenkin vietti täyttä elämää. Minulla ja miehelläni on pk-seudulla iso omakotitalo, peräti 2-3 huonetta tyhjänä omakotitalossa. Talo on suurimmaksi osaksi miehen maksama, sen myönnän, mutta myös minun kotini. Olen ehdottanut miehelle, että voitaisiin edes osaksi aikaa ottaa äiti tänne meille asumaan. Saisi ainakin minusta seuraa ja pääkaupunkiseudulla on ainakin koronan mentyä ohitse erilaisia kolmannen sektorin järjestämiä vanhusten/muistisairaiden yms. päiväkerhoja, joissa voisi käydä.

Mutta miehelle tämä on ihan ehdoton ei. "On mun koti, ei käy". "Sun äidissäs oli jo viime jouluna kestämistä". (Oli kaksi päivää meillä). "Voi käydä lyhyillä vierailulla, mutta asumaan missään nimessä ei tule". Tällaisia kommentteja tullut mieheltä. Ymmärrän, ettei se olisi mullekaan helppoa, jos äiti tulisi asumaan mutta sattuu tosi paljon äidin tilanne enkä tiedä mitä vaihtoehtoja meillä on? Äidin kotikunnasta sanottiin, ettei siellä ole mahdollista saada noin "hyväkuntoiselle" mitään laitos/hoivakotipaikkaa ja kevyemmän tason senioriasuntoja ei siellä edes ole. Koen tiettyä epäsuoraa painetta myös ulkomailla asuvan sisareni ja tämän miehen kautta. Siskon mies on siis kotoisin kulttuurista, jossa ollaan hyvin yhteisöllisiä ja huolehditaan vanhuksista kotona. Siskon anoppi asuu heidän luonaan sulassa sovussa ja samoin anopin siskosta he pitävät huolta, vaikka tämä asuu omillaan. Juttelin pari päivää sitten sisareni ja tämän miehen kanssa whatsappissa ja tämä mies melkein löi nyrkkiä pöytään ja ihmetteli, että mikä teillä (minulla ja miehelläni) oikein on, kun ette voi ottaa äitiä kotiimme asumaan. Siskokin oli siinä videopuhelussa ihmetteli, kun Suomen kulttuuri on jättää vanhukset omilleen. Nyt sisko ja miehensä olivat jopa lähteneet selvittämään, voisiko äitini muuttaa heidän luokseen, mutta koska maa on Euroopan ulkopuolella eikä äiti olisi ko. maassa minkään sairasvakuutuksen piirissä, se ei ole hyvä ajatus. Ymmärrän kuitenkin sisareni ja tämän miehen pointin hyvin ja itsekin koen, että kaikkien kannalta olisi inhimillisintä ottaa äiti meille asumaan, ainakin osaksi aikaa vuodesta. Hirveä ristiriita ja sekavat tunteet mielessä, kun oma puolisoni suhtautuu tähän vaihtoehtoon täysin torjuen.

Kommentit (318)

Vierailija
61/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin omista vanhemmista huolehditaan. Se tapahtuu huolehtimalla että heillä on asiat hyvin, laskut maksettu, katto pään päällä ja että saavat syödäkseen. Ajatuksena kaunis ottaa vanhemmat luokseen asumaan mutta todellisuus on toinen.

Ap:n miestä arvostelevilla ei taida olla kokemusta muistisairaista. Siinä ihminen muuttuu kokonaan toiseksi, ei tunne enää ketään, ei tiedä missä on, on arvaamaton ja aggressiivinenkin. Siitä puhumatta että vaara koko talon polttamisesta on todellinen. Jos muistisairaan ottaa luokseen niin siinä sitoutuu 24/7/365 kantamaan vastuun pikkulapsen tasolle taantuneesta. Vaihdat vaippoja, siivoat passkat seiniltä ja lattioilta sekä oksennetut passkat (jotkut syö ulosteitaan) ilman taukoa tai apua. Mitään et voi itse tehdä tai suunnitella koska olet ympäri vuorokauden, läpi vuoden, vastuussa toisesta. Pahinta on kuitenkin se, että joudut kuuntelemaan rakkaalta omaiselta aivan järkyttävää puhetta, syytöksiä jne. 

Koko aloitus on Porvoosta mutta toisille asia on koko elämä.

Vierailija
62/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti äitisi muuttaa teille asumaan. Vanhoista ihmisistä pitää pitää huolta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä, vanhempani asuivat Lapissa. Kumpikaan ei halunnut muuttaa kotiseudultaan. Kun isä sairastui Alzheimeriin, otin vapaata töistä pari viikkoa ja menin järjestämään hänelle paikan hoivakotiin. Pari vuotta sen jälkeen äiti ei enää jaksanut asua yksin, joten tein taas samoin ja järjestin äidinkin hoivakotiin.

Olin etukäteen varannut tapaamiset, lääkärin, vanhustyön virkailijan, sossun virkailijan kanssa. En antanut periksi, vaan vaadin, että hoitopaikka on järjestettävä. Ja onnistuin päättäväisyydelläni, vaikka aluksi suhtautuivat nihkeästi.

Kuule, ei siihen sun päättäväisyytes vaikuttanut mitenkään, ihan normaalit SAS-selvittelyt on kumpaisellekin tehty. Aluksi tietenkin sanotaan, että täytyy asia tutkia ja sitten päätetään saavatko paikkoja vai eivät. Ei niitä heti ekana myönnetä. 

Vierailija
64/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti: "Omaishoitajaksi minulla ei ole resursseja lähteä."

Eli miksi hän edes ajattelee mamman muuttoa?!? Jos hänellä ei ole mahdollisuutta hoitaa äitiään koko ajan, niin miehenkö se pitäisi anoppiaan hoitaa?

Vierailija
65/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy katsoa tuo pienen yksiön vuokraamismahdollisuus. Sitäkin olen pallotellut mielessä. Alustavasti katsoin, että vapaiden markkinoiden yksiöt tällä alueella ovat noin 900 e/kk. 

ap

Älä nyt naurata. Talo pk-seudulla eli ei edes stadissa ja yksiöt muka 900e/kk. Pilasit hyvän provon liioittelemalla vuokra-asunnon kustannuksia.

Jos tämä sinun per*ettäsi niin raapii, niin kerrottakoon että kyseinen kaupunki on Vantaa. Äsken tein vuokraovi.comissa haun ja yksiöiden hinnat tällä alueella ovat tällä hetkellä 851-895e. Mielessäni kyllä pyöristän tuon 900 euroon. Myönnän, että käsittämättömän kalliita vuokria, kaikki yksityisiä vuokrafirmoja. 

ap 

Vierailija
66/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän miestäsi. En minäkään haluaisi muistisairasta ihmistä kotiini asumaan. 

Vierailija
67/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy katsoa tuo pienen yksiön vuokraamismahdollisuus. Sitäkin olen pallotellut mielessä. Alustavasti katsoin, että vapaiden markkinoiden yksiöt tällä alueella ovat noin 900 e/kk. 

ap

Älä nyt naurata. Talo pk-seudulla eli ei edes stadissa ja yksiöt muka 900e/kk. Pilasit hyvän provon liioittelemalla vuokra-asunnon kustannuksia.

Jos tämä sinun per*ettäsi niin raapii, niin kerrottakoon että kyseinen kaupunki on Vantaa. Äsken tein vuokraovi.comissa haun ja yksiöiden hinnat tällä alueella ovat tällä hetkellä 851-895e. Mielessäni kyllä pyöristän tuon 900 euroon. Myönnän, että käsittämättömän kalliita vuokria, kaikki yksityisiä vuokrafirmoja. 

ap 

Se on erikoista kun vuokraovi.com tarjoaa yksiöitä ~500e/kk vaikka ja kuinka. En tiedä miksi vaivaudun trollille vastaamaan...

Vierailija
68/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kirjoitti: "Omaishoitajaksi minulla ei ole resursseja lähteä."

Eli miksi hän edes ajattelee mamman muuttoa?!? Jos hänellä ei ole mahdollisuutta hoitaa äitiään koko ajan, niin miehenkö se pitäisi anoppiaan hoitaa?

Ei äitini ole vielä sellaisessa kunnossa, että hän tarvitsisi omaishoitoa eikä edes saisi sellaista. Edes kunnallista kotihoitoa ei kunta tarjoa, kun vointi ja oma-aloitteisuus on niin hyvä. Kuten aiemmin kirjoitin, muistisairaus on vielä sitä että välillä ei löydä oikeaa sanaa, vuosilukua tms, ei jaksa keskittyä pitkään. Arjen toiminnot hoitaa itsenäisesti ja suhteellisen ajallaan, kuten kaupassakäynti ja ruoanlaitto mutta vähän sinne päin. Esim. aiemmin mm. seurasi tv:n kokkiohjelmia innolla, kirjoitti reseptit ylös, haki kaupasta tarvikkeet ja toteutti reseptit. Nyt hakee ruisleipää, leikkelettä ja juustoa eikä jaksa laittaa jotain nakkikeittoa vaikeampaa ruokaa. Isompana ongelmana näen mielialan ja yksinäisyyden kuin muistisairauden. Ymmärrän, että sitten kun muistisairaus pahenee siten, että hän tarvii oikeaa hoitoa, ei kotihoito ole oikea paikka. Nyt ajattelen, että jos hän asuisi täällä (joko kodissani tai lähellä kotiani) hän voisi käydä itse vanhusten erilaisissa kerhoissa, mahdollisesti joko mielenterveyspuolen tai muistisairaille tarkoitetuissa. Täällä kaupungissa on eri tavoin aktivoivaa toimintaa kun syrjäkylällä. Uskon, että virikkeellisessä ympäristössä muistisairaus ei ehkä etenisi samaa tahtia. 

ap 

Vierailija
69/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninpä. On vaikeaa ajatella että joku "tuntematon" asuisi omassa kodissa. Silti moni lapsi joutuu sietämään tuollaista uusperheissä. Kylmiä ja itsekkäitä ovat suomalaiset nykyisin. Minäminäminä. Ap: on hienoa että haluat auttaa äitiäsi. Entä jos hän muuttaisikin vuokralle lähellesi? Näin voit käydä hänen luonaan usein. Käy läpi eri tukivaihtoehdot ym niin tiedät mitä se maksaisi. Jos miehesi haluaa oman vanhempansa joskus asuman teille niin ilmoitat ettei käy. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Tsemppiä!

Vierailija
70/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miehelläkin on oikeus sanoa kenen kanssa asuntonsa jakaa.

Se on eri asia.

Vierailija
71/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti kannataa muuttaa nyt jo loppusijoituspaikkaan, ennen kuin polttaa talon.

Muistisairaalle se häkämyrkytys olisi armelias loppu. Mutta voisi kyllä jättää lapsille ikävät muistot.

Vierailija
72/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä, vanhempani asuivat Lapissa. Kumpikaan ei halunnut muuttaa kotiseudultaan. Kun isä sairastui Alzheimeriin, otin vapaata töistä pari viikkoa ja menin järjestämään hänelle paikan hoivakotiin. Pari vuotta sen jälkeen äiti ei enää jaksanut asua yksin, joten tein taas samoin ja järjestin äidinkin hoivakotiin.

Olin etukäteen varannut tapaamiset, lääkärin, vanhustyön virkailijan, sossun virkailijan kanssa. En antanut periksi, vaan vaadin, että hoitopaikka on järjestettävä. Ja onnistuin päättäväisyydelläni, vaikka aluksi suhtautuivat nihkeästi.

Kuule, ei siihen sun päättäväisyytes vaikuttanut mitenkään, ihan normaalit SAS-selvittelyt on kumpaisellekin tehty. Aluksi tietenkin sanotaan, että täytyy asia tutkia ja sitten päätetään saavatko paikkoja vai eivät. Ei niitä heti ekana myönnetä. 

Omainen voi vaikuttaa paljonkin. Olen ollut tilanteessa, jossa tehtiin tarveselitys. Selvitystä teki henkilö, joka ei ollut koskaan tavannut arvioitavaa. Ihmisestä saa hyvin erilaisen kuvan, kun hän istuu pöydän ääressä ja vastailee, että kaikki hoituu, verrattuna todelliseen tilanteeseen.

Vierailija
73/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap 

Rekisteröidy Vuokraturvaan, niin saat tarjolle halvempiakin asuntoja.

Vierailija
74/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap 

Se on erikoista kun vuokraovi.com tarjoaa yksiöitä ~500e/kk vaikka ja kuinka. En tiedä miksi vaivaudun trollille vastaamaan...

Itseasiassa vuokraovi.comin halvimmat yksiöt Vantaalle ovat 600 euroa. Käy vaikka itse katsomassa. 500e/kk ovat Vantaalla joko soluasuntoja tai asumisoikeusasuntoja, joihin täytyy ensin maksaa vähintäänkin 20k eur. Jos äitini muuttaisi tänne, haluaisin että hän on oikeasti 1-2 kilometrin säteellä kodistani, mikä tarkoittaa aika lailla 900 euron vuokraa. En ymmärrä, miksi jankkaat tästä vuokra-asiasta. Olen jo jonkin aikaa seurannut alueen vuokratasoa yksiöiden osalta. 

ap 

Vierailija
75/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko työttömiä vai miten voitte hoitaa muistisairasta 24/7, muistisairaan vuorokausirytmi voi olla täysin erilainen kuin muun perheen.

Vierailija
76/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö äidilläsi kotihoito? Olisiko järkevää laittaa asunto myyntiin ja hakea paikkaa jostain palvelutalosta. Laitosasumiseen nykyisin tosiaan pääsee vasta sitten kun kotihoidon max. apujen turvin ei enää pärjää millään kotona. Ja silloinkin aika nihkeää saada paikkaa.

Muistisairas on raskas asuinkumppani. Varsinkin kun tauti etenee. Päivät on erilaisia ja oman rauhan ja yksityisyyden voi unohtaa. Muistisairailla yö ja päivä menee sekaisin, tavaroita piilotellaan ja siirrellään. Voi olla agressiivisuutta ja jopa ulosteella ja virtsalla sotkemista!

En kyllä lähtisi miestäsi syyttämään siitä, ettei halua äitiäsi teille asumaan. En itsekkään ottaisi vanhempiani meille asumaan vaan kävisin sitten ennemmin heidän luona auttamassa.

Jos ei ole rahasta pulaa nii yksityiselle puolelle hoitokoteihin pääsee paremmin.

-hoitaja

Olen samaa mieltä kun suurin osa vastaajista. Miehen ei tarvi suostua ottaa anoppia asuun kotiin. Perustelut ovat jo muut esittäneet.

Totean vain että lapsettomat ja lapselliset vanhukset on samalla viivalla. Joskus kun törmää edelleenkin väittämään, että kannattaa tehdä lapsia, että huolehtisivat sitten vanhana. Ei se niin mene meillä länsimaissa.

Vierailija
77/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap 

Katsoitko niitä ilmoituksia tarkemmin? Nuo on yleensä jotain huoneita kimppakämpissä. Ei edes perä-Vantaalta saa yksiötä tuohon hintaan vapailta markkinoilta.

Vierailija
78/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
79/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla 1-2 kilometrin säteellä? Autolla taittuu nopeasti vähän pidempikin matka. Ja matkaa olisi hyvä olla sen verran että se äityli ei sieltä omin avuin köpöttele teille jos se miestäsi niin ahdistaa.

Vierailija
80/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miehelläkin on oikeus sanoa kenen kanssa asuntonsa jakaa.

On oikeus sanoa, muttavon kyllä väärässä tässä asiassa.