Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei suostu edes harkitsemaan sitä, että muistisairas ja masentunut äitini asuisi meillä edes osan aikaa vuodesta

Vierailija
07.06.2020 |

Olen huolissani yksin maaseudulla asuvasta äidistäni, jolla on sekä muistisairaus että (mahdollisesti siihen liittyvä) masennus. Toimintakyky riittää tietyllä tavalla itsenäiseen asumiseen, ymmärtää käydä suihkussa, vaihtaa vaatteet, pestä pyykkiä, laittaa ruokaa, tiskata, siivotakin mutta kaikki nuo menevät vähän sinnepäin. Äiti on muistisairauden myötä erakoitunut, ei ystäviä paikkakunnalla, puoliso kuollut. Aiemmat harrastukset ja tekemiset jääneet kun piilottelee ja häpeilee itseään neljän seinän sisällä. Mieliala matala, aina kun soitan on itkuinen ja ahdistunut. Olen soittanut äidin kotipaikkakunnan sosiaalipalveluihin ja sieltä on joku palvelutarpeen arviointi tms. tehty, mutta katsottu että pystyy asumaan riittävästi omillaan.

Olen silti todella huolissani ja ahdistaa jos tuo on äidin elämä hänen viimeiset vuotensa. Yksin rapistuvassa talossa keskellä ei mitään, itkuisena, ahdistuneena ja masentuneena. Aiemmin kuitenkin vietti täyttä elämää. Minulla ja miehelläni on pk-seudulla iso omakotitalo, peräti 2-3 huonetta tyhjänä omakotitalossa. Talo on suurimmaksi osaksi miehen maksama, sen myönnän, mutta myös minun kotini. Olen ehdottanut miehelle, että voitaisiin edes osaksi aikaa ottaa äiti tänne meille asumaan. Saisi ainakin minusta seuraa ja pääkaupunkiseudulla on ainakin koronan mentyä ohitse erilaisia kolmannen sektorin järjestämiä vanhusten/muistisairaiden yms. päiväkerhoja, joissa voisi käydä.

Mutta miehelle tämä on ihan ehdoton ei. "On mun koti, ei käy". "Sun äidissäs oli jo viime jouluna kestämistä". (Oli kaksi päivää meillä). "Voi käydä lyhyillä vierailulla, mutta asumaan missään nimessä ei tule". Tällaisia kommentteja tullut mieheltä. Ymmärrän, ettei se olisi mullekaan helppoa, jos äiti tulisi asumaan mutta sattuu tosi paljon äidin tilanne enkä tiedä mitä vaihtoehtoja meillä on? Äidin kotikunnasta sanottiin, ettei siellä ole mahdollista saada noin "hyväkuntoiselle" mitään laitos/hoivakotipaikkaa ja kevyemmän tason senioriasuntoja ei siellä edes ole. Koen tiettyä epäsuoraa painetta myös ulkomailla asuvan sisareni ja tämän miehen kautta. Siskon mies on siis kotoisin kulttuurista, jossa ollaan hyvin yhteisöllisiä ja huolehditaan vanhuksista kotona. Siskon anoppi asuu heidän luonaan sulassa sovussa ja samoin anopin siskosta he pitävät huolta, vaikka tämä asuu omillaan. Juttelin pari päivää sitten sisareni ja tämän miehen kanssa whatsappissa ja tämä mies melkein löi nyrkkiä pöytään ja ihmetteli, että mikä teillä (minulla ja miehelläni) oikein on, kun ette voi ottaa äitiä kotiimme asumaan. Siskokin oli siinä videopuhelussa ihmetteli, kun Suomen kulttuuri on jättää vanhukset omilleen. Nyt sisko ja miehensä olivat jopa lähteneet selvittämään, voisiko äitini muuttaa heidän luokseen, mutta koska maa on Euroopan ulkopuolella eikä äiti olisi ko. maassa minkään sairasvakuutuksen piirissä, se ei ole hyvä ajatus. Ymmärrän kuitenkin sisareni ja tämän miehen pointin hyvin ja itsekin koen, että kaikkien kannalta olisi inhimillisintä ottaa äiti meille asumaan, ainakin osaksi aikaa vuodesta. Hirveä ristiriita ja sekavat tunteet mielessä, kun oma puolisoni suhtautuu tähän vaihtoehtoon täysin torjuen.

Kommentit (318)

Vierailija
21/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muistisairaalla vanhuksella olisi vieraassa ymäristössä jossa ainoa jotka hän (ehkä vielä) tuntee olette te? Miksi äitisi asuinkunnassa ei ole vanhustenkerhoja vsrsinkin jos siellä on hoivakoti?

Vierailija
22/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi on muistisairas, niin hänellä lienee edunvalvoja? Talo myyntiin ja äiti vuokralle pieneen yksiöön johonkin lähistölle. Käyt sitten häntä usein siellä tapaamassa.

Valitettavasti äidilläni ei ole vielä edunvalvojaa. Olen tehnyt hänelle edunvalvontapaperit siten, että minä olisin edunvalvoja mutta hän ei halua allekirjoittaa. Diagnoosin mukaan ei ole vielä niin vaikeasti muistisairas, että edunvalvonta olisi välttämätön vaikka omasta mielestäni olisi ilman muuta hyvä olla. 

Talo on murheenkryyni. 70-luvun alussa halvalla rakennettu tönö, jota ei ole kunnolla remontoitu ikinä. Jotain pientä remppaa keittiössä 80-90 lukujen taitteessa ja satunnaista maalausta ja tapetointia. Muuttotappiokunnan perimmäisessä sivukylässä. En usko, että sitä kukaan ostaisi vaikka ilmaiseksi saisi. 

Täytyy katsoa tuo pienen yksiön vuokraamismahdollisuus. Sitäkin olen pallotellut mielessä. Alustavasti katsoin, että vapaiden markkinoiden yksiöt tällä alueella ovat noin 900 e/kk. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan itsekään miettinyt miten raskasta huolehtiminen 24/7 oikeasti on? Muiden on toki helppo huudella mitä "pitäisi" tehdä. Onhan tuo jo omaishoitaja hommia. Vklp, lomat kaikki pilalla.

Vierailija
24/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sellaisia hoivakoteja, jotka on vanhuksia varten. Laitoksessa saisi hoitoa niin masennukseen kuin muistisairauteen.

Hoivakotiin ei noin vain mennä. Pitää olla tarpeeksi huonossa kunnossa, että edes paikkajonoon otetaan.

Kyllähän sinne saa mennä, jos on varaa maksaa noin nelisen tonnia hoivasta ja ruuasta plus sitten vuokrat ja lääkkeet päälle. Ja koska saman verran se maksaa veronmaksajillekin, on ihan oikein ja kohtuullista, että kriteerit hoitoon pääsemiseksi ovat melko tiukat. Varmasti jossain päin Suomea ne ovat jo liiankin tiukat, en sano sitä, mutta ei pelkästään yksinäisyys voi minun mielestäni tarkoittaa sitä, että veronmaksajat maksavat jonkun ihmisen hoidosta ja asumisesta tonneja kuussa. 

Vierailija
25/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiäsi ei auta lainkaan se, että hän tulisi teille osaksi vuotta asumaan. Asumisen pitäisi olla jatkuvaa. Varaudu valvomaan yöt ja päivät. Aikuinen on raskaampi 24h/7 hoidettava kuin vauva tai pikkulapsi. Ehkä et pystyisi enää käymään töissä. Avun saamien olisi todennäisesti vaikeampaa kuin nykytilanteessa. Jos parissa päivässä on kestämistä, niin miten voi ajatella pitempää asumista.

Vierailija
26/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan, että ottamalla hänet hoitoosi estät häntä sitten tarpeen tullen saamasta sitä oikeaa hoitopaikkaa. Hänellä katsotaan jo olevan sellainen.

Vaikeasti muistisairas voi olla kotonaan aika vaarallinen. Naapurustossani on 3 muistisairasta vanhusta polttanut asuntonsa ja valitettavasti itsensä siinä samalla. Onneksi näissä taloissa on vahvat betoniseinät, Muuten olisivat menneet naapuritkin!

Vierailija
27/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani ovat muistisairaita ja masentuneita. En pystyisi itse asumaan heidän kanssaan edes viikonloppua, vaikka kuinka rakkaita ovatkin. Käyn joka päivä heidän luonaan ja hoidan kaiken ruokapuolesta lääkkeisiin, laskujen maksuun, siivoamiseen, ulkotöihin jne. Jos vielä pitäisi olla 247 yhdessä, niin olisin kahdessa viikossa valmis suljetulle. Muutaman tunnin päivässä pystyn olla iloinen, ystävällinen, lehmänhermoinen, kannustaa, auttaa, neuvoa ja tsempata. Ja kuunnella repeatilla kaikki maailman kurjuudet ja milloin mitäkin absurdia juttua, jota jäävät jankkaamaan. Sekin imee todella tehokkaasti energian ja joudun kamppailemaan tosissani, ettei siellä oleva mieliala tartu minuun. Ja etten tuo sitä omalle perheelleni. Lisäksi välillä saan nauttia sellaisista möläytyksistä koskien omaa persoonaani, että morjens. Jos kyseessä ei oikeasti olisi maailman ihanimmat vanhemmat (joiden persoonaa sairaudet ovat muuttaneet) niin olisin hommannut heidät palvelukotiin ajat sitten. Pyrin hoitamaan heidät kotona siihen asti kuin se on jollain tavoin järkevää.

Vierailija
28/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun siinä miehesi talossa (paljonko siitä omistat?) on tyhjiä huoneita, onko esim. omalla vessalla, jos tarjoutuisit maksamaan miehelle vuokraa? Saisiko äitisi asumistukea kuitenkin?

Onko teillä lapsia ja heillä suhdetta äitiisi? Miehesi vaikuttaa jääräpäiseltä tapaukselta.

Vierailija
29/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö äidilläsi kotihoito? Olisiko järkevää laittaa asunto myyntiin ja hakea paikkaa jostain palvelutalosta. Laitosasumiseen nykyisin tosiaan pääsee vasta sitten kun kotihoidon max. apujen turvin ei enää pärjää millään kotona. Ja silloinkin aika nihkeää saada paikkaa.

Muistisairas on raskas asuinkumppani. Varsinkin kun tauti etenee. Päivät on erilaisia ja oman rauhan ja yksityisyyden voi unohtaa. Muistisairailla yö ja päivä menee sekaisin, tavaroita piilotellaan ja siirrellään. Voi olla agressiivisuutta ja jopa ulosteella ja virtsalla sotkemista!

En kyllä lähtisi miestäsi syyttämään siitä, ettei halua äitiäsi teille asumaan. En itsekkään ottaisi vanhempiani meille asumaan vaan kävisin sitten ennemmin heidän luona auttamassa.

Jos ei ole rahasta pulaa nii yksityiselle puolelle hoitokoteihin pääsee paremmin.

-hoitaja

Vierailija
30/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sellaisia hoivakoteja, jotka on vanhuksia varten. Laitoksessa saisi hoitoa niin masennukseen kuin muistisairauteen.

Hoivakotiin ei noin vain mennä. Pitää olla tarpeeksi huonossa kunnossa, että edes paikkajonoon otetaan.

Kyllähän sinne saa mennä, jos on varaa maksaa noin nelisen tonnia hoivasta ja ruuasta plus sitten vuokrat ja lääkkeet päälle. Ja koska saman verran se maksaa veronmaksajillekin, on ihan oikein ja kohtuullista, että kriteerit hoitoon pääsemiseksi ovat melko tiukat. Varmasti jossain päin Suomea ne ovat jo liiankin tiukat, en sano sitä, mutta ei pelkästään yksinäisyys voi minun mielestäni tarkoittaa sitä, että veronmaksajat maksavat jonkun ihmisen hoidosta ja asumisesta tonneja kuussa. 

Kai se halvemmaksi tulee, kun dementoituva vanhus polttaa talonsa ja itsensä.

Vierailija
31/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap joutuu päättämään kahden rakkaan ihmisen välillä, aika paha vaatimus. Siis senhän mies esitti, vaikkei sitä vielä itsekään tajunnut. Ei ole hyvä juttu pariskunnan tulevaisuudelle ollenkaan. Jättää jälkensä ja tätä mies vielä katuu, jos on oikea ihminen.

Tämä viesti kolahti muhun niin, että kyyneleet tuli silmiin. Myönnän, että olen herkillä tän asian kanssa. Järjen tasolla ymmärrän, että äidin ottaminen tänne asumaan olisi miehelle tosi kova vaatimus enkä tiedä kuinka tosissani loppujen lopuksi olen sen kanssa. Koti on myös miehen koti. Mutta se mikä tuntuu erityisen pahalta on miehen asenne, että äitini on minun ongelmani eikä se kosketa tai liikuta häntä millään tavalla.  Kuten kirjoitin esimerkkejä hänen kommenteista, ne olivat todella tylyjä. Kuten juuri se, miten "äidissäs oli tarpeeks kestämistä jo viime jouluna". Ja sanottakoon, että se äidin jouluinen käytös oli lähinnä hajamielistä hössötystä ja puhuessa silloin tällöin sanojen hakemista, ei mitään sekoilua. Lisäksi äiti oli todella onnellinen kun oli joulunpyhät meillä, aatosta tapaninpäivään. 

Pelkään myös jollain tasolla, että tämä juttu tulee mun ja miehen väliin. Ei välttämättä edes se, ettei hän halua äitiä tänne vaan ettei tue millään tavalla. Ei ole esim. ehdottanut sitä mitä tässäkin ketjussa jo jotkut ehdottivat, eli että jos voisi vuokrata äidille asunnon meidän läheltä. Lisäksi liikuttaa ja tuntuu epätodelliselta, että siskon mies oli alkanut oma-alotteisesti selvittää mahdollisuutta, että äiti muuttaisi heille asumaan vaikka jo miehen oma äiti asuu heillä. Totta kai tuossa käytöksessä on jotain yhteisöllisen kulttuurin luomaa käytösmallia tai painetta, mutta taannoisessa videopuhelussa näin miten aidon huolissaan siskon mies oli mun äidistä ja siitä tuli tunne, että voi kun oma mies voisi edes yhdessä mun kanssa miettiä vaihtoehtoja. 

ap 

Vierailija
32/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi on muistisairas, niin hänellä lienee edunvalvoja? Talo myyntiin ja äiti vuokralle pieneen yksiöön johonkin lähistölle. Käyt sitten häntä usein siellä tapaamassa.

Valitettavasti äidilläni ei ole vielä edunvalvojaa. Olen tehnyt hänelle edunvalvontapaperit siten, että minä olisin edunvalvoja mutta hän ei halua allekirjoittaa. Diagnoosin mukaan ei ole vielä niin vaikeasti muistisairas, että edunvalvonta olisi välttämätön vaikka omasta mielestäni olisi ilman muuta hyvä olla. 

Talo on murheenkryyni. 70-luvun alussa halvalla rakennettu tönö, jota ei ole kunnolla remontoitu ikinä. Jotain pientä remppaa keittiössä 80-90 lukujen taitteessa ja satunnaista maalausta ja tapetointia. Muuttotappiokunnan perimmäisessä sivukylässä. En usko, että sitä kukaan ostaisi vaikka ilmaiseksi saisi. 

Täytyy katsoa tuo pienen yksiön vuokraamismahdollisuus. Sitäkin olen pallotellut mielessä. Alustavasti katsoin, että vapaiden markkinoiden yksiöt tällä alueella ovat noin 900 e/kk. 

ap

Nyt on oikea aika hankkia oikeudet äitisi pankkiasioiden hoitoon, jos niin ei ole vielä tehty. Käyttöoikeus ja verkkotunnukset äitisi pankkitilille, jotta pystyt hoitamaan laskut äitisi puolesta.

Edenvalvonnan hyöty ei ole kovin iso. Toki asunnon myynnin voisi sitten hoitaa, mutta ainoastaan maistraatin luvalla ja hyväksynnällä.

Vierailija
33/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä voi laittaa johonki laitoksee?

Vierailija
34/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on kesäloma, niin mene joksikin aikaa katsomaan paikan päälle äitisi tilanetta. Pyri varaamaan arviointikäynti etukäteen tuolle ajalle. Selvitä, mitä palveluita on saatavilla.

Kunnalta apuja ei välttämättä saa, vaan niitä ostetaan yksityisiltä. Yksityisen palvelut voivat tulla edullisemmiksi kuin kunnan.

Vierailija
35/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko sinä muuttaa äidin luo osaksi vuotta? Tai käydä tosi usein hänen luonaan muuten?

Vierailija
36/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos myytte talon ja hommaatte sellaisen, jonka yhteydessä tai edes samalla tontilla on erillinen asunto äidillesi? Jos teillä on niin iso talo, että useampi huone on peräti tyhjillään, niin saisitte siitä varmaan hyvän hinnan.

Ja haluaako äitisi edes muuttaa?

Vierailija
37/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitiäsi ei auta lainkaan se, että hän tulisi teille osaksi vuotta asumaan. Asumisen pitäisi olla jatkuvaa. Varaudu valvomaan yöt ja päivät. Aikuinen on raskaampi 24h/7 hoidettava kuin vauva tai pikkulapsi. Ehkä et pystyisi enää käymään töissä. Avun saamien olisi todennäisesti vaikeampaa kuin nykytilanteessa. Jos parissa päivässä on kestämistä, niin miten voi ajatella pitempää asumista.

Tämä on hyvä pointti, jota en tullut ajatelleeksi. Siis se, että jos äiti asuisi meillä hän ei välttämättä jatkossa tarvittaessa saisi oikeaa hoitopaikkaa. En haluaisi tahtomattani päätyä kymmenen vuoden päästä omaishoitajaksi. 

Kuten ensimmäisessä viestissä kirjoitin, äiti on tällä hetkellä suhteellisen hyvässä kunnossa. Pärjää arjessa siis yksin, käy kaupassa, suihkussa, siivoaa, laittaa ruoat mutta vähän hitaasti ja ei niin huolella mitä aiemmin. Muistisairaus näkyy toistaiseksi siten, että unohtelee sanoja, ei muista että on kertonut saman jutun aiemminkin, on vaikea keskittyä pitkään, ei jaksa lukea lehtiä vaikka ennen aloitti päivän maakuntalehdellä ja paikallislehdellä ja luki molemmat kannesta kanteen. Aiemmin tykkäsi sudokuista ja ristisanoista mutta nyt ei jaksa keskittyä niihin. Hän on kova stressaamaan muistia ja ahdistuu, jos ei muista jotain sanaa, päivämäärää, nimeä yms. Ei kehtaa kertoa kenellekään muistin vaikeuksista ja se häpeä lisää ahdistusta. Masentunut yksinäisyydestä ja siitä, että pelkää etenevää muistisairautta. 

Omaishoitajaksi minulla ei ole resursseja lähteä, sen ymmärrän. Ymmärrän, ettei hänellä ole myöskään kunnallisiin palveluihin mahdollisuutta kun arki sujuu päällepäin katsoen ihan hyvin. Yksinäisyys ja siitä seuraava ahdistuneisuus ja masennus ovat varmaan isoimmat ongelmat tällä hetkellä. Ajokorttia äidille ei enää uusittu, joten se vaikeuttaa pärjäämistä maaseudulla. Lähikauppa ja kirjasto ovat 2 km säteellä niihin pääsee kävellen mutta vanhoihin harrastuksiin ja mahdollisiin eläkeläisten kerhoihin pitäisi mennä autolla. Ehdotin alkuvuodesta, että menisi vaikka taksilla mutta ei raaski maksaa (eläkekin on pieni). Tarjouduin laittamaan taksirahaa, mutta ei kehtaa ottaa minulta vastaan ja rivien välistä ymmärsin, ettei halua näyttäytyä "kirkonkylällä" kun ei ole enää yhtä teräväpäinen kuin ennen.

ap  

Vierailija
38/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ottais edes omaa äitiäni meille. En kestäis yhteiseloa. 

Vierailija
39/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Pk-seudulta löytyy kyllä vapailta markkinoilta halvempiakin yksiöitä ihan helposti. Katselehan vielä. Asuinalueen ei kai tarvitse olla mikään kallein mahdollinen?

Vierailija
40/318 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

900 EUROA YKSIÖSTÄ? Joko olet trolli tai asutte Kaivopuistossa.