Henkilökohtaisen avustajan työ: Missä menee raja?
Niin, otsikossahan tuo kysymys on pähkinänkuoressa. Aloitin kyseisellä alalla viime talvena, luin kyllä ihmisten kokemuksia ja hieman arvellutti kyseinen työ ottaa vastaan. Itseäni kaikkein eniten mietityttää miten hämärtynyt käsitys sillä avustettavalla jolle työskentelen, on tästä työstä. Työhaastattelussa annettiin ymmärtää esim. että avustettava tarvitsee apua kodin ulkopuolella liikkumiseen. Siitä huolimatta avustettava lähtee jatkuvasti itsenäisesti omalla autolla asioille ja sillä välin olettaa että minä siivoan koko asunnon. Avustettavan puoliso ei tee kotitöitä, hän turhautuu/hermostuu mikäli joutuu tekemään siisteyden eteen jotain. Molemmat odottavat että kodin siivous on yksin minun vastuullani. Itselläni on vahva tausta siivousalalla ja oletan että siksi halusivat minut palkata. Kuitenkaan ammattitaitoni ei tietyssä mielessä kelpaa heille. Jos olisin siivoojana työskennellyt tavalla, jota minulta tällä hetkellä odotetaan, olisin erittäin nopeasti saanut potkut. Haluaisin tehdä työni hyvin ja ripeästi mutta tässä työpaikassa se tuntuu mahdottomalta.
Ehkäpä hieman polveilevaa tekstiä, pahoittelut siitä. Haluaisin kuitenkin kuulla teidän kokemuksianne ja mielipiteitä tästä rajanvedosta. Tällä hetkellä tuntuu siltä että olen perheen piika enkä henkilökohtainen avustaja, jollaisena minut kuitenkin palkattiin.
Kommentit (238)
No nythän lakon myötä ainakin Heta-liittolaiset avustettavat maksaa parempaa palkkaa pian. Ei kylläkään viilattu sitä työnkuvaa ja työnantajamallia yhtään. Seuraavaksi lakkoon kuntayhtymien henkilökohtaiset avustajat?
Vierailija kirjoitti:
Miten sellainen voi olla työnantaja joka parhaassa tapauksessa on itse edunvalvojan asiakkaana. Miten voi olla työnantaja joka tarvitsee apua elämäänsä selvitäkseen edes jokapäiväisestä elämästään?
Eipä ne ilman apua oikein voikkaan. Usein joku omainen tai avustaja joutuu hoitamaan paperityöt. Onhan näitä vammaisia työnantajia haastettu oikeuteenkin kun ovat kiukuspäissään irtisanoneet avustajan tms. Ihan älytön koko työnantajamalli
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollaisen avustajan saa? Mäkin haluan kuntalaisten piikkiin siivoojan!
Minä olen odottanut kotiapua vuosien ajan. Olisi siivousta, vaatteiden pesua ja viikkausta, ruoan laittoa jne, T: tk-lääkäri
avustettava tai tämän perheenjäsen saattaa purkaa omaa ahdistustaan ja pahaa oloaan avustajaan. Tämä on tullut koettua ja samalla vammainen hokee että on vaikea löytää uutta avustajaa. Eli vittuako tässä teen. En ole sylkykuppi enkä roskasanko. Olen normaali hyvää elämääni elävä ihminen ja päätän kyllä mikä on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten sellainen voi olla työnantaja joka parhaassa tapauksessa on itse edunvalvojan asiakkaana. Miten voi olla työnantaja joka tarvitsee apua elämäänsä selvitäkseen edes jokapäiväisestä elämästään?
Se on sitä hulluutta. Että vammainen on pomo. Voi hyvä Jumala. En muuta sano. Hulluuutta on tämmösillä helteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne ilman apua oikein voikkaan. Usein joku omainen tai avustaja joutuu hoitamaan paperityöt. Onhan näitä vammaisia työnantajia haastettu oikeuteenkin kun ovat kiukuspäissään irtisanoneet avustajan tms. Ihan älytön koko työnantajamalli
Antaa vammaisten paukuttaa suutaan,käsiksi ei pidä antaa käydä. Antaa omaisten myös jauhaa kakkaa.
Olen aivan tosi väsynyt avustettavani takia. Viikonloput vaan nukun.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet perheessä töissä avustajana, niin teet tasan ne hommat, jotka sinua pyydetään tekemään. Onko liian vaikeaa? Siivoamistyö nyt ei loukkaa kenenkään ihmisarvoa. Jos haluat olla ydinfyysikko, niin kouluttaudu sellaiseksi.
Henkilökohtainen avustaja ei koskaan ole perheessä töissä eikä perheen avustaja.
Henkilökohtainen avustaja on yhden ihmisen avustaja, ja hän tekee avustettavan kanssa yhdessä sellaisia asioita, joihin avustettava osallistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet perheessä töissä avustajana, niin teet tasan ne hommat, jotka sinua pyydetään tekemään. Onko liian vaikeaa? Siivoamistyö nyt ei loukkaa kenenkään ihmisarvoa. Jos haluat olla ydinfyysikko, niin kouluttaudu sellaiseksi.
Kukaan ei ole perheessä avustajana. Henkilökohtainen avustaja myönnetään vammaispalveluista yhdelle ihmiselle, hänen oman toimintakyvyn ylläpitämistä varten. Eli yhdessä tekemistä ja treenaamista varten.
Taas yksi höpönlöpön kirjoittaja. Jos menen auttamaan perheellistä ihmistä, niin silloin autan usein koko perhettä, koska autan avustettavaa asioissa, jotka hän tekisi ilman minua itse. Vai miten itse tulkitset sen, että laitan ruokaa, jota koko perhe syö ja ulkoilen lasten kanssa?
Ja mikä tuo "oman toimintakyvyn ylläpitämistä varten" -kohta on tarkoittavinaan. En ole paikalla pitämässä yllä toimintakykyä, vaan tekemässä asioita, joihin avustettavan aika tai voimat eivät riitä. No, onhan sekin tietysti toimintakyvyn ylläpitämistä, koska jos voimat loppuvat kokonaan, loppuu toimintakykykin.
Teini-ikäiset, ja jo kouluikäisetkin lapset, voivat siivota omat huoneensa ja jälkensä. Jos eivät osaa, niin on korkea aika oppia. En ainakaan itse suostuisi siivoamaan jos käskettäisiin.
Henkilökohtainen avustaja on henkilökohtainen, eli siis yhden ihmisen avustaja
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina henkilökohtaisten avustajien valituksia.
Mitä sillä väliä on, millaisia töitä teillä teetetään? Palkan saatte koko ajasta.
Ihmettelen, kun jotkut valittavat, että joutuvat vaikka pesemään koko huushollin pyyukit tai laittamaan kaikille ruuat. Mitä sitten? Rahaa tulee käytetyn ajan mukaan.
Nuohan ovat tavanomaisia kotiaskareita, joit se avustettava tekisi, jos olisi terveempi.
Ei oo kokemusta onneksi kummastakaan roolista.
Onneksi kunnan vammaispalvelu on se joka päättää mitä tehdään ja montako tuntia kuukaudessa, koska palkka maksetaan verovaroista. Avustaja ei ole siivooja. Siivous on maksettava omasta pussista. Siksi avustajat valittaa kun koko ajan ihmiset yrittää rikkoa SOVITTUJA rajoja.
Avustaja tekee ne välttämättömät asiat, joita avustetteva ei pysty itse tekemään. Suursiivous ei kuulu näihin hommiin. Viikottaiset siivoukset ok, kuten roskien vienti, astioiden ja pyykinpesu sekä imurointi, lakanoiden vaihto siltä osin kun avustettava itse ei niihin pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille, jotka väittävät, ettei siivoaminen kuulu avustajalle, niin tässä ote vammaispalvelukäsikirjasta:
"
Päivittäiset toimet
Henkilökohtaista apua on järjestettävä päivittäisiä toimia varten siinä laajuudessa kuin vaikeavammainen henkilö sitä välttämättä tarvitsee. Laissa ei määritellä minimi- tai enimmäistuntimäärää, vaan arviointi tulee tehdä yksilöllisen tarpeen perusteella.
Päivittäisiä toimia ovat toiminnot, joita ihmiset elämässään tekevät joka päivä tai harvemmin, mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Esimerkkeinä päivittäisistä toimista ovat kotona ja kodin ulkopuolella tapahtuvat jokapäiväiset ja yleisesti elämässä tapahtuvat asiat ja toimet, kuten
liikkuminen
pukeutuminen
henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen
vaate- ja ruokahuolto
kodinhoito
kaupassakäynti
lääkärikäynnit
muu asiointi
lasten vieminen päiväkotiin ja lasten päivittäisiin toimiin osallistuminen ym."
Jos, siivoaminen ei kuulu teidän mielestä avustajalle, niin mitä tuo kodinhoito sitten on?
Valitettavasti välillä törmää avustajiin, joiden mielestä heidän työnsä on vain seuralaisena olo ja toki osallistua kaikkeen kivaan, kuten matkoihin, konsertteihin ja shologoppailuun kauppakeskuksissa (jossa voi sitten shoppailla samalla kätevästi myös itselleen). Tästä sitten maksetaan ja se käy avustajalle vallan mainiosti, mutta sitten ikävämmät työt kuten pyykin viikkaus ja siivoaminen eivät kuuluisi heidän mukaan työn kuvaan. Huoh, onneksi on niitä hyviäkin avustajia, joiden kanssa tekee sitten mielellään niitä kivojakin asioita. Onneksi nämä työtä vieroksuvat erottuvat jo hakemuksessa, niin ei tarvitse edes haastatella.
t. Avustajaa käyttävä
Listassa ei mainita siivousta, siivoukseen on palkattava erikseen siivooja. Kodinhoitoon liittyvät työt ovat esim. kukkienkastelu, yhden lautasen, juomalasin ja lusikan tiskaus heti ruakailun jälkeen, pöydän pyyhkiminen, lattialle pudonneen ruokatahran tai kaatuneen mehulasin siivous, tiskikoneen täyttö tai tyhjennys yms kevyt ja nopea homma. Siivooja siivoaa, avustaja avustaa.
Paljastavuudessaan erinomainen viesti. Siivoja siivoaa, kokki tekee ruoat, kampaaja pesee hiukset, pesulatyöntekijä pesee pyykit. Avustaja istuu seuraneitinä. Avustajalle kuuluu vain "kevyt ja nopea homma". Jos "homma" on raskas, se ei kuulu avustajalle. Avustaja määrittelee raskauden. Tiskialtaallisen tiskaaminen käsin on raskasta, joten se ei kuulu avustajalle.
Jos jotain olisi nöyryyttävää joutua tekemään vaikka anoppilassa, se on piikomista eikä kuulu avustajalle (vessan siivous, lattioiden moppaus).
No menipä vähän liioitteluksi. Viikko/kuukausisiivous kuuluu ostaa itse. Se nyt vaan on niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen palveluntuottaja ja ainakin minä pidän huolen, ettei työntekijöitäni kyykytetä. On niin monta uskomatonta tarinaa avustettavista, ettette pysty kuvittelemaankaan. Luullaan, että ollaan oikeutettu ihan mihin tahansa mielikuvitus riittää. Vammaisuus ei kuitenkaan ole syy eikä oikeus huonoon käytökseen ja avustajan pompottamiseen. Itse otan aina kunnan viranomaisiin yhteyttä, jos huomaan avustettavan toimivan väärin.
Mikäli avustettava toimii ns. työnantajamallissa työnantajana, niin se on vain näennäistä: kunta maksaa siinäkin mallissa avustajan palkan eli on oikea työnantaja. Pitäkää puolenne.
Käytännössä on kumpaakin menettelyä,ja sen pitäisi selvitä työsopimusta tehdessä. Vammainen henkilö tietysti määrää sen,mitä työtetäviisi kuuluu toimiessasi hänen apunaan.Jos ne eivät jostain syystä tunnu sopivilta,on syytä keskusteluun. Jos sekään ei onnistu,-kannattaa vaihtaa työpaikkaa eikä jäädä miettimään sen enempää. Mikäli koeaika tai irtisanomisaika on,-sen voi sopia niin,että voi jatkaa tuon ajan jos haluaa entisessä työssään,jonka jälkeen lopettaa.
Vammainen henkilö ei tietenkään yksin määrää mitään tehtäviä koska hänellä ei ole siihen annettu yksinvaltaa vaan ne tehtävät on sovittu kirjallisesti kolmen kesken: avustajan, vammaisosiaalityöntekijän ja avustettavan. Rajoista ei sovi lipsua ellei halua tarkoituksella riidellä.
Avustajan voi tietysti palkata yksityisesti omilla rahoilla. Silloinkin on noudatettava työsopimukseen kirjattuja tehtäviä, mutta siivous voidaan siinä tapauksessa sisällyttää työnkuvaan. Ydinfyysikoilla olisi varmasti varaa maksaa itse avustajansa palkka.
Työsopimuksessa on mainittu tehtävät,mitä avustajalle kuuluu. Jos työ ei ole mieluinen,-kannattaa vaihtaa alaa.
Irtisanomisaika olisi kestettävä,mutta sen aikana voi etsiä uuden,paremman työn, johon mennä sitten,kun irtisanomisaika päättyy. Irtisanomisajan kuluessakin voi työn lopettaa,jos se sopii työnantajalle.
Vierailija wrote:
Kyllä mä tiedän perheen jossa avustaja nimenomaan otettu siivoukseen. En ymmärrä mikä siinä on väärin.
Se, että hän on siivooja, eikä avustaja!
Tuon takia itse avustan vain tuetusti asuvia kehitysvammaisia heidän vapaa-ajallaan. Siinä pääsen tekemään juuri sitä, mistä tykkään.
Tulipa vastaan tapaus, jossa haetaan henkilökohtaista avustajaa. Työ sisältää ainoastaan siivousta ja kodinhoitoa. Avustettava ei siihen osallistu.
Joten, eihän tuo avustettava henkilökohtaista avustajaa tarvitse, kun ei häntä tarvitse avustaa.
Hän tarvitsee siivoojan/kodinhoitajan. Noita palveluita tarjoaa monikin yrittäjä. Siitä vaan ostamaan siivousyritykseltä viikkosiivooja. Niin ne muutkin ostaa omilla rahoillaan, eikä maksata veronmaksajilla kodin siivoojaa.