Henkilökohtaisen avustajan työ: Missä menee raja?
Niin, otsikossahan tuo kysymys on pähkinänkuoressa. Aloitin kyseisellä alalla viime talvena, luin kyllä ihmisten kokemuksia ja hieman arvellutti kyseinen työ ottaa vastaan. Itseäni kaikkein eniten mietityttää miten hämärtynyt käsitys sillä avustettavalla jolle työskentelen, on tästä työstä. Työhaastattelussa annettiin ymmärtää esim. että avustettava tarvitsee apua kodin ulkopuolella liikkumiseen. Siitä huolimatta avustettava lähtee jatkuvasti itsenäisesti omalla autolla asioille ja sillä välin olettaa että minä siivoan koko asunnon. Avustettavan puoliso ei tee kotitöitä, hän turhautuu/hermostuu mikäli joutuu tekemään siisteyden eteen jotain. Molemmat odottavat että kodin siivous on yksin minun vastuullani. Itselläni on vahva tausta siivousalalla ja oletan että siksi halusivat minut palkata. Kuitenkaan ammattitaitoni ei tietyssä mielessä kelpaa heille. Jos olisin siivoojana työskennellyt tavalla, jota minulta tällä hetkellä odotetaan, olisin erittäin nopeasti saanut potkut. Haluaisin tehdä työni hyvin ja ripeästi mutta tässä työpaikassa se tuntuu mahdottomalta.
Ehkäpä hieman polveilevaa tekstiä, pahoittelut siitä. Haluaisin kuitenkin kuulla teidän kokemuksianne ja mielipiteitä tästä rajanvedosta. Tällä hetkellä tuntuu siltä että olen perheen piika enkä henkilökohtainen avustaja, jollaisena minut kuitenkin palkattiin.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Avustajia palkataan veronmaksajien rahoilla myös esim. elokuvissa ja konserteissa käyntiin. Ja ulkomaan lomille.
Kuvitelkaa. Onko nämä ihmisoikeuksia? Pääseekö pienipalkkaiset niiden turvin elokuviin, teattereihin, konsertteihin ja ulkomaille lomille, koska on oikeus muttei rahaa? Ei. Mutta avustettavat ja avustajat näihin kustannetaan veronmaksajien rahoilla.
Etkö edes sitä ole ymmärtänyt, että vaikeavammainen maksaa itse pääsylippunsa elokuviin, teattereihin ja konsertteihin sekä lento- ja junalippunsa ja hotellimajoituksensa?
Vierailija kirjoitti:
Yksityisen yrityksen kautta tulevat henkkarit joutuvat ainakin tekemään kaikki mitä asiakkaat kehtaavat pyytää. Itse olin sitä kautta ja ihan orjana pidettiin. Myös lapsiperheiden myönnetyt avut olisi pitänyt mennä perheiden tukemiseen,mutta yksityisellä nekin olivat pelkkää siivousta. Sieltä vanhemmat lähtivät lapsineen tai ilman pois siksi aikaa ,että orja siivosi koko kodin katosta lattiaan ja teki vielä ruuan ja pahimmillaan hoiti vielä 8 lasta siinä sivussa.
On jo ihan omaa hölmöyttä, jos tuollaiseen suostuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustajia palkataan veronmaksajien rahoilla myös esim. elokuvissa ja konserteissa käyntiin. Ja ulkomaan lomille.
Kuvitelkaa. Onko nämä ihmisoikeuksia? Pääseekö pienipalkkaiset niiden turvin elokuviin, teattereihin, konsertteihin ja ulkomaille lomille, koska on oikeus muttei rahaa? Ei. Mutta avustettavat ja avustajat näihin kustannetaan veronmaksajien rahoilla.
Etkö edes sitä ole ymmärtänyt, että vaikeavammainen maksaa itse pääsylippunsa elokuviin, teattereihin ja konsertteihin sekä lento- ja junalippunsa ja hotellimajoituksensa?
No maksaako avustajansa? Ei.
Olen itse tehnyt erään firman kautta henkilökohtaisen avustajan työtä ja työn ongelma on se, että koska kyseessä on niin epämääräinen nimike, rajanvetoa siihen mikä kuuluu avustajalle ja mikä ei, on välillä vaikea vetää. Itse olen mm joutunut katetroimaan asiakasta, vaikka minulla ei ole mitään hoitoalan koulutusta ja joutunut siivoamaan iäkkään pariskunnan ison asunnon ja pynttämään melkein kaikki nurkat lattiakaivoa myöden. Jonkinlaista rajanvetoa siis pitäisi vetää siihen mikä kuuluu avustajalle ja mikä ei.
Siivouksesta taas, että lähes joka kohteessa olen itse pääosin siivonnut, joskus joku avustettava on auttanut esimerkiksi pyyhkimällä pölyjä.
Avustajan hommat ovat mukavia, jos mukava avustettava osuu kohdalle, mutta kaikenlaiseen hommaan saa varautua.
Tsemppiä kaikille avustajille. Teette hyvin tärkeää työtä, ja ansaitsette kunnioittavaa ja arvostavaa kohtelua avustettavanne taholta -kuten kaikkien muidenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. vaan vammainen maksaa myös avustajan liput yms. Joihinkin paikkoihin avustaja pääsee alennuksella tai ilmaiseksi mutta vammainen maksaa normaalisti oman osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suoraan sanottuna sitä mieltä, että jos ei pärjää omillaan perusjutuissa, kuten siivoamisessa ja ruoanlaitossa, kuuluu palveluasumisen piiriin.
Toivottavasti ajattelet samalla tavalla, jos itse sairastut vakavasti tai vammaudut. Onneksi ihmiset saavat valita itse oman asuinpaikkansa.
Olen palveluntuottaja ja ainakin minä pidän huolen, ettei työntekijöitäni kyykytetä. On niin monta uskomatonta tarinaa avustettavista, ettette pysty kuvittelemaankaan. Luullaan, että ollaan oikeutettu ihan mihin tahansa mielikuvitus riittää. Vammaisuus ei kuitenkaan ole syy eikä oikeus huonoon käytökseen ja avustajan pompottamiseen. Itse otan aina kunnan viranomaisiin yhteyttä, jos huomaan avustettavan toimivan väärin.
Mikäli avustettava toimii ns. työnantajamallissa työnantajana, niin se on vain näennäistä: kunta maksaa siinäkin mallissa avustajan palkan eli on oikea työnantaja. Pitäkää puolenne.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli avustettava toimii ns. työnantajamallissa työnantajana, niin se on vain näennäistä: kunta maksaa siinäkin mallissa avustajan palkan eli on oikea työnantaja. Pitäkää puolenne.
Väärin. Kunta toimii sijaismaksajana, ei työnantajana. Näin myös verottajan silmin, vammainen on verovelvollinen vaikka raha tuleekin kunnalta. Työsopimus tehdään henkilökohtaisen avun käyttäjän ja avustajan välille, kunta ei siihen liity mitenkään. Avustettava toimii myös työnjohtajana ja määrittelee mitä tehdään ja miten tehdään. Avustaja voi myös toimia itsenäisesti, kuten nyt esim. korona-aikana moni avustaja on suorittanut työnantajiensa kauppaostoksia ilman, että avustettava on itse mukana.
Mitä taas tulee vapaa-aikaan, niin vammainen itse maksaa omat kulunsa ja tarvittaessa myös avustajan kulut. Nuo avustajan kulut voi sitten hakea jälkikäteen vammaispalvelusta. Ja tässäkin kohtaa katsotaan vain normaalit kohtuulliset kustannukset esim. elokuvissa harva käy päivittäin tai edes viikoittain. Matkoilla ei korvata viiden tähden hotelleja tai luksusluokan lentoja ja nämäkin pitää anoa etukäteen.
Tässäkin ketjussa on terveiltä ihmisiltä niin paljon virheellistä ja valheellista tietoa, että kannattaisi ottaa ensin selvää, miten homma menee oikeasti ennen kuin väittää muuta. Vammaisten kuljetuspalvelusta en viitsi edes aloittaa, kun säännöllisesti kuulee asiasta tietämättömien katkeria tilityksiä siitä miten vammaiset suhaavat taksilla ympäri kaupunkia ilmaiseksi päivittäin, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Kunta toimii sijaismaksajana, ei työnantajana. Näin myös verottajan silmin, vammainen on verovelvollinen vaikka raha tuleekin kunnalta. Työsopimus tehdään henkilökohtaisen avun käyttäjän ja avustajan välille, kunta ei siihen liity mitenkään. Avustettava toimii myös työnjohtajana ja määrittelee mitä tehdään ja miten tehdään. Avustaja voi myös toimia itsenäisesti, kuten nyt esim. korona-aikana moni avustaja on suorittanut työnantajiensa kauppaostoksia ilman, että avustettava on itse mukana.
Mitä taas tulee vapaa-aikaan, niin vammainen itse maksaa omat kulunsa ja tarvittaessa myös avustajan kulut. Nuo avustajan kulut voi sitten hakea jälkikäteen vammaispalvelusta. Ja tässäkin kohtaa katsotaan vain normaalit kohtuulliset kustannukset esim. elokuvissa harva käy päivittäin tai edes viikoittain. Matkoilla ei korvata viiden tähden hotelleja tai luksusluokan lentoja ja nämäkin pitää anoa etukäteen.
Tässäkin ketjussa on terveiltä ihmisiltä niin paljon virheellistä ja valheellista tietoa, että kannattaisi ottaa ensin selvää, miten homma menee oikeasti ennen kuin väittää muuta. Vammaisten kuljetuspalvelusta en viitsi edes aloittaa, kun säännöllisesti kuulee asiasta tietämättömien katkeria tilityksiä siitä miten vammaiset suhaavat taksilla ympäri kaupunkia ilmaiseksi päivittäin, huoh.
Sanahelinää tuo työnantajamalli. Toki nuo kaikki tehdään niinkuin kerroit, mutta kunta ja veronmaksajat ovat oikeat työnantajat. Avustettava voi lopettaa työnantajamallinsa ja pyytää kuntaa hoitamaan maksun suoraan. Turhaan rahaa kierrätetään avustettavien kautta: Luulevat näin olevansa oikeutettuja teettämään mitä huvittaa. Näin se ei kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on joka tapauksessa direktiovalta, joten eipä siitä saunanpesusta kovin herkästi kannata kieltäytyä, tai saa varoituksen.
Työsuhde on kaupunkiin, ei avustettavaan.
Ei. Työnantajamallissa työnantaja on vaikeavammainen henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on joka tapauksessa direktiovalta, joten eipä siitä saunanpesusta kovin herkästi kannata kieltäytyä, tai saa varoituksen.
Työsuhde on kaupunkiin, ei avustettavaan.
Ei. Työnantajamallissa työnantaja on vaikeavammainen henkilö.
Ja paljonko laitat omaa rahaa palkanmaksuun? Et mitään. Sitähän minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. vaan vammainen maksaa myös avustajan liput yms. Joihinkin paikkoihin avustaja pääsee alennuksella tai ilmaiseksi mutta vammainen maksaa normaalisti oman osuutensa.
Jos vaikeavammainen joutuu maksamaan avustajan lipun, kunnalla on velvollisuus korvata hänelle ne kulut jälkikäteen. Jotkut kunnat yrittävät huijata tässä. Kannattaa vaatia kulujen korvaamista. Avustajan käyttämisestä ei saa aiheutua kuluja vaikeavammaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanahelinää tuo työnantajamalli. Toki nuo kaikki tehdään niinkuin kerroit, mutta kunta ja veronmaksajat ovat oikeat työnantajat. Avustettava voi lopettaa työnantajamallinsa ja pyytää kuntaa hoitamaan maksun suoraan. Turhaan rahaa kierrätetään avustettavien kautta: Luulevat näin olevansa oikeutettuja teettämään mitä huvittaa. Näin se ei kuitenkaan ole.
Ei voi lopettaa. https://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapaatokset/vuosikirjapaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi lopettaa. https://www.kho.fi/fi/index/paatoksia/vuosikirjapaatokset/vuosikirjapaa…
Esimerkin vammainen oli jo aikaisemmin vaihtanut palvelumallinsa. Ei sen kanssa voi vekslata edestakaisin. Tuossa työnantajamallissakin tehdään melkein kaikki valmiiksi avustajalle.
Vierailija kirjoitti:
Niille, jotka väittävät, ettei siivoaminen kuulu avustajalle, niin tässä ote vammaispalvelukäsikirjasta:
"
Päivittäiset toimet
Henkilökohtaista apua on järjestettävä päivittäisiä toimia varten siinä laajuudessa kuin vaikeavammainen henkilö sitä välttämättä tarvitsee. Laissa ei määritellä minimi- tai enimmäistuntimäärää, vaan arviointi tulee tehdä yksilöllisen tarpeen perusteella.
Päivittäisiä toimia ovat toiminnot, joita ihmiset elämässään tekevät joka päivä tai harvemmin, mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Esimerkkeinä päivittäisistä toimista ovat kotona ja kodin ulkopuolella tapahtuvat jokapäiväiset ja yleisesti elämässä tapahtuvat asiat ja toimet, kuten
liikkuminen
pukeutuminen
henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen
vaate- ja ruokahuolto
kodinhoito
kaupassakäynti
lääkärikäynnit
muu asiointi
lasten vieminen päiväkotiin ja lasten päivittäisiin toimiin osallistuminen ym."
Jos, siivoaminen ei kuulu teidän mielestä avustajalle, niin mitä tuo kodinhoito sitten on?
Valitettavasti välillä törmää avustajiin, joiden mielestä heidän työnsä on vain seuralaisena olo ja toki osallistua kaikkeen kivaan, kuten matkoihin, konsertteihin ja shologoppailuun kauppakeskuksissa (jossa voi sitten shoppailla samalla kätevästi myös itselleen). Tästä sitten maksetaan ja se käy avustajalle vallan mainiosti, mutta sitten ikävämmät työt kuten pyykin viikkaus ja siivoaminen eivät kuuluisi heidän mukaan työn kuvaan. Huoh, onneksi on niitä hyviäkin avustajia, joiden kanssa tekee sitten mielellään niitä kivojakin asioita. Onneksi nämä työtä vieroksuvat erottuvat jo hakemuksessa, niin ei tarvitse edes haastatella.
t. Avustajaa käyttävä
Listassa ei mainita siivousta, siivoukseen on palkattava erikseen siivooja. Kodinhoitoon liittyvät työt ovat esim. kukkienkastelu, yhden lautasen, juomalasin ja lusikan tiskaus heti ruakailun jälkeen, pöydän pyyhkiminen, lattialle pudonneen ruokatahran tai kaatuneen mehulasin siivous, tiskikoneen täyttö tai tyhjennys yms kevyt ja nopea homma. Siivooja siivoaa, avustaja avustaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suoraan sanottuna sitä mieltä, että jos ei pärjää omillaan perusjutuissa, kuten siivoamisessa ja ruoanlaitossa, kuuluu palveluasumisen piiriin.
Palveluasuminen voidaan järjestää myös kotiin. Henkilökohtainen apu voi olla tällöin osa kotiin myönnettävistä palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille, jotka väittävät, ettei siivoaminen kuulu avustajalle, niin tässä ote vammaispalvelukäsikirjasta:
"
Päivittäiset toimet
Henkilökohtaista apua on järjestettävä päivittäisiä toimia varten siinä laajuudessa kuin vaikeavammainen henkilö sitä välttämättä tarvitsee. Laissa ei määritellä minimi- tai enimmäistuntimäärää, vaan arviointi tulee tehdä yksilöllisen tarpeen perusteella.
Päivittäisiä toimia ovat toiminnot, joita ihmiset elämässään tekevät joka päivä tai harvemmin, mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Esimerkkeinä päivittäisistä toimista ovat kotona ja kodin ulkopuolella tapahtuvat jokapäiväiset ja yleisesti elämässä tapahtuvat asiat ja toimet, kuten
liikkuminen
pukeutuminen
henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen
vaate- ja ruokahuolto
kodinhoito
kaupassakäynti
lääkärikäynnit
muu asiointi
lasten vieminen päiväkotiin ja lasten päivittäisiin toimiin osallistuminen ym."
Jos, siivoaminen ei kuulu teidän mielestä avustajalle, niin mitä tuo kodinhoito sitten on?
Valitettavasti välillä törmää avustajiin, joiden mielestä heidän työnsä on vain seuralaisena olo ja toki osallistua kaikkeen kivaan, kuten matkoihin, konsertteihin ja shologoppailuun kauppakeskuksissa (jossa voi sitten shoppailla samalla kätevästi myös itselleen). Tästä sitten maksetaan ja se käy avustajalle vallan mainiosti, mutta sitten ikävämmät työt kuten pyykin viikkaus ja siivoaminen eivät kuuluisi heidän mukaan työn kuvaan. Huoh, onneksi on niitä hyviäkin avustajia, joiden kanssa tekee sitten mielellään niitä kivojakin asioita. Onneksi nämä työtä vieroksuvat erottuvat jo hakemuksessa, niin ei tarvitse edes haastatella.
t. Avustajaa käyttävä
Listassa ei mainita siivousta, siivoukseen on palkattava erikseen siivooja. Kodinhoitoon liittyvät työt ovat esim. kukkienkastelu, yhden lautasen, juomalasin ja lusikan tiskaus heti ruakailun jälkeen, pöydän pyyhkiminen, lattialle pudonneen ruokatahran tai kaatuneen mehulasin siivous, tiskikoneen täyttö tai tyhjennys yms kevyt ja nopea homma. Siivooja siivoaa, avustaja avustaa.
Lista on THL:n sivulta. Lain esitöissä mainitaan kodin siisteydestä huolehtiminen. https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2008/20080166
"Pykälän 1 momentin mukaan henkilökohtaiseen apuun kuuluisi ensinnäkin vaikeavammaisen henkilön avustaminen päivittäisissä toimissa kotona ja kodin ulkopuolella. Päivittäisillä toimilla tarkoitetaan niitä toimintoja, joita ihmiset elämässään tekevät joko joka päivä tai harvemmin mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Päivittäiset toimet ovat asioita, jotka kuuluvat yleisesti elämässä tapahtuviin toimintoihin. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi. Myös vaikeavammaisen henkilön mahdollisuus huollossaan tai hoidossaan olevan lapsen päivittäisiin toimiin osallistuminen mahdollistettaisiin henkilökohtaisella avulla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka avustaja olisi valmis maksamaan jopa tuhansia euroja siitä, että pääsisi töihin? Tuskimpa kukaan. Kunnan vammaispalveluista voi hakea korvauksia avstajan matka- ja majoituskuluista. Ideana on mahdollistaa avastajan mukana olo ja näin ollen koko avustettavan matka, jonne hän ei pystyisi lähtemään ilman avustajan läsnäoloa. Koko vammaispalvelulain keskeisimpiä ideoita on lieventää vammasta/sairaudesta johtuvia rajoitteita siten, että henkilö voisi elää mahdollisimman yhdenvertaista elämää valtaväestön kanssa.
Ei kustanneta avustettavan matkaa, vaan hän maksaa matkansa itse. Tilanne ei siis ole se, että kun saa henkilökohtaisen avustajan, voi mennä yhteiskunnan rahoittamana esim. Egyptiin (eri asia on, kuka sinne haluaisi mennä, mutta siis periaatteessa). Ihminen on voinut esim. palkastaan säästää matkaa varten, ja tällä matkalla, kuten muutenkin elämässään, hän tarvitsee avustajaa.