Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Henkilökohtaisen avustajan työ: Missä menee raja?

Vierailija
03.06.2020 |

Niin, otsikossahan tuo kysymys on pähkinänkuoressa. Aloitin kyseisellä alalla viime talvena, luin kyllä ihmisten kokemuksia ja hieman arvellutti kyseinen työ ottaa vastaan. Itseäni kaikkein eniten mietityttää miten hämärtynyt käsitys sillä avustettavalla jolle työskentelen, on tästä työstä. Työhaastattelussa annettiin ymmärtää esim. että avustettava tarvitsee apua kodin ulkopuolella liikkumiseen. Siitä huolimatta avustettava lähtee jatkuvasti itsenäisesti omalla autolla asioille ja sillä välin olettaa että minä siivoan koko asunnon. Avustettavan puoliso ei tee kotitöitä, hän turhautuu/hermostuu mikäli joutuu tekemään siisteyden eteen jotain. Molemmat odottavat että kodin siivous on yksin minun vastuullani. Itselläni on vahva tausta siivousalalla ja oletan että siksi halusivat minut palkata. Kuitenkaan ammattitaitoni ei tietyssä mielessä kelpaa heille. Jos olisin siivoojana työskennellyt tavalla, jota minulta tällä hetkellä odotetaan, olisin erittäin nopeasti saanut potkut. Haluaisin tehdä työni hyvin ja ripeästi mutta tässä työpaikassa se tuntuu mahdottomalta.

Ehkäpä hieman polveilevaa tekstiä, pahoittelut siitä. Haluaisin kuitenkin kuulla teidän kokemuksianne ja mielipiteitä tästä rajanvedosta. Tällä hetkellä tuntuu siltä että olen perheen piika enkä henkilökohtainen avustaja, jollaisena minut kuitenkin palkattiin.

Kommentit (238)

Vierailija
181/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa avustajan tulisi liikkua avustettavan kanssa eikä toimia pelkkänä siivoojana. Olen toiminut myös henkilökohtaisena avustajana ja työssä kyllä välillä rajat hämärtyvät. Eräässä paikassa avustettavani kutsui minua siivoojaksi tyyliin esimerkiksi puhelimessa kertoi että "nyt siivooja saapui" kun menin töihin. Käytännössä vaikea vetää rajoja työssä. Kuulutko ammattiliittoon, voisiko sieltä saada neuvoja?

Vierailija
182/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin avustajana minultakin pyydettiin jopa ikkunoiden pesemistä kaiken muun siivouksen lisäksi. Silloisen esimiesnaisen mielestä se oli ihan ok. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa avustajan tulisi liikkua avustettavan kanssa eikä toimia pelkkänä siivoojana. Olen toiminut myös henkilökohtaisena avustajana ja työssä kyllä välillä rajat hämärtyvät. Eräässä paikassa avustettavani kutsui minua siivoojaksi tyyliin esimerkiksi puhelimessa kertoi että "nyt siivooja saapui" kun menin töihin. Käytännössä vaikea vetää rajoja työssä. Kuulutko ammattiliittoon, voisiko sieltä saada neuvoja?

Meidän alueen spesion työntekijä on maininnut yhteisessä palaverissa, ettei avustaja ole siivooja. Mutta avustettava haluais, että myös siivotaan, koska hänen terve miehensä ei ole tottunut siivoamaan. Onhan se miehenkin koti, joka ei tarvitse avustajaa, luulisi jotain vastuuta kotitöistä olevan hänelläkin. Avustettava pyörätuolissa.

Vierailija
184/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtainen avustaja ei ole kotiapulainen vaan nimensä mukaisesti avustaa avustettavaa. Mikäli tarvitaan siivoojaa, se pitää palkata itse.

Avustaja ei tee kaikkia kodin töitä vaan jokaiselle asunnossa asuvalle (poislukien lapset) kuuluu oma osuus eli jos on esim. puoliso, niin hän tekee puolet huushollin asioista. Se, ettei tee tai halua tehdä, ei lisää avustajan töitä.

Ota yhteys esimieheesi tai kaupunkisi (kuntasi) virkamiehen ja kysy mihin avustettava on saanut apua. Fakta on, ettei ole saanut kotiapulaista!

Tämä on kyllä outo epäkohta, koska jotkut avun tarpeessa olevat tarvitsisi nimenomaan kodinhoitoa. Jos on niin paha liikuntavamma, ettei siivous vaan onnistu. Miksi siis kunta maksaa avustajan, mutta ei kodinhoitajaa? 

Vierailija
185/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen näkövammaisena pessyt ikkunat avustajan kanssa. Mä pesin ja avustaja kerto tuliko puhdasta vai pitääkö pestä uudestaan. Mut entä jos olisin liikuntakyvytön? Tai yhtään enempää heikkonäköinen??

Vierailija
186/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaiseen apuun sisältyy kodinhoito, esim mukini ovat likaisia niin avustaja ne pyytämättäkin pesee. Samoin paljon asioita mistä en selviä. Tietysti pyrin siihen että tunnit voisi käyttää kodin ulkopuolella. 6 päivää viikosta kun olen kodin sisällä.

Vierailija
187/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisen siivoojan käyttäminen kaatuu rahapulaan. Siksi avustaja joutuu siivoojaksikin. Itse leivon ja teen ruuat myös. Siivoan vain pakolliset, koska puoliso on toimintakykyinen. 

Vierailija
188/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi avustaja ei olisi perheen piika.

Kuvitteleeko avusta olevansa jotenkin hienossa ammatissa, kun kokee, ettei ole siivooja tai piika vaan jotenkin niitä ylempi.

Onhan ne eri ammattinimikkeitä, siivooja, kotiapulainen, avustaja, joten työnkuvissakin pitäisi olla eroa. Miten palkka menee näiden välillä, saako ap siivoojana parempaa palkkaa avustajan nimikkeellä, mutta kunta ei kustantaisi pelkkää siivoojaa? 

Vierailija
189/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko avustettava itse mennyt sinne? Itse en ravintolassa yleensä tarvitse apua mutta ilman avustajaa en mitenkään voisi sinne turvallisesti päästä.

Vierailija
190/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita Kelalle ! Ei sinun tuýö ole siivota . Siis tämä ihminen käyttää hyväksi ja ottaa toiselta tarvivalta paikan. Itse lopetin eräällä joka orjan tavoin pakotti minut siivoamaan joka päivä. Ei ollut edes tarpeellista. 

Vierailija
191/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piika on kyllä alentava nimitys tänä päivänä.

Vierailija
192/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma avustettavani aikoinaan laittoi minut tekemään kaikkea aivan hullua. Olin nuori ja tyhmä, en osannut pitää puoliani. Mm. Pesin roskia taloyhtiön tiloissa.. Kuljetin ruokalautasta pakkasessa keskustasta KÄDESSÄNI. Avustettava kärsi useista neurooseista. Esim. Sai raivokohtauksen kun takki tippui lattialle. En saanut koskea asunnossa mihinkään, jos astuin väärään paikkaan, jouduin ostamaan ruokatauolla uudet "työsukat." 

Elämäni hulluin duuni. Tsemppiä kaikille samaa tekeville ja pitäkää rajanne. Itse en osannut. 

Vierailija
193/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi avustaja ei olisi perheen piika.

Kuvitteleeko avusta olevansa jotenkin hienossa ammatissa, kun kokee, ettei ole siivooja tai piika vaan jotenkin niitä ylempi.

Ei, vaan henkilökohtaisen avustajan palkka on aika pieni. Jos työnkuvaan kuuluu siivoaminen, siitä pitää maksaa palkkaa. 

Vierailija
194/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina henkilökohtaisten avustajien valituksia.

Mitä sillä väliä on, millaisia töitä teillä teetetään? Palkan saatte koko ajasta.

Ihmettelen, kun jotkut valittavat, että joutuvat vaikka pesemään koko huushollin pyyukit tai laittamaan kaikille ruuat. Mitä sitten? Rahaa tulee käytetyn ajan mukaan.

Nuohan ovat tavanomaisia kotiaskareita, joit se avustettava tekisi, jos olisi terveempi.

Ei oo kokemusta onneksi kummastakaan roolista.

Siivouspalvelut tilataan ja maksetaan erikseen. Avustajan palkka on niin olematon, ettei sillä kannata ruveta orjaksi.

Vierailija
195/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun henkilökohtaisen avun päätöksessä lukee et kodinhoito kuuluu avustamiseen. 

Miten kuvittelet esim liikuntakyvyttömän tai täysin sokean hoitavan kotia? Vai antaisitko avustettavan asua liassa kun ei voi osallistua kodin imurointiin?

Kunnan kustantama avustusnimike koskee henkilökohtaista avustusta, ei taloutta. Liikuntakyvytön tarvitsee sitä  hygieniassaan ja asioinnissaan, muu apu on kotiapua.  Ehkä se on kunnassa ratkaistu edullisimmin,  kaksi asiaa yksi tekijä, jos siivous ym. pitäisi kuitenkin kustantaa erikseen.

Vierailija
196/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tiedän perheen jossa avustaja nimenomaan otettu siivoukseen. En ymmärrä mikä siinä on väärin.

Henk. koht avustajista on hirveä pula. Jos tarvitsee vaan siivouksessa apua, pitäisi siihen löytää jokin muu ammattiryhmä.

Vierailija
197/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan aikoinaan kun olin vapaaehtoisena SPR:n Ystäväpalvelussa. Kävin vanhan rouvan luona ja tarkoitus oli siis olla vain ystävä ja esim. kävellä yhdessä ulkona. 

No, ajan myötä alkoi hommia kertymään kun menin sinne, piti silittää tuo ja tiskata tämä. Lopulta minua kohdeltiin kuin kotiapulaista. Lopetin sen vapaaehtoistyön jonkun kuukauden päästä ja vaihdoin toiseen hommaan, joka ei ollut hyväksikäyttöä.

Ikävä kyllä kiltteyttä hyvin helposti aletaan hyödyntää, eli rajat kannattaa vetää heti alusta pitäen.

Vierailija
198/238 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli vaikeasti vammainen sisarus, joka siis tarvitsi apua kaikessa. Henk. koht avustajia meillä oli aina kotona koulun loma-aikoina arkisin vanhempien ollessa töissä. Mutta heidän työnkuvansa oli tasan tarkkaan siskoni avustaminen hygieniassa, ruokailussa ja seurana olemisena. Vanhemmat teki aina ruoat valmiiksi eikä todellakaan olettaneet, että avustajat olisivat olleet jotain apulaisia. Tosin vanhempani olivatkin täyspäisiä ja ilmeisen hyviä työnantajia, kun edelleen yli 10 vuotta siskoni kuoleman jälkeen tavataan säännöllisesti osaa avustajista kahvittelun merkeissä ja heidän aloitteestaan vielä.

Vierailija
199/238 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennäköisesti masentunut avustaja ja olen alkanut tiuskia ja olla ilkeä avustettaville. Olen todella uupunut ja inhoan avustettavaa. Miten tästä eteenpäin?? 

Vierailija
200/238 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän siltä että sinua käytetään hyväksi.

Minäkin olen aikuiselle vammaiselle joku seuraneiti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi