Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikääntyneen vanhemman kuolema huolestuttaa

Vierailija
09.08.2026 |

Olen 41 vuotias mies. Isäni on jo kuollut ja äitini on täyttänyt tai täyttää tänä vuonna 77 vuotta. Iän vuoksikin voi kuolla pian. Tämä asia huolestuttaa ja pelottaa. Minulla ei ole töitä, kavereita, kumppania tai perhettä. Olisin silloin yksin maailmassa. 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuskasi. Vamhempani ovat yli 80 vuotiaita ja kuolema kolkuttaa ovella ja olen hyvin huolissani ja peloissani. Olen jo tehnyt päässäni luopumista heistä, mutta tiedän, että heidän poislähteminen sitten tulee järkyttämään:(

M47

Vierailija
2/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa muka huolestuttaa?...perintöä pukkaa..ei muuta kuin sitten siinä vaiheessa elämä "lännen malliin"..on millä mällätä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kuolema sinua huolestuta.

Vierailija
4/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt läpi molempien vanhempien kuoleman 3 vuoden sisällä ja kärsin jälkiuupumuksesta. Jouduin olemaan myös sopimuksettomana läheishoitajana. Tilannettani huononsi työpaikan irtisanominen. Sitten oli työpaikkahakuja n. 300. Mistään ei tullut mitään. Sitten lähdin uudestaan opiskelemaan. Odotin hyvää ryhmähenkeä, mutta ei ollut. On ollut 1-2 hyvää koulukaveria. Sitten sisarusten välit muuttuivat etäisiksi kuolemien jälkeen.

Suosittelen srk:n sururyhmää ja muita keskusteluryhmiä. Helpottaa, että on työtä tai opiskelua. Sitten kannattaa soitella ihmisten kanssa. Jossain vaiheessa deittiapit ovat hyviä. Sieltä ei välttämättä parisuhdetta löydy, mutta ainakin treffikavereita ja juttuseuraa. 

Vierailija
5/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap.

Minullakin on enää Mummoni hengissä, mutta hänkin jo palliatiivisessa hoidossa. En tiedä mitä sitten tapahtuu kun Mummosta aika jättää. Omaa elämääni ene ole päässyt elämään kun omaishoitajana jouduin luopumaan mm. opiskelupaikasta. Kavereita ja harrastuksiakaan ei oikein ole, ja olen vasta 35v. Muu elämä pysähtyi omaishoitajuuteen.

Mutta Mummo on niin rakas nukkaposkinen pikkumumoni.

Vierailija
6/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellä 77-vuotiaalla naisella on yleensä vähintään 10 elinvuotta jäljellä. Sinuna olisin huolissani mahdollisesta 5-10 vuoden omaishoitajanakista, joka lankeaa sinulle. Karkailevan ja väkivaltaisen dementikon hoito 24/7/365 on raskasta.

Vierailija
7/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa muka huolestuttaa?...perintöä pukkaa..ei muuta kuin sitten siinä vaiheessa elämä "lännen malliin"..on millä mällätä..

Mitäs hitsiä nyt taas joku lentelee ihan pää pilvissä. 

Meidän mummolta jää tasan tarkkaan viiskytluvun kastikekulho ja kissa minulle ja siskolleni jaettavaksi.

Vierailija
8/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi saattaa elää vielä 20 vuotta joten kannattaisi ryhdistäytyä ja ottaa vastuu omasta elämästä.

Vierailija
9/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaikki menetämme vanhempamme, ellemme kuole ennen heitä.

Vierailija
10/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei karkailevia dementikkoja kai voi enää pakottaa kotiin, kyllä nämä pääsevät laitoksiin.

Dementia voi olla myös hitaasti etenevää ja siihen voi vaikuttaa paljon elämäntvoilla kuten syömiset ja liikunta. 

Vierailija
11/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi harrastuskaveri on itkeskellyt isänsä tulevaa kuolemaa jo parikymmentä vuotta. 

Vierailija
12/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä ap äidistäsi riippuvainen aikamiespoika? Äitisi kuolee sitten kun kuolee, etkä sinä voi sitä estää. Korkeintaan voit auttaa häntä hänen vanhoilla päivillään, mikäli hän tarvitsee apuasi. Sitten sinun on pärjättävä omillasi.

Nyt vähän valoja sinne yläkertaan.

Vierailija
13/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi harrastuskaveri on itkeskellyt isänsä tulevaa kuolemaa jo parikymmentä vuotta. 

Se on ns. ennakoivaa surua, mutta lähtökohtaisesti jokaisen on pakko hyväksyä kaikki kuolemat, niin vanhempien kuin omakin. Kukaan ei jää kuolematta vain siksi että joku tarvitsee häntä.

Vierailija
14/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei karkailevia dementikkoja kai voi enää pakottaa kotiin, kyllä nämä pääsevät laitoksiin.

Dementia voi olla myös hitaasti etenevää ja siihen voi vaikuttaa paljon elämäntvoilla kuten syömiset ja liikunta. 

Kun kotona asuu joutilas aikamiespoika, niin ei ole mitään hoivakotipaikkaa tiedossa ennen ihan loppusuoraa. Optimistinen näkemys sinulla hoivakotiin pääsystä.

Vierailija
15/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikähän sitä lähtöjärjestystä kukaan lopulta tiedä. 

Vierailija
16/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla ei ole töitä, kavereita, kumppania tai perhettä. Olisin silloin yksin maailmassa. "

Tee tuolle jotain. Syksy on hyvä aika aloittaa. 

Vierailija
17/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä voi tässäkin suhteessa yllättää, eikä välttämättä positiivisesti, esim. loppuvaiheessa kivulias syöpä tai jopa vuosikausia kestävä muistisairaus läheisellä muuttavat suhtautumista kuolemaan. Keskity nyt viettämään aikaa läheisesi kanssa kun hän on vielä olemassa ja nauti niistä yhteisistä hetkistä.

Vierailija
18/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolemalle ei voi mitään. Se tulee silloin kun se tulee.

Omasta kokemuksesta ja molemmat vanhemmat menettäneenä voin sanoa, että siihenkin tottuu ajan kanssa. Toki alussa on vaikeampaa.

Vierailija
19/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kotona asuu joutilas aikamiespoika, niin ei ole mitään hoivakotipaikkaa tiedossa ennen ihan loppusuoraa. Optimistinen näkemys sinulla hoivakotiin pääsystä.

Meinaat että sukulainen vaan pakotetaan hoitajaksi riippumatta kyvyistä? En tunne asiaa mutta erikoiselta kuulostaa tuokin.

Vierailija
20/33 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minulla ei ole töitä, kavereita, kumppania tai perhettä. Olisin silloin yksin maailmassa. "

Tee tuolle jotain. Syksy on hyvä aika aloittaa. 

Minulle vinkattiin (vanhemmallani todettu hitaasti etenevä muistisairaus) vertaisryhmästä muistisairaan omaisille. Ei tunnu vielä ajankohtaiselle koska tilanne on hyvä mutta tärkeää että vertaistukea on saatavilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi