Henkilökohtaisen avustajan työ: Missä menee raja?
Niin, otsikossahan tuo kysymys on pähkinänkuoressa. Aloitin kyseisellä alalla viime talvena, luin kyllä ihmisten kokemuksia ja hieman arvellutti kyseinen työ ottaa vastaan. Itseäni kaikkein eniten mietityttää miten hämärtynyt käsitys sillä avustettavalla jolle työskentelen, on tästä työstä. Työhaastattelussa annettiin ymmärtää esim. että avustettava tarvitsee apua kodin ulkopuolella liikkumiseen. Siitä huolimatta avustettava lähtee jatkuvasti itsenäisesti omalla autolla asioille ja sillä välin olettaa että minä siivoan koko asunnon. Avustettavan puoliso ei tee kotitöitä, hän turhautuu/hermostuu mikäli joutuu tekemään siisteyden eteen jotain. Molemmat odottavat että kodin siivous on yksin minun vastuullani. Itselläni on vahva tausta siivousalalla ja oletan että siksi halusivat minut palkata. Kuitenkaan ammattitaitoni ei tietyssä mielessä kelpaa heille. Jos olisin siivoojana työskennellyt tavalla, jota minulta tällä hetkellä odotetaan, olisin erittäin nopeasti saanut potkut. Haluaisin tehdä työni hyvin ja ripeästi mutta tässä työpaikassa se tuntuu mahdottomalta.
Ehkäpä hieman polveilevaa tekstiä, pahoittelut siitä. Haluaisin kuitenkin kuulla teidän kokemuksianne ja mielipiteitä tästä rajanvedosta. Tällä hetkellä tuntuu siltä että olen perheen piika enkä henkilökohtainen avustaja, jollaisena minut kuitenkin palkattiin.
Kommentit (238)
Itse työnantajana toimiville avustettaville pitäisi olla jonkinlainen rekisteri, mihin aiemmat työntekijät vois arvioida suosituksia ja ei-suosituksia ko. työnantajasta. Myös tieto avustettavan persoonallisuushäiriöstä pitäisi olla saatavilla ennen työsopimuksen allekirjoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Itse työnantajana toimiville avustettaville pitäisi olla jonkinlainen rekisteri, mihin aiemmat työntekijät vois arvioida suosituksia ja ei-suosituksia ko. työnantajasta. Myös tieto avustettavan persoonallisuushäiriöstä pitäisi olla saatavilla ennen työsopimuksen allekirjoittamista.
Nyt joutuu lukemaan rivien välistä eli jos samalla vammaisella on työpaikkailmoitus usein, niin luultavasti kyse on vaikeasta työnantajasta ja vaihtuvuus on sen takia tiuhaa. Välitysfirmassa työskentelevä voi päätellä saman, jos samoille vammaisille haetaan jatkuvasti vakituista tai tuuraavaa avustajaa.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa tulla salassapitovelvollisuus vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tiedän perheen jossa avustaja nimenomaan otettu siivoukseen. En ymmärrä mikä siinä on väärin.
Henk. koht avustajista on hirveä pula. Jos tarvitsee vaan siivouksessa apua, pitäisi siihen löytää jokin muu ammattiryhmä.
Siivousyritykset siivoaa. Minä olin avustuskeskuksen kautta erään naisen avustajana ja hänelle kävi Kotisiivousyrittäjä siivoukset tekemässä. Hänellä kävi yös kotisairaanhoito jotka pesivät henkilön.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän avustettavan, joka delegoi oman huushollinsa ja tiettyjen asioiden hoitamisen kokonaan avustajalle laittamalla ympäri kämppää kaikenmaailman ohje/määryslappuja avustajille.
Ja sitten kitisee, kun jokin kippo tai kuppi on mielestään väärässä paikassa tai asennossa.
Hän kuitenkin pystyy esim. leipomaan ja laittamaan ruokaa ihan itsenäisesti, kun avustaja ei ole paikalla.
Lääkehuollon hän myös ulkoistaa kokonaan avustajalle. Lääkkeiden jako sisältää mm. sen tarkistamisen, että lääkkeitä on jatkossakin saatavilla ja milloin reseptit pitää uusia ym. Oikeasti hän tarvitsisi apua vain tiettyjen tablettien painopakkausten avaamiseen.
Aivan käsittämätöntä, että yhteiskunta maksaa tällaisesta omien asioiden 'ulkoistamisesta' ja palkkaa avustajan tekemään avustettavan mielestä epämiellyttäviä asioita puolestaan.
Ja avustettava kehtaa vielä kitistä.
Yksikään vanhus ei saa tällaisi
Kuulostaa tutulta! Paitsi, ettei lääkkeitä tarvinnut antaa, mutta lappuja niin paljon ympäri kämppää, että niiden ohjeiden lukemiseen ja ymmärtämiseen meni tuhottomasti aikaa. Ilman mikromanageerausta kaikki hommat olisi tehty tehokkaammin.
Minulle ei ole yleensä mikään ongelma tehdä asioita, kuten avustettavat toivovat, onhan kyse heidän kodistaan ja elämästään, mutta rajansa kaikella. En ota vastaan tiuskimista ja haukkumista, jos teen jonkun asian vahingossa "väärin". Niissä tapauksissa on avustettavalla liian tiukat ohjeet ja ikävä luonne, joten en palaa enää, vaan siirryn jonkun toisen avuksi, jonkun joka apuani arvostaa.
Homma toimii hyvillä käytöstavoilla ja joustavuudella puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tiedän perheen jossa avustaja nimenomaan otettu siivoukseen. En ymmärrä mikä siinä on väärin.
Henk. koht avustajista on hirveä pula. Jos tarvitsee vaan siivouksessa apua, pitäisi siihen löytää jokin muu ammattiryhmä.
Siivousyritykset siivoaa. Minä olin avustuskeskuksen kautta erään naisen avustajana ja hänelle kävi Kotisiivousyrittäjä siivoukset tekemässä. Hänellä kävi yös kotisairaanhoito jotka pesivät henkilön.
Juu mutta kun nämä avustettavat haluaa ILMAISEN siivoojan itselleen. Henkilökohtaisesta avustuksesta itse avustettava ei maksa mitään.
Myös kotisairaanhoidon käynneistä joutuisivat maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Siinä missä työnhakijoilta kysellään suosittelijoita, pitäisi samalla tavalla kysellä mahdolliselta työnantajalta, suositteleeko joku häntä työnantajaksi...
Entisellä avustettavallani oli asunnossaan kallis sairaalasänky (ei oma), jossa ei koskaan edes nukkunut. Silti yhteiskunta sen sängyn sinne maksoi. Sänky oli lähinnä käytössä vaan silloin, kun hänelle tuli yövieraita.
Työnantaja on typerä termi, kun ei ne itse maksa palkkaa.
Raja on siinä, ettei mitään seksuaalista tarvitse tehdä!
Avustajan käyttäminen siivoamiseen pitäisi kokonaan kieltää. Ostakoot siivouspalvelun, niinkuin muutkin joutuvat tekemään. Saavat vieläpä erittäin edullisesti kun yleensä ovat eläkkeellä.
Yleensä ne työt mihin on helpointa päästä, niissä on jotain vikaa...
Minä vaihdoin avustettavaa, kun en jaksanut enää kuunnella jatkuvaa muiden ihmisten ja avustajien haukkumista. Harvoin sanoi mitään positiivista kenestäkään. Todella negatiivinen ja passiivisagressiivinen suhtautuminen muihin ihmisiin.
Ihmisten keskellä liikkuessa myös käyttäytyi huonosti ja tiuski koko ajan, miten vammaista ei erityishuomioida, jos joutui jonottamaan (niinkuin muutkin) ja tungoksessa väistelemään ihmisiä (niinkuin muutkin).
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta! Paitsi, ettei lääkkeitä tarvinnut antaa, mutta lappuja niin paljon ympäri kämppää, että niiden ohjeiden lukemiseen ja ymmärtämiseen meni tuhottomasti aikaa. Ilman mikromanageerausta kaikki hommat olisi tehty tehokkaammin.
Minulle ei ole yleensä mikään ongelma tehdä asioita, kuten avustettavat toivovat, onhan kyse heidän kodistaan ja elämästään, mutta rajansa kaikella. En ota vastaan tiuskimista ja haukkumista, jos teen jonkun asian vahingossa "väärin". Niissä tapauksissa on avustettavalla liian tiukat ohjeet ja ikävä luonne, joten en palaa enää, vaan siirryn jonkun toisen avuksi, jonkun joka apuani arvostaa.
Kävin kerran haastattelussa tällaisella lappumaakarilla. Asunto oli täynnä kaikenmaailman krääsää, lappuja, tekstejä ym. Avustajien "ohjeet" oli vielä sävyltään jokseenkin hyökkäävän määräilevä... Huhhuh. Ei ihme, että etsi uusia avustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin kerran haastattelussa tällaisella lappumaakarilla. Asunto oli täynnä kaikenmaailman krääsää, lappuja, tekstejä ym. Avustajien "ohjeet"
Kävin kerran tuuraamassa samanlaisessa paikassa ja olisin saanut siitä vakituisen pestin, mutta kieltäydyin kohteliaasti. Onko lippulaput ja töykeän määräilevät ohjeet yleisiä avustettavilla? Oli kuin jonkun julkkiksen tai kuninkaallisen raideri: "XXX haluaa ruokansa näin ja juomansa näin ja tyynyn sängylle näinpäin". Muut avustettavat yleensä vain sanovat "laita vaan siihen, yletän hyvin" tai "se on siinä hyvä, kunhan saan kupin korvasta itse hyvän otteen" tms. Eikä lappuja ja tarkkoja kirjallisia ohjeita edes tarvita, ainakaan valtavia määriä.
Kerran oli ilmoitus, että haetaan henkkoht avustajaa vammaiselle pikkupojalle. Ok, mutta ilmoituksesta selvisi, että "samalla" olisi pitänyt huolehtia vähän isommasta, vammattomasta pojasta.
Eli haettiin ilmaista lastenhoitajaa perheelle eikä HENKILÖKOHTAISTA avustajaa lapselle.
Minusta tuollainen on ihan rikollista väärinkäyttöä. Samoin kuin ne tapaukset, jotka "tarttee" avustajan siivoamaan koko talon ja laittamaan ruokaa koko perheelle ja pesemään ja silittämään ja viikkaamaan kaikkien pyykit, kun perheeseen kuuluu myös ihan terve puoliso ja pari tervettä teiniä. Tokihan se ilmainen kodinhoitaja on kiva juttu, mutta henkilökohtaisen avustajan käyttö siihen veronmaksajien rahoilla on törkeää.
Haloo!!!
Ei ikinä enää näihin hommiin passaamaan itsekeskeistä kiukuttelijaa!