Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa miten tätimäistyitte - vertaistukiketju

Vierailija
02.06.2020 |

Oon 46 v ja omasta mielestä näpsäkkä ja nuorekas. Edestäpäin. Nyt näin pari kuvaa itsestä sivusta päin ja mikäs täti Tomera niissä näkyykään. Mulla on lyhyt tukka ja se korostaa paksua niskaa ja tuhtia ylävartaloa. Näytän rintavalta maatalon pehroorinnalta, vaikka en edes ole ylipainoinen, ihan samalta kuin suvun vanhemmat rouvat. Naurattaa olla tällanen muhkea rouva. Kaveriakin nauratti, sanoi että no nyt on.

Kommentit (1764)

Vierailija
561/1764 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te ihania tätejä! Voimaannuin tästä keskustelusta niin, että eilen kaivoin laatikon uumenista 50-vuotislahjaksi saamani silkkihuivin, kietaisin sen kaulalle ja kiinnitin - niin ikään lahjaksi saadulla - Kalevala-korun neulalla. Lähdin sitten mukavissa kengissäni ja väljässä neuletakissani Alkoon ostamaan sherryä (olen se kirjoittaja jolla on mummon vanhat sherrylasit, kristallia tietysti).

Jääkaapissa se nyt on viileässä. Ehkä ensi sunnuntaina on sen aika kun Kolmoskanavalta alkaa kaikkien tätien esikuva Neiti Marple! Tässä nyt esitettävässä sarjassa neiti Marplena on Geraldine McEwan.

Googlailin tietoa sherrystä. Yllätys oli, että kaikki sherry on espanjalaista. Jotenkin olen yhdistänyt sen erityisesti englantilaisiin täti-ihmisiin. Mitenköhän sherry on heidät tavoittanut?

Katselin muuten sillä silmällä eteisen hyllyäni jonka päällä on hatturasia! Ehkä vielä...

Vierailija
562/1764 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on joitakin negatiivisia piirteitä, joita nämä täti-ihmiset pitävät positiivisina. Siis tietysti minulla ei ole mitään sanottavaa siihen, mitä joku tekee omassa elämässään. Mutta esimerkiksi täällä joissakin viesteissä esille tullut ”äidillinen suojelunhalu” nuorempia naisia kohtaan voi olla todella alentuvaa käytöstä, mikäli näytätte tämän suojelunhalunne jotenkin ulkopuolisillekin. Esimerkiksi itse olen kolmekymppisenä aikuisena naisenakin kokenut esimerkiksi tällaista ylisuojeleva käytöstä vanhemmilta naisilta. Vaikka eivät millään tavalla ole oikeutettuja puhumaan puolestani missään asiassa. Mielestäni kyseessä heillä on nuoremman naisen alistaminen ja itsensä korottaminen.

Fiksu täti ymmärtää, että se tätimäinem „äidillinen suojelunhalu“ on vaan oma tunne eikä ala nuorempiaan paapomaan. Sivusta myötätunnolla seuran nuoremman sukupolven elämää, ei tulisi mieleenkään alkaa heidän elämäänsä puuttumaan jos ei neuvoa tai apua erikseen pyydetä tai kysytä! Oma äitini( jo yli 80v) on aina näin minun kanssani toiminut, ja itse toimin omien lasteni kanssa samalla tavalla. Jokaisem sukupolven täytyy saada tehdä omat virheensä ja omat päätöksensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1764 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka tulette ketjuun vain kertomaan, kuinka nuorekkaita olette: Käyttekö myös avioeroa läpikäyvien vertaistukiketjussa kertomassa, kuinka teillä parisuhde kukoistaa? Tai syöpäketjussa päivittelemässä, että ei teillä vaan koskaan mitään sairauksia ole ollut?

Vierailija
564/1764 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole edes täti tomera, vaan se mummo, joka paarustaa sitkeästi eteenpäin lumessa.

Mutta mun puolesta tämä on ihan fine. On aina ollut. Ulkonäköni heijastelee sitä, mitä olen. En ole nuori, sinne tänne sännähtelevä sähikäinen, olen kokenut, sitkeä, vaikeissa tilanteissa luotettava vastuunkantaja, jonka suojissa firmat ja ryhmät selviävät tulevaan.

Ihanasti sanottu!

Vierailija
565/1764 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aika on niin ulkonäkökeskeistä.

Pitäisi näyttää vielä viisikymppisenäkin kaksivitoselta.

Vierailija
566/1764 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätiluokitteluista:

"Erityisen ilahduttavaa on ollut tämän tätiryhmän laaja ikäkirjo, ja olisipa mukava joskus koronan kaikottua järjestää jossain kunnon tätien kokoontumisajo. Sen verran hienoja persoonia vaikuttaa joukossamme olevan :)

Mahtava idea! Kokoonnutaan jonnekin mahoinemme ja leukakarvoinemme ja ollaan sellaisia kuin olemme! Toisiamme arvostaen ja kannustaen, ilman arvostelevia katseita tai sanoja. Perustetaan tätiyhdistys! Tehdään yhdessä tätiasioita! Käytetään tätivoimaa!

Mietin ihan samaa! On niin ilahduttavaa ja lempeästi lämmittävää lukea näitä viestejä. Kuka perustaisi tätiyhdistyksen? Liityn heti mukaan!

Vierailija
567/1764 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täss

ä ketjussa on joitakin negatiivisia piirteitä, joita nämä täti-ihmiset pitävät positiivisina. Siis tietysti minulla ei ole mitään sanottavaa siihen, mitä joku tekee omassa elämässään. Mutta esimerkiksi täällä joissakin viesteissä esille tullut ”äidillinen suojelunhalu” nuorempia naisia kohtaan voi olla todella alentuvaa käytöstä, mikäli näytätte tämän suojelunhalunne jotenkin ulkopuolisillekin. Esimerkiksi itse olen kolmekymppisenä aikuisena naisenakin kokenut esimerkiksi tällaista ylisuojeleva käytöstä vanhemmilta naisilta. Vaikka eivät millään tavalla ole oikeutettuja puhumaan puolestani missään asiassa. Mielestäni kyseessä heillä on nuoremman naisen alistaminen ja itsensä korottaminen.

Fiksu täti ymmärtää, että se tätimäinem „äidillinen suojelunhalu“ on vaan oma tunne eikä ala nuorempiaan paapomaan. Sivusta myötätunnolla seuran nuoremman sukupolven elämää, ei tulisi mieleenkään alkaa heidän elämäänsä puuttumaan jos ei neuvoa tai apua erikseen pyydetä tai kysytä! Oma äitini( jo yli 80v) on aina näin minun kanssani toiminut, ja itse toimin omien lasteni kanssa samalla tavalla. Jokaisem sukupolven täytyy saada tehdä omat virheensä ja omat päätöksensä.

Nimenomaan meitä täti sukupolvea on nuoruudessa yritetty neuvoa joka asiassa, siksi ainakin minä olen päättänyt, etten koskaan puutu muiden tekemisiin. Jokaisella on oma elämä.

Vierailija
568/1764 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette te ihania tätejä! Voimaannuin tästä keskustelusta niin, että eilen kaivoin laatikon uumenista 50-vuotislahjaksi saamani silkkihuivin, kietaisin sen kaulalle ja kiinnitin - niin ikään lahjaksi saadulla - Kalevala-korun neulalla. Lähdin sitten mukavissa kengissäni ja väljässä neuletakissani Alkoon ostamaan sherryä (olen se kirjoittaja jolla on mummon vanhat sherrylasit, kristallia tietysti).

Jääkaapissa se nyt on viileässä. Ehkä ensi sunnuntaina on sen aika kun Kolmoskanavalta alkaa kaikkien tätien esikuva Neiti Marple! Tässä nyt esitettävässä sarjassa neiti Marplena on Geraldine McEwan.

Googlailin tietoa sherrystä. Yllätys oli, että kaikki sherry on espanjalaista. Jotenkin olen yhdistänyt sen erityisesti englantilaisiin täti-ihmisiin. Mitenköhän sherry on heidät tavoittanut?

Katselin muuten sillä silmällä eteisen hyllyäni jonka päällä on hatturasia! Ehkä vielä...

Minä taas vanhana rocktätinä voimaannuin pukemaan bändipaidat päälle. Ja sitten crocsit jalkaan ja puutarhahommiin! Tilasin myös yhden bändipaidat lisää. Olin myös pyöräretkellä tänään, ja vastaan käveli tyylikäs nuori mies, joka hymyili minut nähdessään. Epäilin, että se johtui paitani, pyöräilykypärän ja punoittava naamani yhdistelmästä.

Vierailija
569/1764 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on joitakin negatiivisia piirteitä, joita nämä täti-ihmiset pitävät positiivisina. Siis tietysti minulla ei ole mitään sanottavaa siihen, mitä joku tekee omassa elämässään. Mutta esimerkiksi täällä joissakin viesteissä esille tullut ”äidillinen suojelunhalu” nuorempia naisia kohtaan voi olla todella alentuvaa käytöstä, mikäli näytätte tämän suojelunhalunne jotenkin ulkopuolisillekin. Esimerkiksi itse olen kolmekymppisenä aikuisena naisenakin kokenut esimerkiksi tällaista ylisuojeleva käytöstä vanhemmilta naisilta. Vaikka eivät millään tavalla ole oikeutettuja puhumaan puolestani missään asiassa. Mielestäni kyseessä heillä on nuoremman naisen alistaminen ja itsensä korottaminen.

Itse pidän ihmisiä samalla viivalla iästä riippumatta. Ongelma tuleekin siitä, kun nuoret aikuiset suhtautuvat eri tavalla, koska olen vanhempi. Tuntuuko se oudolta jutella tädin kanssa? Helpompi jättää ulkopuolelle, kuin yrittää ymmärtää kukkahattua.

Vierailija
570/1764 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täss

ä ketjussa on joitakin negatiivisia piirteitä, joita nämä täti-ihmiset pitävät positiivisina. Siis tietysti minulla ei ole mitään sanottavaa siihen, mitä joku tekee omassa elämässään. Mutta esimerkiksi täällä joissakin viesteissä esille tullut ”äidillinen suojelunhalu” nuorempia naisia kohtaan voi olla todella alentuvaa käytöstä, mikäli näytätte tämän suojelunhalunne jotenkin ulkopuolisillekin. Esimerkiksi itse olen kolmekymppisenä aikuisena naisenakin kokenut esimerkiksi tällaista ylisuojeleva käytöstä vanhemmilta naisilta. Vaikka eivät millään tavalla ole oikeutettuja puhumaan puolestani missään asiassa. Mielestäni kyseessä heillä on nuoremman naisen alistaminen ja itsensä korottaminen.

Nimenomaan meitä täti sukupolvea on nuoruudessa yritetty neuvoa joka asiassa, siksi ainakin minä olen päättänyt, etten koskaan puutu muiden tekemisiin. Jokaisella on oma elämä.

Ei minua vain koskaan neuvottu, olisin neuvoja kaivannut. Kaikki piti selvittää itse. Täti 46 v.

Vierailija
571/1764 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka tulette ketjuun vain kertomaan, kuinka nuorekkaita olette: Käyttekö myös avioeroa läpikäyvien vertaistukiketjussa kertomassa, kuinka teillä parisuhde kukoistaa? Tai syöpäketjussa päivittelemässä, että ei teillä vaan koskaan mitään sairauksia ole ollut?

Kyllä ne käy. Ja niiden raha-asiat on aina olleet kunnossa myös, ja ostivat oikeaan aikaan asunnon oikealta paikalta koska tajusivat tehdä niin, ja niiden lapset on "kasvatettu", ja ne osaa valita oikeenlaiset hyvät vuokralaiset.

Vierailija
572/1764 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ensin kipeytyi lonkka, sitten olkapää, sitten selkä ja nyt viimeksi kyynärpää niin todellakin huomasin olevani vanha täti. Ostin juuri viime viikolla ensimmäiset liukueste-matot kylppäriin. Aiemmin olen tähän mennessä jo heittänyt talviturkin järveen tai jokeen, nyt on jäänyt vaikka vedet jo tosi lämpimiä, ehkä tällä viikolla piipahdan aamu-uinnilla.. Toivottavasti en kompastu laiturilla.

Vierailija
573/1764 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emännänkyhmyyn suhtaudutaan täällä itsestäänselvyytenä. Se tulee vuosien etukumarasta asennosta ja siitä on paljon haittaa. Olen nähnyt sellaisen myös alle nelikymppisillä miespuoliselle koodarilla. Kannattaa jumpata se pois.

Vierailija
574/1764 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole edes täti tomera, vaan se mummo, joka paarustaa sitkeästi eteenpäin lumessa.

Mutta mun puolesta tämä on ihan fine. On aina ollut. Ulkonäköni heijastelee sitä, mitä olen. En ole nuori, sinne tänne sännähtelevä sähikäinen, olen kokenut, sitkeä, vaikeissa tilanteissa luotettava vastuunkantaja, jonka suojissa firmat ja ryhmät selviävät tulevaan.

Ihanasti sanottu!

Todellakin, tällaiset tädit ovat monen firman ja organisaation tukipylväs, myös julkisella puolella :)

Vierailija
575/1764 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei taida olla vielä maininnut pään kasvamista. Itselläni pää, siis koko kallo, on jotenkin suurentunut noin 30-vuotiasta lähtien. Mieskin huomautti asiasta. Tätä ei tietenkään yhtään imartelevammaksi tee se, että olen lyhyenläntä 153cm. Tällä hetkellä muistutan tikkukaramellia isoine päineni, koska olen vielä hoikka.

Pidän sitä yhtenä tätimäisenä piirteenä, että pääkallo alkaa jykevöityä. Toki myös miehillä tapahtuu samaa. Katsokaapa, miten isoja päitä vanhemmilla ihmisillä on suhteessa kehoon.

Kallon luusto ei kasva aikuisella. Rustot kuten nenä ja korvat kasvavat, mutta ei itse pääkallo. Sen sijaan olet voinut menettää kasvoista rasvaa ja hartioista lihaksia, joka voi tehdä päästä isomman ja luisemman näköisen. Myös selkäranka painuu kasaan vanhuksena, jolloin pään suhteellinen osuus ruumiista kasvaa.

Ei. Minullakin pää on isontunut koska parin vuoden takaiset lippikset ei mahdu eikä säätövara riitä.

Tuosta kannattaa mainita lääkärille. Ei siihen välttämättä löydy selitystä, mutta kallokuva voi sulkea pois pari ikävää syytä.

Vierailija
576/1764 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, N45 +10 kg kirjoitti:

Käsi ylös, kuka säilöö vielä jossakin laatikossa sellaisia (klassikko tai lemppari) vaatteita, joihin parikymppisenä mahtui ja uskoo/toivoo/kuvittelee niihin joku päivä vielä mahtuvansa?

:-D

Minä säilön yhtä hametta, jota kokeilen 2 kertaa kuussa. Jos kiristää, katselen jonkin aikaa syömisiäni. Ikää 54. Liikun paljon ja syön aika rennosti, mutta en halua lihoa.

Vierailija
577/1764 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tätimäistynyt, vaikka täytin juuri 45v. Kroppa on hyvässä kunnossa, treenaan monipuolisesti. Oon aina tykännyt vaatteista, joten tykkään seurata trendejä

Miksette liiku jos ylipainoa on tullut?

Ei tässä puhuttu ylipainosta, vaan tätimäisyydestä. Joka kyllä suakin katsoo peilistä, nöet sitä itse tai et.

Hauskasti tuo ensimmäinen lainausteksti on jo poistettu. Tekstissä ei ole mitään loukkaavaa tai pahaa, joten ihmiset ovat vain ärtyneet siitä ja raportoineet sen.

Suomessa ei kertakaikkiaan saa sanoa, että joku voi pysyä hoikkana koko elämänsä ja nauttia vielä elämästään.

Vierailija
578/1764 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanasti sanottu!

Todellakin, tällaiset tädit ovat monen firman ja organisaation tukipylväs, myös julkisella puolella :)

Nämä tätiihmiset ovat harmittavan usein juuri niitä, joista firmat haluavat kaikin keinoin eroon. Saikuttelevia, ailahtelevia, katkeria ja pahansuopia tätiihmisiä ei voi hyvällätahdollakaan kuvata tuottaviksi työyhteisön jäseniksi. Pistävät joka asiassa vastaan ihan vain sen takia kun pystyvät.

Vierailija
579/1764 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englantilaisten mieltymyksellä sherryyn on todella pitkä historia, Wikipedian mukaan perinne syntyi jo 1400-1500-lukujen vaihteessa englantilaisten viinikauppiaiden myötä. Nykyaikana sherry on tosiaan ollut ennen kaikkea vähän varttuneempien naisten juoma pubissa ja muualla, ajatelkaapa vaikka Emmerdalen Bettyä Woolpackissa :)

Vierailija
580/1764 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jospa oletkin hoikka täti. On myös hoikkia tätejä, tiesitkös.

Onhan heitäkin. Oletko muuten huomannut erään tätiyden ihmeellisen vakion: jos täti-iässä kroppa on hoikka, on naama ryppyinen kuin rusina, mutta jos muodot ovat runsaammat, naamassa ei näy ryppyjä.

Olen tehnyt bussissa istuessa ja kaupungissa liikkuessa ns. empiiristä tutkimusta, ja aika harvoin näkee niitä, joilla säilyisi sekä naama että ruho yhtä hyvässä kunnossa. (En laske tähän niitä jotka käyttävät pistoksia, toppauksia, leikkauksia, sun muita.) Mun tuttävapiirissäkin ym. tätivakio pitää paikkansa.

Kahta ei voi siis näköjään saada.

Kas kun en ole huomannut samaa vai katseletko vain pitkän matkan juoksijoita. Paksu keskivartalo tekee auttamatta vanhan näköiseksi, vaikka naama olisi kuinka turvonnut rypyttömäksi.