Kertokaa miten tätimäistyitte - vertaistukiketju
Oon 46 v ja omasta mielestä näpsäkkä ja nuorekas. Edestäpäin. Nyt näin pari kuvaa itsestä sivusta päin ja mikäs täti Tomera niissä näkyykään. Mulla on lyhyt tukka ja se korostaa paksua niskaa ja tuhtia ylävartaloa. Näytän rintavalta maatalon pehroorinnalta, vaikka en edes ole ylipainoinen, ihan samalta kuin suvun vanhemmat rouvat. Naurattaa olla tällanen muhkea rouva. Kaveriakin nauratti, sanoi että no nyt on.
Kommentit (1764)
Tämä alkoi pari vuotta sitten... Ostan hieman kalliimpia vaatteita ja kenkiä, sellaisia jotka kestää pidempään ja on klassisia. Ostan vähemmän. Inhoan mennä shoppailemaan (ennen rakastin), se on nykyään pakollinen paha ja ostoskeskukset on ihan helvetistä. Mukavuus on tärkein kriteeri, kengissä ei ole korkoa ja en ahtaa jalkoja väkisin kokoon 39 vain siksi että "se on mun koko" vaan ei haittaa jos onkin 40, hui, se ei tarkoitakaan että mulla on isot jalat.
Tunikat on oikein kivoja vaatteita koska peittää viimeistään lounaan jälkeen pömpöttävän mahan ja niissä voi olla töissä rennosti. Ja niiden alle leggarit. Urheiluleggarit on parhaimpia, koska mukavuus.
En tiedä uusista meikkituotteista tai -trendeistä mitään enkä jaksa kiinnostua. Uusin ulkomainen popmusiikki kuulostaa ihan samalta oli kyseessä mikä biisi tahansa, ja haikeudella muistelen kuinka 2000-l alun diskomusat sentään oli tarttuvia ja melodisia. Päivittelen myöskin mielessäni nykynuorten tyyliä enkä tajua sitä.
Kaikenlainen hyötykasvien kasvatus ja muu itse tekeminen on alkanut kiinnostamaan.
Huomaan osallistuvani vapaa-ajan tapahtumiin, jossa on vain eläkeläisiä tai ainakin kaikki itseäni vanhempia.
En katso TV:tä koska sieltä tulee nykyään vain silkkaa roskaa ja parhaat asiaohjelmat on lopetettu, paitsi yle FEM näyttää joskus jotain laadukasta kulttuuriohjelmaa.
...ja mulla ikää oli 37.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pysyisi freesinä ja nuorekkaana kuten vaikka Piritta Hagman. Hän ei ikipäivänä näytä yli nelikymppiseltä äidiltä.
Kyllä näyttää, iän tuomat muutokset huomaa jo kasvoilta.
Kasvojen ikämuutoksiin en ota kantaa, mutta Piritta on toistaiseksi säästynyt tätimäisyydeltä. Ei siis merkkiäkään tädistä(vielä).😁
Annoin itselleni luvan 38 vuotiaana olla menemättä enää viihteelle viikonloppuisin, oli suunnaton helpotus kun voi olla omassa kotona ja mennä aikaisin nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tätimäistynyt, vaikka täytin juuri 45v. Kroppa on hyvässä kunnossa, treenaan monipuolisesti. Oon aina tykännyt vaatteista, joten tykkään seurata trendejä
Miksette liiku jos ylipainoa on tullut?
Ei tässä puhuttu ylipainosta, vaan tätimäisyydestä. Joka kyllä suakin katsoo peilistä, nöet sitä itse tai et.
Hauskasti tuo ensimmäinen lainausteksti on jo poistettu. Tekstissä ei ole mitään loukkaavaa tai pahaa, joten ihmiset ovat vain ärtyneet siitä ja raportoineet sen.
Harmaita hiuksia vain yksittäisiä mutta ennen niin kauniit,siipimäiset tuuheat tummat kulmakarvat siirottavat harmaina kuka mihinkin ja aukkoja saa katsella kuin Döbeln konsanaan. Karvoja kasvaa sen sijaan leukaan.
Leuan alla heltta ja dekoltee rypistyy uhkaavasti ja auringon myötä maksaläiskiä ilmaantuu sinne tänne.
Vatsa on ohittanut tissit ja vyötärö on vain muisto. Perä pysyy sen sijaan muhkeana, kai siellä lihasta säilyy kun pitää tätä ruhoa kannatella. Suonikohjut koristavat vain toista jalkaa.
Vaatteet ovat ryppypellavaa, tilavia ja viileitä. Korut isoja.
Ikää sentään jo 56 että vanhan koulukunnan täti täällä!
Musta tuli tätimäinen, kun huomasin, etten ole enää nuori aikuinen vaan aikuinen. Halusin näyttää, että ikää (ja viisautta on), otetta tähän elämään ja olen se joka huolehtii, välittää ja on taustatukena omille aikuistuville lapsille. En halunnut olla samaa sukupolvea heidän kanssaan. Pukeudun edelleen farkkuihin, t-paitaan ja neuletakkiin niin kuin olen aina pukeutunut ja ne päällä vasta näytänkin tädiltä. En ikinä kulkisi pelkät sukkahousut, ups leggingsit jalassa ihmisten ilmoilla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pysyisi freesinä ja nuorekkaana kuten vaikka Piritta Hagman. Hän ei ikipäivänä näytä yli nelikymppiseltä äidiltä.
Ei ryppyjä eikä piirteet ole valahtaneet. Ei tosiaankaan huomaa hänen kasvoistaan mitään ikääntymistä. Nuoremman näköinen kuin moni parikymppinen.
Esim. tämän artikkelin kuvissa näyttää ihan ikäiseltään. Silmien ja suun ympärillä olevat juonteet paljastavat iän, eikä iho ole enää sellaisen kimmoisan näköinen kuin parikymppisillä. Mutta ei siinä siis mitään väärää tai vikaa ole, kaunis nainen hän edelleen on!
Ei kyllä minusta. Olisin veikannut viitisen vuotta nuoremmaksi kuvien perusteella. Ja jos ei ole noin raskasta kuvausmeikkiä, niin saattaa näyttää vieläkin nuoremmalta luonnossa.
Ohut liuhutukka myös vanhentaa / paljastaa oikean iän.
Vierailija kirjoitti:
Tätilajeja:
nyssykkätäti, hippitäti, suttutäti, pehtoorinna ja täti tomera (näitä on paljon keskustan puoluekokouksessa). Lisäksi ainakin kansanopistotäti, luonnonystävä- ja puutarhatäti sekä 'olen ikuisesti nuorekas'-denialtäti.
Lisään tähän: Burberry-/Hilfigertäti eli hänelle kelpaavat vain merkkivaatteet, -meikit, -laukut, -kengät ynnä muut tuotteet. Ja väriskaala on hillitty. Beigeä, tummansinistä ja mustaa. Luoja paratkoon että pitäisi kirkkaisiin väreihin pukeutua!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, reisitaskuhousut on muotia, niin eikös silloin sellaiset retkeilyhousu-tyyppiset capripituisetkin oo? Meinaan löysin kaapista ja ne näyttää hyvältä päällä. Uskokaa tai älkää :P
Minullakin on kaapin pohjalla sellaiset maastonvihreät reisitaskuhousut 2000-luvun alusta. Nyt ne tuli uudestaan muotiin. Iloitako vai surra, en tiedä vielä. En ole uskaltanut kokeilla päälle, ettei kesä mene pilalle :-)
Itse luotan edelleen järjettömän leveisiin skeittikenkiin, jotka olivat kuuminta hottia (huomaa myös ajankuvaan kuuluva ilmaus) siinä vuosituhannen vaihteessa. Sujahtavat hetkessä jalkaan, ja takuulla mahtuu leveinkin tassu. Se, että vaikutan ehkä ulkopuolisten silmissä takertuvan ilmiselvästi kadotettuun nuoruuteen, ei jaksa kiinnostaa pennin jeniä :)
Vanhan liiton tyylitäti käyttää tietysti camée-korua. Rintaneulat on muutenkin suosiossa. Ja huivisoljet ja -neulat.
En tiiä tätimäisyydestä, ennemmin mummumainen. Nainen 46v, 3 lapsenlasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ryppyjä eikä piirteet ole valahtaneet. Ei tosiaankaan huomaa hänen kasvoistaan mitään ikääntymistä. Nuoremman näköinen kuin moni parikymppinen.
Nelikymppinen onkin vielä melko nuori, varsinkin, jos on juuri täyttänyt 40. Varsinainen romahdus tapahtuu yleensä vasta reippaasti yli viisikymppisenä.
Vaihdevuodet täräyttää tätiyden päälle lähes yhdessä yössä. Itsellä oli kauhea tätiytymisangsti ja -vastustus päällä, mutta kun menopaussi iski ja yhtenä aamuna peilistä katsoi pehtoorinnan ja äitini risteytys, annoin periksi ja nyt porskutan menemään ihan muina täteinä 💪 Tämähän onkin oikein kivaa!
Tätiluokitteluista:
- Raivolla nuoruuteen, hoikkuuteen ja seksikkyyteen tarrautuva täti
- Ikäänsä ja ulkonäköään sureva itsetuntonsa menettänyt täti
- Elämästään nauttiva, itseensä ja muihin huumorilla, kunnioituksella sekä ymmärryksellä suhtautuva täti
Viimeisen ryhmän laaja edustus on ollut ilo havaita, ja toivon siihen itsekin lukeutuvani. Erityisen ilahduttavaa on ollut tämän tätiryhmän laaja ikäkirjo, ja olisipa mukava joskus koronan kaikottua järjestää jossain kunnon tätien kokoontumisajo. Sen verran hienoja persoonia vaikuttaa joukossamme olevan :)
Olen harvinaisempaa lajia, eli nörttitäti. Olen aina ollut nörtti, mutta vasta nyt täti-iässä 55v sen hyväksyn täysin. Ennen yritin piilotella ja näytellä tavallista. Hyväksyn, että olen vähän outo ja erikoinen. Star Trek maratoneja ja redditiin uppoutumista harrastan. Tietokoneiden salasanojen purun tuoma tyydytys. Ei mikään ongelma olla päiväkausia sisällä, päinvastoin. Opettelen parhaillaan kunnon siivousrutiinia, kun olen huomannut, että pöly haittaa minua vanhemmiten. Aiemmin en ole siisteydestä paljon piitannut, imuroinut max kerran kuussa. Olen myös katsonut vanhoja valokuvia ja todennut että tyylini oli karsean mauton nuorena. Ei kai sitten ihme, että miehet ovat karttaneet. Minun tätiytyminen on sitä, että olen alkanut yrittää näyttää normaalimmalta pukeutumisen, kodin ja ehostamisen suhteen, koska ulkomaailma häiritsee silloin vähemmän minua ja suhtautuu suosiollisemmin. Olen tätänykyä oman elämäni bosslady janeway. En ole enää nuoruuteni ujo hiiperö :-)
Vierailija kirjoitti:
Terassi_täti: Rhodoksen veteraaneja 80-luvulta, ikiruskea ja ryppyinen dekoltee,, pastellinväriset pellavat, kokoelma aurinkolaseja, ilo pinnassa, ei ole koskaan kieltäytynyt kuoharista.
Hippitäti: Vegaani jo ennen kuin se tuli muotiin, maanläheiset värit ja luonnollisen harmaat tai hennatut hiukset, intianhuivit ja kaavut, itsetehdyt korut, lauma koiria, kissoja tai hamstereita.
Rokkitäti: Voi olla tatuoitu räväkkä suttutäti tai sitten piilevämpi, komea kokoelma bändipaitoja kasarilta ja ysäriltä, keikoilla eturivissä, muistaa mainita olevansa vanha punkkari mutta olutpäissään salaa nyyhkyttää Bon Jovin tahtiin.
Blääh, ei yhtään innosta luokittelut. Koen nämä jotenkin loukkaavina, nimittelevinä, olenhan täti-ihminen. Tunnen itseni eniten tädiksi kun herää tarvetta ojentaa nuorisoa kaupungilla.
Siemailen tässä karpalomehua pillillä, alkoholitonta antioksidanttina säästäen hampaita. Ravitsemushoidot ja luontaisterveys kiinnostaa ihan käytännön syistä, enää ei voi elää vaarallisesti kokeillen kaikkea järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, mäkin ostin jo isokukkakuvioiset verhot vaikka muuten vielä pörrään pillifarkuissa.
Oletko mun tytär? :D
Vierailija kirjoitti:
Tätiluokitteluista:
- Raivolla nuoruuteen, hoikkuuteen ja seksikkyyteen tarrautuva täti
- Ikäänsä ja ulkonäköään sureva itsetuntonsa menettänyt täti
- Elämästään nauttiva, itseensä ja muihin huumorilla, kunnioituksella sekä ymmärryksellä suhtautuva täti
Viimeisen ryhmän laaja edustus on ollut ilo havaita, ja toivon siihen itsekin lukeutuvani. Erityisen ilahduttavaa on ollut tämän tätiryhmän laaja ikäkirjo, ja olisipa mukava joskus koronan kaikottua järjestää jossain kunnon tätien kokoontumisajo. Sen verran hienoja persoonia vaikuttaa joukossamme olevan :)
Melkoista lässytystä, kun eipä sitä ymmärrystä saati todellakaan kunnioitusta tunnu kuitenkaan löytyvän näköjään edes kaikkia täti-ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä alkoi pari vuotta sitten... Ostan hieman kalliimpia vaatteita ja kenkiä, sellaisia jotka kestää pidempään ja on klassisia. Ostan vähemmän. Inhoan mennä shoppailemaan (ennen rakastin), se on nykyään pakollinen paha ja ostoskeskukset on ihan helvetistä. Mukavuus on tärkein kriteeri, kengissä ei ole korkoa ja en ahtaa jalkoja väkisin kokoon 39 vain siksi että "se on mun koko" vaan ei haittaa jos onkin 40, hui, se ei tarkoitakaan että mulla on isot jalat.
Tunikat on oikein kivoja vaatteita koska peittää viimeistään lounaan jälkeen pömpöttävän mahan ja niissä voi olla töissä rennosti. Ja niiden alle leggarit. Urheiluleggarit on parhaimpia, koska mukavuus.
En tiedä uusista meikkituotteista tai -trendeistä mitään enkä jaksa kiinnostua. Uusin ulkomainen popmusiikki kuulostaa ihan samalta oli kyseessä mikä biisi tahansa, ja haikeudella muistelen kuinka 2000-l alun diskomusat sentään oli tarttuvia ja melodisia. Päivittelen myöskin mielessäni nykynuorten tyyliä enkä tajua sitä.
Kaikenlainen hyötykasvien kasvatus ja muu itse tekeminen on alkanut kiinnostamaan.
Huomaan osallistuvani vapaa-ajan tapahtumiin, jossa on vain eläkeläisiä tai ainakin kaikki itseäni vanhempia.
En katso TV:tä koska sieltä tulee nykyään vain silkkaa roskaa ja parhaat asiaohjelmat on lopetettu, paitsi yle FEM näyttää joskus jotain laadukasta kulttuuriohjelmaa.
...ja mulla ikää oli 37.
How Femman Spotlight ohjelmat pitäisi näyttää muillakin kanavilla!!! Hels kutti! Päivuusintoina vaikka. Tai myöhäisillan? Ihan milloin vain.
Täti vm -73
Mulla kävi siinä neljänkympin tienoilla niin, että aika lailla yhtäkkiä kaupan myyjät ja kassahenkilöt alkoivat rouvitella ja teititellä minua, kun siihen asti olivat sinutelleet. Aikaisemmin, vielä kolmikymppisenä sain aina jännittää, kysytäänkö Alkossa papereita vai ei ja sitten yhtäkkiä olinkin keski-ikäinen täti ja "rouva". Katselin siinä sitten muutamia aikaisempia passikuvia ja totesin, että muutosta oli tosiaan tapahtunut, vaikka olin luullut, että näytän ihan samalta kuin aina ennenkin. Sama tyyli hiuksissa ja vaatteissa, ei ryppyjä, mutta ehkä nuorentunut henkilökunta näki minut kuitenkin toisin.
Ryppyinen kyynärpää löysien ihopoimujen kuorruttamana. Tämän nähtyäni peilistä oli aika myöntää että nuoruuden hehkeys on väistynyt ja täti astunut estradille.