Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykypäivän some-"aktivismi"

Vierailija
02.06.2020 |

Toivon, ettei tässä keskustella erityisesti BLM-liikkeestä koska se menee vain öyhöttämiseksi puolin ja toisin. Mutta tämä ei ole ensimmäinen kerta kuin saman ilmiön huomaan, se on vain mennyt koko ajan aggressiivisemmaksi vuosien varrella. Viimeisen about vuoden aikana se on mennyt ihan mahdottomaksi.

Eli on jokin päivänpolttava aihe, josta nousee valtava somemyrsky/kampanja. (On myös lukemattomia päivänpolttavia tärkeitä, kipeitä aiheita, joista kukaan ei sano somessa mitään, mutta... niin. Kaikki ei ole mediaseksikästä.) Jokaisen "kuuluu" ottaa siihen kantaa. Yleensä kampanjaan kuuluu jokin slogan ja profiilikuvan vaihto, asianmukainen hashtag, ja linkkien jakaminen. Jos et sano mitään - jos periaatteesi vaikka on, ettet somessa kommentoi mitään ajankohtaisia aiheita koska silloin sinun pitäisi oman periaatteesi mukaan kommentoida kaikkea mitä tapahtuu - alkaa ihmettely ja painostus. Siitä huolimatta siis, vaikka et koskaan olisi somessa kommentoinut mitään ajankohtaisia tai edes henkilökohtaisia aiheita (sanotaan, että sinulla on vaikka viehekalastukseen tai johonkin bändin kitaristiin tai vaikka johonkin hemmetin tonnikalasalaatteihin keskittyvä tili somessa). Lopulta painostuksen alla vaihdat profiilikuvasi ja sanot jotain todella itsestäänselvää "kannustuksen" vuoksi. Tähän se jäi aiemmin, ihmiset kirjoittivat kliseisiä kannanottojaan kun oli "pakko", vaikka selvästi aiheeseen ei ollut mitään oikeaa sanottavaa. Nykyään lisäksi painostetaan, että muista asioista ei saa puhua kuin siitä päivän kuumasta aiheesta. Olen nyt omin silmin nähnyt, kuinka yksittäistä ihmistä aletaan haukkua siitä, että kertoi somessa omasta saavutuksestaan (pärjäsi hyvin pääsykokeissa), koska tuollaiset uutiset voivat odottaa ja vievät turhaan huomiota tärkeämmiltä asioilta. Laajalle levinnyt ajatus on, että jos tämä kaikista tärkein päivän asia ei koske sinua, sinun pitäisi olla täysin hiljaa somessa, eikä varsinkaan mistään oman elämän asioista saa puhua mitään, koska se on loukkaavaa.

Viime aikoina mukaan on tullut painostus siitä, että pelkkä kliseinen "kannanotto" ei riitä. Pitää jakaa linkkejä, paljon linkkejä, osoittaa aktivismia mutta myös samalla olla hiljaa, koska asioita saavat kommentoida vain ne joita ne oikeasti koskevat. Pelkät linkit eivät myöskään riitä, vaan tarvitaan rahaa. Jos joku tunnettu henkilö kommentoi asiaa, tulee vihaista kommenttia siitä, että pitää lahjoittaa rahaa, ja pitää painostaa seuraajiaan myös lahjoittamaan rahaa. Kukaan ei ota selvää siitä, mihin rahat oikeasti menevät ja mikä sen tahon eetos on, jonne linkitetään ja lahjoitetaan. Moni linkittää todella epämääräisiin tahoihin ihan vain siksi, että on pakko linkittää jonnekin, kun muut vaativat. Ja jos joku julkkis ilmoittaa lahjoittaneensa rahaa, kommenteissa alkaa huuto siitä, että lahjoititpa vähän vaikka olet rikas.

Siis anteeksi nyt, mutta mitä hemmetin aktivismia tämä on? Somesekoilua tuo on! Itse todellakin selvitän ensin minne rahani lahjoitan, enkä jaa mitään linkkejä joita en ole ensin tutkinut vain siksi, että minun käsketään. Milloin tästä tällaista tuli? Kuka päättää, mistä saan puhua?

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuollainen aktivismi on mielestäni myös aika feikkiä, koska siinä ei tarvitse muuta kuin napin painallus, jolla tavallaan vain brändätään itseä. Kuka olisi oikeasti valmis näkemään jotain VAIVAA edustamansa asian eteen? Se on jo vähän eri asia. 

En tiedä, tämä nykyisyys tuntuu niin ontolta jotenkin.. kiiltokuvia, brändejä tyhjien tynnyreiden päällä.

T. Somekalkkis

"Brändejä tyhjien tynnyrien päällä" on hienosti kiteytetty. Tuo mustan ruudun jakaminen on todella hyvä esimerkki ontosta osallistumisesta. Se ei vaadi ihmiseltä mitään, mutta katsokaa kuinka minä kuulun hyvien joukkoon, minä välitän ja hiljennyn, kuulun joukkoon. Tätä samaa "katsokaa kun muutin profiilikuvani, kuulun joukkoon" -aktivismia on harrastettu jo monta vuotta, ja mitä ihmettä sillä ollaan kertaakaan saavutettu?

Toisaalta myös se aggressiivisempi, vaativampi someaktivismi on myös itseään ruokkiva kehä tässä vaiheessa - erilainen tapa kuulua joukkoon. Olen huomannut, että sitä harrastavat ovat enimmäkseen hyvin nuoria, ja somen kautta hyökkääminen on heille jonkinlainen väkivaltaisen protestin muoto. Ei tarvitse kyllä tehdä mitään eikä edes nousta sohvalta, mutta kaipa sitä teini tuntee itsensä oman elämänsä Che Guevaraksi, kun spämmää copy-pastena vihaisia kommentteja julkimoille.

Kannattaa kaivaa esiin somesta lisää tietoa, jotta ymmärtäisit mitä mustan ruudun jakaminen tarkoittaa. Jos yrität mustamaalata sen käyttöä ja väität että se on onttoa osallistumista, olet oikeasti vaan vähän juntti. Ilmeisesti oma somen käyttösi on vain puhtaan itsekkäästi (puhuit harrastuksesta tai työstä) itsesi mainostamista. Hassua ärsyyntyä täällä aiheesta, kun muilla ihmisillä on aito halu vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin. 

Itse olen huomannut tuttavapiiristäni, että nimenomaan nämä, onko se sana hyvesignaloijat, ovat omassa elämässään itsekkäitä ja omaa etua ajavia moralisoijia. Asiasta, joka tapahtuu tarpeeksi kaukana heidän omasta elämästään aiheuttaakseen minkänlaista epämukavuutta heidän omaan elämäänsä. Saa heidät tuntemaan itsensä paremmaksi ihmiseksi löydettyään nyt tällaisen yleisesti hyväksytyn teeman ja moralisoimalla tästä muita asettavat itsensä muiden yläpuolelle. Onhan se tietynlaista yhteiskunnallista vaikuttamista jos painostamalla pakotetaan esim. ottamaan kantaa asioihin, jotka itse kokee tärkeiksi.

Mutta jos näin tekee, joutuu jossain vaiheessa myöntämään, ettei tosiasiassa aja sitä asiaansa, vaan vastareaktioita syyttämällä muita.

Vierailija
62/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoitit hyvin tästä aiheesta.

Tuntuu, että siellä somessa on välillä kaikki ihan sekaisin.

Tämä mustien boksien kuvien jakaminen ja sillä tavalla hashtagien täyttäminen pelkillä mustilla kuvilla on nyt viimeisin, ei mitään kunnon tietoa, ja nekin missä on tietoa on nyt hävinneet sinne mustien kuvien alle.

Ei voinut kun facepalmata kun hain instassa tuolla hashtagilla blm ja näin sen pelkkien mustien kuvien määrän. Edes kaikki anti ihmiset ei pystyis noin tehokkaasti sekoittamaan ja tuhoamaan näitä tärkeitä aiheita instassa. Ja nämä kannattajat teki sen ihan itse.

Kun pakko näyttää että Hei mä olen valveutunut ja kannatan tätä asiaa.

Niillä profiilikuvien vaihdoilla sitä vaan haluaa itseään korostaa, kun olen nyt parempi ihminen kun tässä näytän että otan kantaa.

Toinen oli kun näin instassa videon jossa oli jotain voimaannuttavaa ja tärkeää, ja joku oli kommentoinut siihen alle positiivisessa mielessä kehuen videon naisia.

Tälle kommentoijalle sille kirjoitettiin kauhean pitkä tulikiven katkuinen vastaus että älä oleta että ne on kaikki naisia ja safe space muunsukupuolisille jne jne.

Olin siinäkin vähän sanaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä mustien boksien kuvien jakaminen ja sillä tavalla hashtagien täyttäminen pelkillä mustilla kuvilla on nyt viimeisin, ei mitään kunnon tietoa, ja nekin missä on tietoa on nyt hävinneet sinne mustien kuvien alle.

Ei voinut kun facepalmata kun hain instassa tuolla hashtagilla blm ja näin sen pelkkien mustien kuvien määrän. Edes kaikki anti ihmiset ei pystyis noin tehokkaasti sekoittamaan ja tuhoamaan näitä tärkeitä aiheita instassa. Ja nämä kannattajat teki sen ihan itse.

Niillä profiilikuvien vaihdoilla sitä vaan haluaa itseään korostaa, kun olen nyt parempi ihminen kun tässä näytän että otan kantaa.

Toinen oli kun näin instassa videon jossa oli jotain voimaannuttavaa ja tärkeää, ja joku oli kommentoinut siihen alle positiivisessa mielessä kehuen videon naisia.

Tälle kommentoijalle sille kirjoitettiin kauhean pitkä tulikiven katkuinen vastaus että älä oleta että ne on kaikki naisia ja safe space muunsukupuolisille jne jne.

Nää hyvesignaloijat tekee välillä enemmän haittaa kuin hyötyä.

Näistä auttajista on yhtä paljon apua kun 2 vuotiaasta talonrakennusapuna.

Vierailija
64/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut että joillakin se menee sille tasolle että ollaan koko ajan taistelumoodissa, kaikki on sortoa, patriarkiaa, kolonialismia, ra. sismia, jne, kulttuurista omimista, toksisuutta,

ja sitten ei voi edes sanoa kaverille että oletpas kaunis nainen, kun ei saa olettaa sukupuolta, Sukupuoli on sortoa ja kauneus on patriarkaalisen järjestelmän sortoa, ja sinä olet sika kun olet alistaja ja sokea näille asioille.

Maailmassa on paljon asioita joista tulee käydä keskustelua, ja joita tulee parantaa. Mutta asioihin ei tuo parannusta se että kannattajat ja auttajat alkaa tapella kuinka tässä kuuluu nyt asiaa tukea ja kuka on vielä enemmän valveutunut.

Vierailija
65/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä mielenosoitukset tulevat aiheuttamaan Yhdysvalloissa tuhansia ylimääräisiä viruskuolemia uusien tartuntojen vuoksi. Toivottavasti uhraus on mielenosoituksen järjestäjien ja osallistujien mielestä saavutusten arvoinen.

Vierailija
66/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun kuplassani ei ole tuollaista! Kuulostaa aivan hirveältä. :-O

Minä olen vanhan liiton feministi ja vasemmistolainen ja myös sen verran änkyrä, että minä en kertakaikkiaan suostu mihinkään painostuksiin. Näin täti-ikäisenä sitä vaan on oppinut pitämään puolensa. Otan kantaa silloin, kun se tuntuu oikealta ja järkevältä, muuten lähinnä pohdin asioita itsekseni ja luen. Joka asiaa ei kannata toitottaa joka tuutista, vaan säästää vahvat mielipiteenilmaisut niihin tilanteisiin, joissa sillä on vaikutusta.

Toki lähimpien kanssa tulee puheeksi kaikenlaista, myös vastakkaisia mielipiteitä. Kuten demokratiaan kuuluu. Tosin mitään törkyä ja toisten ihmisten sortamista en lue mielipiteeksi, vain hyvin perustellut ja asiallisesti kerrotut asiat.

Vierailija
67/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuollainen aktivismi on mielestäni myös aika feikkiä, koska siinä ei tarvitse muuta kuin napin painallus, jolla tavallaan vain brändätään itseä. Kuka olisi oikeasti valmis näkemään jotain VAIVAA edustamansa asian eteen? Se on jo vähän eri asia. 

En tiedä, tämä nykyisyys tuntuu niin ontolta jotenkin.. kiiltokuvia, brändejä tyhjien tynnyreiden päällä.

T. Somekalkkis

"Brändejä tyhjien tynnyrien päällä" on hienosti kiteytetty. Tuo mustan ruudun jakaminen on todella hyvä esimerkki ontosta osallistumisesta. Se ei vaadi ihmiseltä mitään, mutta katsokaa kuinka minä kuulun hyvien joukkoon, minä välitän ja hiljennyn, kuulun joukkoon. Tätä samaa "katsokaa kun muutin profiilikuvani, kuulun joukkoon" -aktivismia on harrastettu jo monta vuotta, ja mitä ihmettä sillä ollaan kertaakaan saavutettu?

Toisaalta myös se aggressiivisempi, vaativampi someaktivismi on myös itseään ruokkiva kehä tässä vaiheessa - erilainen tapa kuulua joukkoon. Olen huomannut, että sitä harrastavat ovat enimmäkseen hyvin nuoria, ja somen kautta hyökkääminen on heille jonkinlainen väkivaltaisen protestin muoto. Ei tarvitse kyllä tehdä mitään eikä edes nousta sohvalta, mutta kaipa sitä teini tuntee itsensä oman elämänsä Che Guevaraksi, kun spämmää copy-pastena vihaisia kommentteja julkimoille.

Kannattaa kaivaa esiin somesta lisää tietoa, jotta ymmärtäisit mitä mustan ruudun jakaminen tarkoittaa. Jos yrität mustamaalata sen käyttöä ja väität että se on onttoa osallistumista, olet oikeasti vaan vähän juntti. Ilmeisesti oma somen käyttösi on vain puhtaan itsekkäästi (puhuit harrastuksesta tai työstä) itsesi mainostamista. Hassua ärsyyntyä täällä aiheesta, kun muilla ihmisillä on aito halu vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin. 

Sehän se pointti juuri onkin, että ihminen, jolla on aito halu vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin, tekee sen eteen jotain oikeasti merkittävää. Facebook-profiilikuvansa vaihtaminen tai mustan laatikon postaaminen on pelkkää itsekeskeistä oman sädekehän kiillottamista, koska se ei käytännössä muuta tässä meidän maailmassamme yhtikäs mitään.

Viestii vain omalle välittömälle lähipiirille, että "minäkin olen hyvä ihminen".

Vierailija
68/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tiennyt tällaisesta ilmiöstä.

Mutta ääri-ilmiöltä tuo kuulostaa ja kannustamiselta ääritoimintaan

Ei siis millään tavalla hyvä asia, vaan yhteiskuntarauhaa horjuttavaa toimintaa.

Vierailija
69/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointtisi, mutta ei minua ole kyllä kukaan painostanut. Myöskään monet muut someverkostossani eivät postaa politiikkaa.

Yksi pyyntö kuitenkin; älä pliis käytä Linked in verkostoasi poliittiseen maailmanparannukseen jos et ole ammatiltasi poliitikko tai järjestötyöntekijä.

Se riippuu varmaan tosi paljon siitä, millaisissa verkostoissa on. Olen osittain tiettyjen luovien alojen verkostoissa, joissa tämä painostus on tosi yleistä - joko avat suusi ja lompakkosi, tai olet hylkiö. Seuraan somessa ulkomaisia bloggaajia ja "influenssereita" (inhoan tuota sanaa yli kaiken), joita seuraajat painostavat. Twitterissä seuraan fanitusyhteisöjä, joissa on paljon nuoria ihmisiä, ja siellä tuo on pahimmillaan. Sekä julkkiksia että taviksia kohtaan. Yleensä minua itseäni ei siis painosteta, koska en ole hirveän aktiivinen somessa muutenkaan, mutta sivusta näen kun sitä tehdään muille.

Onneksi vaihdoin alaa tuolta luovalta alalta tekniselle. Parempi palkka ja paremmat ihmiset. Kestän satunnaisen seksismin (vaikka sekin vituttaa) paremmin kun ei tarvitse kuunnella noita intersektionalismi-öyhöttäjiä jotka ovat ihan yhtä sekaisin kuin pahimmat persujuntit.

Vierailija
70/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihan oikeasti luulin, että BLM-liike perustuu siihen, että mustia tapetaan poliisin toimesta eniten ja valkoiset tappavat heitä eniten. Kun näin Yhdysvaltain oikeusministeriön tilastot, mä hämmennyin, koska tosiasiassa eri väristen kahinoissa mustat kohdistaa valkoisiin eniten rikoksia ja valkoisia tapetaan määrällisesti eniten poliisin toimesta. Myös latinoja ja aasialaisia tapetaan. Suhteellisesti eniten toki tapetaan mustia poliisin toimesta, mutta se taas osin selittyy sillä, että mustat ovat yliedustettuina rikostilastoissa ja oikeasti aika reilusti.

Aloin kyseenalaistaa vähän tätä jo eräänlaiseen psykoosiin mennyttä toimintaa, missä faktoilla ei ole mitään väliä ja yksinkertaistetaan asiat todella helposti. Sama on nähty jo aiemminkin, että ensin hutkitaan, sitten tutkitaan. Sitten ollaan hiljaa kuitenkin monista epämuodikkaammista aiheista ja siitä, että Lähi-idässä kansanm*rh*t**n ja orjuutetaan kansoja, mutta siitä hiljaa oleminen on sosiaalisesti hyväksyttyä eikä siitä syyllistetä, että "oot osa ongelmaa, kun et puhu!!" Ja siis se, mitä Floydille tapahtui, oli kamalaa ja väärin, mutta se ei ole asia, mitä tapahtuu vain mustille, vaan poliisiväkivallasta kärsii muutkin.

Vierailija
71/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi ylen instakommenteissa että tämä #blackout hashtag on tarkoitettu tuonaan ne jutut näkyvikdi, jotka on poistettu asiasta ja että tämä tuki mustille pitäisi laittaa hadhtagillä blacklifematters. Liekö tässä perää? Onhan se hassua jos postaillaan mustoa kuvia jos ne ei liity yhtäänmihinkään...

Vierailija
72/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta, täällä moni on kirjoittanut ihan samalla tavalla mitä itekin oon pyöritellyt. Mä poistuin nyt somesta joksikin aikaa, koska tämä meno alkoi musta jo mennä aika aggressiiviseksi ja pelottavaksi. Oon muutenkin miettinyt jo pidemmän aikaa, että lähtisin somesta, mutta olen ollut liian riippuvainen.

Vierailija
73/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunnista ilmiötä mutta tunnistan ap:n ja tiedän, mistä nyt oikeasti hiertää ;-)

Enpä usko, että tunnistat. Kaikki verkostoni somessa ovat ulkomailta, enkä ole muutenkaan kovin aktiivinen.

-ap

Eli et puhukaan suomalaisesta some-aktivismista, vaikka sinulla on niin kovin vahva mielipide siitä. OK :-DDD

Minulla on Facebookissa myös suomalaisia opiskelukavereita yms., ja seuraan Twitterissä ja Instassa myös monia suomalaisia. En vain itse kommunikoi heidän kanssaan mitään, joten mikäli olet itse suomalainen, et voi mitenkään kuulua varsinaisiin somekavereihini, joita minulla on vain kourallinen. Suomalaisten ystävien kanssa kommunikoin ihan somen ulkopuolella, some on minulle vain harrastus- ja työasioiden seuraamista varten.

Missä edes sanoin aloituksessa puhuvani suomalaisesta someaktivismista? Tietääkseni puhuin nykypäivän someaktivismista ylipäätään. Seuraan ihmisiä ympäri maailmaa, eniten Euroopassa, mukaanlukien Suomi.

-ap

Jätän tämän vain tähän: tunnistan sinut.

Ohis ja viestin 30 kirjoittaja, onko tämän tarkoitus hiljentää ap vai mikä ? Jotenkin tulee negatiiviset vibat.

Jep, lapsellista uhkailuahan tuo. Mutta ei tunnistanut ap:ta oikeasti tai olisi true aktivistin tapaan doksannut hänet.

Vierailija
74/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunnista ilmiötä mutta tunnistan ap:n ja tiedän, mistä nyt oikeasti hiertää ;-)

Enpä usko, että tunnistat. Kaikki verkostoni somessa ovat ulkomailta, enkä ole muutenkaan kovin aktiivinen.

-ap

Eli et puhukaan suomalaisesta some-aktivismista, vaikka sinulla on niin kovin vahva mielipide siitä. OK :-DDD

Minulla on Facebookissa myös suomalaisia opiskelukavereita yms., ja seuraan Twitterissä ja Instassa myös monia suomalaisia. En vain itse kommunikoi heidän kanssaan mitään, joten mikäli olet itse suomalainen, et voi mitenkään kuulua varsinaisiin somekavereihini, joita minulla on vain kourallinen. Suomalaisten ystävien kanssa kommunikoin ihan somen ulkopuolella, some on minulle vain harrastus- ja työasioiden seuraamista varten.

Missä edes sanoin aloituksessa puhuvani suomalaisesta someaktivismista? Tietääkseni puhuin nykypäivän someaktivismista ylipäätään. Seuraan ihmisiä ympäri maailmaa, eniten Euroopassa, mukaanlukien Suomi.

-ap

Jätän tämän vain tähän: tunnistan sinut.

Ohis ja viestin 30 kirjoittaja, onko tämän tarkoitus hiljentää ap vai mikä ? Jotenkin tulee negatiiviset vibat.

Tietenkin on. Todistaa juuri sen, mistä ap kirjoitti. Painostetaan olemaan yksimielisiä. SJW in action.

Vierailija
75/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi ylen instakommenteissa että tämä #blackout hashtag on tarkoitettu tuonaan ne jutut näkyvikdi, jotka on poistettu asiasta ja että tämä tuki mustille pitäisi laittaa hadhtagillä blacklifematters. Liekö tässä perää? Onhan se hassua jos postaillaan mustoa kuvia jos ne ei liity yhtäänmihinkään...

En nyt ihan saanut kiinni mitä tarkoitit, mutta siis kyllä, ihmiset jakaa sitä mustaa kuvaa somessa osana Black life matters liikettä, ei muuten vaan ilman että se liittyy mihinkään.

Mutta, koska ihmiset laittaa siihen mukaan hashtagin blacklifematters, niin kun sillä hashtagilla etsitään sisältöä näkyy vain mustia kuvia jotka ei jaa tietoa eikä auta ketään.

Siellä nyt ihmiset jakaa sitä mustaa kuvaa minkä ehtii osoittaakseen tukeaan, ja toiset menee perässä minkä ehtii ja pyytää niitä poistamaan sen hashtagien kuvan alta.

Ei auta blm eikä ketään muuta, että instafiidi on täynnä pelkkiä mustia kuvia.

Vierailija
76/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itseä ärsyttää lähinnä se että mitä olen lueskellut instagramissa kommentteja niin heti jos joku kehtaa sanoa että onkohan tämä rakennusten polttaminen ja sivullisten omaisuuden tuhoaminen hyvä idea niin heti on lauma vihaisia ihmisiä huutamassa että YOU’RE PART OF THE PROBLEM!!!!

Tästä näin juuri eilen aika hyvän esimerkin. Kuuntelen korealaista popmusiikkia, ja eräs korealainen poplaulaja - jonka nyt ei voi olettaa edes tietävän kaikkea amerikkalaisen kulttuurin nyansseja - postasi mustan ruudun ja kirjoitti viestissään, ettei itse korealaisena tiedä asiasta tarpeeksi, mutta että ihmisenä hänellä on kaikki sympatiat mustien kärsimyksen puolella, ja niin edelleen:

https://www.instagram.com/p/CA7oHGtJS9W/

Vielä eilen tuossa postauksessa luki: "Just wanna add - violence is not the way to achieve peace. Some are starting to make this bad situation worse. If you have love for your city, protect it. Looting is not the way..."

Ei varmaan kenenkään järkevän ihmisen mielestä mikään kyseenalainen viesti, vai? Ei kait kukaan nyt voi ryöstelijöitä puolustella? Väärin! Siihen tuli lukemattomia kommentteja englanninkielisiltä kirjoittajilta, jotkut niin törkeitä, että ne on sittemmin poistettu. Koska tuo ylläoleva kommentti on jostain syystä niin väärin, että se sai ihmiset raivon partaalle.

Sen jälkeen Luna poisti tuon kohdan tekstistä ja kirjoitti sen tilalle: "I want to thank everyone for sharing their thoughts on this matter. I will be taking this time to reflect, listen, learn, support, and donate." Nyt häntä taputellaan kommenteissa alentuvasti päähän, että hyvä kun myönsit virheesi ja tästä lähtien tiedät paremmin.

Vaikka hän ei alunperinkään sanonut mitään pahaa.

Tämä on jotenkin niin... ugh.

Vierailija
77/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan saanut kiinni mitä tarkoitit, mutta siis kyllä, ihmiset jakaa sitä mustaa kuvaa somessa osana Black life matters liikettä, ei muuten vaan ilman että se liittyy mihinkään.

Mutta, koska ihmiset laittaa siihen mukaan hashtagin blacklifematters, niin kun sillä hashtagilla etsitään sisältöä näkyy vain mustia kuvia jotka ei jaa tietoa eikä auta ketään.

Siellä nyt ihmiset jakaa sitä mustaa kuvaa minkä ehtii osoittaakseen tukeaan, ja toiset menee perässä minkä ehtii ja pyytää niitä poistamaan sen hashtagien kuvan alta.

Ei auta blm eikä ketään muuta, että instafiidi on täynnä pelkkiä mustia kuvia.

Ongelmahan on siinä, että joku keksi tuon mustan kuvan ja oli ideansa kanssa liian liipaisinherkkä (jos noin voi tässä yhteydessä sanoa ilman että se kuulostaa mauttomalta vitsiltä, jollaiseksi en sitä tarkoita). Vasta myöhemmin joku keksi, että hetkinen, käytetään eri hashtagiä, ettei tuo varsinainen hashtag täyty mustista kuvista. Mutta siihen mennessä oli idea alkanut jo elää omaa elämäänsä.

Vierailija
78/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointtisi, mutta ei minua ole kyllä kukaan painostanut. Myöskään monet muut someverkostossani eivät postaa politiikkaa.

Yksi pyyntö kuitenkin; älä pliis käytä Linked in verkostoasi poliittiseen maailmanparannukseen jos et ole ammatiltasi poliitikko tai järjestötyöntekijä.

Se riippuu varmaan tosi paljon siitä, millaisissa verkostoissa on. Olen osittain tiettyjen luovien alojen verkostoissa, joissa tämä painostus on tosi yleistä - joko avat suusi ja lompakkosi, tai olet hylkiö. Seuraan somessa ulkomaisia bloggaajia ja "influenssereita" (inhoan tuota sanaa yli kaiken), joita seuraajat painostavat. Twitterissä seuraan fanitusyhteisöjä, joissa on paljon nuoria ihmisiä, ja siellä tuo on pahimmillaan. Sekä julkkiksia että taviksia kohtaan. Yleensä minua itseäni ei siis painosteta, koska en ole hirveän aktiivinen somessa muutenkaan, mutta sivusta näen kun sitä tehdään muille.

Minä liikun samoissa piireissä somessa ja tämä ilmiöhän on tosi amerikkalaiskeskeistä. Aina pitää ottaa kantaa lähinnä Amerikassa tapahtuviin asioihin, samaan aikaan kuin muu maailma saa kamppailla keskenään ongelmineen. Australian tulipalot, Japanin tsunami ja Notre Damen palo nousevat mieleen, kun mietin ei-amerikkalaisia kampanjoita viime ajoilta, joihin piti ottaa kantaa ja olla valveutunut.

Esimerkiksi nyt some on täynnä BLM meininkiä ja siihen pitää ottaa kantaa rahallisesti, linkkejä jakamalla tai sanomalla jotain. Samaan aikaan Filippiineillä on meneillään JunkTerrorBill kampanja hallituksen suunnittelemaa terroristilakia vastaan, joka toteutuessaan iskee vankilaan porukkaa pelkästään ystävän tapaamisesta, jos sitä epäillään vähääkään epäilyttäväksi. Demokratiaa ollaan kääntämässä diktatuuriksi. Silti tähän kukaan ei oikeastaan ota mitään kantaa, eikä tarvitsekaan, koska hei, eihän tämä tapahdu Amerikassa, tuossa somemaailman keskuksessa.

Itse yritän jakaa eteenpäin informaatiota ja auttaa juuri Filippiinien kaltaisia tahoja, koska koko maailma ja elämä ei tapahdu Amerikassa.

Vierailija
79/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MeToo-kampanja osittain epäonnistui, niin yritetään tästä nyt uutta. Tosin BLM-kampanja on myös tuomittu epäonnistumaan.

Vierailija
80/128 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole somessa, niin ei tule paineita. Twitter, fakebook ja insta ei kiinnosta yhtään. Joskus kommentoin jotain täällä palstalla ja käytän tietty whatsappia privenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi