Ihmetyttäneet hääkokemukset -peukutusketju
Näin kesän alussa ja hääkauden lähestyessä verestetään menneiden vuosien ihmetyttäneitä hääkokemuksia. Oliko hääkutsussa jo jotain kummallista tai tapahtuiko juhlapäivänä jotain erikoista? Oliko kaverin häissä tarjolla makaronilaatikkoa? Käskettiinkö vieraita tuomaan lahjat vaaleasävyisiin papereihin käärittynä? Yksi asia per viesti. Peukku ylös = ihmetyttäisi minuakin, peukku alas = mitä ihmeellistä tässä on? Ap aloittaa: Olin morsiamen kaveri ja sain kutsun häihin. Kutsu oli kaksiosainen: minut oli kutsuttu kirkkoon seuraamaan vihkimistä ja iltabileisiin juhlapaikkaan. Näiden välissä oli kuitenkin ns. häävastaanotto/päivällinen muussa tilassa, jonne minua ei kutsuttu. Eli vihkimisen ja iltabileiden välissä oli monen tunnin "tyhjä tauko" vietettäväksi toisella paikkakunnalla, jonne olisin vihkimistä varten matkustanut. Ymmärrän, että hääpari halusi säästää tarjoilukuluissa karsimalla juhlavieraita, mutta skippasin koko juhlapäivän suosiolla. Ei napannut vihkiminen, yksin kaupungilla vietetty iltapäivä jotain noutoruokaa mutustaen + kännisten ihmisten katselu iltabileissä. Ap
Kommentit (1474)
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan hääkutsun, että ei haluta lahjoja. Silti oletetaan, että vihjailemalla kutsutut tajuaa, että lahja olisi siitä huolimatta suotava. En ymmärrä logiikkaa :D
Toivottavasti tuon viestin on kirjoittanut trolli. Ei kai kukaan ole noin aivoton?
Samaa mieltä. Itse en ainakaan ostaisi mitään, jos kutsussa lukisi ei lahjoja.
Ilman muuta päättelisin, että kyseessä on ekologinen valinta, eli ei haluta lisätä roskan ja tavaran määrää maailmassa. Tämähän on yleistyvä trendi.Minä en todellakaan menisi häihin tai muihin juhliin tyhjin käsin, on sen verran tapoja. Vähintään kortti ja kukkakimppu tai huolella valittu suklaarasia tai skumppapullo tai kaunis kynttilä. Niistä ei jää tavaraa hillottavaksi.
Älä nyt kukkia vie. Jää sinne ja menee roskiin.
Olen paljon ollut häissä töissä ja monesta on löytynyt siivouksen yhteydessä kukkapuskia avaamattomina. Kun ei siellä mitään vaaseja ole
Vierailija kirjoitti:
suosittelen kirjoitti:
Me vihkiydyimme kirkossa kaksin, pari todistajaa oli seurakunnan työntekijöistä. Sitten menimme syömään vähän hienompaan ravintolaan käytyämme vihkikuvassa.
Mitään lahjoja emme tietenkään saaneet mutta kauniita onnittelusähkeitä monta kappaletta.
Olemme vieläkin yhdessä 30 vuoden jälkeen.
Niin moni suureelliset häät pitäneet eroaa jo parin hassun vuoden jälkeen...
Ei häiden koko vaikuta avioliiton pituuteen
Tutullani oli kahdet kauniit ja romanttiset häät. Kumpikaan kauniisti alkanut liitto ei kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tosi onnistuneissa häissä, joten sinänsä ei ole kerrottavaa, mutta olen miettinyt paljon tuota alkoholin tarjoilua. Haaveilen naimisiinmenosta mieheni kanssa lähiaikoina, mutta juomapuoli pitäisi miettiä tosi tarkkaan.
Jos saisin päättää, niin häissäni olisi alkumalja ja ruuan kanssa muutama lasi viiniä ja siinä se. Vieraiden mielestä häät olisi varmasti umpisurkeat, mutta mieheni sukulaisista varmaan yli puolet ovat jäätäviä alkoholinkäyttäjiä, varsinkin jos tarjolla on ilmaista viinaa niin sitä pitää vetää niin paljon kuin sielu sietää. Joka juhlissa monen hänen sukulaisensa aivan pakko vetää perseet, alkaa riehumaan tai sammua johonkin. Jos he muistelevat perheen kesken jotain juhlia, niin ensimmäinen kommentti on tyyliin ”muistatkos kun Pentti-eno sammui sinne puskaan Maikun 50v juhlilla hehhehhehh” eli heillä tämä jotenkin on aivan normaalia juhlissa käyttäytymistä, itse en missään nimessä haluaisi tällaista häihini ja tiedän että oma sukunikin olisi tällaisesta menosta järkyttyneitä :D
Varmaan parempi kun mennään vaan maistraatissa naimisiin niin säästytään paljolta...Minäkin olen paljon pohtinut, että tullaanko meidän tulevissa häissä tarjoilemaan alkoholia, ja minkä verran. Minä ja mieheni emme kumpikaan käytä alkoholia ollenkaan. Ei olla mitään raivoraittiita nillittäjiä, ei meitä muiden alkoholinkäyttö missään juhlissa haittaa, mutta tavallaan tuntuisi hassulta tehdä meidän juhlista ryyppyjuhlat, kun emme itse sellaista harrasta. Toisaalta täysin alkoholittomat häät on monelle vieraalle sitten ehkä kauhistus. Tällaisillakin keskustelupalstoilla, jos kysytään ihmisten kauheita hääkokemuksia, niin moni kertoo alkoholittomien häiden olleen tylsiä.
Häät lounasaikaan? Vihkiminen klo 11/12, sen jälkeen juhlava lounas ja vaikka lopuksi hääkakun kanssa lasillinen kuohuvaa. Ihmiset tietävät päivän ajasta, että nyt ei ole tiedossa pitkää illallita, boolia tai biletystä aamuun asti.
Loistoidea! Mikä estäisi kertomasta jo kutsussa, että tilaisuus päättyy esim. klo 15. Tai ainakin hyvin selkeästi se että kyse on juhlalounaasta pelkästään.
Minä menisin oikein mielelläni kohtuullisen mittaiselle häälounaalle. On tullut istuttua aika hitokseen monta pitkää ja tylsää iltaa nuorisoseurantaloilla, jopa kymmenen tuntia kestävissä hääjuhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Morsiamen äidillä oli ai-van lii-an pie-ni vaalea neuloshame, minkä läpi loisti jenkkakahvoihin puristuneet mustat stringit. Hrr....
Miten stringit voivat puristua jenkkakahvoihin? Ne kahvat kun on kutakuinkin kainalossa.
Lanteilla ne on.
Kainalossa on Paasikiven vaimon mukaan nimetyt allit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Morsiamen äidillä oli ai-van lii-an pie-ni vaalea neuloshame, minkä läpi loisti jenkkakahvoihin puristuneet mustat stringit. Hrr....
Miten stringit voivat puristua jenkkakahvoihin? Ne kahvat kun on kutakuinkin kainalossa.
Lanteilla ne on.
Ei vaan käsivarsissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanteilla ne on.
Ei vaan käsivarsissa.
Allit sijaitsevat kyynerpään ja kämmenen välissä
Häät pidettiin alkukeväästä, ja lämpötila ulkona oli sen mukainen. Catering-firma jätti juhlatilan ulko-oven pitkiksi ajoiksi auki, jolloin juhlatilassa oli kylmä kuin Siperiassa. Osa yritti lämmitellä kääriytymällä ulkotakkeihin ja kaulahuiveihin. Missään vaiheessa kenellekään hääjärjestäjistä ei tullut mieleen pyytää cateringiltä, etteivät nämä jättäisi ovea auki, vaikka osalla vieraista oli untuvatakit päällä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vier juuailija kirjoitti:
Minut kutsuttiin eräisiin suht isoihin häihin ja kutsussa oli tarkennettu että vain yli 25v perheenjäsenille oli nämä kekkerit tarkoitettu. Ymmärrän kyllä jos hääpari haluaa aikuisten juhlat ja tarkentaa ettei kutsu koske lapsia, mutta edelleen ihmettelen tuota rajanvetoa iän suhteen, mitähän siellä ollut taustalla :D Hääpari ei mikään ihan nuori ja varmaan monilla hääparin läheisillä juurikin täysi-iän kynnyksellä olevia lapsia jne.
Työkaveri meni aikuisella iällä naimisiin ja rajasi kaikki sisarustensa (8) lapset ja lapsenlapset tuollaisella ihmeellisellä 25 vuoden ikärajalla pois. Eivät halunneet sinne kattomaan, kun aikuiset juhlii ja ehkä olivat vähän huppelissakin. Rajan vetivät aikuisiin lapsiin, jotka eivät olleet nähneet vanhempiaan humalassa. Eikä nähneet nytkään. :D Huumorilla otti kaikki. Hauskimmat juhlat aikoihin.
Eli 24 vuotias lapsi ahdistuu, jos vanhemmat ottaa lasin viiniä. Mutta 25 vuotias ei enää
Hääjuhlista ihmetyttää että pidetään mahtavia juhlia, kutsutaan muutama sata ihmistä
ja sitteen erotaan vuoden päästä. Ja rahaa menikin sitten ainakin kymppitonni.
Opiskeluaikana kaveripariskunta kutsui ison liudan opiskelukavereita häidensä jatkoille, siis pelkästään jatkojuhliin. Oli vuokrattu iso juhlatila ja halusivat käyttää tilan hyödyksi ja pitää isot iltajuhlat.
Paljon sinne tulikin opiskelukavereita, minä myös, mutta tunnelma oli jotenkin outo. En tiennyt pitääkö tällaiseen tilaisuuteen tuoda lahja vai ei, osa toi, itse en. Oli outoa tulla juhlapaikalle katselemaan varsinaisen juhlan jämiä, pöytiin jääneitä astioita ruokailun jäljiltä, hääkakun jämiä ja juhlaohjelmasta jäänyttä rekvisiittaa. Siellä istuttiin vaivaantuneena juomassa laihaa boolia ja itse mukana tuotua siideriä. Hääparista näin pienen vilauksen, en päässyt onnittelemaan. Istuttiin kohteliaisuudesta tovi ja lähdettiin aika pian baariin, niin taisi tehdä moni muukin.
Sinänsä kiva idea kutsua kaverit häiden iltajuhliin bilettämään, mutta ehkä pitäisin tällöin bileet erillisessä tilassa tai ainakin siivoaisin varsinaisten juhlien jäljet pois ja laittaisin jotain pientä syötävää tarjolle. Näin iltavieraillakin olisi tervetullut olo eikä tarvisi tuntea itseään toisen luokan kansalaiseksi.
Häät jossain kuusessa, vihkiminen muistaakseni kello 13, ruokaa saatiin kello 17 ja kello 21.30 mennessä, kun piti jo lähteä, ei kakkua oltu tarjoiltu. Bändi ei osannut soittaa, vain jotkut tanssivat, hölmöjä hääleikkejä jotka ei oikein lähteneet, morsian istui pöydässään naama norsunv:lla koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Hääjuhlista ihmetyttää että pidetään mahtavia juhlia, kutsutaan muutama sata ihmistä
ja sitteen erotaan vuoden päästä. Ja rahaa menikin sitten ainakin kymppitonni.
10 000 eurolla et saa edes 100 ihmisen häitä, jos paikalla on catering ja juomana muutakin kuin viron halvinta viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokana oli nakkikeittoa (paljon vettä, perunaa, vähän kasviksia ja nakkeja ei juurikaan) häissä joissa olimme vieraana 2017 oli tarjolla. Mitään muuta ei ollut, tai no kahvi /tee oli (ei ollut tarjottavaa muuta kuin maito (halpa, ei laktoositon) kahviin ja sokeri) ja kahviakaan ei saanut kuin alle puolikuppia ja kyseessä ei ollut mitkään pienen budjetin häät, vaan tuo pari oli nuuka (oletti että kaikki tuo hyvät ja kalliit lahjat) eivät tarjonneet ruokaa, ja juhlajuomanakin/maljajuomana oli vettä. Olivat törsänneet siihen hääpaikkaan, morsiammella oli kolmen tonnin puku, kampaus oli kuulemma maksanut 300 ja olivat hankkineet paikalle jonkun huonon koomikon joka halvensi naisia. Monet lähti kesken pois, kun tosiaan tuota keittoa ei edes saanut lisää, sen morsiamen äiti kyttäsi haukkana että jos joku hakisi lisää niin hän näpäyttäisi heitä. Mieheni joka ns paastosi tuota varten kun luuli että on paljon ruokaa, oli ihan nälissään ja meni hakemaan lisää niin tämä äiti löi häntä sormille kauhalla. Jos joku otti "liikaa" keittoa, niin huusi siitä morsiamen kanssa. Kaikki (myöhemmin saapuneet) eivät edes saaneet kahvia/keittoa, kun ei ollut enään. 0li pakko lähteä kesken pois kun oli niin kamala nälkä ja grillin kautta mentiin kotiin.
Oli kyllä paskimmat häät missä on oltu. Kun mietitään että heidän vaatimuksena oli että lahjan/matkarahaa rahastoon hinnan piti olla vähintään 200, ja vieraita oli 100, niin siihen nähden olisi voitu panostaa edes vähän tuohon ruokaan/vieraisiin.
Missä hääjuhla pidettiin?
Minä ihmettelin, että kuka nykyaikana paastoaa kenenkään juhliin. Onko nämä niitä samoja ihmisiä, jotka kakson käsin kiskovat ilmaista viinaa?
"paastoaa" eli ei syö kyseisenä päivänä, kun on ilmaisen ruuan bileet tulossa. Kyllähän näitä ihmisiä piisaa.
Meillä on sukulaismies, joka on opettanut lapsensakin tuohon. Niukan aamupalan saa, jos on aamusta nälkä.
Itse pitää tuosta kovaa meteliä, kun on systeemistä kovin ylpeä. Monesti vielä naljailee muille, ettepäs tajunneet "paastota". Sitten se niiden mättäminen onkin sen näköistä, että vähillä ruuilla on oltu. Mies varmaan itse on pidempäänkin syömättä.
Vinkattu on normaaleista käytöstavoista ja ihan puhuttukin aiheesta, jopa suututtu. No, meille ne ei enää tule. Sisko ja äiti vielä kutsuu.
Kullakin on omat tapansa! Ennen juhliin lähtöä syödään kotona! Yksi edesmenneen (synt. 1897) mummon säännöistä. Edesmennyt äiti jatkoi samaa, sitten minä ja näkyy nuori polvi jatkavan samaa. Varmaan juurikin se, "ettei sitten tartte hävetä" tai kenenkään olla nälissään juhlissa, jos ruoan saaminen kestää.
En nyt tarkoita, että, että vahva lounas/päivällinen pitäisi syödä, mutta leipää, leikkeleitä, jogurttia, mehua yms.
Mummolla oli hyviä ohjeita, juhliin pitää aina pukeutua! Mitä se nyt maalla muinoin oli, se yksi parempi leninki. Emme olleet mitenkään varakkaita, maalaistalo.
Ja ruokaa pitää olla niin paljon, että se ei todellakaan lopu.
Vanhan ajan säännöt elää tähän päivään, mutta sanoma on sama, kunnioita juhlia ja juhlan järjestäjiä!
Kummallinen tapa paastota ennen juhlia. Eihän siinä nauti tarjoilustakaan, kun pitää mättää ruokaa kaksin käsin. Tämä nyt vaan on minun mielipiteeni.
Vierailija kirjoitti:
Omat hääni, joissa catering vei sanaakaan sanomatta ruuat mukanaan.
Ok, ymmärrän käytännön ja jotkut sitä harrastaa, mutta meille ei oltu sanottu asiasta mitään. Onneksi oltiin hankittu iltapalaa, vaikka tarkoitus oli myös laittaa salaatteja tms jämiä esille, niin vieraat eivät huomanneet mitään.
Laitettiin aika kovaa palautetta perään, koska mielestäni asiakkaalle pitäisi aina kertoa, mitä ruualle tapahtuu ja mikä heidän käytäntö on... sen sijaan, että vaivihkaa hiipii pois.
Jos asiakas ne maksaa, kuuluvat kaiken järjen mukaan maksajalle.
Ällöttävä ajatus, että menisin häihin ja joutuisin syömään tähteitä jostain edellispäivän hääjuhlista.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana kaveripariskunta kutsui ison liudan opiskelukavereita häidensä jatkoille, siis pelkästään jatkojuhliin. Oli vuokrattu iso juhlatila ja halusivat käyttää tilan hyödyksi ja pitää isot iltajuhlat.
Paljon sinne tulikin opiskelukavereita, minä myös, mutta tunnelma oli jotenkin outo. En tiennyt pitääkö tällaiseen tilaisuuteen tuoda lahja vai ei, osa toi, itse en. Oli outoa tulla juhlapaikalle katselemaan varsinaisen juhlan jämiä, pöytiin jääneitä astioita ruokailun jäljiltä, hääkakun jämiä ja juhlaohjelmasta jäänyttä rekvisiittaa. Siellä istuttiin vaivaantuneena juomassa laihaa boolia ja itse mukana tuotua siideriä. Hääparista näin pienen vilauksen, en päässyt onnittelemaan. Istuttiin kohteliaisuudesta tovi ja lähdettiin aika pian baariin, niin taisi tehdä moni muukin.
Sinänsä kiva idea kutsua kaverit häiden iltajuhliin bilettämään, mutta ehkä pitäisin tällöin bileet erillisessä tilassa tai ainakin siivoaisin varsinaisten juhlien jäljet pois ja laittaisin jotain pientä syötävää tarjolle. Näin iltavieraillakin olisi tervetullut olo eikä tarvisi tuntea itseään toisen luokan kansalaiseksi.
Olin kerran karonkassa , jossa oli ensin illallinen vain pienelle joukolle, johon itsekin kuuluin.
Sen jälkeen klo 9 ( tms) alkoi cocktail - tyyppinen iltatilaisuus eri huoneessa, jossa oli kaikki tietenkin juuri laitettu eikä mitään jämiä.
Sinne oli kutsuttu paljon ihmisiä, mutta mistään näkynyt että oli illallinen jo ollut
Toki varmaan se tiedettiin/ osattiin arvata , mutta ei sitä mitenkään hierottu naamaan
Kai tämä voisi toimia häiden ollessa kyseessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokana oli nakkikeittoa (paljon vettä, perunaa, vähän kasviksia ja nakkeja ei juurikaan) häissä joissa olimme vieraana 2017 oli tarjolla. Mitään muuta ei ollut, tai no kahvi /tee oli (ei ollut tarjottavaa muuta kuin maito (halpa, ei laktoositon) kahviin ja sokeri) ja kahviakaan ei saanut kuin alle puolikuppia ja kyseessä ei ollut mitkään pienen budjetin häät, vaan tuo pari oli nuuka (oletti että kaikki tuo hyvät ja kalliit lahjat) eivät tarjonneet ruokaa, ja juhlajuomanakin/maljajuomana oli vettä. Olivat törsänneet siihen hääpaikkaan, morsiammella oli kolmen tonnin puku, kampaus oli kuulemma maksanut 300 ja olivat hankkineet paikalle jonkun huonon koomikon joka halvensi naisia. Monet lähti kesken pois, kun tosiaan tuota keittoa ei edes saanut lisää, sen morsiamen äiti kyttäsi haukkana että jos joku hakisi lisää niin hän näpäyttäisi heitä. Mieheni joka ns paastosi tuota varten kun luuli että on paljon ruokaa, oli ihan nälissään ja meni hakemaan lisää niin tämä äiti löi häntä sormille kauhalla. Jos joku otti "liikaa" keittoa, niin huusi siitä morsiamen kanssa. Kaikki (myöhemmin saapuneet) eivät edes saaneet kahvia/keittoa, kun ei ollut enään. 0li pakko lähteä kesken pois kun oli niin kamala nälkä ja grillin kautta mentiin kotiin.
Oli kyllä paskimmat häät missä on oltu. Kun mietitään että heidän vaatimuksena oli että lahjan/matkarahaa rahastoon hinnan piti olla vähintään 200, ja vieraita oli 100, niin siihen nähden olisi voitu panostaa edes vähän tuohon ruokaan/vieraisiin.
Missä hääjuhla pidettiin?
Minä ihmettelin, että kuka nykyaikana paastoaa kenenkään juhliin. Onko nämä niitä samoja ihmisiä, jotka kakson käsin kiskovat ilmaista viinaa?
"paastoaa" eli ei syö kyseisenä päivänä, kun on ilmaisen ruuan bileet tulossa. Kyllähän näitä ihmisiä piisaa.
Meillä on sukulaismies, joka on opettanut lapsensakin tuohon. Niukan aamupalan saa, jos on aamusta nälkä.
Itse pitää tuosta kovaa meteliä, kun on systeemistä kovin ylpeä. Monesti vielä naljailee muille, ettepäs tajunneet "paastota". Sitten se niiden mättäminen onkin sen näköistä, että vähillä ruuilla on oltu. Mies varmaan itse on pidempäänkin syömättä.
Vinkattu on normaaleista käytöstavoista ja ihan puhuttukin aiheesta, jopa suututtu. No, meille ne ei enää tule. Sisko ja äiti vielä kutsuu.
Kullakin on omat tapansa! Ennen juhliin lähtöä syödään kotona! Yksi edesmenneen (synt. 1897) mummon säännöistä. Edesmennyt äiti jatkoi samaa, sitten minä ja näkyy nuori polvi jatkavan samaa. Varmaan juurikin se, "ettei sitten tartte hävetä" tai kenenkään olla nälissään juhlissa, jos ruoan saaminen kestää.
En nyt tarkoita, että, että vahva lounas/päivällinen pitäisi syödä, mutta leipää, leikkeleitä, jogurttia, mehua yms.
Mummolla oli hyviä ohjeita, juhliin pitää aina pukeutua! Mitä se nyt maalla muinoin oli, se yksi parempi leninki. Emme olleet mitenkään varakkaita, maalaistalo.
Ja ruokaa pitää olla niin paljon, että se ei todellakaan lopu.
Vanhan ajan säännöt elää tähän päivään, mutta sanoma on sama, kunnioita juhlia ja juhlan järjestäjiä!
Kummallinen tapa paastota ennen juhlia. Eihän siinä nauti tarjoilustakaan, kun pitää mättää ruokaa kaksin käsin. Tämä nyt vaan on minun mielipiteeni.
Meillä taas oli päinvastoin. Vanhemmat pakottivat lapsena syömään kunnon tukevan ruoan just ennen lähtöä, jottei "tarvitse hävetä", kun syödään paljon. Autossa oli aina saarna siitä, että ruokaa sitten saa ottaa vain vähän, vain vähän. Sitten usein lautaselle kerättiin vanhempien haukan katseen alla salaatista yksi pieni toimaatin pala, pienin peruna, mitä löydettiin, muutama millilitra kastiketta jne. Vanhemmat oikein ylpeilivät siitä, miten vähän me söimme. Vasta aikuisena opin, ettei ole normaalia tankata ennen juhlaa ja sitten vain närpiä tarjottuja ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on useampikin ystävä, jotka ovat sosiaalisesti hyvin rajoittuneita. Eivät halua olla suurissa tilaisuuksissa, kammoavat small talkia jne. Eivät ole tulleet juhliin, jos olen kutsunut tupareihin jne. Häihinkään eivät halunneet tulla, kun 50 henkilön juhlat olivat liikaa. Eräs heistä pyysi, voisimmeko juhlia kahden kesken häitä sitten jälkikäteen (siis ystävä ja minä, edes mieheni ei tulisi mukaan). Kieltämättä tuntui oudolta syödä kakkua häiden kunniaksi, kun edes mies ei saanut tulla mukaan.
Kieltämättä hieman outoa. Jos hääpari, kuten vanhempani tekivät, menevät kahdestaan naimisiin parin todistajan kera ja viettävät hääjuhlat kahdestaan niin ymmärtäisin jos jälkikäteen muut haluaisivat antaa lahjan tai juoda skumpat, mutta tilanteessa, jossa juhlat on jo juhlittu muiden kanssa, se tuntuu tyhmältä. Kyllä nyt vois ehkä ystävän häihin mennä ja hetken sietää epämukavuutta.
Sosiaalisesti rajoittuneelle iso joukko ihmisiä ei ole vain "epämukavaa". Tuttuni, joka tästä kärsii, on kertonut, että sydän hakkaa, pyörryttää, korvissa humisee niin ettei edes kuule puhetta, näköä hämärtää, oksettaa, kädet tärisee ja kasvot tulevat ihan punaisiksi. Usein joku "hyväsydäminen" tekee hänestä vielä katseiden kohteen alkamalla isoon ääneen voivottelemaan hänen vointiaan. Senkin voisi tehdä vaivihkaa, mutta ei kun juurikin mentaliteetilla, että katsokaa nyt kaikki!
Eihän tuota voi ihminen, jolla kyseistä vaivaa ei ole, edes ymmärtää.
Yksi kokemus jumalan selän takana järjestetyistä häistä... Juhlapaikka oli metsässä, syvällä maaseudulla. Paikalla oli jonkun verran majoituskapasiteettia, ja hääpari pyysi heti kutsujen aikaan sopimaan jos haluaa majoittua. Minä sovin jääväni yöksi juhlapaikalle. Siinä vaiheessa kun boolia on vedettyä pari ämpärillistä, ja ei olla enää ajokunnossa, tulee sulhasen äiti (olen morsiamen hyvä ystävä) ilmoittamaan naama norsun v****lla "sinulle ei sitten ole majoitusta". Sulhasen puoli suvusta ei ollut viitsinyt sopia majoituksia etukäteen. Minulla ei ollut "oikeutta" majoitukseen kun olin paikalla yksin. Kovan vääntämisen jälkeen homma meni niin, että jos "halusin välttämättä" jäädä juhlapaikalle, "saisin" nukkua vanhassa rantasaunassa.
Eikä tässä vielä kaikki. Hetken päästä selvisi, että myös kaaso on jätetty ilman majapaikkaa. Tässä vaiheessa anoppi ja tuore miniä ottivat kunnolla yhteen, mutta kaaso käskettiin samaan homeelle haisevaan tönöön kuin minutkin. Tarjouduin herrasmiehenä nukkumaan saunan lauteilla, mutta lopulta ei nukuttu koko yönä. Aamulla torkuttiin pari tuntia sohvalla ja nojatuolissa, ja heti kun ppätektiin että ollaan ajokunnossa, karattiin kaason kanssa ABC:lle aamiaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisen häät joihin kutsuttiin kaikki kylän miehistä kummin kaimoihin. Koko perheeni oli kutsuttu, äitini ja isäni, veljeni tyttöystävineen ja minä. Erikoista oli että omaa avomiestäni ei kutsuttu. Mies oli kuitenkin hääparille tuttu ja olimme tuohon aikaan olleet jo vuosia yhdessä. Ymmärtäisin, mikäli häät olisivat olleet pienet... Kiusaantuneena sitten häissä mutisin jotain työkiireistä kun morsiammen äiti kyseli miksei mieheni tullut juhliin.
Olisit sanonut ettei kutsuttu. Itse sanoin toiselle vieraalle, jolla oli lapset mukana, ettei meidän lapsia oltu kutsuttu kun heidän peräänsä kyseli. Tiedän ettei heidänkään lapsiaan oltu kutsuttu...
Olin häissä, jossa sulhasen äiti ilmestyi paikalle tuulipuvussa.
Koko muu väki oli asiallisesti laittautunut, puitteena komea kartano, ruoka mielettömän hyvää, juomaa enemmän kuin tarpeeksi, hääpari tyylikäs ja silmittömän rakastunut... Ne häät olisi kelvannut lehtiartikkeliksi loistavista häistä. Ja sitten sulhasen äiti kahistelee menemään tuulihousuissaan.
Ehkäpä liitto ei miellyttänyt äippää.